På langtur med LH i (wh)Y og LX i C

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 15. april 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Denne lille karen:

Han trengte skyss fra Oslo(NORGE) til Montreal(CANADA). På 1 ukes varsel fant eierene ut at de heller ville sende han med noen over atlanteren, enn å sende han i cargorommet alene. De dekket alle billettutgifter og hotellutgifter for meg. How can an airplane-loving dog lover say no?!

At jeg aldri før hadde reist transatlantisk, aldri før hadde reist med hund, aldri før hadde reist alene til utlandet, aldri fyllt ut immigraton-skjema, aldri før hadde vært i et fransktalende land og stort sett aldri før hadde gjort noe som helst ala dette før - var underordna. Gratistur, ja takk!

Litt smånevrotisk biting av negler dagen før avreise, heldigvis fant disse servicefolka på flyplassene i Tyskland ut at streiken deres skulle ramme Frankfurt for det meste. Flaks, jeg reiste fra München!

Reiseruta ble såhär:
    ARN-OSL / SK GO
    OSL-MUC / SK GO
    MUC-YUL / LH eco
    YUL-ZRH / LX biz
    ZRH-YUL / LX biz

Jeg husker ingen ting mellom ARN-OSL annet enn jeg tenkte "herregud, jeg er så trøtt, hvordan skal dette gå".

På OSL hentet jeg hunden oppe på avgang, vi sjekket inn kofferten min, jeg betalte for hunden og kom meg gjennom security. Det ble mange pitstop for å hilse på folk som akket og okket seg over hvor nusselig denne 10 uker gamle valpen var. En 737-800 fraktet oss til München, nesten fullt fly. For en flaks at jeg fikk ledig midtsete på rada mi! Men jeg tror jeg har karen på 06C å takke for det, han hadde nok gullkort og/eller var Lufthansa very-important-person (var mye tags og greier både på koffert og i pengbok). Hyggelig tysker nonetheless, som hadde hatt hunder selv, og vi pratet stort sett hele vegen ned. Hunden ble plassert under setet på 06B, det var en stor bag den var i. Så jeg var glad jeg fikk beholde beinplassen min på 06A.

I München hentet jeg meg en baggasjetralle og begynte å stable alt opp. Jeg hadde min egen veske med en god del utstyr i, pluss en pose med hundemat/leker, hundebaggen og selve hunden som IKKE ville sitte i buret. Idiotisk nok virket ikke heisen opp til terminal H, så jeg måtte bare lasse alt på rygg/armer og ta hunden over armen og gå opp trappene. Gjennom passkontrollen fant jeg heller ingen vogner (HYL) så det var et lettere traume og balansere rundt på alt. Hvis man skal reise med hund bør man være to. Det var ordentlig kjedelig å endelig ha satt seg ned før du kjenner; "åh, jeg må på do". Du kan ikke røyse deg opp og gå på do - du må pakke sammen alt, du må balansere vesker på ryggen, poser her og der - og ikke minst holde styr på hunden.

Nuvel, onto Lufthansa. Economy. Over dammen. Jeg levde i håpet om at jeg skulle få den nye economy class med bitteliten IFE-boks og nye skjermer. Det stod "Neue First Class", på innsjekken, men det hjalp ikke. Vel ombord søkte øynene mine rett til business class. Som et fjernt minne fra Desember var setene enkle å kjenne igjen. Som jeg lengtet, så vondt det gjorde å bare gå forbi de. Samtidig strømmet det en annen tanke i hodet: det var samme stolene vi hadde til Abu Dhabi. Med andre ord ingen ny business class. Med andre ord, ingen ny economy class heller. Jeg hadde sete 34A. Kanskje jeg ikke hadde noen ved siden av meg? Neida. Der satt det en kar. Trøkka baggen inn ved siden av IFE-boksen, veska mi fikk plass langsmed veggen ved vinduet. Vips hadde jeg effektivt ingen beinplass igjen under setet foran meg, og mine 1,75 hadde vel ca 20x20 cm å boltre seg på de neste 8 timene. Mindfullness er en essensiell del av livet hvis man reiser på economy class og roter seg borti noe slikt. Flere ganger i løpet av turen brukte jeg all min tålmodighet og meditative evne til å tenke meg fram til et hotellrom, helt alene, en god varm dusj, sjokoladen jeg hadde i veska... Ohmmmmm.....

