SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

  1. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
  3. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Jaja, håper de blir enige slik at man får ut og fløyet på fredag og søndag...
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har begrenset sympati for denne altså :p
    Kona derimot skal på jobbintervju på andre siden av landet og tar også 6 flyet på fredag. Slike caser har jeg mer sympati for.. Værste er vel om man kommer seg dit og ikke hjem igjen..Heldigvis er det en liten drittplass hvor bare Widerøe flyr, så da kommer man seg nok tilbake til de siviliserte strøk som EBG..
     
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg overlever nok, har jo akkurat vært ute å flydd F :eek: Burde vel fått snev av flyskam.

    For en del år siden så skulle jeg til Tromsø på jobbintervju. Hadde booket den mest optimale flighten. Men på Gjelleråsen så klarte jo flybussen og kollidere. Yez, akkurat hva jeg trengte ... Ble ganske hektisk mobilbruk en periode der.
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei det synes jeg ikke.
    Nå som du ikke er i nest laveste klasse som vi diskuterte tidligere har du vel ikke så mye å skamme deg over? :)
     
    jgroneng liker dette
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må si at jeg 100% støtter SAS-pilotene i denne saken. Først var det jo veldig nær at det ble streik høsten 2017, og det var jo pga SAS sa opp noen kollektivavtaler. I tillegg er det flere piloter som opplever at de må jobbe 7 helger på rad, og at de heller kke vet når de har frihelg måneden etter. Jeg synes ikke det høres ut som et hyggelig arbeidsmiljø. Og om du tar vekk lønnen til Bjornpilot og den gjengen som sitter og flyr langdistanse og har vært i selskapet lenge, så tipper jeg at snittlønnen faller ganske kraftig. Når det å utdanne seg som pilot fort kan gi deg et studielån på halvannen mill så forstår jeg at noen ønsker mer i lønn. Vanskelig å komme inn i boligmarkedet med så mye studielån. Og jeg tror de fleste her inne liker å ha litt kontroll på når de har fri :)

    Synd at folk blir påvirket, men vi skal være glad for at vi har streikeverktøyet og samtidig ikke misbruker det på samme måte som franskmennene.
     
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Meget enig i at de skal få muligheten til å streika, og spes. 7 helger på rad? Det er nesten brutalt spør du meg.

    Eneste kvalitets tiden man har mulighet til å være sosial med både barn og kjerringa, venner og bekjente er helgen, husker jobbet skift på sykehuset da barna var relativt små, ikke bare ektefelle som var utslitt, men samtidig de små trollene ble jo eldre fortere enn jeg fikk sett dem. Å jobbe helger var grusomt, men planlegging var litt enklere da kun hadde helg på rotasjon på fast avsatt tid, igjen ikke sammenlignbart, men 7 helger er vel litt hardt å ta i... Eller kanskje jeg er bare lat og ikke finner tid i hverdagen?

    Støtter pilotene for mer kontroll over sin fritid, og belønning for uforutsigbarheten.

    På andre siden er det best de ikke streiker helgen 11-12.mai. og har løst opp i dette før, DA JEG VIL TIL BERLIN I SAS +, er så lenge til har fått nesten litt "fly-skam"?:rolleyes:

    https://www.smartepenger.no/reiseokonomi/2275-flystreik-dine-rettigheter
     
    Omaniac, OttoL and Avixlo like this.
  9. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg støtter hva som helst jeg så lenge de ikke streiker og føkker med ferien min! :rolleyes:
     
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Støttar pilotane fullt ut!
    7helger på rad er jo uutholdeleg, eg veit at kabinbetjeninga får 4dagar «fri» etter ein lang-distanse rotasjon slik eg har forstått det.
    Eg veit ikkje korleis det er med pilotane.

    Men eg booka forsåvidt om vår CT tur frå SK til LH no på Laurdag, SAS hadde nok ordna opp men likar og ha ting i orden og når det alikavel var ledige bilettar så får dei 300,- i endringsgebyr heller vera.
     
