Overnatting

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av ina, 12. aug 2018.

1. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,
    Ikke sikker på hvor denne posten passer, admin/moderator bes flytte dersom den ikke passer her.

Jeg er ikke fryktelig glad i å fly, men jeg er glad i å reise og oppleve nye steder.
    Jeg har stort sett reist i økonomi klasse (der det er billigst), men med økende alder så ønsker jeg mer behangelig reise. Etter å ha lest forumet i flere dager, ser jeg at det er mulig å bli oppgradert til høyere status (Gold/Diamond hos f.eks. SAS) hos flyselskaper og høyere klasser Business/First Class på fly ved å planlegge reiser og bruke kredittkort, være trofast mot en allianse, benytte seg av tilbud og oppgraderinger.
    Jeg leser at noen har flydd for flere titusener kroner for å sanke poeng til Gold/Diamond status (mileage run).
    Jeg kan ikke tenke meg å reise for bare å sanke poeng (enda), men kan kombinere bonusfeberen med reisefeber, og være noen dager på de stedene jeg reiser til.
    En stor utgift når man reiser mye som privatperson er overnatting.
    For eksempel hvis det er salg på SAS til New York og jeg har tid til en helgetur dit, så er det som hindrer meg til å reise ofte utgifter til hotell som koster mer enn flybilletten. Dersom det hadde vært en service hvor man kan exchange rom, hvor jeg kan bo et par dager gratis mot at jeg tilbyr at noen å bo gratis hos meg når de er i Oslo. Det blir litt som Airbnb men gratis, der formålet er ikke å tjene penger men å kunne reise og oppleve steder med mindre utgifter til overnatting. Finnes det?

Last edited: 12. aug 2018
  2. AndreAa

AndreAa Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
  3. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen her som har prøvd dette med suksess?
    Folk som reiser Business og First Class på dette forumet har råd og foretrekker 4-5* hotel antar jeg. :D

4. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,527
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke prøvd det selv, men om du leser litt på f.eks reddit.com/r/solotravel så er det veldig mange delte erfaringer.

Mange som er veldig fornøyd, men så er det noen (spesielt kvinner, dessverre) som har opplevd ubehagelige situasjoner, hvor verten har oppført seg på en upassende måte.

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Couch surfing er populær blant yngre mennesker. :) Kjenner flere som har prøvd med suksess, men det er absolutt ingen tilfredshetsgaranti. :) Har også hørt at couch surfing er muligens et bedre opplegg hvis man reiser alene eller er to.

Når man er litt opp i alder, er man litt mer villig til å betale litt ekstra for å pleie sin aldrende kropp... :D

Last edited: 12. aug 2018
  6. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Finnes også tjenester med bytte av bolig, men det er kanskje mest lenger opphold i feriemånedene...

7. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,007
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri prøvd couchsurfing, men kom til å leie kun et rom på airbnb en gang, hvor eieren var hjemme. Trodde jeg lånte leiligheten, så ja jeg gjorde en nybegynnerfeil.

I forhold til couchsurfing skal det vel ikke mye roting rundt på nettet til å forstå at det er mange som håper på en hookup, både av hosts og gjester.
    Men det er neppe creepy folk hvis man booker folk som har mange besøkende, og omtaler. Det er som folk flest i verden, single folk vil prøve å hooke med folk de synes er tiltrekkende, men vil nok likevel være snille og greie og kardemomme-mennesker hvis de skjønner at det ikke er greit.

Selv om jeg nok ville prøvd å prioritere å spare opp til å bo på fine hoteller, ville jeg ikke hatt noen problemer med å prøve det hos noen med god historikk.

8. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Utifra inntrykk etter å ha lest på her og andre stedet
    Utifra hva dere skriver og andre kilder er risikoen for å møte ubehagelige og utrygge situasjoner større enn hotel , da er det nok bedre å reise litt mindre og heller betale for å bo trygt og godt og slippe ubehageligheter.
    Takk for svar. Da er det tilbake til bonusprogram på hotel . :)

9. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser en lite er det nok mer å hente på å droppe hotellenes bonusprogram og satse på hotels.com/expedia og viatrumf.

10. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes også en mellomting mellom 5Stjernes og Couchsurfinh.. De fleste steder har rimelig overnatting.. I New York trenger man ikke bo på manhattan, men kan finne mindre hotell utenfor allfarvei, eller med lavere service.. Hostell er et godt alternativ(og man trenger ikke bo på fellesrom for at det skal være rimelig)

I Asia kan man bo på enkle hotell for under 100-lappen.. Stort sett overalt, med unntak av HK/Singapore/Japan/Sør-Korea... men også her kan man finne rimelig overnatting..

C

11. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden