Panama eller Cuba?

Tråd i 'Reisemål' startet av Neguah, 18. mars 2023.

1. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Reiser mest sannsynlig i november/desember 2023.

Velger vi Cuba blir det 23 timer i Istanbul. Velger vi Panama blir det kun overnatting i Istanbul. Bare det at vi får 23 timer i Istanbul ved å velge Cuba, er det veldig mye vekt på Cuba.

Det blir 4 eller 5 overnattinger. Her gjelder det bare å få brukt CT-billetten i en ellers travel hverdag.
    Så, hva liker vi?
    -Strand
    -Severdigheter
    -Stiløping
    -Fjelløping
    -Minst mulig regn
    -Oppleve noe nytt

For min del er jeg veldig glad i selve reisen. Være på flyplass, være på flyet, oppleve nye steder, kulturer og bo på hotell (kan godt bo på 2 hotell i løpet av 4 dager).

Av det jeg kan se, så får jeg i grunnen alt dette både i Panama og på Cuba.

Dere som har vært begge steder, hva er favoritten og hvorfor?

Hanen liker dette
  2. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg har vært begge steder og likte begge veldig godt. Men landene er så totalt forskjellige at det blir vanskelig å peke på en favoritt framfor en annen. Cuba har definitivt mer særpreg på godt og vondt, men det var også stadige praktiske utfordringer (i alle fall da vi var der for en del år siden, mulig det er enklere nå). Mens Panama var velfungerende og svært enkelt, rent praktisk sett. Skulle jeg velge tror jeg likevel jeg ville valgt Cuba pga den spesielle opplevelsen.
    *Strendene var finere på Cuba, i alle fall i Varadero, men der mister man cubaopplevelsen, så unngå mye tid der. Strendene er bra feks på San Blas i Panama. Mulig å overnatte der en natt eller to og få en strand nærmest for seg selv.
    *Det er bra severdigheter begge steder. Men trolig flere på Cuba, særlig mange historiske steder i Havanna, men også Viñales, Trinidad, Grisebukta mfl, mens bla San Blas, gamlebyen og kanalen bør oppleves i Panama.
    *Turer i naturen er mye enklere og veldig bra i Panama, med mange stier i nasjonalparkene, men også i parken like utenfor Panama by. Usikker på hvordan dette lar seg gjøre på Cuba.
    *Vi hadde stort sett bare fint vær begge steder. Noe varmere og mer tropisk i Panama.
    *Ifht å oppleve noe nytt vil jeg anbefale Cuba. Finnes neppe noe liknende, men spørs hvor lenge det varer.

kfly, Upsaker, Neguah and 3 others like this.
  3. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for gode innspill! Det blir svært vanskelig å velge! Jeg er svak for hotell, og må ærlig innrømme at Panama frister mest når det kommer til flotte hotell. Ikke er det spesielt dyrt heller. Cuba er jo heller ikke dyrt, men har ikke så mange nydelige hotell. Men jeg ser de har et særpreg, og det kan jeg like. Jeg er uansett svak for luksusfølelsen...

Mat er jeg også glad i. Hvem har best lokal mat?
    Hva med eksotiske dyr?

Det heller mot Cuba. Mye pga. særpreget du nevner, men også den ekstra dagen i Istanbul.

eventyrer liker dette
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke vært noen av stedene, men kan være greit å ta med i vurderingen at om du besøker Cuba, må du søke visum for å komme inn i USA i fremtiden

Neguah and themichael like this.
  5. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Godt du nevnte det. Var jeg ikke klar over. Skal ta det med i beregningen. Men visum er vel ikke noe vanskeligere å få innvilget enn ESTA? Det er bare dyrere?

6. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan skal de finne ut av det? Du får ikke stempel i passet på Cuba.

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,687
    Bonuspoeng:
    183
    USA har sine metoder. F.eks. meldes passasjerlister for alle flyvninger som passerer amerikansk luftrom inn til CBP, noe som typisk vil være tilfelle for IST-HAV.

EC7 liker dette
  8. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Jøss. Takk for informasjonen. Men bra jeg ikke vil til USA flere ganger uansett da

9. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Nå har jeg ikke brukt så mye tid på å finne ut av det, men det virker relativt problemfritt å få innvilget visum. Men må jo til intervju, samt betale $160... Bor du ikke i Oslo, blir det i hvert fall dyrt. Så kanskje greit å unngå Cuba.

10. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Maten på Cuba var ganske kjedelig krydret da vi var der. Men samtidig var det billig å spise feks languster (les type hummer).
    Det lokale kjøkkenet i Panama er ikke all verdens, synes jeg. Typisk mellom-amerikansk med fritert kjøtt/fisk, bønner, mais, ris, evt kokebanan. Ceviche er også populært. Samtidig finner du i Panama by gode restauranter fra hele verden.

Vi verken hørte eller så noe eksotisk dyreliv på land på Cuba. Men i sjøen så vi både delfiner og hvalhai.
    I Panama så vi enormt variert fugleliv (bla mye kolibri og papegøyer), brøleaper, vaskebjørn og en type flodsvin. Det finnes også andre aper og dovendyr.

11. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Tror ikke Cuba er på den listen...er vel bare besøk i Iran, Irak, Syria, Somalia, Libya og Jemen etter 2011 som utelukker Esta.

12. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Cuba ble satt på lista i 2021

Det var nylig en post på FB eller BC, hvor noen hadde tatt en svipptur til Cuba under ett lengre USA opphold og ble nektet og reise tilbake,måtte ordne nye billetter fra Cuba og hjem, uten fly via USA

1.png

2.png

https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en&focusedTopic=About ESTA and The Visa Waiver Program&answerToDisplay=How does Cuba’s designation as a State Sponsor of Terrorism impact my travel to the United States using my approved ESTA?

Insomnia4u, paron, themichael and 2 others like this.
  13. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Oi.

Var på Cuba for ca fem år siden og reiste da tur/retur MIA-HAV (på lovlig vis jf amerikansk lov gjennom "support for the Cuban people"-unntaket). Ser Cuba havnet på listen i 2021, men bukte ESTA til innreise i USA to ganger senest i fjor.

Det er vel trygt å anta at det ikke vil bli oppdaget nå? Å måtte begynne å styre med visum er nesten grunn nok til å droppe feriereiser til USA.

14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,687
    Bonuspoeng:
    183
    Visumplikt gjelder kun om man har besøkt Cuba etter at landet ble satt på terrorlisten.

https://thepointsguy.co.uk/news/cuba-us-tourists-esta-ban-lifted/

Last edited: 19. mars 2023
    Kalsnes liker dette
  15. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Ser at de har om bestemt seg.. "The United States Department of State most recently designated Cuba as a State Sponsor of Terrorism on January 12, 2021."

16. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Ville ikke satset på å lyge på en søknad til myndighetene i USA. Gjett om de har aksess til mye informasjon fra andre land. Engang stod en skjerm skjevt da jeg gikk gjennom immigration i USA det kom det opp en lang liste med land jeg hadde besøkt, og nesten ingen var besøkt med samme pass eller ved en reise via USA.

17. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Har vært begge steder. De er veldig forskjellige og fortjener begge besøk. Pass på at man risikerer kjølig vær med kald vind fra nord midtvinters på Cuba.

Husker noen kanadiere som insisterte på å ligge rundt bassenget så der lå de med boblejakker på. På Varadero er det ikke stort annet en strand og basseng som tidsfordriv. Både på Cuba og Panama er man stort sett i områder med bare strand eller bare by.

Ellers vær forberedt på at de du har avtale med ikke dukker opp i Panama. Det skal være et kjent problem der. Hadde 3 avtaler for en helgetur hvor jeg rast måtte finne alternativer.

18. livinspeed

livinspeed Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Var på Cuba i 2015 og ante nada om dette før jeg leste tråden (vel og merke før ditt innlegg), og slo rett og slett fra meg tanken om USA i overskuelig fremtid rett og slett grunnet innsatsen som måtte legges ned, men da lar det seg kanskje besøke likevel. Jeg skjønner NK, Syria og Iran - men det her var litt søkt.

Når det kommer til TS: På Cuba har man vel 3 steder å lande litt avhengig av hva du søker etter. Vi fløy CDG-HAV og hadde det som utgangspunkt og klarte etter mye om og men å leie en bil for 3 uker (det har sikkert blitt lettere nå). Vi bodde stort sett på hostel/casa particular, så YMMV. Anbefaler varmt Viñales nordvest for Havana om ikke annet for en natt, området rundt er kjempevakkert. Cienfuegos er en by jeg også likte veldig veldig godt om man ender lenger øst. Både Cayo Coco og Varadero (som vel er de to andre internasjonale lufthavnene) er utrolig turistifiserte steder og langt unna det ekte Cuba, men er fint om du vil ha all inclusive med 5 cubanske stjerner (de har lagt på et par...) på flotte strender med fin dykking.

Last edited: 19. mars 2023

Del denne siden