God formiddag fra en regntung hovedstad, Jeg har vært en sporadisk leser på forumet en liten stund nå og har kommet i en situasjon hvor medlemmenes reise-ekspertise kan komme godt med! Jeg har forsøkt å bruke søke-funksjonen, men de trådene jeg søker opp er såpass gamle at de ikke helt treffer min problemstilling. Saken er den at jeg i starten av neste år blir sendt til Houston i noen måneder i forbindelse med jobb - og således har en lang flyreise foran meg. Jeg har reist mye i Norge og Europa tidligere, men har aldri vært i USA og aldri hatt foran meg en så lang flytur. Det jeg egentlig lurer på er hvilket flyselskap som gir den beste reiseopplevelsen på dette strekket. Jeg er i underkant av 195cm så god plass er et viktig kriterium! Ellers er det alltid et pluss med gode seter, nye fly, IFE, service etc., men dette er underordnet god plass. Jeg får sannsynligvis ikke dekket mer enn økonomi, men kan muligens bestille Economy Plus (eller lignende) dersom prisforskjellen ikke er altfor høy. EBS-medlem, selv om jeg tviler på at det hjelper veldig godt på. Etter hva jeg kan se, gjennom Berg-Hansen, er det "usual suspects" som er alternativene, altså KLM, SAS, British Airways, Lufthansa og Virgin som kan bestilles til relativt like priser, men i virrvarret mellom ulike flytyper og reiseselskaper er det lett å gå seg vill for en mann uten særlig kunnskap om fly. Avreise blir nok enten 3. eller 4.januar. Setter pris på alle svar!
Siden du er EBs og i hovedsak flyr sas(i norge?). Ville jeg kanskje valgt sas pluss. Da får du lounge, greie seter og eurobuspoeng. Du kan også velge og søke om oppgradering for poeng eller penger om du ønsker.
Velkommen, et "like" for å ha startet en nybegynnertråd . Enig med forrige taler at med EBS kan det være lurt å holde seg til Star alliansen. SAS har ingen ruter til Houston, så da blir det flybytte et eller annet sted, enten i EU eller i USA. Sjekk på google flights, lås søket til A*, så får du opp mulige ruter og priser. Lykke til!
Jeg tror jeg ville ha funnet en rute fra Europa direkte til Houston for å unngå transfer i USA. Oftest går dette greit, men av og til står du to timer i kø i immigrasjonen. Vanskelig å forutse dette... Lufthansa har f.eks. ruter direktet til Houston både fra Frankfurt og München PS! Velkommen til forumet. Om du har lest en del her så har du sikkert allerede skjønt at her finner du svar på det aller meste
Jeg har konsekvent reist med KLM når jeg skal til Houston, nettopp på grunn av kort transfer i Amsterdam kontra transfer i USA. I tillegg måtte jeg hatt 2 transfer med *A siden jeg reiser fra Bergen.. Hvis du må reise økonomi så er jo det også en fordel at man får frokost på KLM økonomi billetter. Min erfaring er at det ofte er ledig nødutgangsseter på Houston flightene, hvis man bestiller det i god tid. Mener det koster 1000 kr.
Er annet alternativ er å tenke på om du skal fly i jobben i USA? Hvilken allianse vil da være best for deg? Kanskje en long haul kan være en god start på opptjening videre i jobb? som lang selv ville jeg sidestilt Sas og Lufthansa på pluss setene. Men ville valgt SAS om du er seriøs på å bruke egne penger eller EB poeng for å oppgradere.
KLM er et trygt valg og flys med Boeing 787-9. Be reisebyrået om et forslag på OSL-FRA-IAH med Lufthansa bort og IAH-MAN-OSL med Singapore Airlines og SAS tilbake. De går med B747-8 og A350 over Atlanteren. Book i Economy og betal for sete med ekstra benplass. Med transfer i USA alternativt OSL-EWR/MIA-IAH med SAS Plus og United. Vurder også BA Premium Economy.
Både Lufthansa og Swiss flyr vel direkte på Houston? Veldig enig i at domestic transfer i USA er noe du absolutt vil unngå. Skulle det likevel være aktuelt og du foretrekker SAS, så er det hipp som happ med ORD og MIA som mål. Personlig har jeg god erfaring med ankomst i MIA. Eventuelt, hvis du er litt eventyrlysten, fly til f.eks ORD, og lei en enveisleie med bil.
Takker for alle svar! Blir nok forsøksvis å unngå SAS med domestic transfer i NY, så virker det som både KLM, Lufthansa etc. er gode alternativer hvis man betaler litt ekstra for gode plasser / premium economy. Vi får se hva man ender opp med!