Plan-b til EuroBonus

Tråd i 'Bonushjelp' startet av oslo.to.unknown, 04. nov 2024.

  1. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Begynner å miste troen på EuroBonus. Snart gått et halvt år siden ST byttet og knapt funnet en tur jeg har lyst på som er tilgjengelig med poeng. Samtidig som det pøses ut med poeng i konkurranser og tilbud.

    Så da er det vel bare å begynne å se på plan-b.

    Har foreløpig disse alternativene til en plan-b (plan a er å presse SAS til å fikse produktet sitt).

    1) Amerikansk kredittkort. Krever innsats. Egen tråd. Må fikses på USA-tur(?). Helst med venn i Amerika. Dette diskuteres i egen tråd her.

    2) Amex plat I Norge. Her er jeg ikke veldig begeistret for opptjening og veldig irritert på at vilkårene er bedre i Sverige.

    3) Miles & More poeng-portal og utforske mulighetene for europeisk kredittkort.

    4) Cashback. Curve over trumf visa (?) eller annet dobbeldip cashback kort? Noen som har erfaring med Revolut? Kjøpe reiser med revenuebilletter.

    Er det noen andre alternativer som bør utforskes?
     
    Last edited: 04. nov 2024
  2. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Har i dag:
    SAS MC Premium
    Amex elite
    DNB Saga Mc upgrade
    Curve metal
    Strawberry Mastercard

    Så vil jo spare en del på å kvitte meg med disse kortene eller kun beholde et fåtall.

    Det første jeg er nysgjerrig på er cashback.

    Ved å dobbeldippe shoppingportaler, curve og et underliggende cb-kort antar jeg at 2.5% i gjennomsnitt er mulig. (Shoppingportaler drar opp voldsomt)

    I år har jeg ca. hatt et forbruk via kredittkort på 500 000.
    Samt min samboer har hatt et forbruk på 350 000. Totalt 850 000 kr i spend.
    8500 x 2.5 = ~ 21 000 kr i cashback.

    Pluss ca. 12 000 kr i sparte kredittkort-utgifter.

    Ikke et fantastisk case for meg personlig. Noen som vet om bedre cashback-kort som kan få snitt CB. over 4%? Først da dette blir spennende for meg personlig.
     
  3. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,188
    Likes mottatt:
    1,923
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg ser det er det pr i dag ingen reelle alternativer til EB. For at det skal komme et reelt alternativ må det komme et norsk kredittkort med opptjening i et selskap i OW eller *A. Ref min kommentar i annen post har jeg booket mye mer spennende reiser etter overgangen til ST enn jeg gjorde i *A.

    1) Reiser man alene, ønsker First og er fleksibel er det ingen tvil om at *A er bedre enn ST.
    2) Reiser man derimot 4 pers, må reise i skoleferiene, må ha biz, så er min erfaring at det er mye mer å velge mellom i ST. I *A begrenset det seg til Avianca, TAP og TK for vår del. Så langt har jeg booket 4 pers i Virgin Upperclass til Florida i juleferien. og 4 pers i Garuda biz til Bali i høstferien 2025. Langt bedre enn jeg noen gang fikk til i *A.
     
    Insomnia4u, Skarven, Cumulus and 2 others like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,005
    Likes mottatt:
    875,382
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden .
     
    turaga008, Henrik, Jeanette and 4 others like this.
  5. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,220
    Likes mottatt:
    4,782
    Bonuspoeng:
    113
    Antall måneder siden alliansebyttet;
    - September
    - Oktober
    - 1. november
    - 2. november
    - 3. november
    - 4. november
     
    Last edited: 04. nov 2024
  6. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    598
    Likes mottatt:
    731
    Bonuspoeng:
    93
    Plan A bør være å sjekke kalenderen én gang til - SAS byttet til SkyTeam 1. september
     
    Skarven, Nordlands, eventyrer and 2 others like this.
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,386
    Likes mottatt:
    5,955
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som at veteranene her inne er mer opptatt av hva som er galt med det folk skriver, uten å gi noe fornuftig fedback. Så @oslo.to.unknown hadde fått bedre feedback hvis han hadde brukt BusinessClass.se, så er det opp til moderatorene å sørge for at jeg ikke har rett i dette over tid. For der gir folk hværandre gode svar basert på gjensidig respekt, noe som enkelte medlemmer inne her på IF mangler.

    Tilbake til tema, jo det finnes alternativer, men en bør da gå for Revolut Ultra, en får ganske god avkastning av å ha pengene inne på 5 prosent renter der, også bruke det som debit kort. En får revolut poeng som kan overføres på vers av allianser og en får lounge + at du får en reiseforsikring som dekker reiser for intill 90 dager av gangen.

