Prissamarbeid i USA?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av LN-MOW, 01. juli 2015.

  1. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Hæ hæ hæ ..... har kanskje ikke jeg bitchet over dette gjentatte ganger...? Nå ser det ut som at Justisdepartementet gir meg rett ...

    http://edition.cnn.com/2015/07/01/politics/doj-subpoenas-airlines-unlawful-coordination/

     
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Så dette på tv idag. De kan jo ikke drive kartellvirksomhet.

    Men man er jo avhengig av et marked som tjener penger. Prisene nå er vel mer realistiske enn at alt skal koste en krone?

    Prisene her hjemme har jo gått opp de og.
     
    SASlovah4evah liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Næh, eller ja. Innenlands har gått opp, markedet har bestemt seg. Men det har jo aldri vært billigere å reise IC og spesielt ikke i biz og høyere?
     
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Njaaaa... Prisene har vel tatt seg bittelitt opp på IC også, om man ser bort fra Sandkassesjappene. Men det er vesentlig billigere enn 2007.
     
    RoadKing liker dette
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke om markedet "kan bestemme seg" for noe, men både innenlands og IC har nok gått noe opp ja. For noen år tilbake kunne man, ved å være ute i god tid, stort sett få kjøpt billetter til priser man nå må ha spesialtilbud- og salg for å få. Det er forsåvidt helt greit, det, så lenge man følger med. Dessuten har man alltids Norwegian for billige flekslbilletter, mens SAS' fullfleksbilletter rett og slett er kraftig overpriset.
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Media har ihvertfall kastet seg over dette med full styrke etter en litt treg start. Venter spent på avsløringer av delikate emailer og andre skandaler .... De Tre Store er i siget når det gjelder å dumne seg ut, så litt mer salt i såret skader ikke. :)
     
    Islending and Scandipendler like this.
  7. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig jeg misforstår deg, men det er klart at de kan drive kartellvirksomhet. Det vil ikke være første gang flyselskaper har blitt tatt med buksa nede i forhold til prisfiksing.

    Slikt er ulovlig, uansett hvordan man snur og vender på det, selv om selskaper naturligvis ideelt sett skal tjene penger på sin virkomhet.
     
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Man skal jo være litt over gjennomsnittet naiv for å ikke tro at delingen av 80-85 % av markedet mellom fire store flyselskaper - på samme måte som en minst like stor andel av det norske dagligvaremarkedet er delt mellom et tilsvarende antall aktører - ikke innbyr til prissamarbeid på grensen til kartellvirksomhet. Det er på denne bakgrunnen det også blir i overkant naivt å tro på markedets regulerende effekt, selv med fire tilbydere. Flyprisene innenriks i USA har jo jevnt over vært merkverdig høye i noen år nå, og jeg har både med Delta, United og Southwest alltid betalt 30-60 % mer enn for tilsvarende distanser i Europa når flighten ikke har vært i samband med en interkontinental flight.

    Det blir spennende å se hvordan dette utfolder seg.
     
    TOS liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du misforstår. Det jeg mente var altså at det er uakseptabelt å drive kartellvirksomhet.

    Men utover det, så mente jeg at det er ok at selskap går med overskudd. Da blir det sannsynligvis også tryggere å fly, mer komfortabelt å fly og det er nok høyere sannsynlighet for at ansatte får levelige kår. For meg er alle disse tre tingene viktig.
     
    Travellingalf, Islending and kiev like this.

Del denne siden