Poll: Hvilke SAS-kort går du for?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Gullars, 01. nov 2018.

?

Hvilken kortkombinasjon går du for fremover? (Kun kort med CT, FP og/eller statuspoeng)

  1. SAS Amex Elite + SAS MC Premium

    100 vote(s)
    43.7%
  2. SAS Amex Premium + SAS MC Premium

    59 vote(s)
    25.8%
  3. SAS Amex Classic + SAS MC Premium

    1 vote(s)
    0.4%
  4. Kun SAS Amex Elite

    5 vote(s)
    2.2%
  5. Kun SAS Amex Premium

    21 vote(s)
    9.2%
  6. Kun SAS Amex Classic

    2 vote(s)
    0.9%
  7. Kun SAS MC Premium

    34 vote(s)
    14.8%
  8. Ingen av ovenfornevnte kombinasjoner

    7 vote(s)
    3.1%
  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    I dag åpner (forhåpentligvis) Amex for bestilling av kort, så da er det interessant å høre hva folk tenker å gå for og hvilket resonnement som ligger bak beslutningen. Selv har jeg enda ikke bestemt meg, og synes derfor det er interessant å høre hva andre tenker. Vurderer følgende alternativ - begge i kombinasjon med SAS MC Premium (no-brainer med FP Business for Go og 12k statuspoeng årlig):

    A) Amex Elite umiddelbart, med følgende vurdering:
    For:
    • 20k statuspoeng i nov passer greit med opptjeningsperiode som starter 1/8
    • Gode muligheter for 2 CT-er på 15 mnd
    • 20 EB per 100 NOK
    • Tilleggskort til samboeren
    Mot:
    • 4000 NOK er dyrt, og vanskelig å forsvare sammenlignet med alternativet som er Premium til både meg og samboeren
    • Tilleggspoengene har jeg ikke bruk for denne opptjeningsperioden for EBG. Mer aktuelt dersom jeg går for EBD, men der synes fordelene å være ganske svekket.
    B) Amex Premium (og vurdere oppgradering til Elite i august neste år)
    For:
    • Rimelig årsavgift (2 kort til halve prisen av Elite)
    • Gode muligheter for 2 CT-er på 15 mnd (på to kort)
    • Mulighet for å oppgradere til Elite i august og dermed time statuspoengene enda bedre mht. opptjeningsperiode.
    Mot:
    • Klarer kun EBG
    • Kun 15 EB per 100 NOK

    Tror fort det blir et spørsmål om EBD eller ikke for min del. Siden jeg eventuelt sparer 750 NOK på SAS MC Premium med EBD blir merkostnaden med Elite 1250 NOK (gitt alternativet med 2x Amex Premium). I tillegg må det trekkes fra eventuell trumfkostnad som vil komme for å erstatte de 15k poengene man taper på å ha Premium kontra Elite på en omsetning på 300k. Da er man på en merkostnad på 250 NOK, men så er det jo risikoen om jeg ikke klarer det da. Heller nok mot Elite.... Kommer i tillegg til å beholde Shell MC og DNB MC PB - sistnevnte i hvert fall frem til en eventuell justering i opptjeningen.

    Merk at jeg har holdt kort som Shell MC, Trumf Visa, DNB MC og SAS MC Member utenom. Dette fordi disse kortene ikke har fordeler utover poengopptjening, og dermed er enklere å ta stilling til for den enkelte bruker helt isolert. Kortkombinasjonene jeg har lagt inn i pollen er altså de som gir fordeler utover EB, som statuspoeng, CT og FP. DNB kan jo komme til her, men har foreløpig ikke lansert noe offisielt.

    Fint om vi kan prøve å holde tråden til argumenter for og imot de ulike alternativene (vi er jo flinke til å la ting flyte litt ut her inne ;)).
     
    Last edited: 01. nov 2018
    Pyro and kaaai like this.
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    For min del tror jeg det i utganspunktet blir:
    SAS Amex Premium + SAS MC Premium

    Kommer nok heller til å se på Amex Platinum (vanlig). Sliter allerede i dag med å bruke mer enn en CT, trenger heller ikke de ekstra grunnpoengene som man får med Elite.
     
    SuperVC10 and flying_all like this.
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg går for/har:

    - DNB SAGA GULL (20p/100NOK)
    - SAS MC (15/20/25p/100NOK)
    - AMEX ELITE (20p/100NOK x2CT)

    - AMEX Elite kommer jeg til å ha 1 eller maks 2 år. Har pr dags dato 600.000 eurobonus poeng og etter å ha brukt 4 stk CT de neste 2 årene så tror ikke jeg har nok poeng til å oppdrive/få brukt 2 CT pr år med de nye prisene som ble lagt ut i går for *A reiser :)

    (Velger ikke AMEX ELITE pga grunnpoengene) Jeg flyr over 100 flights med SAS i året så de poengene trenger jeg ikke for å holde meg til Diamant.
     
