Jeg har bestilt en tur fra OSL-CPH-NAR og retur i VIP-Plus. Poengopptjening: 13500 Hvis jeg prøver å oppgradere med OT til Business, vil det gi meg minst 20000 poeng (vil koste ca.2000 kroner pr pers.)(tenker å gjøre det bare en vei). Men hvis jeg ikke vil bruke OT og heller sjanse på å oppgradere med poeng på gate (25000 poeng), er mitt spørsmål: hvis oppgraderingen går gjennom, vil jeg da opptjene poeng på Business, eller vil jeg bare sitte igjen med poengopptjening for Plus? Altså: medfører standbyoppgradering til samme poengopptjening som business, eller er det bare selve fordelene ombord som blir forandret (ja, vet at lounge og fast-track ikke er med der i den pakka). Et annet spørsmål i samme slengen: Hvilken lounge på NAR har de som flyr Plus, adgang til? Den samme som Business?
Ved OT oppgradering vil du tjene poeng som om du hadde kjøpt business-saver billett. Ved oppgradering ved gate vil du kun tjene poeng etter opprinnelig billettklasse, men du vil få et bedre sete. For å finne lounger, bruk Star Alliances' Lounge Finder: http://www.staralliance.com/en/web/staralliance/lounge-finder
Nei på NRT får du desverre ikke tilgang til den samme som business. Du får tilgang til Korean Air sin lounge som er temmelig kjedelig. Reiser du business eller er *G, så har du tilgang til ANA lounge som er best på mat, men et stykke å gå, eller tilgang til United Club som er rett ved gaten SAS pleier å fly fra, men den er temmelig kjedelig hvertfall hva som angår spiselige ting. Du får også tilgang til sistnevnte lounger hvis du oppgraderer til business ved innsjekk (selv om du i teorien ikke skal få det).
Må bare komme med en liten korrigering på poengopptjeningen. Hvilken bookingklasse man får er litt lotto, akkurat som OT i seg selv. Les mer om det i tråden Oppgraderinger med OptionTown (side 91, kan ikke poste lenker enda). Personlig har jeg alltid opplevd å få Z, dette i Plus både innlands og utenlands. Edit: Kanskje jeg tar feil, ser at andre og skriver at man kun får business-saver på LH. Vanskelig å finne harde fakta om dette...
Utreise 10. mars 2016 og retur 6 dager senere. Jeg ble oppgradert "Subject to availability", og fikk boardingpass med Cc og Yy. Gullmailen ordnet slik at poengene ble riktig (og dermed ble jeg diamant).
Hm, dette har jeg ikke tenkt over før nå, men det kan faktisk være at det er de gangene jeg og madamen har fått "Subject to availability" oppgraderinger på longhaul at vi også har fått full poengopptjening.
Det gir i alle fall god mening for meg. Automatikken setter deg på Z, mens manuell håndtering gir deg det som er tilgjengelig. Derfor man ikke oppgraderes automatisk, ingen flere seter i Z. På toppen, for at dette ikke skal bli en helt sinnssyk jobb er Z full flex i Europa slik at man ikke trenger manuell håndtering. At det gir oss en åpning til å endre flight via app er da bare en gunstig (for oss) "bieffekt". /spekulasjon over
Jeg tror spekulasjonen din er 100% rett. Har tenkt det lenge, men ikke delt det fordi jeg har vært usikker på om det kunne bidra til at det ble endringer. Nå ser det uansett ut til at det blir endringer, og da kan det jo tenkes at det skjer noe med dette også...
Dette er garantert noe SAS har vært klar over lenge, men kostnadene ved å endre systemet er nok høyere enn den lille kostnaden ved at noen få bruker dette til å endre billetter.