Det er noe rart som skjer i hjernen når man bare kaster den inn i nye, ukjente territorier. Det rista, humpa, laget rare lyder, det var ufattelig varm, tung luft allerede etter 4 timer, det var enormt mange mennesker som brøyt ekstremt mange renslighetsregler og generelt det meste jeg ellers har av regler hva gjelder aktiviteter som bør utføres i nærheten av meg. Du går inn i en slags sjokk-tilstand hvor du litt etter litt stenger ute omgivelsene og skaper en sfære rundt deg du forsøker å gjenvinne kontroll over.

Selv om dette var en flyvning mellom Tyskland og Canada følte jeg meg litt som på en flyvning med Air India, da ca 70% av de på economy class hadde turban eller store tradisjonsklesplagg/kjoler på seg. Og ikke minst - sandaler, med store, tørre barføtter de heiv hit og dit. Jeg er åpen for alle mennesker og kulturer og så videre, men det er noe med alt til sin tid. Og iallefall alt til sitt sted. I en metalltube 35,000fot over atlantern i 8 timer skulle jeg gjerne vært foruten. Og makan til mas om spesialmat har jeg ikke opplevd maken til. Det tok 100 og et halvt år å få utdelt maten for folk skulle jo ha mat som var gluten, karbo, egge, melke og kjøttfri. Vet ikke hva som står igjen da, de skulle bare gitt de ei gulrot.

Han ved siden av meg var polakk, en polsk jøde på ca noen og seksti med 20 års fartstid i Canada. Morsom type, hjerte av gull, han gjorde turen overlevende. Vi pratet om løst og fast til og fra hele turen, lo og hadde det hyggelig. Vi var enig om at maten var hva den var.... Du spiser det fordi du er sulten og vet du må innta noe for å overleve de neste timene, ikke fordi det er så innmari godt. Kyllingen var OK, risen var kokt ca 30 minutter for lenge :) Salaten var uspiselig, og fromasjkaka smakte absolutt ingen ting.

2 timer før landing fikk vi "a warm snack" - det var også uspiselig. I teorien skulle dette være noe ala en pariserpizza. I realiteten var det en halv brødbunn som hadde sugd til seg all fukten fra dampen avgitt under oppvarming, ingen tomatsaus, tørr ost og noen uapetittelige løkbiter. Jeg tvang i meg 1/4 før kvalmen tok meg og jeg sendte skjiten tilbake. Heldigvis fri flyt på cola (fra 2litersflasker), så da vet man det. Du kommer deg langt på et par glass cola. Polakken ved siden av meg bøtta nedpå med ca 8-9 gin and tonic i økende takt ila flighten. Han sovna over Nova Scotia. Hehe.

Endelig så vi bakke og Nord-Amerikansk grunn, og i skumringa gikk vi inn for landing på Pierre Elliott Trudeau. Jeg kunne sette mine bein på Nord-Amerikansk jord for første gang i mitt liv! :D Bikkja overlevde turen uten problemer, den sov hele vegen over atlantern og på ett tidspunkt var jeg usikker på om den var dau. Turte ikke se i baggen før vi hadde landa, men der lå en søvnig type som våkna skikkelig til når vi venta på baggasjen. Han sa høylytt i fra om at NÅ var det nok!!!

