Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende ord fra både Canada og EASA:

    – Vi skal se svært, svært nøye på endringene som Boeing og FAA legger fram for å rydde opp. Jeg kan garantere at vi fra vår side ikke vil tillate flytypen å være på vingene hvis vi ikke får tilfredsstillende svar på alle våre spørsmål, uansett hva FAA foretar seg, sier den europeiske luftfartsmyndigheten EASAs leder Patrick Ky.

    Canadas samferdselsminister Marc Garneau har samme budskap:

    – Når programvareendringen er klar innen noen uker, skal vi i Canada, selv om den blir sertifisert av FAA, foreta vår egen sertifisering, sier han.

    Dermed bryter Canada og Europa med praksisen om at man godtar sertifisering foretatt i landet der flyene produseres.

    https://www.bt.no/nyheter/utenriks/...betalt-for-utstyr-som-kunne-hindret-styrt?r=3
     
  3. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmm denne testen virket ikke helt nøytral... Hvorfor skal de selv testkjøre i etterpå klokskap? Idag er de viten om ulike faktorer og klar over sviktene komponenter og angivelige feil i systemet, antar pilotene som har testet ikke er ny klonede skapninger eller fått sin hukommelse "slettet" ifra da første fly gikk ned til dagens dato?

    Det er jo fabrikkert sånn at Boeing sin eget testpanel illustrere at når vi klarer dette, er det ikke vår feil at andre piloter ikke klarer å gjøre det samme...
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Vesentlig bedre tid enn om noe skulle skje under takeoff for eksempel. Er det noe piloter er trent til er det å reagere fort. Ved avbrutt avgang (eller landing) har du ikke 40 sekunder å tenke deg om iallfall.

    For ordens skyld: kommenterer kun selve tidsbruken. Klart at man ikke har tid til å lete i manualen på 40 sekunder, men 40 sekunder er mer enn nok tid for noen som er trent skikkelig.
     
    Last edited: 26. mars 2019
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet her var jo at ingen hadde fortalt de om MCAS.
    Da er ikke 40 sekunder så mye...
     
    drsyk liker dette
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Det har du rett i, men som du ser var det heller ikke poenget med innlegget mitt.
     
  8. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Southwest har bestemt seg for langtidslagre sine Maxer i Victorsville og på vei dit måtte et av dem jammen nødlande i dag.. Kan selvsagt være helt urelatert, men likevel, det er ikke bra for Boeing dette..

    Edit: Dette var motorproblemer.

    EC018A21-F6C4-416D-82D2-77B868C05F48.jpeg
     
    Last edited: 26. mars 2019
    drsyk, Xflipper and SVG_flyer like this.
  9. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
  10. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
  11. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo, OttoL and drsyk like this.
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk liker dette
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det var som forventet! Ikke mye pilot error, men hardware/software error...
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg jo generelt skeptisk til alt, men synes det var lovlig tidlig å konkludere med at pilotene ikke har gjort noe feil. Ingenting av hendelsesforløpet er så langt 100% belyst.
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Selv om flyene skulle komme i lufta, vil passasjerene være bevisste og nekte å fly med de?

    Jeg vet ikke selv hva jeg vil føle hvis jeg skulle se at jeg skal fly med en 737-max. Jeg vil i utgangspunktet foretrekke å vente til noen andre har testet den. Og så langt jeg har planlagt er det ingen fly med flyselskap som bruker 737-max så jeg trenger ikke å tenke så mye på det.

    Samtidig så ser det ut til å dukke opp ganske mye grums nå for Boeing, med skrot og rot gjenglemt i flykroppen (deriblandt skarpe metallskjær i nærheten av ledningsnettet) så min generelle tillit til Boeing er kraftig svekket.
     
    Eddie47 liker dette
  18. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Omtrent alle andre fly du til vanlig benytter, har opplevd ulykker. 747? Jupp. A380? Jupp. 737? Jupp.

    etc etc.

    Nei, passasjerene vil ikke nekte å fly med de. Men dette vil absolutt ta tid.
     
    Avixlo liker dette
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Du har helt rett i det, men i dette tilfellet ser det ut som om det er en leverandørfeil som til de grader overstyrer pilotene.

    I tillegg har det vært noen produktgodkjennelser som muligens er blitt forsert av økonomiske årsaker.

    Jeg er sikkert ikke representativ for «passasjerene», men jeg kommer ikke til å bestille reiser hvor det inngår en flygning med MAX8 ...

    Leter for tiden etter en tur med Air Canada i august/september og de flygningene som kommer opp med MAX8 hopper jeg over.
     
    watchaddicted liker dette
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig alle dine punkter, og inkluderer samtlige nye fly som ikke blir eksternt godkjent av et nøytralt upartiskt kontroll organ, ifra Boeing fremover... Tilliten deres er ikke akkurat blitt løftet i skrivende stund...

    Men jeg håper virkelig de tar seg sammen, de har vært i Gamet såpass lenge, samt klart å koke sammen et par fantastiske fly, luftens baron 747 i sin tid(forsatt i luften den dag i dag) Dreamliner 787 osv...
     
    furlong liker dette

Del denne siden