Plassering av crew på flyet

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 26. okt 2015.

1. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er litt usikker på om teamet "crew i transit på flyet" har vært diskutert er på bonusfeber (unnskyld, InsideFlyer)?

Jeg har iallefall stått på sidelinjen av en slik debatt før, den gang var det BA og temaet var den gang, som jeg tenker å skrive om nå, hvor plasserer man crew som transporteres.

Noen har vel fått med seg at jeg hadde en MR til GDansk i helga, og det var en helt flott opplevelse både opp og ned, ingenting å utsette på noe.

Men, likevel, det var en ting jeg stusset på, som jeg egentlig opplever som regelrett barnslig, og jeg skal forklare hvorfor.

På tur tilbake fra GDansk til CPH så er Plus delen i kabinen (bakerst, det er en ATR må vite) 6 rader. Dvs 24 seter. Det viser seg, at 8 av disse setene er okkupert av uniformert crew. Hvorav 2 av disse igjen sitter alene, dvs ledig sete ved siden av. de neste 4 deler en 2 seter og så er det 2 som sitter ved siden av kunder (ihvertfall var jeg en kunde og den andre var sivilt kledd) og ytterligere 3 kunder (sivilt kledd) som sitter alene.

Jeg reagerer egentlig på et par ting med denne settingen.

• Hvorfor utvider man Plus for å få plass til crew?

• Hvorfor sitter crew i Plus i hele tatt?

• Hvorfor får ikke betalende kunder sitte alene, mens crew får?

Jeg ser poenget med bruk av Biz seter på interkontinentale reiser for crew, slik at de skal kunne fungere i tjenesten de skal yte og av sikkerhetsmessige årsaker. Men jeg ser ikke poenget i et fiktiv biz på en propellmaskin med flyttbar klasseskiller, hvor sete og seteavstand uansett er den samme, og hvor flytiden er på ganske nøyaktig 1 time.

Jeg ser den at crew skal få mat og drikke uten og betale for det, men jeg ser ikke at dette er noe enklere å gjennomføre fordi de sitter foran (eller bak i dette tilfelle) den berømte gardina.

Jeg ser den at crew kanskje må sitte nært utgangen pga dårlig tid for neste maskin hvor de skal jobbe. Men på et så lite fly, hvor Plus avdelingen uten crew ville vært redusert til 3 rader så er det ikke noe argument.

Jeg ser den at man kanskje må fordele folk jevnt over flyet av last/vekt/balanse -messige årsaker, men det kan man løse uten å flytte på Plus skiltet, med mindre det er viktig at mye vekt er bak/foran skiltet...

Jeg ser ikke på noe som helst vis noe argument som forsvarer at crew, fordi de har noen ekstra striper på ermet og flere år på baken skal ha seat block mens jeg som betalende kunde (og dermed er med å finanisere deres jobb) har en av deres kolleger ved siden av meg.

Ja, det er en filleting, og det er et ilandsproblem og i det hele. Men samtidig, en slik liten filleting illustrerer veldig godt hvor det i sin tid gikk galt med SAS, hvor de glemte at kunden er i fokus og ble mer opptatt av å understreke hvor glamrøs deres yrke er (var).

Jeg mener det er galt når man justerer størrelsen på Plus klassen og lar sine ansatte få ledig sete ved siden av seg, mens det blir en trangere opplevelse for kunden.

Hva mener dere andre? Er jeg bare en grinete surpomp som burde holde kjeft, eller har jeg et poeng?

anders82 liker dette
  2. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,872
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes du absolutt har et poeng.
    Dette star i sterk kontrast til oppsalget om DYs ansatte som må stå igjen på flyplassen når de kan selge flere billetter, selv om de er på tjenestereise.

Det er en forferdelig uting at ansatte skal få ekstra komfort på bekostning av betalende kunder. Samme gjelder flyplassbetjening som går rett forbid sikkerhetskontrollen og igjennom selv om de ikke er på jobb.. Dette har jeg dessverre observer på Kjevik.

Tazoslo liker dette
  3. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    1,605
    Bonuspoeng:
    93
    Har ingen formening om observasjonene dine, men har forstått de kalles 'deadheads'

4. RescueMe

RescueMe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28

5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Men dette er jo ikke SAS, det er jettime. Og de har en del underfundige måter å gjøre ting på, som er årsaken til at SAS ikke ønsker fortsette sitt samarbeid med de.

Forøvrig er det kun kapteiner i SAS som flyr PLUS når de er på veg til/fra tjeneste (hos SAS, hva jettime har av regler aner jeg ikke).

6. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det er forsåvidt et gyldig argument. Men på den annen side er det SAS som selger billettene og premissene for hva som inngår i en billett, er det ikke?

Og, hele gjengen var definitivt ikke kapteiner :)

7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, men hvert flyselskap har egne regler for sin operasjonelle drift. Å transportere ansatte er noe selskapet selv er ansvarlig for (jettime). Nå har SAS all mulighet til å negotiate betingelser med jettime, men det har vist seg vanskelig for jettime å møte SAS' ønsker og samarbeidet har begynt å avvikles i disse dager. Flybe begynner sine flyvninger i dag tror jeg.