Jeg kunne konkludere med at economy ikke er noe for meg. Jeg er ikke særlig snobbete, men det var overhodet ingen ting med denne flyvningen som fristet til gjentakelse. Kun fri cola var positivt, og at Airbusen er et solid og kanonbra fly. Setet var helt OK å sitte i, alt tatt i betraktning, men det er jo i bunn og grunn ufattelig dårlig. IFE'en er utdatert og støyete. Maten var ikke noe å skrive hjem om. Og det er ingen garanti for å få en hjertevarm polakk ved siden av deg, og han er det eneste positive jeg har å si om flyvningen i de store trekk :) Flyvertinnene var forøvrig sure megger ang bikkja - de nektet han å ha hodet opp av baggen. Under maten klarte bikkja å presse snuten opp mellom glidelåsen, da kom det en trussel om at de skulle sladre til kapteinen om at jeg ikke fulgte reglene. Jeg måtte le for meg selv der vi akkurat hadde passert midthavsryggen midt i atlantern - mulig jeg er litt for godt kjent med flybransjen, men hva trodde de jeg skulle bli redd for? At de skulle gå ned på 10,000 fot, åpne dørene og sparke oss av? Divertere til en flyplass og slenge oss av for flere millioner kroner, forsinke en flight, ødelegge hele dagsplanen for det flyet, la crewet gå ut på tid, la folk miste connections og skape overskrifter fordi en 10 uker røytefri hundevalp klarte å presse hodet sitt opp av en bagg? Makan til maktsjuk kjerring, polakken ble sjokkert han og.

Oh well. Sure kjerringer på Lufthansa despite, framme i Canada var jeg og humøret var da på topp!

Immigration var jeg gjennom på ca 30 sekunder, stempel, smil og welcome, miss.

Last edited: 15. april 2014
    Poul, Fnate, Kimmam and 9 others like this.
  2. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,231
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa grep om den etniske trafikken mellom US/CA og India og deromkring er betydelig. På 'min' flight til Atlanta er det også konsekvent en svært høy andel av disse. Synd ikke SAS så muligheten. Selv da de fløy på India, var tidtabellen dårlig anpasset disse kundene. Her er det gode penger å hente. Mange av visse starter sin reise i USA/CA hvor prisene er gode. Sett med flyselskapets øyne, altså ...

Darkcho and Ida like this.
  3. Twin Otter

Twin Otter Airport Collector

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Ååååååå for en herlig liten valp. Takk for flott rapport så langt! Lufthansa longhaul i cattle-class? Been there, done that! Kan tenke meg at returen var noe mer behagelig...

Ida liker dette
  4. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk @LN-MOW , that makes a lot of sense :) Smartypants Lufthansa, habile tyskere.

Forøvrig var Sky-Net til lufthansa ikke habilt, og fungerte ikke en gang i løpet av turen over. Jeg skjønner godt at SAS velger å vente til systemet er mer stabilt, for 3/3 langturer med Lufthansa har vært equipped med WiFi hotspot som ikke har hadd noen connection. Jeg har vært betalingsvillig, til og med, men nope... Ingen dekning selv rett over England.

Returen var en annen verden ja, @Twin Otter , skal prøve å få lasta opp noen bilder av den i dag :) Ah, den stille, rolige atmosfæren av sveitsisk yodeling ( :D ).

5. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Meget bra beskrevet og en fin-fin start på rapporten. Lufthansa er helt greit i Economy, selv om maten ikke alltid er all verden. Beskrivelsen din av pariserpizzaen kunne dog like gjerne vært overført til SAS' sagnomsuste premiummåltid; wrap-en - bare bytt ut løk med sjampinjong ;) Hell i uhell at du fløy med LH, så fikk du i hvert fall brus nr. to og tre gratis...

Har kun benyttet WiFI med LH over dammen èn gang; da fungerte det greit. Lite er imidlertid mer irriterende enn lovnader om WiFi som ikke holder vann. Da er det bedre å fly SAS - ingen forventningen til WiFi på IC (eller på intraeuropeisk for den del).

Overraskende at flyvertinnene ikke lot seg smelte av den lille hjerteknuseren du hadde med deg. De smeltet som smør da jeg fløy med spedbarn for noen år siden. De fikk dulle og dalle med junior, mens jeg ble servert Fernet i galley. Grei arbeidsfordeling.

Islending liker dette
  6. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin rapport!

