Buhu, noen piloter i SAS må jobbe opptil 40 timer i uken enkelte ganger før de har lang tids pause. Selv gjør jeg langt mer enn 40 timer hver eneste uke. Og verre: hvis de har det så utrolig vondt, hvorfor kommer legemeldingene helt oppunder avgangstid? Dette er en organisert, ulovlig aksjon. https://www.aftenposten.no/okonomi/...i-avvik-sas-tyner-de-ansatte-mener-pilot-topp
Det var kanskje litt surt å se Norwegian pilotene hale i land et pent oppgjør nå mens SAS pilotene signerte en 5,5 årig fredsavtale etter siste streiken.
Heldigvis har du bare arbeidsmiljøloven å forholde deg til og ikke hviletidsbestemmelser? Og heldigvis flyr du ikke meg hjem halvsovende bak spakene.
Pilots involved in multi-pilot commercial operations have the following duty time limitations imposed by the EU, according to the European Cockpit Association: Flight time: Maximum of 10 hours of actual flight time per day, with a two-hour extension under special circumstances. Maximum of 100 hours of flight time in any 28 days. Maximum time of 900 hours in a calendar year. Duty times: Maximum of 13 hours per day. Maximum of 190 hours in any 28 consecutive days.
1) - Vanskelig å kommentere andre sine yrker uten å ha jobbet som det selv 2) - Det e ganske alvorlig når luftfartstilsynet kommer med så mange punkter som er kritikkverdig. 3) - Tipper jobben din ikke innebærer å ha ansvaret for 150-200 liv opp til flere ganger om dagen. Personlig mener jeg at dette nok en gang viser at folk flyr SAS utelukkende for å smykke seg med et statuskort.
Det er vanskelig å sammenligne en 8-16-jobb på samme arbeidsplass med en uforutsigbar jobb hvor arbeidstid og oppmøtested endres hver eneste dag. Det er ikke uvanlig med 12 timers arbeidsdager som begynner med oppmøte på flyplassen kl 05 og avslutter i en helt annen by 12 timer senere før du skal opp like tidlig dagen etter. Det er ikke noe for alle, og veldig vanskelig å kombinere med et familieliv, spesielt med småbarn. Om verken lønn eller arbeidstid ikke burde komme som en overraskelse på pilotene så skjønner jeg at det er kjipt å tjene 2/3 eller mindre av kolleger både i Norge og Europa. Ulovlige aksjoner finnes det uansett ingen gode grunner til å gjennomføre. Vi har mer enn god nok streikerett i Norge, som de kanskje har skrevet under på å ikke bruke på 5 år?
Minner om at Boeing tynte mekanikerne sine hardt for noen år tilbake, bare for nå å proaktivt gjeninnføre goder som ble tatt fra dem. Dette fordi det plutselig er mangel på arbeidskraft, noe som også gjelder for piloter i dag. Etihad har akkurat sluppet en rekrutteringskampanje der de også tilbyr gratis typerating og familiepakke for etablering i Abu Dabi. Tipper bare denne ene kampanjen kommer til å snappe opp en del yngre SAS-piloter.
Litt vel populistisk å putte inn et premiss om at alle er "halvsovende" på jobben hvis de jobber en normal arbeidsuke eller 10% mer. Og helt riktig at hviletidsbestemmelser finnes for piloter, som uansett begrenser timetallet. God oppsummering klippet inn fra @Eddie47 Jeg har fortsatt vanskelig for å tro på at SAS bryter hviletidsbestemmelser på jevnlig basis. Når arbeidstiden er oppunder den ytre rammen for arbeidstid vs hviletid, har SAS organisert arbeidstiden godt. Og regelverket pålegger omfattende hviletid som altså overholdes i tillegg. Hvis noen kan påvise at andre EU-baserte flyselskaper *ikke* planlegger pilot-tiden lignende, hadde det vært interessant å se noen kilder for dette.
Det du spørre deg er hvorfor luftfartstilsynet ikke finner de samme kritikkverdige forholdene hos Norwegian og Widerøe. På meg virker det på meg som om Norwegian har tatt kraftig tak etter de gikk "konkurs" under covid. Ellers er det du som kommer med kritikken av SAS sine ansatte, og da bør også du komme med sammenligning som viser at de ikke har så mye å klage over uansett.
