Postivt overrasket! Det finnes gode alternativer til SAS!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Bizflyer, 02. des 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har jo vært knyttet til Stjernealliansen og hovedsaklig SAS siden Braathens og KLM avsluttet sitt samarbeid for vel 8-9 år siden. Og har vel også vært temmelig lojal over for SAS da jeg ikke flyr veldig mye mer enn akkurat til gullkort vanligvis. Den siste tids hendelser med EuroBonus har vel gjort at flere av oss har mistet en del av motivasjonen for å være lojale SAS kunder. Herunder jeg.

    Etter en lengre reise til Asia, var hjemturen 2 døgn lang. Dette inkluderte i utgangspunktet dagflight fra Asia, 2 timer søvn natten før i en stol på et lite fly innen Asia, 4 timer venting i FRA, til CPH, 5 timers hotellopphold, videre til OSL, 6 timers venting før fly hjem.

    STØNN! er korrekt å si til slikt.

    Litt trykking på EDB maskinen fortalte meg at jeg faktisk kunne komme meg hjem fra FRA samme kvelden med KLM. Retur kunne tas ved å slå 2 fluer i ett smekk på en planlagt tur til Tyskland i vinter allikevel. Prisen var akseptabel, og det kriblet i bookingfingeren, og enda mer i foten etter å komme seg hjem en dag før. SAS billettene ble droppet. KLM here I come!

    Som sagt så booket. Hvordan skulle dette gå da? Fly hjem med et flyselskap man ikke er i nærhet av status på? O skrekk o gru?

    Nuvel! Hadde 2 timer mellom flightene i FRA, og heldigvis landet man på tiden. Lite kø i passkontroll. Deretter 8 zollere som sto og ventet. De ville ikke snakke med meg, ja ikke det at jeg hadde noe å skjule altså. Så videre ned i bagasjehallen. Koffertene kom temmelig tidlig heldigvis. Så gjennom nok en zollkontroll med en haug med tollere. Tydeligvis ivrige i tjenesten disse tyske zollerne.

    Deretter ut, finne buss til terminal 2. Plutselig fremme. Inn i hallen. KLM har kun bagasje dropp. Så da måtte man sjekke inn på automat først. Der fikk man velge seter. FRA - AMS hadde noen ledige rader bakerst. De valgte jeg og reisekameraten. På AMS-KRS var det ingen ledige seter å velg i utenom de vi var tildelt. Var overrasket over at dette flyet skulle være fullt en lørdag kveld. Må jo gå brillefint for KLM dette.

    Frem til bagasjedroppen. Frem med pass og pillett til fraulein bak disken. Bagasjen borte, og videre til sikkerhetskontroll. D området av terminal 2 er vel noe av det sørgeligste jeg har sett på en flyplass. En taxfreebutikk og så en hel....ikkes lang korridor nedover mot gatene som stort sett var bussgater.

    Noen minutter i venteområdet, så på buss og til flyet. En Fokker 70 sto og ventet på oss. Vi fant bakerste rekke. Nye seter på flyet så det ut til. Noen rader biz først med mørkeblå skinn "hva-det-nå-heter" som er øverst på setene. Deretter gardin. Deretter flere seter med samme greia i mørkeblå skinn som vel var eco comfort eller hva KLM & de kaller det. Deretter resten av flyet med lyseblå skinn på setetoppene.

    Selv på bakerste rad var jeg overrasket over en grei benplass. Faktisk mye bedre enn det SAS tilbyr. Wow. Vi takset i vei og opp i luften på tiden. Kort flytid. Bare 45 min til AMS. Oppe i skyene begynte crewet (som bestod av 2 engelske damer) serveringen. Alle bak i dumpa fikk en pose chips og fritt valg av drikke. Fikk både et glass vann og en kanne Heineken. Gratis.