Staselig med "ekte" bestikk i økonomi da gitt! Prøv å spise sjøldaua kylling med plastgaffel :p

Poul, Ida and Twin Otter like this.
  7. ruby1968l

ruby1968l Tomleskolt

Likes mottatt:
    1,065
    Bonuspoeng:
    113
    Har sagt at jeg aldri mer skal ha hund (på grunn av at jeg elsker å reise mest mulig), men blir jo litt "myk" når en ser det blikket på vesle karen i baggen :)
    Takker for super rapport så langt, og jeg regner jo med at hjemreisen med Swiss også kommer ;)

8. LN-MOW

Likes mottatt:
    1,231
    Bonuspoeng:
    113
    Har brukt det flere ganger og som regel er det godt nok til at man kan streame radio på dårlig eller middels kvalitet. Men det er godt nok for å høre fotball uten altfor mye bufring. Men speedtest gir dårlige resultater. Ja, det er ikke helt 'modent' ennå, men i 2015 begynner vel både gogo og Panasonic å bruke de nye Ku2-satelittene, så ds bør det begynne å hjelpe.

9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa er neppe den verste economyen man kan få på IC, men det føles allikevel korrekt å betegne overgangen til Swiss på returen som å gå fra bunn til toppen.

Jeg tok en taxi til Montreal flyplass. For å sammenlikne litt, google earth sier det er 20km og tar 20-25 minutter. Dette kostet meg 250SEK - flatrate.
    Til sammenlikning måtte jeg ta taxi hjem fra Arlanda da mannen min var på jobb på tidspunktet jeg kom hjem - det er 4,5 km og tar 4-5 minutter. Det kostet meg 300SEK.... Idiotisk.

Anyways, tilbake i Montreal gav en smilende dame på innsjekk meg boardingkort....jeg ble "litt" happy av å se hvilket sete det var. 08K! :D Hun satt en priority tag på baggasjen min og sjekka den inn hele vegen til Arlanda. God tur, jo takk du! Montreal er en pussig flyplass. Når du skal dra derfra er alt du må gjennom, en helt standard sikkerhetskontroll (ingen business/fast track som jeg fant?!), deretter en liten trøtur mot gate 50+++, en kjapp billettsjekk og vips er du på utland. Det er så antiklimatisk, på ett vis!

Jeg hadde veldig, veldig god tid på flyplassen. Noe jeg trives med når jeg skal reise fra en ukjent flyplass. Mens jeg stod i den nevnte køen for å få billetten min sjekka (innland=>utland) kom jeg i snakk med et godt voksent par - i 60årene - som var fra Montreal. De skulle til Cuba. Mannen hadde jobbet i Norge som lastebilsjåfør/trailersjåfør, og tok kjentskap på passet mitt. Sosial og utadvent som jeg blir på flyplasser så ble det til at vi spiste lunch/middag sammen på flyplassen. For et utrolig hyggelig par som var veldig interessert i Norge, og som gjerne svarte på spørsmål jeg hadde om Montreal etter min reise. Vi delte mailadresser og jeg var hjertelig velkommen på besøk hos de hvis jeg returnerte til Montreal :)

Tiden gikk og vips ble det klart for boarding for meg. Jeg ba det godt voksne paret god tur med Air Transat (A300 tror jeg?!) til Cuba - og tok meg til gate. Endelig tilbake til den herlige følelsen som er: priority boarding. Jeg visste dette kom til å bli bra, Swiss, liksom. Forventningene skal jeg innrømme var skyhøye! Å boarde var en drøm. Lufta var frisk, setet var behagelig å sitte i, amenity-kittet var dritkult og alt var så fresht. Designet er veldig appelerende for en skandinav, med tredetaljer rundt stolen og rutemønster i stoffet på setet. Setet mitt var altså en singel stol langs med vinduet på styrbord side, jeg låner et bilde fra en videoframvisning om swiss business class:

Gleden stod i taket når setene på tvers av midtgangen også forble ledig..... ;)

Kunne nesten ikke blitt mer privat, kun hvis bordet hadde vært på "rettsiden" og ikke mellom meg og vinduet. Men man kan jo ikke få alt her i verden, hehe. Kanonfornøyd, var jeg! :D

Flyvertinnene kom "medium"-kjapt med pre departure drink (etter eco-passasjerene hadde kommet seg på plass). Som vanlig velger jeg non-alcoholic. Fikk til og med tilbud om refill.