    Så kan en velge flyselskap, og da er det opp til deg hvordan du gjør det, ville kombinert shoppingportalen til flyselskapet til å shoppe med når det gjelder enkete ting, sånn som å booke overnatting på reiser med dem. De bør også ha en link til Pointshound, Kaligo, og rocket miles som kan brukes. Vær litt obs på prisene å sammenlign dem med Booking.com, Hotels.com, Agoda og Expedia. Disse er også inne på flere flyselskapes partnerside, så det er også noe å vurdere. Så i lys av dette så er det en begynnelse på hvor du bør lete, men når det gjelder partneren der su ønsker å samle poeng på andre selskaper så er det opp til deg. Jeg bruker Avianca Lifemiles i mitt tilfelle, men for den er det kanskje annerledes, men i stedet for å bruke Chase points som vanlige nordmenn ikke får tak i så kan du bruke revlout ultra poeng på dem, du kan tjene poeng på dem igjennom hotellovernattinger også kan du toppe opp med å kjøpe poeng på kampanjer med dem, så de er mitt valg :) Du kan opprette en bruker og du kan booke flyvninger på portalen ders, så det er knall :cool:



    Litt om å kjøpe poeng fra dem :cool:



    Så fikk du i hværfall noe matnytting her inne, men en bør ta hennsyn til de begrensningene som er på kredittkort markedet angående dette her, så de bonusene som Amerikanerne snakker om er ikke noe vi kan bruke, men alt det andre er fritt vilt også for Nordmenn. Så det at det er priority pass, Loungekey, Dragonpass, eller Amex Centurion, samma det så lenge du får lounge i kredittkortet så er det kompensert i det minste, så ved det så får jeg håpe at resten av gjengen følger den røde tråden i spørsmålet ditt i stedet for å spore av hele greia.
     
    Last edited: 04. nov 2024
    JonathanI, NoLimit and eventyrer like this.
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,220
    Likes mottatt:
    4,782
    Bonuspoeng:
    113
    Det må være lov å ha litt humor på forumet. Hadde man latterliggjort noens mening eller synspunkt er det en ting, men takhøyde til å gjøre litt humor utav enkle faktafeil må være ok. Jeg er helt sikker på at trådstarter vet forskjellen på et halvår og 2 måneder, derfor tenker jeg det er greit å være morsom.

    For å blidgjøre deg og for å svare trådstarter.

    5) Fortsette SAS, være på hugget, få til de reisene du ønsker. Det er mye ledig med SkyTeam om man bare vet hvor man skal lete. Et godt eksempel på at tilgjengeligheten ikke er helt forferdelig er alle de nissene som har klart å sysammen RTW-reiser i forbindelse med EB-mill. Dette krever tilgjengelighet på spesifikke ruter på spesifikke datoer. Jeg er selv overrasket over hvor god tilgjengelighet det er med KE, som alle sa var umulig med tanke på biz-seter.

    Vil du til Afrika har KQ veldig god tilgjengelighet ut fra LHR, AMS og CDG til destinasjoner som SEZ, ZNZ, MBA, JRO. De slipper jevnt 2 biz-seter på alle flighter og 6 seter i økonomi. Garuda slipper jevnt 2 seter på hver eneste flyvning fra AMS til CGK. Saudia har mye tilgjengelig , dog bare 1 sete.

    Den virkelige verdien i Eurobonus ligger i Amex sine companion tickets og det er disse som gir virkelig god uttelling. Ethvert alternativ til Eurobonus burde ha en lignende ordning. Eventuelt gode rabatter slik som Flying Blue eller Krisflyer Spontaneous Awards. De rabatterte rutene er som oftest ikke til de mest populære rutene.

    Om man sliter med tilgjengeligheten er det bare å bruke tråden for hjelp til bookinger så skal man nok klare å finne på noe lurt. Det krever kanskje noe ekstra med nye regler, men jeg synes det er vel så praktisk å booke deler av reisen på nett for så å legge på legs. Minuset er selvsagt at det ikke er alt som lar seg legge til.

    Er det fortsatt forbedringspotensiale når det gjelder tilgjengelighet, ja.
     
    Last edited: 04. nov 2024
    Thomas123, Trykkern, RoadKing and 4 others like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,386
    Likes mottatt:
    5,955
    Bonuspoeng:
    183
    Ser den, og ditt perspektiv, men det er medlemmer her inne som har dysleksi, og for dem er det ett H og skille ut dette, da hjernen på dem låser seg, så prøver å skrive rett frem jeg.
     
