poengopptjening+lounge NAR

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flyhigh, 29. mars 2016.

  1. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har bestilt en tur fra OSL-CPH-NAR og retur i VIP-Plus. Poengopptjening: 13500
    Hvis jeg prøver å oppgradere med OT til Business, vil det gi meg minst 20000 poeng (vil koste ca.2000 kroner pr pers.)(tenker å gjøre det bare en vei). Men hvis jeg ikke vil bruke OT og heller sjanse på å oppgradere med poeng på gate (25000 poeng), er mitt spørsmål: hvis oppgraderingen går gjennom, vil jeg da opptjene poeng på Business, eller vil jeg bare sitte igjen med poengopptjening for Plus? Altså: medfører standbyoppgradering til samme poengopptjening som business, eller er det bare selve fordelene ombord som blir forandret (ja, vet at lounge og fast-track ikke er med der i den pakka).

    Et annet spørsmål i samme slengen: Hvilken lounge på NAR har de som flyr Plus, adgang til? Den samme som Business?
     
  2. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ved OT oppgradering vil du tjene poeng som om du hadde kjøpt business-saver billett.
    Ved oppgradering ved gate vil du kun tjene poeng etter opprinnelig billettklasse, men du vil få et bedre sete.

    For å finne lounger, bruk Star Alliances' Lounge Finder: http://www.staralliance.com/en/web/staralliance/lounge-finder
     
  3. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Nei på NRT får du desverre ikke tilgang til den samme som business. Du får tilgang til Korean Air sin lounge som er temmelig kjedelig. Reiser du business eller er *G, så har du tilgang til ANA lounge som er best på mat, men et stykke å gå, eller tilgang til United Club som er rett ved gaten SAS pleier å fly fra, men den er temmelig kjedelig hvertfall hva som angår spiselige ting. Du får også tilgang til sistnevnte lounger hvis du oppgraderer til business ved innsjekk (selv om du i teorien ikke skal få det).
     
  4. KennethE

    KennethE Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Må bare komme med en liten korrigering på poengopptjeningen. Hvilken bookingklasse man får er litt lotto, akkurat som OT i seg selv. Les mer om det i tråden Oppgraderinger med OptionTown (side 91, kan ikke poste lenker enda). Personlig har jeg alltid opplevd å få Z, dette i Plus både innlands og utenlands.

    Edit: Kanskje jeg tar feil, ser at andre og skriver at man kun får business-saver på LH. Vanskelig å finne harde fakta om dette...
     
    Last edited: 29. mars 2016
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel Z man bookes i uansett distanse.
     
  6. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ble booket i C OSL-EWR og Y EWR-OSL med Optiontown, fikk full poengopptjening.
     
    KennethE liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Når var dette?
     
  8. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Utreise 10. mars 2016 og retur 6 dager senere. Jeg ble oppgradert "Subject to availability", og fikk boardingpass med Cc og Yy. Gullmailen ordnet slik at poengene ble riktig (og dermed ble jeg diamant).
     
    RoadKing liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant. Kanskje "subject to availability" er en manuell prosess?
     
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Hm, dette har jeg ikke tenkt over før nå, men det kan faktisk være at det er de gangene jeg og madamen har fått "Subject to availability" oppgraderinger på longhaul at vi også har fått full poengopptjening.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det gir i alle fall god mening for meg. Automatikken setter deg på Z, mens manuell håndtering gir deg det som er tilgjengelig. Derfor man ikke oppgraderes automatisk, ingen flere seter i Z. På toppen, for at dette ikke skal bli en helt sinnssyk jobb er Z full flex i Europa slik at man ikke trenger manuell håndtering. At det gir oss en åpning til å endre flight via app er da bare en gunstig (for oss) "bieffekt".

    /spekulasjon over
     
    Jan Fredrik liker dette
  12. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror spekulasjonen din er 100% rett. Har tenkt det lenge, men ikke delt det fordi jeg har vært usikker på om det kunne bidra til at det ble endringer. Nå ser det uansett ut til at det blir endringer, og da kan det jo tenkes at det skjer noe med dette også...
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er garantert noe SAS har vært klar over lenge, men kostnadene ved å endre systemet er nok høyere enn den lille kostnaden ved at noen få bruker dette til å endre billetter.
     

Del denne siden