Air France har en avgang litt etter Swiss, mot Europa. En av 3-4 avganger per dag..

Veldig bra, og moderne IFE.

Det var voldsomt til språkmektige flyvertinner OG kaptein (!) som alle sammen (!) gjorde alle (!) annonseringer på : Sveitsisk, Fransk og Engelsk. Polyglots, much...?! Behagelig takeoff med nydelig utsikt over downtown Montreal.

Komfortabel her, ja :)

Rett etter avgang fikk alle utdelt bestillingsskjema for frokost og utdelt dagens meny i påvente av rask bestilling. Nattflyvning = du vil ha det unna ganske fort :)

Det ble bestilt beef tenderloin til meg - på frokostskjemaet kryssa jeg av for smoothie og yogurt.

Vinkart til de som måtte bry seg om sånt :D

Mellom bestillinga og middagen ble det servert snacks og drikke.

Veldig lekkert glass, hehe. Chipsen var dijon-senneps-krydret. YUM.

Det gikk djævelsk fort i en periode.

Jeg snoka rundt på IFE'ens innhold av film og tv-serier, rimelig skuffende ifht hva Lufthansa hadde. Utvalget var annerledes, men også mye mindre. Selve programvaren og menyene var moderne og meget bra allikevel. At utvalget var lunkent gjorde meg ingen ting, jeg hadde tenkt å sove, ikke se på IFE'en. En ting jeg nå begynte å legge merke til, var at stolen min hadde luftputer som beveget seg uten at jeg hadde skrudd på massasje. Jeg undret meg på om det skulle være slik, men flyverten (mannlig) virket rett og slett ikke å forstå hva jeg lurte på (han var litt dårlig i engelsk) så jeg får spørre dere som vet: er Swiss' business stoler slik at de beveger seg (luftputer som øker/minker) for å opprettholde blodgjennomstrømningen i rumpe, lår og rygg selv om du ikke har på massasje? Vet ikke helt hva jeg syntes om det, følte jo nesten jeg småsvimlet og bakken beveget seg, før jeg innså det var stolen - og ikke hodet mitt, som beveget seg... hehe.

Weird Canadian places.... hehe.

Tiden gikk, vips var det dinner time i det vi fløy inn i skyggen av natt.

Salaten var litt dau, salatbladene var ikke spenstig. Kjøttet var derimot helt nydelig, poteten var splendid, sausen var nydelig og spinaten var... spinat... eh :p Den andre tingen der som jeg ikke veit hva er ble liggende igjen.

Skuffende dessert. Kjedelig og smakløs. Men pen for all del, hehe.

Mett i magen takket jeg nei til kaffe, la stolen flat og trakk teppet over meg. Fikk sove etterhvert, men sov ikke spesielt bra. To ting plaget meg: 1) Puta ble alt for lita ifht at jeg lå flatt. 2) Det var voldsomt med vibrasjoner som vibrerte seg inn i hodeskallen min når jeg slappet helt av i nakken og lente meg på stolen/puta - dermed ble det vanskelig å sovne. Vet ikke om det var min plassering i flyet (rett ved siden av motoren), og det var jo ingen unormale lyder så lenge jeg satt oppreist. Men så fort hodet mitt lente seg til "madrassen" (stolen) så kjente jeg vibrasjonene. Jeg lurer på om en tykkere pute hadde løst problemet, jeg løste det iallefall med å legge dunjakken min under hodet. Aldri opplevd noe sånn, og må si jeg sov bedre i nedoverbakke på tur hjem fra Abu Dhabi hos Lufthansa enn jeg gjorde her. Men jeg var jo hakket mer oppspilt og hakket mindre trøtt på denne turen og da :) Hvem vet, behagelig var det iallefall to the max, hvis vi ser bort fra vibrasjonene. Noen andre som har opplevd dette på A330-300? Mens jeg sov kom flyvertinnen og delte ut en vannflaske som jeg fant ved siden av meg mellom mine mange våkeperioder i løpet av natten. Veldig trivelig :)

Våknet til lyset som ble skrudd på, og fikk med en gang frokosten utlevert. Våkent og oppmerksomt crew. Utrolig frisk smoothie, god sveitsisk yogurt.

