Ser nå at SAS har endret Plus-billetter slik at man ikke har tilgang til lounge når man flyr utenfor Europa. Det er jo en utrolig merkelig endring. Man har altså lounge når man flyr OSL-BGO i Plus men ikke til NYC? Det er jo når man skal fly 7+ timer man trenger lounge, ikke når man skal opp og ned i løpet av en time. Til NYC er det 6 plus-seter, jeg kan ikke helt se hva det skader å slippe til disse i loungen. SAS Plus kan tidvis være ganske dyre billetter, så her burde man absolutt inkludere lounge. Håper SAS endrer dette, i det minste bytter lounge-tilgang fra de som flyr innen Europa til de som flyr utenfor - men egentlig så burde alle Plus-billetter ha lounge. Er klar over at dette endres til høsten men poenget står seg også for de nye Premium-billettene.
Sas plus er premium økonomiklasse. Dei har vore svært rause med sine tilbod om lounge opp gjennom åra. Kjem ikkje på nokre andre selskap som tilbyr dette. Ser dine poeng og frustrasjon, men dei er ikkje urimelege i mine auger.
Hvis dette hjelper med å redusere trykket på loungene så er jo dette knall. Håper lik forbedring på innenlands kommer, det er jo bedre plass og roligere på A13 enn i loungen på OSL, får ikke å snakke om pølsetorsdag hvor det ser ut for at «alle» er på sitt siste måltid
Det burde tynnes ut litt på innland når Economy Flex innføres i oktober og statusløse med "billigste fleksible billett" som reisepolicy ikke lenger har tilgang.
Ser den, samtidig har det vært en viktig grunn til at jeg har brukt mer penger på Plus. Jeg reagerer vel egentlig mest på at man får lounge i Europa og ikke til Amerika/Asia. Her burde det enten være omvendt eller så kan de kutte ut lounge for alle i Plus/Premium. SAS har få flights til Amerika/Asia fra OSL så hvis problemet med at lounge er full er som følge av besøkende som flyr i Plus så vil det lette trykket. Men her mistenker jeg også at mange har tilgang fordi de har kjøpt seg vei til Gull og ikke flydd nok.
I Europa har Plus vært regnet som business class hele tiden, selv om det ikke har vært et fullverdig biz-produkt, og når det i tillegg oppgraderes til fullverdig biz om noen måneder ville det vært enda merkeligere å fjerne dette....
Lounge i Europa er jo bare relevant fram til 1. Oktober. Etter dette reiser man i Business i Europa og loungetilgang for Premium er bare relevant for innenlandslounge. Og de som reiser Business eller har gullkort kommer mest sannsynlig til å kunne bruke lounge på flere flyplasser der SAS ikke har egen lounge enn før.
Tenker at man flyr for lite og ikke har gullkort siden et loungebesøk eller to i USA eller Asia er et problem .. Med et par t/r reiser i Plus til USA eller Asia er man jo godt på vei til gull ..
Premium (SAS Plus i dag) vil også inkludere lounge for reiser innenfor Europa fra 1 oktober. https://www.sas.no/reiseinfo/billettalternativer/billettyper/
Ser ikke helt poenget ditt her, litt merkelig å mene at problemer ikke eksisterer for de som flyr mindre. Om man flyr lite eller mye bør ikke ha betydning for hva som er inkludert i det man betaler for. Men har 3 t/r reiser til USA hvor halvparten er Plus/Biz så mulig jeg får gull ila året, har ikke satt meg inn i det.
Det er en feiltolkning. Det finnes ingen premium (PE) innenfor Europa etter 1.10. Da vil det i Europa (utenom innenlands) kun finnes Biz og Eco, mens det innenlands vil finnes PE og Eco. Eller for sitere lenken til SAS. Vi tilbyr følgende billettalternativer på Premium på både innenlandsflygninger og flygninger utenfor Europa:
Kortversjonen er at eco premium ikke gir lounge. Plus er eco premium. Helt vanlige hos alle flyselskap, det.
Du får gjerne krangle med SAS om det: "Tilgang til lounge (på flygninger i Europa, der dette er tilgjengelig)"
Premium kommer ikke til å eksistere som et konsept i Europa. Men det er mulig de skriver dette fordi de også har sagt at de som skal videre med Premium fra feks CPH vil sitte i Business på feks OSL-CPH. Noe som gir den rare effekten at man har loungetilgang på OSL, men ikke på CPH.
Jeg har en tur til LPA fra Oslo i Nov/Des. To separate billetter. Den ene stod det Premium Bonus på, den andre Business Bonus. Sendte mail til EBD for å spørre hvorfor det var forskjellig. Har ikke fått var fra dem enda, men i appen står nå begge til Business Bonus. Ser at serviceklassen nå står som C begge veier. Begge var i sin tid booket for den gang Plus med SAS MC fordelen. Så det blir definitivt business klasse. Skal bli interessant å se om det blir business service