    Spurte damene om de visste hvilken gate vi ville komme inn på, da vi med 40 min forbindelse gjerne ville være forberedt. Hun sjekket med schkipper van Denk, og kom tilbake og sa det ble bussgate, men at man da ville bli sluppet av "der" mens hun pekte på et terminalkart over AMS. Hyggelig.

    Tida var knapp etter ankomst, og vi var fremme på gaten B36 som vel er den lengst ute. Mye folk. Bussgate. ut til flyet. En Jungel jet. Første gang jeg skulle fly denne maskinen. Samme opplegg her. 4 rader med biz, deretter 3 rader med de mørkeblå. Vi satt på den midterste. 1 person per 2seter der. De lyseblå bakover var fullt besatt. Var vi altså oppgradert? Uten noe status? Kanskje fordi vi ikke hadde sjekket inn og valgt sete på forhånd? Grei benplass her også. Samme servering som forrige flight. 50 minutter i lufta og vi var på bakken i KRS.

    Nå hadde jeg vel ikke forventet alverdens av KLM og hadde heller ikke satt meg særlig inn i hva jeg skulle forvente. Visste ikke om de tilbød noe gratis eller om det var betaling som gjaldt. Men jeg står ganske imponert tilbake. KLM Cityhopper var en veldig positiv opplevelse. De slår SAS sønder og sammen på både benplass og servering. De andre forholdene på bakken er vel tilsvarende SAS. Dog får de et minuspoeng for at Flying Blue medlemmer ikke lenger får 1 gratis bagasje med. Nå er det 50% rabatt. 64 kr ble det. Ikke avskrekkende, men unødvendig i min bok.

    Men joda. Jeg kan godt tenke meg å fly KLM Cityhopper igjen. På longhaul er jeg fortsatt skeptisk ;-)

    Hovmod står for fall! Er det rart jeg drikker??
     
    Trety, Fjordheim, wilhelm and 7 others like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er her SAS bommer fullstendig, SAS og KLM har vel like kjip bonusopptjening, men KLM gjør i det minste noe for å differensiere seg fra LCCer (selvom det er teit å ikke inkludere bagasje).

    Når det er sagt vil nok aldri KLM bli et naturlig valg for meg.
     
    Scandi liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Og vann? Og pils? Ikke store greiene, men bedre enn ingenting.
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, det var jo en kort flytur. Hos SAS må man vel betale for knekkebrød på ruter som er lengre? ;)

    Jeg har aldri reist med KLM, men på BA får du mat til å bli mett av og ubegrenset alkohol og alkoholfri drikke.
     
  5. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde også vært skeptisk til KLM Cityhopper på longhaul!
     
    LN-BEF, Fjordheim, wreilert and 9 others like this.
  6. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel antimaccasar du tenker på?
    Jeg hadde gleden av å påpeke det en gang til en flyvertinne om at mitt sete manglet antimaccasar. Artig utrykk når de ikke forstår hva du prater om og man må forklare... :D Så smilte hun og noterte seg vel det i glemmeboken etter forklaringen på hva det var.:rolleyes:
     
    Bizflyer liker dette
  7. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har flyd med KLM endel ganger,både til San Fra,NY,LA,Dubai og Bangkok. Og ja faktisk de slår SAS ned i støvlene når det gjelder gode seter og service.Her slipper man nemlig og betale for noe.
    Har også blitt oppgradert helt overaskende.Var en gang som vi hadde litt dårlig tid,ble da kjørt med golf bil helt til gate gjennom security snabla fort :) Så vi er veldig fornøyde med KLM :)
     
    tommy777 and Bizflyer like this.
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en grunn til at KLM flyr til flere gateways i Norge enn noen andre utenlandske selskaper, nordmenn digger KLM.