Smådøset litt over Paris og vips var vi i Sveits... Der var sola og gitt :)

Swiss mellom ZRH-ARN kan oppsummeres slik: jeg rakk ikke 06.55-avgangen til Stockholm, måtte vente til 12.15. Det var ikke behagelig å vente på Kloten i 5-6 timer. En A320 med winglets sharklets fikk hyd-problemer, 40 minutters forsinkelse senere satt jeg på en annen A320 uten sharklets sammen med et sammensurium av hylende unger og en veldig nervøs flyver ved siden av meg. Bose QC 15 gjorde alt han kunne, men det hjalp lite. Hadde nedtelling for hvert minutt som gikk på flighten.

Maten derimot, var meget god. Swiss sjokolade likeså. Allikevel husker jeg bare flyturen som noe jeg håpte var over så fort som mulig. Håper å få testa swiss intra europa på et annet tidspunkt uten å være sliten, lei og torturert av barnegråt i 2 timer :)

På Arlanda funka priority-taggen kanon, og jeg eksploderte med all min irritasjon og frustrasjon på en mann som stilte seg opp rett foran meg innenfor gulstripa rundt baggasjebåndet.

Alt i alt; herlig ++!

Last edited: 15. april 2014
    Fnate, bjornjohansen, Kimmam and 3 others like this.
  10. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Forøvrig, illustrasjon til han som vinner "årets flyplass-dust". Lilla prikker = saueflokken som står ved luka der baggasjen kommer ut, både innenfor og utenfor gul linje (og noen står oppå båndet fordi de er så desperate). Gul linje = linja som det står "STOPP, STAND BEHIND THE LINE". Svart = baggasjebåndet. Grønn prikk = meg som stod helt alene, bak gul linje. Blå prikk med stor rød pil = årets flyplass-dust som kom gående og stilte seg opp rett foran meg, på innsiden av den gule linjen. Det var akkurat som på illustrasjonen, ingen folk rundt oss. Jeg er enda fascinert over at det i det hele tatt gikk an :D

andyp, bjornjohansen, Fnate and 3 others like this.
  11. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Har hatt 4 IC flyvninger med Swiss i business, og 3 av dem var alt annet enn bra, med skikkelig svak og til tider frekk service fra kabinpersonalet. Jeg blir ikke å gå ut av min vei for å fly Swiss igjen IC for å si det sånn. Intra europeisk er noe helt annet. Super service og hyggelige flyvertinner på alle 6 flightene mine. Lurer på om det er for å gjøre forskjellen mellom C og F så stor som mulig, at de er såpass lite sericeinnstilt på IC i business?

Leverte forresten inn costumer review card på alle tre flightene hvor jeg ikke var fornøyd med servicen, og har fått tilbakemlding fra Swiss på alle tre hvor de lover at mine tilbakemeldinger ville bli tatt opp med de aktuelle Maître de Cabine og deres overordnede :)

Når det gjelder tosken ved baggasjebåndet er det ingenting som overrasker meg der lengre. Det er helt utrolig hvordan folk mister helt forstanden når de skal plukke opp baggasjen sin...

12. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra rapport, Ida - og morsom beskrivelse av din høyst ufrivillige opplevelse langs bagasjebåndet :) Har forøvrig ofte undret meg over hvor lang tid noen bruker på å plukke opp sekken/veska/skoene/småsakene sine etter sikkerhetssjekken på flyplassen. Ofte blir det kork mens noen i rooolig tempo tar på seg arbåndsuret, trer på seg beltet, tar på seg jakken, legger på plass lommeboken, lypsylen og en mengde rukkel-rakkel som må legges i de rette lommene - og .. oops - holdt på å glemme å ta på skoa .. og det tar jo litt tid når sekken først må tas av for ikke å deise i gulvet.. Men, men.. ingen hast.