8. Scandipendler

Scandipendler Senior Medlem

Likes mottatt:
    711
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig i teorien, men i praksis ser jeg SAS crew i Plus like ofte som Go. Har flere ganger opplevd at crew fra IC ORD-CPH eller EWR-CPH blir med videre til Oslo som passasjerer i Plus, eller at crew sitter i Plus mellom OSL-ARN/OSL-CPH (typisk nok kveldsflyvninger).

9. Flight Cancelled

Flight Cancelled Senior Medlem

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Her tenker jeg at jeg ikke ville ha brydd meg så veldig mye om jeg satt på den aktuelle flighten. Jeg syntes det bare er positivt om et selskap behandler sine ansatte bra. At disse får visse fordeler ser jeg på som naturlig, men jeg forstår selvsagt at det kan reageres om dette går på bekostning av betalende kunder. Uansett, om Plus-skiltet står her eller der, har vel kanskje ikke så veldig mye å si...

Ida and yukho like this.
  10. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    1,481
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er kanskje litt kranglete nå, men jeg syns ikke det er et spesielt gyldig argument. All den tid det er et fly med SK-flightnummer, det har SAS-farger og logo og det er SAS sin meny ombord(BC.se, se også bilder i kommentarene), så vil jeg absolutt kalle en spade for en spade og dette en SAS-flyvning.

Jeg synes du absolutt har et poeng i førsteinnlegget.

anders82 and RoadKing like this.
  11. elgaaen

elgaaen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har sett kapteiner stappa i midtsete på rad 26 på TOS-OSL flere ganger... Det er nok tilfeldigheter som gir de litt fordeler noen ganger. .Hvis dere har sett setene kapteinene sitter i på A330/340 ene på SAS Longhaul så har ikke de det så jævlig digg heller.

12. Tore

Tore Flydiot InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    63
    Det er kun Politi av oss "vanlig dødlige" som kan passere sikkerhetskontroll uten å bli sjekket.
    Crew, være seg kaptein eller cc SKAL alltid kontrolleres på samme måte som passasjerer og ellers alle ansatte på flyplassen.
    Var en del lettere før, men nå er det som sagt kun politi, statsoverhoder og kongelige som er unntatt kontroll.
    Har du sett crew gå igjennom uten kontroll er dette et lovbrudd.

13. Are

Likes mottatt:
    2,872
    Bonuspoeng:
    113
    Var kanskje litt upresis. Jeg mente at de går rett forbi køen, tar seg en balje og setter den helt forran alle andre og tråkker igjennom scanneren som de var eneste på flyplassen, selv om det star 15 minutter med kø bak dem.
    Hadde jeg sett vedkommende med vekteruniform 10 minutter senere kunne jeg forstått det, men når jeg ser vedkommende på samme fly som meg så er det åpenbart at vedkommende ikke var i tjeneste som krevde en slik prioritering.

14. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det vel slik at mannskap har en del de må gjennom før de kommer til flyet, i motsetning til oss som kan gå rett til gate. Jeg ser ikke noe problem i at de får prioritet i sikkerhetskontrollen. Ser det litt annerledes enn dette med seating ombord.

15. Are

Likes mottatt:
    2,872
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig, men ikke når de reiser privat.
    Det er poenget mitt.

16. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan vet du om noen reiser privat eller på jobben? Heck, hvordan vet du om noen reiser privat eller via jobben blandt normale pax? :) Det har jeg alltid lurt på.

17. Are

Likes mottatt:
    2,872
    Bonuspoeng:
    113
    Det vet jeg ikke, men krever de "privat fasttrack" mener jeg de bør være i uniform og ikke privatkledd.
    Ettersom vedkommende også satt rett foran meg på flyet vil jeg påstå at jeg satt godt til å bedømme hvorvidt vedkommende arbeidet eller var passasjerer ;)

18. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    For din egen sikkerhet telles pendling til/fra jobben som "å være på jobben" for crew. Dette er offisiell arbeidstid for crew, selv om de flyr passivt (sitter med ræva i et sete) fra siste flight for dagen og hjem. For alt du vet er det noen som har vært på jobbperiode i 1 uke og skal hjem til kjerringa og unge. Hvis vedkommende ikke hadde uniform på seg (crew-uniform) - hvordan vet du det var crew? Det finnes forøvrig flere luftfartsansatte (dvs, som bærer ID-kort) som pendler og er i tjeneste, uten at de bærer uniform.

19. PCR

PCR Senior Medlem

Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Nja inte helt. Bor du i Stockholm men har bas i CPH ger även SAS blanka f-n hur och när du tar dig dit bara du checkar in i tid på Kastrup och då börjar Duty räknas. Har du däremot STO bas men skall flyga CPH-EWR räknas tiden når du checkar in i STO. Det är många pendlare i första kategorin runt i nätverket som reser i uniform och enligt boken är privata. Är flighten full står de kvar därav att många är tidigt ute....

20. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det jeg som startet denne tråden, håper ikke den ender med skuddveksling :).
    Vi kan vel være enige om å være uenige i mangel av 110% uomtvistelig bevis :).

Del denne siden