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Går for Premium nå pga en ekstraordinær Amex bruke mulighet på 150’; deretter skifter jeg sannsynligvis til elite neste august pga basispoeng gitt at curve løsningen er ok. Hvis ikke blir jeg kanskje å ha et Classic i sokkeskuffen.

    SAS MC Premium er gitt pga Fly Premium og basispoeng.
     
  5. Anders88

    Anders88 Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    28
    Forstår dere hva som menes med denne setningen "Vær oppmerksom på at du da ikke kommer til å få overført den omsetningen du har fra det nye SAS Amex-kortet til SAS Amex Elite-kortet."

    Dersom jeg har opptjent CT i år, så blir vel ikke den mistet ved å skifte fra premium til elite ?
     
  6. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Tror de mener at om du har feks 200k omsetning på ditt Amex premium og så oppgraderer til Elite så blir omsetningen 0, altså må du begynne på nytt. Du beholder selvsagt CT fra premiumkortet
     
    haakonks liker dette
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Evt. at man får nytt Amex Premium i posten som erstatning for DnB SAS Amex Platinum, bestiller oppgradering, men bruker premium mens man venter på det andre.. det forbruket man har i mellomtiden da kommer ikke til å telle mot CT.
     
  8. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har dagens SAS Amex Platinum. Slik jeg har forstått det så vil jeg automatisk få nye SAS Amex Premium i posten, og jeg kan først da bestille Elite ved å ringe dem. Så spørsmålet mitt er derfor: Muligheten for å bestille fra i dag, gjelder det kun nye kunder? Eller bør jeg bestille noe i dag?
     
  9. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Stikkordet her er vel "fra det nye SAS Amex-kortet til SAS Amex Elite-kortet." Dette har vel ingenting med det gamle DNB kortet å gjøre?
     
    haakonks liker dette
  10. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Stemte for AmEx Premium + Sas MC Premium. Har muligens allerede ombestemt meg til AmEx Elite + SAS Mc Premium ( de 4-3 årene jeg har igjen til pensjonsalder). Da kommer jeg sannsynligvis til å gire om. ;)
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du taper da ikke 15k poeng, når du bikker 150k så bytter du jo over til Elite og tapet blir følgelig kun 7.5k poeng.
    Er ingen openg å dra Premium opp til 300k...
     
    ina, EndreD and Gullars like this.
  12. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,529
    Bonuspoeng:
    93
    Blir nok SAS Amex Premium og SAS MC Premium vidare for min del. Har SAS Amex Platinum i dag, men vurderer mitt bruksmønster dithen at Elite ikkje vil lønne seg. EB-opptjeninga ordnar Trumf for meg og det er 0 sannsynlighet for at eg omsetter for 300 000 på Amex i løpet av et år.
     
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan man søke om kort, og jeg endte opp med å gå for Elite...
     
    jgroneng and KVTL like this.
  14. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ligner veldig på hva jeg tenker.
    Flyr for lite til å få eller kunne opprettholde status, men vil ha *A-CT fremover fortsatt.
    Omsetningsmessig kunne jeg gått for Elite, men vil ikke få utnyttet CT #2 uansett.
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke si jeg ble overrasket ;) Elite her og
     
    Gullars liker dette
  16. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Kan jeg spørre om hvorfor akkurat Amex Gold?
     
  17. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,517
    Bonuspoeng:
    183
    Amex Elite og MC Premium.

    @Gullars hvor søkte du? Får bare opp muligheten for å søke om nytt kort.
     
  18. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde det var devaluert til 15p?
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg søkte om nytt amex elite. Kan hende det var feil..?
     
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Må ha begge deler for å nå gull. Flyr nok til at jeg kunne tenkte meg fordelene, men ikke nok til å egentlig få det. Kostnaden for gull på denne måten er jo helt i nærheten av der folk var villig til å betale når gavegullsalgtråden var aktiv, så verdt det i mine øyne

    Så lenge ungene er under 11 er MC Premium veldig god valuta for poengene, så det blir nok brukt nok til at jeg ikke har poeng til to CT uansett om jeg klarer omsetningen eller ikke. Så får vi se på sikt om brukerstedene blir mange nok til at dobbel CT blir gjennomførbart på sikt og kan overta når familien på fire skal på tur .

    K
     
    Gullars liker dette

Del denne siden