SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må innrømme at jeg ikke tar meg tiden til å logge ut for å sjekke om linkene er bak betalingsmur :)
     
    Xflipper liker dette
  2. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    600
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke nødvendig å logge ut, bare å åpne linken i et privat/incognito vindu i nettleseren din, da ville du sett at den var bak betalingsmur.
     
    BangkokBob liker dette
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
     
    McBuljo, maarstad, Avixlo and 5 others like this.
  4. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har retur fra ZRH på kvelden 25 april via CPH. Ankomst OSL fra CPH er etter midnatt. Altså 26. Kan dette bli sånn på grunn av streik fra midnatt blir jeg stuck på CPH? Bør jeg booke noe i backup?
     

    Attached Files:

  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,729
    Likes mottatt:
    21,911
    Bonuspoeng:
    293
    De blir eventuelt tatt ut ved midnatt og OSL bør være nærmeste flyplass på det tidspunktet, så det ville jeg ikke bekymret meg for.
     
    LNAND liker dette
  6. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,988
    Likes mottatt:
    10,890
    Bonuspoeng:
    183
    Slike forhandlinger går alltid på overtid også før det evt blir streik. Så foreløpig er jeg ganske rolig mtp min flight til LA X fredag morgen.
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,344
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg reiser KTM - BKK - OSL - KRS C-Cabin den 3 mai og om streiken gjør at jeg ikke kan fly de sisste strekket OSL - KRS, kan jeg da kreve poengene for bonusreisen refundert?
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Så vidt jeg vet stiller du helt blankt å får nada igjen når det er streik.
    Mulig jeg tar feil, og bra om det er tilfellet.
     
  9. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Det gjelder vel kun de rutene de ikke kan booke deg om, ikke sant? Andre ruter booker de deg om via andre selskaper?
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig usikker på dette selv. Bo en andre her har sikkert mer og rett informasjon?
     
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Ved streik har du rett på pengene tilbake (tipper poeng går som penger), ombooking til neste tilgjengelige avgang også med andre selskaper (tviler litt på den), eller booke om reisen til annen dato
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,344
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan bli en interessant knipe hvis SAS ikke får meg frem på sisste leg til KRS for da må de sende meg med Norwegian som trolig vil være sprengt kapasitet på ruten OSL - KRS, så da vil de være tomme for alternativer. I tillegg så skal jeg tilbake til KTM i slutten av Juni så de må vel kansellere da :confused:

    Jaja, får kreve poengene tilbake på OSL om de ikke får fikset opp i knipa hvis pilotene streiker.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Da får du en billett med tog/buss i hånda, de har fått deg frem og du blir muggen i ukesvis ;)
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,729
    Likes mottatt:
    21,911
    Bonuspoeng:
    293
  15. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har selv en bonusreise innenriks 26. april og ringte SAS og spurte. Damen kunne bekrefte at jeg fikk refundert poengene og skatter og avgifter og eventuelt booke ny bonusreise kostnadsfritt. Så selv om det blir kjipt at turen kanskje ryker, så taper man ikke noe på det økonomisk eller poengmessig.
     
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om det i utgangspunktet er vanskelig å ha sympati med piloter som er lønnet så godt og har så mye makt, så støtter jeg deres kamp for å bevare arbeidsplasser i skandinavia. Pilotene er sånn sett kanskje de som har nok makt og ressurser til å stå i mot.

    Noe av sjarmen med Norwegian og SAS er jo skandinavisk personale. Så får man heller smile pent og takke for polarrullen eller firkantmiddagen man egentig ikke har lyst på ;-D

    ..og samtidig kan man fundere på om man skal le eller gråte av at Nortura ("godt norsk!") er opptatt av å bevare norske bønder, men driter langt i norske it-ansatte.
    https://www.nationen.no/arne-kristian-kolberg/bondelaget-stotter-norturas-ikt-outsourcing/
     
    Eddie47, Are, Kristian and 1 other person like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men slik er det jo ikke helt lenger..
    Jeg synes det er en stor fordel om jeg skal sende ungene alene på flyet, men kommer en av de irske flya med spanske ansatte så blir det ikke helt det samme..
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo et problem som reflekteres i at vi møter oss selv i døra. Alle ønsker hele tiden å få lavest mulig pris. Samtidig vil ingen av oss redusere på lønn og gode ordninger.
    Det regnestykket går ikke opp.
    Man kan alltids diskutere hvorvidt enkelte yrkesgrupper er overbetalt eller ikke, men det er ikke til å komme fra at et fritt marked vil regulere nivået på lønn og goder, fordi markedet ikke ser ting i større perspektiv, men er opptatt av sitt eget ve og vel (les: billigere ferie for individet, er viktigere enn lønn og goder for de som leverer).
    Da flytrafikken var strengt regulert hadde ansatte gode tider, når man er del av et større marked, hvor praksis på lønn og betingelser varierer innen et marked (som det er med spansk personale vs norsk personale) så blir det vanskelig.
    Norge kan velge å gå ut av markedet, men da møter vi andre problemer, som tollbarrierer som kan koste oss arbeidsplasser.
    Det er mulig at EU som konsept har gått for fort fram, og at ideen om likhet på tvers av landegrenser og kultur har vært prematurt, men det er ikke sikkert alternativet hadde vært bedre.
     
    drsyk, Eddie47, Are and 2 others like this.
  19. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    928
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Når man har vært lenge borte fra Norge så er det alltid kjekt å bli møtt av et Norsk crew på turen hjem synes nå jeg.

    På den andre siden så syntes jeg også det var veldig kjekt å møte det tyske crewet på F da det var hele to dager siden forrige flight :D
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er av den overbevisning at EU har veldig mye å tilby. Det er klart at det er et politisk sammensurium, men de gjør mye for å løfte våre europeiske naboer til høyest mulig levestandard, Tyrkia inkludert. Så er det jo en annen diskusjon om det gjør at vår standard reduseres, det er jo en viss fare for at når man skal strebe etter en felles standard vil alle nivå, inkludert de øverste, trekke mot mitdten.

    Dette betyr dog ikke at jeg nødvendigvis mener at Norge skal inn i EU, vi har helt klart den beste mulige dealen oppnåelig og den kommer ingen andre til å få.. UK inkludert...
     
    RoadKing liker dette
  21. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge diverse facebookgrupper skal det visst være forhandlinger onsdag og torsdag, så er vel ikke så mye å hente før det.

    Det som jeg synes er pussig er at SK drar frem en snittlønn på et par og 90k, som om det gjelder alle pilotene i selskapet. :rolleyes: Er det en gjeng jeg synes fortjener lønnen sin er det de som har ansvar for at jeg kommer trygt fra A til B. Gjerne via C og D, men det er nå en annen sak :D
     
    Xflipper liker dette

Del denne siden