    Men på poengfronten er de ikke akkurat mye å skryte av. Jeg deltok på KLM session på FTU i Amsterdam og både @Fnate og jeg ble ganske så lang i maska hvor lite du tjener og hvor dyrt det er å ta ut bonusreiser med KLM
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med Tommy her. Liker produktet relativt bra! Nye C-klasse longhaul er strålende. Men FB er et relativt dårlig program selv for reisende på dyre billetter. For de som reiser privat er det elendig etter mitt skjønn!
     
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Men hvis fremtiden byr på så lite bonuspoeng at det ikke blir noen brikke i spillet lenger, er jo KLM bedre enn SAS vil jeg påstå. Iallefall på beinplass og servering ombord.
     
    Jørgen liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, nå er det ikke så lenge siden at KLM begynte å ta seg betalt for innsjekket bagasje, så det skjer ting. Hvor mye tjener du hos KLM?

    Her er Oslo til Amsterdam

    [​IMG]

    Som du ser, belønner de bra i alle business klasser, også de laveste. I tillegg får du mye ekstra dersom du har status, noe SAS er mye dårligere på (100% bonus som Plat er ganske bra). Det vil si at du kan håve inn fra 3300 poeng t/r i billig biz eller

    Her er Amsterdam til Chicago

    [​IMG]
     
    Cecilie liker dette
  12. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Bra lesning detta mr Bizflyer! KLM og Flying Blue var mitt første møte med bonusverdenen, og sånn sett har jeg vel mye å takke (skylde på) dem for ;) Jeg var faktisk bare noen få poeng unna FB Silver, for noen år siden.
     
  13. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    For oss sørlendinger er det bare to alternativer for å komme oss direkte ut av landet, SAS og KLM, var selv Platinum i flere år før reisemønsteret endret seg(ny jobb). Sitter i dag som sølv ut året og med over 500k poeng som er svært dyre å bruke. Beste alternativ for bruk av poengene er 1/2 pris på C i web alarm tilbudene de kjører regelmessig
     
  14. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Skulle være web award ( forbannede spelling Control)
     
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Min første status fikk jeg hos KLM (ser bort fra sølv hos SAS) i 1998 når jeg var bosatt i Frankrike & BU var en del av FB-fellesskapet. Da ble det FB Gull, oppgradering her og der, og ombooking til senere avgang ved en anledning hvor jeg forsov meg og ankom for sent til innsjekk i London... Good times! På den tiden hadde jeg vel også fløyet med omtrent alle variantene KLM hadde av fly... :)
     
  16. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Vesentlig forskjell er jo at KLM sine bonuser kun gjelder award miles, ikke level miles. Forskjellig fra SAS som gir bonus på både bonuspoeng og grunnpoeng.
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Klart, men Diamond er 90k, Plat er 75k. SAS gir 25% ekstra grunnpoeng, så det jevner seg ut.

    Der KLM drar ifra er 100% bonus på brennbare poeng, 75% mer enn SAS
     
  18. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Men på den andre siden skal du bruke mye mer penger hos KLM for å oppnå like mye poeng.
    KLM er vel bedre i forhold til antall legg som må flys for å oppnå kort. 14 for sølv og 30 for gull er jo sympatisk.
    Min billett FRA-AMS-KRS og retur kostet ca 3200 kr og gir 1226 poeng. Ikke rare uttellingen.
    Så, skal man følge opptjeningstabellen så skal man betale temmelig mye penger før man oppnår 100% poeng i economy.
    Sånn sett er de kjipere enn SAS. Og med mindre man reiser intercont i biz flere ganger i året, kan man vel bare glemme å få samlet opp nok poeng til å bruke dem til noe fornuftig.
     
    tommy777 liker dette
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Men de har jo ofte veldig bra tilbud i biz og deres nye business class ser veldig bra ut.
     
  20. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk "New world business" AMS-PVG tidligere i år og gamle typen hjem. Gamle er omtrent som SAS sin, dvs temmelig ræva (når man først har prøvd full flat), men nye var flott den altså.
     
    John in The Tower and tommy777 like this.

Del denne siden