Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Uavhengig av hva andre mener om dette flyet vil jeg unngå å fly med Max fly.
    Heldigvis er det mitt privilegium å velge hvis jeg kan.
    Ja jeg vet at MAX8 kanskje er verdens mest gjennomprøvde fly.

    Tror det blir med mine 14 Cashpoints!
    Vil noen kjøpe dem?
     
    Gribb and EndreD like this.
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg humret litt av en av kommentarene om 737 max 8: Setting safety records, and not the good kind of records.

    Jeg flydde faktisk Norwegian i mai, de har 737-800 også i flåten. Kommer nok til å fly de også i fremtiden, men være obs på hvilken flytype som jeg er satt opp med. Hvis det blir et flybytte i siste liten så må jeg revurdere hvor mye det haster med akkurat det flyet. I verste fall får man ikke med seg flybytte før man boarder, eller i det hele tatt.
     
    Gribb, Arvid1410 and Eddie47 like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ventet faktisk 6 timer ekstra i Toronto for å unngå å reise med Air Canada B737 MAX8
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Først og fremst er det nok den mest gjennomtestede flymaskinen siden jomfruturen til romfergen. Jeg resonnerer også med at når piloten og mannskap forøvrig tør fly flyet, så kan det umulig være mer farlig enn andre fly.
     
    trygveat liker dette
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Catch-22 her for deg. Ta SAS som kanskje kansellerer, eller DY som kanskje kommer med MAX
     
    RoadKing liker dette
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, jeg var nylig i et 50 års lag med en person som jobber som tekstforfatter og han fortalte at i en jobb med å finne et slagord for Norwegian hadde noen kommet opp med ideen "Det eneste som er sikkert hos oss er prisen". Mange hadde syntes det var en veldig god ide, helt til det gikk opp for dem at formuleringen kanskje ikke var helt heldig når det gjelder et flyselskap :p
     
    RoadKing, holmen and Kristian like this.
  7. DrJens

    DrJens Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Møtte denne i lommen på flysetet foran på vei fra Istanbul til Køben forrige uke!

    lever ennå! Til glede for noen og forargelse for andre.


    AB861DB3-CEF9-4783-B1CC-13F077B820C1.jpeg
     
    NoLimit, Wiolenze and holmen like this.
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,155
    Bonuspoeng:
    183
    Kjenner vi Boeing rett så så er den garantert testet så lite som mulig for å få den godkjent... :p Litt morsomt at du sammenligner med romfergen, siden den faktisk var den første og siste amerikanske rom-systemet som ikke hadde en full ubemannet tesflyvning før de sendte den opp med et crew.

    Som jeg har sagt tidligere så er forhåpentligvis MAX et trygt fly nå (selv om Boeing fremdeles sliter med å sertifisere MAX7 og MAX10)...

    https://airwaysmag.com/737-7-certification-work/
    https://www.bloomberg.com/news/arti...regulatory-delays-threaten-16-billion-bonanza
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Samtidig er vel MAX8 et av de få flyene som har styrtet på grunn av feil med flyet og flygere som gjorde alt de kunne for å unngå styrt.
    Mens de fleste andre flyulykker skjer pga menneskelig svikt eller menneskelig vilje ..
     
    flying_all and sutenai like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Mener du virkelig det? Med den negative pr'n som har vært og hva dette har kostet dem kan jeg ikke forstå annet enn at de heller vil teste dobbelt enn å risikere å ryke en gang til. For ikke å snakke om godkjenningsmyndighetene der borte, det skulle tatt seg ut om de hadde driti på draget på nytt..

    Du verden, tatt i betraktning pris og prestisje trodde jeg den var testet i hue og rævva (pardon my French) før de sendte den opp.
     
  11. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Turkish har Max i sin flåte, jeg har billett mellom OSL - IST med 737-800 i neste år også. Etter min erfaring blir det sikkert byttet om til større flytype som a321 eller a321neo eller a330.

    Jeg var veldig skeptisk å fly med Max, MEN nå er det mange av dem på Flightradar24. Jeg kommer til å gjøre som japanesere, rekordsakte mildne syn mot Max som de med turisme og covid :rolleyes:. Jeg kan fly med dem fra og med januar 2023, dersom det skjer ikke et eneste ulykke med Max.

    Per idag skjer det mer ulykke med 737-800 enn Max siden FAA og EASA ga grønt lys til Max.
     
  12. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    6 timer er lang :eek: Kan du fortelle hva skjedde og hvordan gikk det fram med venting?
     
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,155
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Det er bare å se litt på problemene Boeing fremdeles har. Resten av MAX-flyene burde vært sertifisert for lengst, men her krangles det med FAA. Det er ikke levert en eneste 787 på over ett år på grunn av kvalitetsproblemer. 777X-programmet er kraftig forsinket også på grunn av sertifiseringsproblemer.

    Det positive er at det ser ut som FAA har lært, og EASA har også lært at de ikke bare kan ta det som kommer fra USA som godt arbeid.
    Derfor tror jeg MAX er trygg, på grunn av FAA/EASA, ikke på grunn av Boeing.


    Det hadde de faktisk ikke, og det var faktisk flere "nestenulykker" som fort kunne ført til LOV/LOC (Loss of crew / loss of veichle) mange av de første oppdragene. I løpet av romfergenes tid var det jo også to ulykker hvor mannskapet omkom (Challenger og Columbia). Før begge disse ulykkene kom det i likhet med hos Boeing klare advarsler fra ansatte/ingeniører som ledelsen valgte å ignorere.
     
    sutenai, Are, RoadKing and 1 other person like this.
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,896
    Bonuspoeng:
    183
    Les «Into the Black» av Rowland White, så får man hele historien til den første flighten, som forøvrig var en hårsbredd fra å ende i tragedie, da noe så banalt som lydtrykket fra rakettmotorene ødela body-flapen bakerst på ferja. Ingen kunne forklare hvorfor den fremdeles kunne fungere når de landa…:confused::confused::confused:
     
    Are liker dette
  15. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    DC-10 hadde vel enda flere problemer, den ble ganske populær likevel

    Og tidligere versjoner av 737 (-200?) hadde jo store problemer med roret en stund.
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fløy aldri med DC-10, men en gang med MD-11 (KLM) og da var jo problemet med lasteluken løst.

    Med MAX8 har vi jo fått ulykkene «direkte» på Internett og TV, noe vi ikke fikk tidligere.
    Dessuten kjente jeg hun norske jenten som var med Ethiopian ned og var i minnegudstjenesten hennes.
    Det er nok med på å prege min aversjon mot MAX8.
     
    HaraldOslo liker dette
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle fra Toronto til Vancouver og når det ble satt opp MAX8 valgte jeg å sitte i loungen og vente på en B777-200.
     
    Last edited: 30. mai 2022
    flying_all and Gribb like this.
  18. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Per idag ville jeg ha gjort det samme :)
     
    flying_all and Eddie47 like this.
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis vi ser vekk i fra følelsene enkelte forbrukere (som jeg forstår) har mot MAX så har nok Norwegian gjort et godt valg gitt dagens marked. Har flydd MAX med både Flyr og Ryanair, og gjør det gledelig med Norwegian... selv om jeg foretrekker sas sine nye a320
     
  20. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    979
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Kom du til Toronto, oppdaget Max, og ba om å få vente? Og AC innvilget det uten inngående spørsmål?
     

Del denne siden