Hei Dersom jeg har en booking via lufthansa, slik at bookingen har en lufthansa flightnr men er operated by SAS, dersom jeg registrerer mitt Eurobonus Diamant kort får jeg da poeng som om jeg fløy med sas og tellende leg ?
Nei, har du Lufthansa flightnummer er det Lufthansa som "eier" reisen, uavhengig av at SAS faktisk flyr den. FF perks følger billetten, ikke metallet.
Gratis drikke vil jeg tro du får, kan ikke tenke meg at betjeningen ombord sjekker/husker om du har kjøpt billetten gjennom Lufthansa eller SAS. Ekstra bagasje får du uansett i *A som *A Gold.
Vi har vel diskutert dette på forumet før mener jeg. Og når du kjøper billett på Lufthansa til en flight som er operated av SAS, så er det like fullt Lufthansa som står for poengene dine. Jeg tar gjerne feil, men jeg mener å huske at det var det man kom frem til, og i min verden er det også logisk ettersom det er billettutsteder som står for poengene.
Fløy akkurat OSL-KRS på LH billett i SAS Plus og fikk 750 + 25% EB poeng, så det virker som om poeng tildeles av SAS selv om det er LH som har utstedt billetten
Dette kan nok i tillegg variere på hva slags billett reisen er skrevet ut på. Er det en 117-billett vil jeg anta at SAS ser på den som sin egen. @Royal kan kanskje fortelle hva han hadde her.
I fjor sommer hadde jeg en codeshare-billett kjøpt av LX (BUD-ZRH-OSL), hvor legget ZRH-OSL var SK. Jeg fikk poeng og tellende leg som om billetten skulle vært kjøpt av SK.
Dette avhenger av allianse også. Hos KLM får du vel tellende segment osv hos den som selger billetten (dvs codeshare er ikke et stort tema). Hos Star får du poeng av den som faktisk flyr. Det er jo grunnen til at mange står med skjegget i postkassa når de har kjøpt Virgin innenriks i USA med SAS-flightnummer, ingen lounge eks. Samme med Eurowings på LH-billett. Fint for de som er med i Miles&More, da de får lounge, mens vi stakkars folk her får det ikke. Dette kan også utnyttes Eksempelvis fant jeg ut at det var billigere for meg å kjøpe en Unitedbillett codeshare med ANA enn å kjøpe billetten direkte hos ANA. Eller at man i riktig Plus-klasse kan booke Austrian Business