Prøver SAS å prise seg ut av markedet?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Are, 18. okt 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Onsdag neste uke:

    upload_2016-10-18_14-48-37.png

    upload_2016-10-18_14-49-17.png

    Dette er jo rett og slett galskap!
    Skulle tro de forsøker å skvise meg ut av diamantgruppa..
     
    kiev liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke akkurat denne avgangen det er snakk om.
    Det er kun markert nederste flight på begge for å enkelt klippe vekk detaljene slik at det blir mer kompakt bilde.

    Hva er det reelt du ønsker å oppmå med slike tåpelige kommentarer? Det eneste slike kommentarer ender opp med er en rekke med idiotiske poster som ikke har noe sammmenheng med topic.
    Her stiller jeg spørsmål ved at prisene for SAS er nær dobbelt så høye som Norwegian på nesten hver eneste avgang i løpet av dagen. Jeg kommer ikke med noen utvidet analyse om hvorfor det er feil og hvordan min fortreffelighet gruser SAS sine analytikere. Jeg ønsker en seriøs (om mulig diskusjon om hvordan SAS priser seg i forhold til Norwegian, eller eventuelt ikke lenger gjør dette.

    For å avslutte der istedenfor å dra i gang enda en av disse idiotiske diskusjonene på forumet her går jeg tilbake til saken.

    SAS har i de siste månedene lagt om sin prisingsstrategi og økt prisene kraftig.
    Det er faktisk nå for første gang lønnsomt å kjøpe Travel Pass selv for én tur-retur i uka om man må reise på gitte avganger, typisik mandag morgen og torsdag ettermiddag.
    I disse dager hvor det er stort fokus på kostnader stiller jeg spørsmål til en slik strategi, spesielt siden det ikke synes at konkurrenten følger.
    Kristiansand har gått på en betydelig smell når det gjelder oljeservicebransjen og kostnader skal spares. Det merkes godt her, bl.a. på reiseaktivitet, taxibruk osv.
     
    Insomnia4u, Wiolenze, geddi and 10 others like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,748
    Likes mottatt:
    21,952
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg følger ikke argumentet med at fordi SAS har 7 avganger mot Norwegians 3, så skal hver eneste avgang ha oppmot dobbel pris. SAS har vel to fly som går i skytteltrafikk her, mens DY flyr sannsynligvis andre ruter ut av Kjevik med de samme flyene. Uansett, det er ikke noe som tilsier at fordi du har dobbelt så mange avganger så skal de ha dobbel pris. Snarere tvert i mot.
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,748
    Likes mottatt:
    21,952
    Bonuspoeng:
    293
     
    Wiolenze and geddi like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Gjerne det :)

    Problemet her Ida, er ikke hva du sier, men hvordan det legges frem.
    Svaret ditt leses omtrent slik: "Hvis du og dine analyser er så jævla smarte kan du vel bare starte eget flyselskap og slå alle andre konkurs". Forhåpentlivis er det ikke slik det er ment, men det høres slik ut.

    Ellers går det vel an å komme med kommentarer, synspunkter og erfaringer fra et marked sett fra utsiden. Selv de som driver med verdivurderinger av finansielle instrumenter har innsideinformasjon om alt de analyserer. Jeg vil eksempelvis anta at det ikke har blitt en dobling i kostprisen siste året på en slik rute og dette kun for SAS.

    Et objektivt faktum er at SAS har tidligere solgt alle (nesten) bookingklasser frem til 3 dager før avreise, Dette er nå justert til hva som ser ut til å være 13 dager, samt at prisen for klasse E og C har økt betydelig.

    Jeg kan ikke forstå annet enn at det vil føre til en reduksjon av trafikken på disse flighene. Mange firma har policy om å reise så billig som mulig innenfor de praktiske grenser, og da kan man vel forsvare 200kr som var ganske konsekvent over DY tidligere på et bedre tidspunkt. Man kan neppe forsvare opp mot 1000kr på det.
    Til sammenlikning koster bussen 199-499 eller noe slikt og toget kanskje par hundrelapper mer. Det er for de fleste ikke veldig mye tid å spare på fly når man tar med flytoget, tidlig oppmøte på flyplass etc.
     
