Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Om det dukker plutselig opp flere "skandaler" vet jeg ikke helt hvordan børsen reagerer...Tesla shorterne kan begynne å spekulere i å shorte Boeing fremover. Aksjonærene vil da få hastverket med å revurdere aksje postene sin...Samtlige begynner å selge--> Chapter 11 rett rundt hjørnet...Dyster tanke, så dette skjer ikke enkelt og greit, men kulturen innad i selskapet bør strammet opp betydelig.

    Liker Boeing og Airbus, sunt med konkurranse. Hadde heller ikke likt at kun Airbus dominerte markedet, behovet for å videre utvikle seg hadde blitt satt på "hva er vitsen, vi eier jo hele market, bare å lage og selge det vi allerede har"...
     
    RoadKing liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Og i tilfelle konkursbeskyttelse så blir det null penger på Norwegian? Da tenker jeg det blir tøft å være aksjonær i Norwegian.
     
    drsyk liker dette
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    "Boeing bekreftet rykter - hentet seg inn
    Etter at Boeing-aksjen falt raskt på en CNBC-melding om kildeopplysninger om at klarsignal om 737 Max-flyene ville utsettes, ble handelen i aksjen stoppet.

    Nå har Boeing selv bekreftet nyheten om at amerikanske myndigheter trolig ikke vil konkludere før i midten av 2020 i sin vurdering av om 737-flyene skal få komme tilbake på vingene etter de to alvorlige flyulykkene i 2018 og 2019 i Indonesia og Etiopia. Det er flere måneder senere enn Boeing tidligere hadde meldt.

    Etter at aksjen først falt over 6 prosent, er den nå tilbake på 312 dollar stykket - et fall på 3,8 prosent siden åpningen tirsdag. " (Rød utheving av undertegnede).
    Kommer de noengang i luften??
     
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    De kommer, enten må de bestikke seg igjennom(svært lite sannsynlig nå, som tidligere, grunnet alle følger med på dem) antar sent 2020 er mer realistisk å forvente, de må grundig til verks, både internt med Boeing kulturen og selve Max`n...

    Tilliten i markedet er vel nådd bunnen, samtlige flyselskaper som operer med Max`n må se etter andre alternativer for sommer rushet og dette skaper mer trøbbel for Boeing, noe vi antar de er klare over.

    Spørsmålet er hva de sliter med nå, som de ikke åpenbart ikke forteller til media.

    Vrake hele MCAS?
     
    Storbaba and Kaffekopp like this.
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet med å vrake MCAS er at da må flyet sertifiseres på nytt, siden det da ikke har tilsvarende egenskaper som forgjengeren. Det tar tid. Lang tid.
    I tillegg fører det med seg at tusenvis av piloter må ha ekstratrening i simulator for å bli godkjent på «ny» flytype. Dèt er et problem fordi at man da tar piloter som til daglig flyr og produserer flytimer, og setter de bort i flere dager i en simulator. Disse tapte arbeidstimene må dekkes opp på et vis, og det er det de færreste flyselskapene som har bemanning til.
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Og resultatet var en ikke fungerende MCAS med manglende, riktig opptrening og 2 fly gikk i bakken. Mao. er det egentlig en "ny" fly type, som Boeing tok en spansk en på, der FAA glemte å gjøre jobben sin.:(
     
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
  10. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Shyneno liker dette
  11. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Eddie47, Xflipper and Avixlo like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Gribb, Shyneno, phileas and 3 others like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Me too. Ingen issues med å fly MAX når den kommer tilbake, uansett hva den blir å hete.

    Det er en skandale det slurvet som Boeing har representert i denne saken, men når flytypen nå slippes igjen, vil jeg, basert på det som har kommet fram av ukultur i selskapet faktisk ha mer tillit til dette flyet enn andre av nyere årgang fra samme selskap. Vi vet jo ikke hvilke snarveier selskapet har tatt der, som ikke er avdekket...
     
    Avixlo and snus_mumrikken like this.
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Edvard liker dette
  17. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg komme også til å holde meg unna 737 MAX.

    Krysser fingrene for at det er lenge til de får fly i Europa.
    Har null tiltro til Boeing eller FAA etter denne saken, og håper EASA vil gjøre en bedre jobb med å kreve full resertifisering.

    737 MAX er et godt eksempel på et gammelt design som er pushet alt for langt. Boeing burde forkastet hele typen, som aldri burde blitt designet i utgangspunktet. De burde heller fortsatt arbeidet med et "clean sheet design".
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Pauseunderholdning, siden jeg sitter litt for mye ved laptopen i dag.

    SAS Boeing 737 MAX. Inspirert av tråden SAS Maximimizing
    [​IMG]
     
    Darkcho, Upsaker, Rscott and 4 others like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Selv en sånn vil jeg ikke reise med!
    Jeg vil ikke reise med et feilkonstruert fly!
     
    flying_all liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Airlines may learn to Love the Boeing 737 Max again

    The first half of the year was not kind to the 737 Max.

    Boeing froze production of its beleaguered plane from January through much of May as customers canceled hundreds of orders, and deals for hundreds more were put at risk by delays in the plane’s return to the skies and the coronavirus pandemic.

    But Boeing is back to work on the Max, and if it passes regulatory scrutiny, the plane could fly again as soon as the end of the year.

    https://www.nytimes.com/2020/07/15/business/boeing-737-max-return
     

Del denne siden