Har ett litt mer ubehag i forhold til det å reise til USA etter at en ny "Sjef for uncle sam corp" ble ansatt i Januar. Han har jo gjort litt av hvert og har strammet inn på kontroller ved grensen og noen har jo blitt holdt på grense-kontoret ei god stund på andre siden av dammen. Så jeg ser at det nevnes at firmaet har "Pre clearance" både ved Dublin flyplass og Shannon flyplassen. I lys av dette så vet jeg at jeg har bedre rettigheter og får bedre oppfølging om jeg hadde blitt nektet reise fra Irland enn om jeg hadde blitt stoppet ved en flyplass hos onkel Sam. Derfor lurer jeg på hvilke erfaringer dere har i forhold til å gjøre grensekontrollen i Irland i motsetning til på den andre siden av dammen?
De har det flere steder, og en podcast jeg hørte på anbefaler å bruke dette dersom man er usikker på innreise til USA pga endringene der;
Synd å si det, men han Donald & Co har plutselig gjort pre-clearance mye mer attraktivt som tjeneste. All den tid man heller vil bli nektet adgang før man setter seg på flyet enn etterpå....
En ting er den praktiske logistikken, her ser jeg fordel dersom man vurderer at det kan være risiko for å bli stoppet. Samtidig er det jo statlig ansatte fra USA og DHS/CBP som er utplassert, og det vil være naturlig å forvente at de har cirka samme retningslinjer og tolkning av regelverket som de som sitter på amerikansk landjord.
For noen er det vel frykt for å bli arrestert og avhørt som er hovedmotivasjonen for dette. Jeg tviler på at irske myndigheter setter så veldig stor pris på om grenseagentene til USA begynner å gjøre dette på irsk jord.
Jeg har vært gjennom pre clerance i Canada før, det fungerte forsåvidt ganske smooth det, bortsett fra at strømmen i Toronto gikk og at bagen da ikke kom seg gjennom tollen. Vi ble da hentet av UA og måtte ha med et skriv til grensekontrollen om at bagasjen ikke var med. Der var det hvertfall sånn at man måtte se på en skjerm og når dine initialer viste seg, så kunne man gå igjennom. Måtte uansett gjennom samme mølla, men det ble gjort i roligere forhold uten så mye folk. Veldig deilig å lande innenlands i statene, kunne bare gå rett ut!
Nå må dere ikke glemme at "Norway is a great country and the king is doing a very good job -.....not easy. .....very good job". Så det blir ikke noe problem å komme inn med norsk pass
Området for preclearance er i praksis amerikansk jord og de kan gjennomføre samme kontroller som på en vanlig amerikansk grense, inkludert avhør. Hvis intensjonen din er å komme inn i USA, så bestemmer de. Samtidig er det en viktig forskjell, blir du nektet innreise, kan du snu og gå tilbake til Irland. I USA venter arrestasjon og overlevering til ICE. Disse ekstra kontrollene er ikke noe nytt under Trump. Reiserådet så lenge jeg har jobbet har alltid vært å ikke krysse amerikansk grense med konfidensielle data. Sannsynligheten er også svært lav når du ser volumet av personer som krysser den amerikanske grensen daglig.
Det er dette punktet jeg tenker på, for kjæresten min er Norsk Palestiner, så det kan bli ett problem for henne, hun er født på Gaza og det står jo som fødested på passet hennes.
Hvis de virkelig mener det fester de en digital post it på ryggen "arresteres ved ankomst in the land of the free"
Ja, du kan bli arrestert for diverse ting, det merker en på hvordan studenter blir behandlet i USA nå, så ja en bør være litt ekstra forsiktig med USA så lenge den orange mannen er sjefen i huset der. Så det er ikke paranoia, det er godt begrunnet ut i fra ting som har skjedd i det siste over der.
Da kan Irland være en idé. Worst case, dere mister turen til USA, men det er mye bedre enn å være fengslet hos ICE. Men helt realistisk vurdering, største gruppen som blir tatt inn til utspørring har forhøyet risiko for misbruk av visum. Dette er ikke ny praksis. Hva som flyr over fra Irland til USA er litt blandet, men hørt Aer Lingus ikke er mye å skryte av.
En god stund siden sist, men jeg må si at pre-clearance fra Shannon er en super måte for innreise til USA. Brukte BA001 fra LCY flere ganger, og flyet (A318, all business) trengte uansett å mellomlande underveis. Da var Shannon et supert sted for re-fueling og pre-clearance på samme mellomlanding. Nå har vel BA lagt ned akkurat den ruten, tror jeg. Trenger den ikke selv lenger, så jeg har ikke sjekket.