Jeg blir litt tullete av dette. Jeg er asiajomfru, men skal til gulføyene 1-15 juli (ja, dessverre litt låst på datoer siden vesla skal ha ferie med mora også). Jeg ønsker biz så langt, men fruen er av skotskjødisk herkomst når det gjelder pengebruk, så PØ har blitt en gylden middelvei. Problemet er at jeg fn ikke finner ut en ting av hva som _faktisk_ er premium økonomi når jeg søker. Jeg kan starte søket med det, hos Expedia, Momondo, hos Thai Air (f.eks), men deretter har jeg null kontroll på om det jeg faktisk får opp av søkeresultater ER premium økonomi. Billettklassene er nemlig all over the place. B, Y, K, T er noen av de jeg har sett når jeg søker, og da aner jeg ikke hva jeg får. Alt er jo bare listet som "Economy" også. Så - har noen noe bistand å komme med her?
Singapore har vel fortsatt salg. Booket selv i premium eco i mai, kom på drøyt 10 pr hode fra oslo via Cph. Sjekk hjemmesiden til SQ direkte. Merk at flighten fra Singapore til USM er operert av Silk Air, bra selskap men lite poeng å hente.
Thai har ikke premium økonomi fra Oslo, ei heller Qatar eller Emirates. SQ fra København er som @MadsVaHa skriver et godt alternativ.
Takk til dere så langt. Men om så PE fra første mellomlanding i Europa, hva i all verden er billettklassen man skal se etter for å vite man får det?
Eit lite tips (som du kanskje allereie veit om). TG Premium Economy frå ARN og CPH er Business Class-seter med lågare service-nivå.
Velkommen til min verden. Nevnte frue er en sterk tilhenger av restplassjakt, så å greie å committe til reisemål så tidlig som april er en prestasjon i seg selv. PIA å planlegge ferie med...
Du, jeg er dessverre ikke blant de heldige som kan hoppe når det byr seg en anledning selv. SQ åpningen var et hederlig unntak.
Hva er din Sweet spot på pris og hvilke flyselskap? Om du skal reise ex-OSL, uken før fellesferie, ikke vil fly økonomi og er låst på datoer/destinasjon – ville jeg kontaktet Berg-Hansen, gitt et maksbeløp og se hvilke forslag de kommer med. Om du vil knote rundt på OTA så vurder flyvninger inn til SIN/BKK og HKT/KUL i Business og videre i økonomi til USM. Air China/Turkish har OK priser i C og Austrian i PE.
Tja, usikker på hva sweet spot er jeg. Man er jo sent ute nå. Det meste av det vi har tittet på havner på 75-82k for meg, fruen og 11-åringen som er 12 når ferien starter og dermed går som voksen hos flyselskapene. *A fint for poeng, men det er egentlig irrelevant nå. Om å gjøre å finne beste setup innenfor rammene nå bare.
Regner med at når flighten har f.eks AY-flightnr hele veien, så gjelder Finnairs baggasjeregler hele veien, også leg'en som opereres av Bangkok Air? (snodig notat om håndbaggasje også, 2 stk, til sammen 10kg, som virket som hvis bare 1 så max 5kg) Jeg vet det står her, men min tiltro til menneskeheten, særlig innen serviceyrker, er minimal. Tilleggspørsmål, mener jeg før her har lest noe om at man bør ha drøyt god tid mht immigration/toll og ny innsjekk av baggasje på BKK, før videre til USM. Gjelder det også gjennombooket flight? Passkontroll seff, men må man full runde ut gjennom toll med alle kolli, og deretter inn gjennom security igjen? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser gjennombookede via OTAs gjerne har ned i 50 min transfer bare, på BKK. Må bare vite hva jeg vil møte før jeg tilter underveis. Fruen har daglige forelesninger for meg nå, om thai kultur og aldri hisse seg opp.
Ordningen heter "Most Significant Marketing Carrier" og info finnes normal på flyselskapets side under bagasje. Det som vises på billetten din er det du har hele veien. https://www.finnair.com/no/no/information-services/baggage/checked-baggage Detaljer forklart hos: Lufthansa og Singapore Airlines. På en gjengående flybillett Finnair + Bangkok Airways med transit BKK tagges og sendes bagasje til destinasjon, du forblir i transit. Mulig dere har tilgang til nye Qatar lounge. https://www.bangkokair.com/through-check-in MCT på BKK er normalt 75 min. Besøk https://www.headspace.com/
Da ble det full blakkings på både fly og opphold. Finnair med AY-kode hele veien i I. 90kvm "villa" på Chaweng Noi. Mulig jeg må framleie noen av kvadratmeterne i den "villaen" for å redusere kostnadssiden...
New Star Beach Resort. Rakk akkurat å bestille, så fortalte en kollega at han har hus på Ko Samui.... (Noget formildende at han tross alt er der og okkuperer huset selv i samme periode) Det er A330-flight til BKK, og biz der ser ikke superspennende ut, men hjem er det håp om A350 og få testet de sære pod'ene.