    Omaniac liker dette
  11. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Løsning ble å endre avreise til 25.04. Fikk melding om dette i app'en og ringte inn for å det utført. Da ble det plutselig 2 dager ekstra i NYC. :cool:
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kom det forslag fra SAS uten at du spurte? Da tenker jeg det er rimelig sannsynlig at det blir streik.
     
  13. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Det kom opp på nettsiden. Jeg kom dit via app’en da jeg valgte «Travel Extras».

    Informasjonen var at jeg kunne booke om uten gebyr på forhånd eller bli booket om på dagen ved flyplassen elns...
     
    RoadKing liker dette
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    SAS TILBYR VÅRE PASSASJERER SOM ER UROLIGE FOR AT DERES REISEPLANER SKAL BLI PÅVIRKET I EN MULIG PILOTSTREJK FRA 26 APRIL, MULIGHETEN FOR FRIVILLIG OCH GRATIS OMBOOKING.

    Som alltid har SAS en ambisjon om å komme til enighet om en avtale og å unngå konflikt.

    Flyvninger operert av våre partnere er ikke berørt av streiken

    Vi tilbyr våre passasjerer muligheten for ombooking på Mine bestillinger. Endring av billett er gratis

    Du kan selv endre din billett her, hvis:
    • du flyr med SAS
    • flyet ditt ikke er kansellert
    • din avgang er i perioden 26–29 april 2019
    • billettnummeret ditt starter med 117
    • billetten er utstedt 23 april 2019 eller før
    • din SAS-billett er bestilt via SAS hjemmeside, SAS Call Center eller SAS-appen. Hvis du har kjøpt billett hos et reisebyrå vennligst kontakt de direkte.
    • din reise ikke er påbegynt
    Du kan endre til en annen dato med en SAS-flyvning til samme destinasjon hvis det er ledig i samme service-klasse som i din originale billett. Den nye avreisedatoen kan senest være 23-25 april 2019 eller 06 mai til 30 september 2019.

    Du må ringe SAS eller ditt reisebyrå for ombooking hvis du reiser:
    • med et spedbarn
    • har bestilt spesialmat
    • barn som reiser alene
    • med rullestol eller har med dyr
    Endring av billett er gratis. Hvis du selv velger å endre dato for reisen dekker ikke SAS ekstra kostnader som hotell, mat eller transport.

    Mer info på denne siden
     
    Orjan.eldor and drsyk like this.
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Så streiken avsluttes den 5.mai?
     
  16. Orjan.eldor

    Orjan.eldor EBD

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Hva tror vi? Klarer de å bli enige før 26.? Tror vi? Vet vi? Hva er sjansen for at det ikke blir streik? Skal til MUC 26.
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er en frist de utvider hvis de må. Jeg (og sikkert SAS) håper virkelig den er over på 10 dager.

    Jeg har en bonusbillett bestilt på 50% kampanje på fredag. Nå som det tilbys gratis ombooking vurderer jeg å se på alternativer, men er det noen som har erfaring med om den blir priset på nytt?
     
  18. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke svare for bonusbiletter, men jeg hadde billig (kanskje til og med kampanje) eco. Da be flyttet 25. sjekket jeg på matrix og sas.no og prisene var mye dyrere. Jeg måtte ikke betale noe ting.
     
    Upsaker liker dette
  19. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Er det kun ombooking SAS tilbyr? Eller kan man også fritt kansellere billetter?
    Teller på knappene om jeg skal kjøpe billetter med Widerøe, men det er ikke verdt over 3000 kr hvis jeg ikke får kansellert opprinnelig flight på fredag.
     
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg lander på Gardermoen etter å ha reist med TG Biz fra Katmandu Nepal og billett til Kristiansand blir kansellert, så vil jeg kreve billetten refundert i på OSL siden SAS feilet i å levere meg til destinasjon, så får vi se hva som skjer :rolleyes:... har jo jussen på min side :D:cool:
     

Del denne siden