  10. wf789

    wf789 Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Gresset er alltid grønnere på andre siden, bare gå over og se.
     
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,924
    Likes mottatt:
    8,614
    Bonuspoeng:
    183
    Enig mer flere her om at det har gått for kort tid siden skiftet til å konkludere noe.

    Samtidig er det viktig at vi fortsatt ytrer vår misnøye til SAS, om ingen klager så antar de nok at ting er bra som de er.

    De har fortsatt mye å svare på.

    * SAS lovte oss at Skyteam skulle ha lik tilgjenglighet for alle selskaper, fakta er er at mye tilgjengelighet blir filtrert, spesielt med AF og KLM.
    * SAS er eneste i alliansen som kjører dobbel pris på enkelte carriers(?)


    Spent og se hva som kommer ut av Diamanteventet som er i Stockholm i dag og i Oslo og CPH senere i måneden.
     
    Kaffen, holmen, NoLimit and 2 others like this.
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har jevnt over en av de mest fordelaktige poengtabellene, så usikker på hvor mye oppmerksomhet dette burde få. Alternativet er gjerne en prisøkning over hele linja.

    Har sett eksempler på at VN tar ca. $1000 fra partnere for en vei i long haul business, omtrent det dobbelte av hva som har blitt indikert i Star Alliance -- med Trumf-kurs som utgangspunkt og CT på toppen ser man fort at dette blir et tapsprosjekt.
     
    Last edited: 05. nov 2024
  13. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, for å svare metadiskusjonen først:

    I mitt hode har SAS sin overgang startet før live-datoen i ST, da vi mistet muligheter i *A før denne datoen og integrasjonene har pågått en stund før.

    Mens resultatene først har blitt synlige for oss etter. Det jeg har sett etter første september er at SAS har fjernet billetter i minst tre runder.

    Men burde selvfølgelig ikke satt en dato, denne tråden er jo nå totalraidet av tellepolitiet.
     
    NoLimit liker dette
  14. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,331
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ganske sikker på at hvis det hadde vært like enkelt å tjene opp nok poeng til andre flyselskap/allianser som hos SAS så hadde halve forumet holdt på med det allerede. Gjerne i tillegg til opptjening hos SAS. Alle eksemplene nevnt over fungerer, men det virker som om mengden arbeid som må legges ned for å skaffe nok til bare en reise er betraktelig høyere enn hos SAS.

    Nå har såklart ikke det så mye å si lenger hvis det har blitt sånn at det er vanskelig å bruke SAS-poengene til noe fornuftig, men jeg synes også det ikke virker som det er så krise som folk vil ha det til. Jeg registerer jo at det blir booket reiser, uten at jeg har så mye direkte erfaring med det selv enda. Jeg har ingen reiser planlagt i på en stund og alle poengene og companion ticketene jeg har går ikke ut før om lenge så jeg har det ikke travelt.

    Det kan virke som at cashback kanskje er det beste alternativet akkurat nå, men for min egen del er det ganske lite interessant. Det er mulig det er irrasjonelt, men med en gang det er snakk om penger og ikke poeng så får hele greia mer et preg av en ekstra jobb enn en hobby. Da tenker jeg at det er bedre å fokusere på noe annet. Det finnes mer effektive måter å tjene penger på enn å lete etter tilbudsportaler og lese seg opp på cashback-kredittkort.

    EDIT: Uansett synes jeg det bare er bra at dette temaet luftes. Hvis det faktisk skulle dukke opp noe nytt alternativ så er det jo kjempebra for oss alle at det deles :)
     
    Last edited: 05. nov 2024
    Eddie47 and holmen like this.
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,924
    Likes mottatt:
    8,614
    Bonuspoeng:
    183

    Kan dette være grunnen til at AF/KLM er filtrert også?
    Det er jo endel data på at det er bonusbillettene som selges rimeligst(dynamisk prising) av AF/KLM som dukker opp for Eurobonus.

    Sikkert mye meninger om dette, men jeg betaler heller litt ekstra for bedre tilgjenglighet.


    Synd SAS ikke er transparente om dette..
     
    NoLimit and markus like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,425
    Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    SAS er også eneste som ikke tar "drivstoffgebyrer" også kjent som "carrier-imposed surcharges". På en Business-billett over atlantern er det ikke uvanlig å betale over 10.000 kroner i avgifter, når man booker med Delta / Virgin Atlantic.

    Så vi skal være skjeleglade for at det ikke finnes noen amerikanske kredittkort som kan overføre poeng til EuroBonus.
     
    Gribb, Spielhaug, Henrik and 3 others like this.

Del denne siden