    Wiolenze, geddi, KristianR and 2 others like this.
  6. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    upload_2016-10-18_6-40-40.png
    Det ser ikke ut som SAS priser seg helt ut, I hvertfall ikke hvis vi ser over tid, som prisnerder som meg liker å gjøre. Til sammenliging ligger Norwegian på NOK699 (med unntak av alle lørdager (de flyr kanskje ikke lørdag), så SAS ligger NOK 200 over Norwegian. At det finnes dager hvor forskjellene er større skjer, men det ligger Ganske seriøse beregninger bak - av 2 avdelinger I SAS, Space Control og Revenue Management, begge har svært gode verktøy (ikke alle SAS IT systemer er på trynet, noen er faktisk blant de bedre I verden).

    Nå har jeg puslet frivilig med slikt I et tidligere liv (karriere) og har en viss interesse for dette ennå, vi ser jo ikke hele bildet - flytype mangler - greit med DY, det er 737-800, men SAS kan jo snurre rundt med allt I fra ATR via CRJ til 737 I forskjellige farger(størrelser). Det gir utslag på prisene, rettferdig nei, fornuftig tja - det kan være fornuft I et bredt tilbud (mange avganger)) men det er en balance kunst. Sist men ikke minst, det hender at allt blir et stort fustercluck.(sjelden) (Bildet ble visst opplastet 2 ganger - blame House of Cards ;-) ) upload_2016-10-18_6-40-40.png
     
    geddi, NoLimit, milehigh and 3 others like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,167
    Likes mottatt:
    869,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis Norwegian koster 699 og SAS koster 200 kr mer, så koster SAS 28% mer enn Norwegian ..,
    Hva er merverdien?
     
  8. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    7 avganger pr. dag mot 3 pr. dag kan sees som en merverdi. Men det er jo ikke sikkert at NOK 899.00 finnes paa alle avgangene. Om man kvalifiserer seg til EBx via segment, kan det vaere en merverdi, for andre (tildels meg selv) vil NOK 699.00 hos Norwegian ha en Verdi, mitt poeng var bare at det blir litt feil aa se isolert paa enkelt dager, det er bedre aa se paa prisene over lengre tidsrom for analyser (Google Flights hjelper godt til (banne I kirken, det ligger en artikkel ute paa finalcall.travel om Google Flights))
     
    Last edited: 18. okt 2016
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,167
    Likes mottatt:
    869,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er rett dersom du bruker fleksibel billett ..
     
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok mange forhold som spiller inn, men SAS er ofte ikke billigst om man bestiller såpass tett opp til avgangstidpunktet. Uten å ha sjekket expertflyer kan det vel tenkes at SAS har bra salg på disse avgangene eller regner med å fylle opp uansett, mens Norwegian har dårlig salg eller har historikk med lavt belegg på disse avgangene.

    Personlig flyr jeg ofte TRD-OSL på typiske dager hvor "alle" flyr. Er jeg sent ute med bestillingene er prisene jeg må svelge ofte langt verre enn dette, uansett om jeg velger SAS Go eller Norwegian LowFare.
     
  11. RVC

    RVC Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
  12. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er klart at det kan være en merverdi i flere avganger, men da snakker vi ikke om i det prissjiktet du viser til her - da snakker vi om kjøp av fleksible billetter. For ikke-fleksible billetter tror jeg ikke det spiller noen særlig rolle om et selskap har 3 eller 7 avganger om man uansett skal fly med avgangen som går kl 10.15 fra OSL.

    Men det er selvsagt helt riktig at det er fornuftig å se på et gjennomsnitt over flere dager/en lengre periode. Jeg har imidlertid også selv hatt et inntrykk av at SAS har skrudd opp prisene en del når de ikke kjører en av sine mange kampanjer, og det er noen hakk dyrere enn det var for 1-2 år siden (igjen, om vi ser bort fra alle kampanjene).

    Som en kommentar til et annet innlegg litt lenger opp her:
    Hvorfor skal det koste mer fordi SAS flyr med høyere frekvens? Tenker man at SAS kjører enkelte avganger med tap? Jeg trodde det var slutt med de tider.
     
  13. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    For å ta det siste først - hvis man bruker mindre maskiner som f.eks. ATR greier eller CRJ kan kostnadene være høyere pr. sete, selvom dette begynner å bli fin regning langt inn nerdverdenen ;-) om man mener at det er en verdi en kan ta seg betalt for er vel noe markedet vil avgjøre, men det kan se slik ut for en flyprisnerd.

    Jeg er uenig at antall avganger kun dreier seg om fleksible billetter, avgangstid kan da ha betydning på utreise også, så om du kan velge mellom 7 avganger er det vel mulig at en kan kutte ned på ventetid og finne en avgang som passer det man reiser for.
     
