Nytt pass og ID-kort

Tråd i 'Nyheter' startet av ValdresBjarne, 14. febr 2019.

  1. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    "Kredittkort går ikke, det står på nettet! Nei, kan ikke sende i postoppkrav/rekommandert. Bestill ny time."
    Tror de kan være glad for at de ikke er en konkurranseutsatt bedrift... *!@%$#!!
     
    tobeornot999 liker dette
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Kun bankaccept eller hard valuta. Ein kan prøve seg med 5ere og kronestykker om ein skal prøve å vera artig. Men om eg hadde vore betjent som skulle lage pass til passe sure folk som klarer over systemet, at ting går treig og at ein har stått lenge i kø, så hadde eg sendt deg på eit par runder rundt huset, eventuelt heim
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, det er ikke lov å betale med mer enn 25 mynter av hver enhet pr. betaling i følge sentralbankloven. Så man må nok ta med noen tiere, og kanskje noen 20-kroninger.
     
  4. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det var meg du siktet til, så oppførte jeg meg meget sivilisert, og stod heller ikke i kø.
    Men når de ikke tar kredittkort som betalingsmiddel blir jeg litt oppgitt. Har kun opplevd dette hos ett annet sted (i Norge) siste år...
    Kunne som sagt heller ikke sende som oppkrav/rekommandert og det var heller ikke mulig å komme tilbake samme dag for å betale...
    CF8109E6-67F7-4901-82F1-F6B511BBA9F9.jpeg
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det var vel meir kommentarfeltet til VG som eg klarte å lese i går, og ikkje nokon spesiel her.
    Eg forstår at det er vanskeleg å akseptere, det å ikkje betale med kredittkort, og det er veldig få plasser eg veit som ikkje tek det. Men eg har opplevd det ved fleire offentlege stadar, to tannleger og politi. Samt at vårt lokale bakeri tek kun bankaccept.
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Med fare for å virke dust, men politiet har opplyst veldig tydelig flere ganger, samt at det står på hjemmesiden, at de kun tar kontant eller bankkort.
    At det er «krise» på Østlandet og at folk for vill panikk er vel mer i de tabloide avisene enn en realitet
    Med litt planlegging, søking på alternative stasjoner og tenke på å fornye passet mer enn 14 dager før neste tur så løser dette seg veldig greit
    Jeg kjenner jeg blir oppgitt over folk når man forventer at man bare kan komme å hente passet i skranken. Det tar jo tid å prosessere alle som kommer i tillegg til at det sikkert tar litt tid å lage passene. På Grønland så er det vel 10-12 skranker som er åpne hver dag. Det sier noe om pågangen når alle disse er fulle
     
    RoadKing and holmen like this.
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,591
    Bonuspoeng:
    183
    For egen del forventer jeg ikke å kunne strene inn å få nytt pass på dagen. Men at det ikke er mulig å finne en ledig tid innen vinduet på 60 dager for bestilling av tid er for dårlig i mine øyne. Sjekket passebestilling oslo nå og det er ingen timer å oppdrive i det hele tatt, mulig en må være på dem akkurat når de åpner 60 dager før på nettet, men det er ikke bra nok. Ved så stor pågang bør det være mulig å gjøre grep for å bedre tilbudet.
     
    tobeornot999 and EndreD like this.
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke uenig, men hvis de kjører full bemanning og det likevel ikke er ledig så er det ikke så mye å gjøre.
    Men med litt kløkt så kan man jo sjekke opp Sandvika, Lillestrøm eller noe annet hvis det er så hast. I tillegg så har de jo drop-in, men da må man være tidlig ute.
     
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,591
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noe å gjøre?

    Hva med å ansette tilstrekkelig antall folk in the first place, eller benytte mer overtid?
    Om problemet er begrensninger av de fysiske lokalene, så er det vel ingen som hadde vært misfornøyd om de hadde utvidet åpningstid til utover kvelden
     
    FastLane liker dette
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Eller i helgene ...
     
    tobeornot999, phileas and Sonictravel like this.
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jo ikke normalsituasjonen 60 dager venting... Man kan alltids kjøre overtid, men det er ikke nødvendigvis så enkelt. Var jo en lenger opp her som plutselig oppdaget at det var ledig en hel uke. Man må være litt på og haster så sinnsykt at man ikke kan vente en måned så man tenke alternativt. De færreste av oss har vel en jobb som krever ar vi reiser på kort varsel og hvis man har det så tenker jeg at man stort har passet i orden
    Jeg skjønner at det er irriterende, men det lar seg jo løse
     
  12. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Krise og krise. på fredag fikk jeg boket time for tirsdag til kona. Var ledig både i Oslo og Sandvika.
     
  13. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,414
    Bonuspoeng:
    183
    Sonictravel liker dette
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen passkrise på Sunnmøre. Møtte opp i dag og får passet allerede neste uke. Slapp å bestille time. Jammen fikk jeg beholde det gamle passet også (med 2 hull og klippet i informasjon chippen) :)
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel standard, har alle mine gamle liggende et sted ...
     
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Nei det er ikke standard, står tydelig at gammelt pass må leveres inn. Min bror skulle få nytt og da stakk hun av med passet hans og han måtte legge ut veldig mye om hvorfor han skulle få beholde det :p:p
     
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Man skal kunne beholde det fordi eventuelle visum i passet fortsatt kan være gyldige.
     
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    I Oslo har de alltid levert pass tilbake, etter de har klippet litt i det. De er vel ikke så rause på Sunnmøre ;)
     
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har aldri hørt om noen som får seg nytt pass, lager to hull i det gamle og klipper det av i kanten og kan bruke det i et land fordi man har et visum i det som ikke er utgått??
     
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Du vet, Ålesundere tar til seg alt de får tak i. Politiet også :p:D
     

Del denne siden