Propellyfly KRS - OSL?

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av KainBenwi, 12. nov 2015.

1. KainBenwi

KainBenwi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har ikke flydd så mye mellom KRS og OSL på lørdager før, men på lørdag ble vi møtt med denne doningen på rullebanen:

Bare av nysgjerrighet. Har de brukt ATR lenge på lørdager, eller er det et nytt fly på ruten?

2. Listenger

Listenger Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Den har ofte blitt brukt på siste kveldsflygning mellom BGO og SVG ganske ofte, og den var i TOS så og si hele sommeren

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    JetTime opererer med ATR72 på en del flyvninger TRD-AES-BGO-SVG og noen sveip innom OSL-KRS. Dette er faste operasjoner på flyvninger med lavt passasjerantall.
    Det samme gjelder linja TOS-BOO-TRD på sommeren, en typisk businessrute som går med lite pax på sommeren. Tidligere har Widerøe blitt brukt med Q400 på denne ruten, men JetTime kan gjøre jobben billigere og med SAS-branded fly så de tar derfor sommerjobben (Juni-August). De har gjort så de 2 siste årene. Det samme kan sies om ATR på diverse innenriks i Norge; det begynte for drøyt halvannet år siden.

Jeg var i starten skeptisk til å operere med ATR72 på vestlandskysten, og så for meg mye kanselleringer. Har i ettertid blitt kjent med en del crew som flyr på ruta og jeg er imponert over hvor langt de klarer å strekke seg når det gjelder å fly i rufsete vær. Så det må kalles en positiv overasskelse :)

4. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy KSU-OSL en lørdags ettermiddag, da fikk jeg en ATR-72. De settes nok inn der det passer belegget. Lørdag ettermiddag er jo virkelig et rolig reisetidspunkt.

5. Bizflyer

Bizflyer Redaktør

Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det har da holdt på i flere måneder. Men akkurat når det startet vet jeg ikke. Fløy den selv her i september. Føltes litt uvanlig med en slik flytype på OSL-KRS og så så mye lenger tid det tok...... ;-)

6. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,441
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har flydd ATR en stund nå på ruten SVG - BGO - AES på hjem fra Olja. Det fine med dette er at tidspunktet passer perfekt med min nye turnus og at jeg slipper å reise via Oslo. Så nå er jeg hjemme to-tre timer tidligere på kvelden enn jeg var før og det er bare supert!
    Men jeg har enda ikke vent meg til at både inngang/utgang og Plus er bakerst ;)

7. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,840
    Bonuspoeng:
    113
    Startet i august om jeg ikke husker feil.
    Koster nesten alltid mer enn vanlige fly og tar lenger tid.
    Fordelen er kanskje at siden det går så sakte er det servering ombord, noen erfaringer? :)

8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nja, stiller meg skeptisk til at det nødvendigvis er en korrelans der. Jeg tror ikke det er slik at SAS sitter og tenker "OK, ATR-avgang = HØYERE PRIS!". Jeg tipper det har sammenheng med etterspørsel og størrelse på flyet; på en B737-800 har du 181 seter å selge, og det tar følgelig lengre tid å fylle opp flyet. Dermed tar det lengre tid å øke prisen (nå forenkler jeg veldig, men..) siden det er flere seter tilgjengelig. På en ATR72-600 er det "bare" 70 seter, dermed vil man raskere havne nede på en drøy håndfull seter ledig. Gjerne i kombinasjon med en del seteblokkering om man har med seg litt tung last. Når man har få seter igjen for salg trigges en økt prissetting på billettene, for det er jo på de siste billettene man selger til de som "MÅ" være med på flighten man tjener penger. Ikke på de 299kroners "selges med tap"-billettene man selger.

Det var servering på TOS-BOO i sommer, full servering med snacks, drikke og salg i GO. Det er det også med 737.

9. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,840
    Bonuspoeng:
    113
    Det var det heller ikke noensom hevdet?
    Jeg kom kun med en enkel observasjon.

Spørsmålet videre var om noen visste om det var servering på den aktuelle ruta. Tromsø/Bodø er en mye lenger rute og ikke relevant.
    Det er ikke servering på OSL-KRS med 737.

10. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp - det er observasjoner. Skal ikke jeg også få komme med mine observasjoner da? :p

Del denne siden