Jeg er bare enig med SAS som arbeidsgiver her. Det trengs ingen bevis, når SAS må følge akkurat det samme regelverket som resten av EU sine flyselskaper mht hvile- og arbeidstid. Og luftfartsverket sier ikke at SAS overtrer disse reglene. Det er helt usannsynlig at det rent tilfeldig plutselig er masse unfit- og sykmeldinger som sendes til SAS så tett oppunder avgangstid at SAS må kansellere avgangene. For mer bakgrunn om hva SAS selv mener om saken: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/0VG8x0/sas-anklager-pilotene-for-ulovlige-aksjoner
Kanskje du må sakse det ut. Vi som ikke er verdikonservative betaler ikke abonnement på Aftenpoften. Det betyr ikke at jeg støtter aksjoner. De har signert en avtale og må forholde seg til den. SAS på sin side må vurdere hvor lurt det er å skvise sitronen i et anstrengt arbeidsmarked.
Ah, beklager, hadde ikke notert meg at dette var bak betalmur. En snippet fra artikkelen her: Pilotforeningene skriver til sine medlemmer at pilotene er beskyldt av SAS-ledelsen for sykemeldingsaksjoner, stans i fridagssalg og overdreven bruk av det som kalles unfit-reglene. Motivasjonen skal ifølge SAS være å ramme trafikken, som en demonstrasjon mot at SAS-pilotenes tariffavtale er dårligere enn hva konkurrerende flyselskaper fikk i sine lønnsoppgjør. – Det tilbakeviser vi på det sterkeste, sier Klokset. I e-posten til sine medlemmer skriver pilotforeningene at SAS har varslet om at de vil holde foreningene og enkeltmedlemmer økonomisk erstatningsansvarlig for tap som selskapet påføres som følge av kanselleringer. Peder Christian Svenkerud som leder SAS Norge Flygerforening (SNF) sier i kort kommentar at begge foreningene står sammen om e-posten der de tilbakeviser SAS-ledelsens beskyldninger. – Ekstremt beklagelig Direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, vil ikke gå i detaljer om et mulig erstatningskrav, men han bekrefter at det eksisterer et brev som krever at «pilotene stanser det vi mener er en ulovlig og tariffstridig aksjon». Mange av kanselleringene i helgen var til populære feriedestinasjoner. Ifølge Johansen i SAS ble over 30 flyvninger og vel 4.500 passasjerer rammet.
To forskjellige ting dette her. Det første, som er bekymringen her, er resultatet av tilsynsvirksomhet fra luftfartstilsynet. Og bare fordi det er lovlig innenfor ytterpunktene av loven, betyr det ikke at man kan strekke seg litt for å behandle sine ansatte bedre. Det har jo tidligere også vært rapporter fra SAS Link sin base på BGO og manglende sikkerhetsrutiner. Når det er ett nivå under driftsstans tenker jeg det taler for seg selv. Det andre er brudd på fredsplikten som også er alvorlig hvis det stemmer, men det er forsåvidt en annen diskusjon synes jeg.
Piloter i Norge kan jobbe 13 timer om dagen. 14 timer med utvidet tjenestetid som kan gjøres to ganger pr 7 dagersperiode. Ved forsinkelse så kan de jobbe opp til 15 timer hver dag. De kan jobbe opp til 60 timer i uka. 6 helger på rad. Lokal ledelse har bekreftet at: Det har ikke vært en økning i sykemeldinger/egenerklæringer. Det har ikke vært en økning i piloter som melder seg uskikket for tjeneste. Salget av fridager har gått som normalt. Så ut av det blå så dukker det opp et brev der pilotene anklages for aksjoner (sykemeldinger/uskikket/nekt av fridagssalg) etter at det har oppstått kanselleringer som har fått medieoppmerksomhet. Er dette bare et forsøk på å skyve ansvaret for et overambisiøst flyprogram over på pilotene? Det er jo lett å hisse opp de reisende og skifte sinnet i den retningen når kabalen ikke går opp.