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det har du rett i. Jeg kommenterte egentlig bare uttalelsen om at flere avganger betyr høyere priser, noe det ikke gjør (om man nå ikke tror at SAS flyr enkelte avganger med tap og må hente inn dette tapet på andre ruter - noe jeg tror er et tilbakelagt stadium).

    Jeg er fortsatt uenig. Med enveisprising slik man har i dag så spiller det liten rolle om et selskap har 3 eller 7 avganger. Hvis selskapet ikke flyr akkurat når du ønsker det så velger du et annet selskap som har et tilbud på det tidspunktet, eller alternativt flyr på et mindre ønsket tidspunkt men er villig til å betale en noe lavere pris for dette. Den eneste grunnen til at det skulle være av betydning, slik jeg ser det, er om man er tvunget til å bruke samme selskap til/fra.
     
  15. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Frekvens har absolutt noe å si. På en innenrikstur kan jeg i alle fall være villig til å betale 200 kroner mer for å få sove en time lenger eller komme hjem et par timer tidligere.

    Mulig jeg er litt sær, men CRJ-900 er faktisk en av mine favorittfly og hvis alternativet er en 737 hvor jeg kanskje ender opp med et midtsete på rad 27 vektes definitivt et mindre fly i positiv retning.
     
    ArrogantBastard liker dette
  16. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Om vi ser på avgangstidene gjengitt av trådstarter, om man har et møte som starter 09:00 I KRS (det kan vel skje) så rekker man det med en av de 7 avgangene, mens ingen av de 3 for deg frem I tide, og Hoteller pleier å ønske betaling for en natt....så den enveisprisingen ser ikke ut til helt å hjelpe(tm)
     
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Som jeg skrev: "Hvis selskapet ikke flyr akkurat når du ønsker det så velger du et annet selskap som har et tilbud på det tidspunktet, eller alternativt flyr på et mindre ønsket tidspunkt men er villig til å betale en noe lavere pris for dette". ;)

    På meg er det opplagt at du verdsetter en avgang som faktisk passer med tidene du ønsker å reise på høyere enn en avgang som ikke passer med dine planer, men det betyr ikke at selve totalprogrammet mellom to destinasjoner spiller en rolle for betalingsviljen for en enkelt avgang.
     
  18. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Men det har jo ikke med frekvens å gjøre - kun avgangstidene som selskapene har valgt. Hadde selskap X og Y fløyet på samme tid som du ønsker å fly, mens selskap X også flyr to timer tidligere og to timer senere, hvorfor verdsetter du den avgangen du skal fly med høyere når selskap X har to avganger på tidspunkter du ikke er interessert i å benytte?
     
  19. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Nå tilpasser du vel eksemplene til teorien din ? For meg er det nokså opplagt at høyere frekvens gir flere avgangstider å velge mellom som igjen gir større sjanse for en avgangstid som har større verdi for den reisende.

    Et eksempel: NSB har I flere år putret opp til Gardermoen ved siden av Flytoget uten at det ble den helt store konkuransen, prisen var billigere hele tiden, men frekvensen var lav. Så økte NSB Frekvensen og er I dag en meget alvorlig konkurent . Det var kun frekvensen som økte.

    Det er merkelig hvor feil mine reisevaner, hva som har verdi for meg, selskapene jeg velger ALLTID er I konflikt med teorien. Jeg må være den værste passasjer I verden.
     
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, jeg tror at det kan være greit å lese hva jeg skriver. At man har flere avganger gjør åpenbart at det kan være avganger som passer flere, men for den enkelte er det vel avgangstidpunktene som er avgjørende - ikke om man har 3 eller 7 avganger. Hvorfor skal jeg som skal reise kl 1015 være interessert i å betale mer for denne avgangen fordi selskapet jeg flyr med også har en rekke avganger på tidspunkter jeg ikke ønsker å benytte, enn for et selskap som har en avgang rundt kl 10 men eller mye færre avganger?

    Når jeg reiser fra til Oslo så er det normalt sett slik at jeg bestiller flyreisen betydelig tidligere enn togreisen. At ordinært tog er mer av en konkurrent med flere avganger er sikkert riktig fordi det treffer flere folks ønskede tidspunkt for avreise, men betaler du mer for å reise med ordinært tog nå etter at frekvensen har gått opp?

    Så frekvens betyr at man treffer flere av kundenes ideelle reisetidspunkt, noe som selvsagt kan gjøre at man kaprer flere kunder, men jeg ser altså ikke helt at dette skulle ha noe å si på betalingsviljen.
     

Del denne siden