På chartertur med SAS

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 28. sept 2013.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Et lite reisebrev fra en nylig reise til Hellas med SAS og Apollo. Vanligvis er ordet charter forbundet med chartersvein og charterfeber, men for min del er årets faste chartereise alt annet enn harry, slitsom eller "saueflokkette". Reisebrevet inkluderer tips for å unngå charterfeller, og inkluderer connecting flights, hotellbeskrivelse, leiebilbeskrivelser og selvfølgelig selve charterflightene.

SK874 Oslo Gardermoen - Stockholm Arlanda
    14:10-15:10
    Sete: 4A og 4B (SAS PLUS)

En svenskregistrert 737-700 suste over skoger og tjern på null komma niks. Lite memorable flight utover en cola og en pringles. Trivelig svensktalende crew, trivelig flyvær. Landet på østre rullebane, takset i en liten evighet og over en veg før vi parkerte på pir F. Liker den delen av Arlanda, og en enorm fordel er den lille trafikken det er dit utover SAS flights.

-----

Tok inn på Radisson Blu SkyCity, hvilket jeg stortrivdes med. Standard hotellrom med god seng. FANTASTISK frokost! Beste frukten jeg har spist på lenge, frisk og god, og veldig positive ansatte (synes en del av frokost-crew på hotellene er i like dårlig humør som jeg er på blåmandager).

Etter å ha kledd oss om gikk vi på en trivelig restaurant i Sky City og spiste pizza og tok et par øl. Deretter gikk vi tørrskodd bort til check-in og fikk sjekket inn på flighten allerede kvelden før, brotip #1 for å unngå charterhelvet. Trivelig SASpersonale på Arlanda gav oss både boarding pass og baggasjetagger. Det eneste som gjenstod var å få sendt koffertene avgårde og gå gjennom security - det gjorde vi 07:00 neste morgen ;)

Aftenstemning fra sky city

Hvilket også var problemfritt i og med vi var på flyplassen så tidlig. Ikke nok med det, men sikkerhetskontrollen åpnet opp sluser i andreetasje for oss. Ingen kø, what so ever! Ingen trengsel, ingen ting. Takk gud for Arlanda - suck on that Gardermoen.

SK7847 Stockholm Arlanda - Thira Santorini
    08:45-13:30 (total reell flytid 3:45)
    Sete: 6F og 6E (med en gammel mann på 6D)
    B737-800 LN-RRH (4 år gammel)

I venteområdet til flighten venter en haug med par i 40-60årsalderen, og et par familier. Perfekt, brotip #2 - velg din destinasjon med omhu. Å sitte på et fly med en gjeng middelaldrende par som er strålende fornøyd etter å ha fått den lille vinflaska si er nesten bedre enn å fly innenriks med nordmenn.

Boarding er mer strukturert enn på Gardermoen, og passasjerene boardes strengt etter setenummer. På veg ombord i flyet mottas vi av et trivelig crew med en mannlig purser. Vel ombord er alt som det ellers er på en typisk SAS flight. Vi bestiller aldri mat ombord på charterflights fordi det koster mer enn det smaker, men det var potetsalat med noe attåt nedover. Meget god informering fra flight deck, akkurat nok info til at man er fornøyd, uten at man synes de er anmasende :)

Vi fløy med Novair og Apollo til Kreta i fjor, de klareste forskjellene mellom Novair og SAS var:
    *Ingen loddsalg og andre cheesy chartertendenser hos SAS, mye av dette hos Novair
    *Kabinpersonalet maset ikke på PA'en konstant hos SAS, mye av dette hos Novair
    *De 7 framste radene hos Novair har bedre beinplass, men koster mer enn det koster å forhåndsbooke sete hos SAS.

Totalt sett var det mer eller mindre som en typisk SAS flight hvis man kobler ut matutdelinga og info om taxfree-kjøpene. Deilig å reise forutsigbart.

Santorini fra luften

Negativt? De hest***** foran oss som fant det for godt å smelle setene sine bak hele turen. Jeg mistet på et tidspunkt mobilen min i gulvet, og når jeg forsøkte å bøye meg ned slo jeg hodet i setet foran. Nordlening som man er sa jeg høylytt i fra om at det jo var lettere sagt enn gjort å gjøre noe så enkelt som å hente en telefon opp fra gulvet, men to no use. Landet på Thira airport - fra sør som stort sett alltid der nede - og deboardet til busser.