Robert H

Ida liker dette
  13. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan godt hende du er inne på noe ang F-servicen, men det høres jo for galt ut at du skal føle deg virkelig "dårlig" behandlet! Hadde du erfaring fra F-klasse hos Swiss før du fløy disse C-turene? Jeg har aldri flydd F så jeg har liksom ikke mye å sammenlikne med - men jeg følte ingen personlig connection eller noe "ekstremt fantastisk bra service". De var gjevnt over det jeg forventet meg, hyggelige når det var min tur og tok godt vare på meg, hverken mer eller mindre. Litt språkvansker på engelsk (noe overraskende) og litt treig servering (usikker på hvorfor), ellers inget å utsette. Hadde jeg forventa meg en fantastisk connection og miss Ida hello hver gang de snakka til meg hadde det nok vært nedtur, men ellers... Ikke noe stort å utsette :)

Du har forresten ikke noe husk om stolen din beveget seg når du satt i den? Uten at massasje-alternativet var på?

@Robert H - takk! :)

14. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke erfaring med F hos Swiss dessverre, så forventningene mine var mer at de skulle matche eller overgå det SAS, TG og LH leverer i business klasse. Forventer rett og slett et hyggelig crew som gjør det de skal, der man ikke må bruke call button for å få ryddet etter middag feks.

Har som sagt hatt en god flyvning med dem i IC business som viser at det er mulig å levere service på det nivået jeg forventer også av Swiss. Det som er så rart for min del, er at crewene på short houl er så mye bedre enn de som jobber long houl. Blir nok å fly med dem igjen, men de er ikke førstvalget for å si det sånn.

15. Henning

Henning co-founder Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    SASDC8 liker dette
  16. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Still doesnt make me wiser angående setet mitt :p

Fint å se at edelweiss-crew også gir en hyggelig opplevelse, mitt crew var reint swiss. Tro om edelweissfolka også kan snakke fransk, tysk, sveitsisk og engelsk? :D

17. LN-MOW

Likes mottatt:
    1,231
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste gjør det. Sveitsertysk er det vanligste talespråket og på skolen lærer de tysk, fransk og engelsk. I enkelte regioner har de italiensk og.

Ida liker dette
  18. splite

splite Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Joda, de setene lever sitt eget liv med ekstra massasje. Jeg opplevde det på Austrian som bruker samme seter.
    Her er flere...
    "The seat and its controls are complicated and do seem to have a mind of their own. Sporadically the seat’s massage feature would randomly come on for a cycle every once in awhile. I sense the airline is having some issues with how new all the technology is on the new product because they were personally asking each passenger if there were problems with any portion of the seat or if they had problems understanding the controls. Many times I bumped the seat controls by accident or pressed buttons though the seat was not responsive."
    http://boardingarea.com/pointsmiles...ustrians-new-business-class-is-a-real-winner/

Det med komme borti panelet kan jeg skrive under på også. Nei, den type seter var ikke noe for meg. Trangt. Thai sine er bedre. Venter i spenning på hva SAS finner på.

Ida liker dette
  19. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,284
    Bonuspoeng:
    113
    Sviiitserdutch!!! :)
    En fenomenal rapport, Ida. Jeg ler meg skrukkete av betraktningene dine om å fly bak i balja.

20. andyp

andyp Medlem

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Flott rapport som bringer gode minner fra mine turer med LX. Har flydd både 330 og 340 flyene øst og vestover, og har stort sett vært fornøyd med sveitserne. Maten var helt OK, og sist tur til Bangkok i høst var det et yngre crew som stod for servicen i C-kabinen. Hadde mange hyggelige samtaler med disse.
    Har også opplevd problemet du beskriver med at setene lever sitt eget liv og pumper seg opp og ned i tide og utide. Syntes også at setene ikke var spesielt gode å sove i, og svært trange nede ved beina. Tror faktisk jeg sov bedre i stolen til SAS sist jeg reiste vestover :eek:

Del denne siden