Det var ingen andre fly som landet samtidig som oss, og ankomsthallen var stor med OK aircondition. Hele terminalen luktet dritt, men med min erfaring med greske flyplass-toaletter overrasker det meg strengt tatt ikke. Ingen tollsjekk what-so-ever.

2. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    AVIS har ikke kontorer på Thira Airport, men det var kun én mann som stod i ankomsthallen med et AVIS-skilt. That was our guy. Brotip #3 - peis på med leiebil, for å ta charterbussene er en lidelse jeg ikke unner noen. Vi fikk 1 hel uke leiebil for bare 1500kr, godkjent! Bilen var en Opel Insigna Sedan. Og let me tell you that: brotip #4, dette er en alt for helsikkes stor bil for ei lita øy som Santorini. Greit at folk kjører på den greske måten, sånn sett føles det bare godt å sitte i en solid bil, men denne øya har overhodet ingen hovedveger. Maxfarta du kan nå er vel 80km/t, veiene er like smale som norske fylkesveger, og ikke minst like svingete. Det hadde vært milevis nok med en liten Nissan Micra.

Hovedvegen mellom Fira og Oia. Her er toveistrafikk med busser, lastebiler og biler (og firehjulinger + mopeder). Og parkeringsplass.

Ankom hotellet, ingen pressing, kø eller stress. Deilig :) Hotellet var lite (max 15-20 rom), behagelig og rett og slett et av de beste hotellene jeg har bodd på - om vi lar den forj*vlige greske madrassen utgå med høye kneløft. For den holdt på å ta knekken på rygg og bekken og det som er. Den hørtes ut som bølgeskvulp innmot ei kai når man beveget seg, solide springfjær… Badet m/toalett og dusj var rent, moderne og trivelig - noe som er en viktig greie for meg. Alle ansatte var hvitkledde og serviceinnstilte til tusen, tilgjengelige døgnet rundt.

1 ukes spabehandling var inkludert i prisen, og det overrasket stort med både kvalitet, renslighet og ordning. Hadde lave forventninger siden det trossalt er en charterreise, men dette var veldig OK og profesjonelt. Hele kroppen fikk massasje og hudbehandling med vulkanske aske-greier (hørtes veldig ut som Island/blå lagune).

Santorini er Santorini. En billedskjønn og vakker øy med mye god mat, spesielle landformer og flotte solnedganger. Vi dro utenfor sesongen og fikk dermed øya, strender og attraksjoner stort sett for oss selv og en håndfull andre. Solnedgangen i Oia er 100% overrated, overcrowded også utenfor sesongen. Ikke noe vits å prøve en gang - bare å gi opp. Anbefaler heller solnedgangen fra sørspissen av øya eller fra Profitis Ilias (500-600moh over havet, fjellveg). Lite turist/charterpreg på øya foreløpig, og særlig der vi bodde (sølig ende av øya) var det utelukkende lokale tavernaer med god mat og ingen "mini supermarkets" eller andre turist-crap-utsalgssteder.

Sæntorini

Etter 1 uke kom det jeg gruet meg mest til…. avreise fra en gresk flyplass. Chania er den verste flyplassen jeg noen sinne har vært på, og minnene om enorme køer ut av terminalen i steiksol, toaletter som ikke spyler ned, toalettkøer lengre enn 1 kilometer og trengsel på taxfree'en sitter i kroppen. Men ved å være FØR charterbussen på flyplassen var vi framst i køa (som var i skygge, takk Thira airport!) og det var problemfritt å få sjekket inn baggasjen og få boarding pass. Valgte å gå gjennom sikkerhetskontrollen på tross av 1,5 timer igjen til avgang. Det var to avganger med Novair som skulle forlate før oss: Novair til Oslo Gardermoen, og Novar til Gøteborg. En avgang med Olympic til Athen, og så vår flight, SAS til Stockholm. Det var BUCKETLOADS of people i terminalen. Den berømte steinen sank ned i magen min, etter å ha unngått charterhelvetet møtte vi det 1,5 time før avgang. F***. Vi går opp i andre etasje og finner til vår glede en uteservering under skygge, og med fantastisk utsikt for oss flygærne. Parallellt med denne oppdagelsen kommer første opprop for NVR til Gøteborg, yesssssh! 100 stoler skraper mot gulvet og folk røyser seg opp.

Vi kaprer orkesterplasser på takterassen, og koser oss med avgangen til A319'en til Olympic, og Novairs maskiner. Samtidig ser vi vår egen SAS-maskin lande.

SK7848 Thira Santorini - Stockholm Arlanda
    14:30 - 17:10 (total reell flytid: 3:55)
    Sete: 7F og 7D
    B737-800 LN-RRH (4 år)

Vi boarder sist, nok en gang. Til vår glede har vi ett ledig sete ved siden av oss, spenningen stiger. Boarding completed, den er enda tom! YES. Eneste tomme setet på hele flighten, man skal jo ha flaks? Var en familie på 4 med en liten baby på fanget rett ved siden av oss, antakeligvis har babyen blitt booket med eget sete.

Ingen som la stolryggen bak, vi fikk gratis potetgull og verdens beste SAS-muffins fordi flyvertinna ikke hadde vekslepenger i NOK. Kjempetrivelig :) Tiden fløy og med en god bok var vi brått over østersjøen og den svenske skjærgården lå nydelig under oss i kveldssola.

LN-RRH før avgang på Thira

Baggasjen tok 30 minutter å få, slightly lang tid… Siden vi landet 17:00 på en Lørdag var sisteflyet til Oslo allerede gått. Vi vurderte å kjøre en avgeek-crazy trip med routing ARN-RIX-OSL, men etter å ha flydd 4 timer fristet det mindre med 3 ekstra timer i Q400 fram og tilbake over dagens heller turbulente østersjøen. Alternativ 2 var Radisson Sky City. Men det er 800 kronasjer, så alternativ 3 ble en cargeek-crazy en…. Leiebil til Oslo. Vi fikk tak i en norsk bil som skulle returneres til Gardermoen, og vips satt vi 5 timer i en grufull Suzuki SX4 (4x4) over til Norge. Hvem pokker har sett behovet for å kjøre en sånn murstein over til Sverige?! Det var så vidt den kom seg fra ARN-OSL på én bensintank. Horribelt.

Alt i alt den beste charterreisen jeg noen sinne har vært på. Vi betalte totalt 12,500kr for 2 voksne (fly + hotell + frokost). Synes vi fikk meget god valuta for pengene, har aldri lyst å fly charter med noen andre enn SAS ever again - og Santorini var et utrolig vakkert sted å reise til.

3. pgaa

pgaa Bygdetulling

Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for flott rapport :)

4. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Takker for flott rapport. Du skriver engasjerende og man får virkelig følelsen av å være med på tur.

Hva het hotellet dere var på?

5. Kimmam

Kimmam Medlem

Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for en fin rapport. Morsomt med en rapport fra noe litt "annerledes". Charter virker ikke så ille og Santorini ser fantastisk ut :)

6. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig rapport. Takker for at du deler. Den bikkja så kjent ut ;)

Velkommen ombord!

7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Notos Therme & Spa :)

Ho e jo i fra Kasfjorden, klart ho ser kjent ut ;)

8. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for finfin rapport! Sist jeg var på syden-chartertur var i 2003, og det opplegget da frister ikke til gjentakelse.

Dette, derimot, så jo ikke ille ut i det hele tatt!

Ida liker dette
  9. ruby1968l

ruby1968l Tomleskolt

Likes mottatt:
    1,065
    Bonuspoeng:
    113
    Chartertur når reisen går med SAS ser noe bedre ut enn mye annet. Spesielt fint det ene bilde fra øya, takk for flott rapport :)

Ida liker dette
  10. Thomas

Thomas Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ey, tusen takk for en flott rapport. Fine bilder, og meget godt skrevet!

Ida liker dette
  11. Scanflyer

Scanflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for super rapport! Veldig bra at du viser hvordan man kan reise charter uten å havne i de klassiske fellene. Jeg unner meg selv en chartertur ca annet hvert år.

Ida liker dette

Del denne siden