Psykologhjelp?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av nissen, 19. aug 2017.

Tags:
  1. nissen

nissen Medlem

Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Har en reise bestilt. To netter i Sydney. En natt i Singapore. SQ biz. 350, 380, 777-300ER.

Har klart gullkortkravene og sikrer diamant med denne reisen.

Kan noen forklare hvorfor dette ikke er galskap? Andre siden av jorda for et par dager. Vurderer nesten å avbestille og ta en tur i fjellet heller.

Hadde en LH F og ET C forrige måned. Co2 regnskapet ser ikke bra ut om dagen :)

Chrisbgg, Eddie47, Darkcho and 4 others like this.
  2. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Du trenger i alle fall psykolog om du heller tar en tur på fjellet...

3. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Alle mennesker er gale, nesten per definisjon. Noen i større grad, andre i mindre. Noen på måter som anses som normale ("jeg kjøper en svindyr bil jeg ikke trenger" eller "jeg bare må stå opp klokken 5 om morgenen hver dag om vinteren for å gå på ski i Nordmarka"), andre på måter som anses som mindre normale ("Jeg drar på en helgetur til Australia og Singapore for å få et kort med farge av edelt metall eller edle steiner på seg.")

Galskapen i oss alle blir først å regne som en sykdom, og som noe man trenger hjelp med, når det begynner å påvirke livene våre på negative måter. En millionær i Silicon Valley som samler på frimerker, og gjerne betaler svimlende summer for sjeldne eksemplarer, blir sett på som en smule eksentrisk. En arbeidsløs mann i Moss som gjør det samme vil havne på luksusfellen å bli dømt nedenom og hjem av samfunnet ("Bruker han pengene på frimerker fremfor å kjøpe mat? Han må da være gal!") Sinnstilstanden til de to kan være helt lik - den ene mannen blir sett på som syk, og er nødt til å få behandling. Den andre er for rik til at det er et problem, dermed er han ikke syk.

Så ja, det er selvfølgelig galskap! Fantastisk galskap! Omfavn den! Nyt den! Ære være denne vidunderlige, irrasjonelle, galskapen i oss alle som gjør oss til så mye mer enn det vi ville vært foruten den! En dag vil maskiner og kunstig intelligens kanskje bli gode nok til at det blir mulig å forveksle dem med mennesker. Men kunstig intelligens vil aldri kunne erstatte oss. De vil aldri kunne emulere den helt ulogiske galskapen som finnes i oss alle. Galskapen er det som gjør oss til mennesker, og når føler man seg vel mer menneskelig, mer som herre over egen skjebne, enn når man gjør noe som etter alle solmerker å dømme er helt hinsides - og elsker det.

4. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    [QUOTE="Icarus, post: 158955, member: 2898"En dag vil maskiner og kunstig intelligens kanskje bli gode nok til at det blir mulig å forveksle dem med mennesker. Men kunstig intelligens vil aldri kunne erstatte oss. De vil aldri kunne emulere den helt ulogiske galskapen som finnes i oss alle.[/QUOTE]

Herlig innlegg! Men akkurat dette er fullstendig motstridende :p

5. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener ikke at det er det, og formulerte meg ganske bevisst. To ting kan være til forveksling like, men uten at det ene kan erstatte det andre. :) Og jeg mener (helt oppriktig) at de biologiske og mentale feilene vi alle har i oss er det som gjør at maskiner aldri vil kunne erstatte oss. Selv om de lærer av oss, og prøver å gjenskape det gale i oss, så vil det alltid være en imitasjon. Det blir som å lage musikk eller annen kunst ved å følge en matematisk formel. Det kan funke, det kan til og med bli relativt bra, men uten et menneske som kan blande inn litt menneskelig galskap vil det aldri kunne bli ekte.

6. samirunway

samirunway Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Intet å bekymre seg for!

Travellingalf, FFlyer, Markal and 2 others like this.
  7. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorvidt det teknisk sett kan bli ekte eller ikke er en ting. En annen er hvordan du eller jeg kan skille mellom det. Du nevner imitasjon. Det er jo nøyaktig det barn gjør. De lærer av voksne og tar etter dem. Hva vil forskjellen være om en maskin i menneske-form gjør det samme? Virkeligheten er hvordan du opplever den, ikke hvordan den egentlig er.

FFlyer liker dette
  8. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Var det en humblebrag? Om denne gjengen skal starte med carbon offset, så tror jeg vi kan kjøpe halve regnskogen i Ekvatorial-Guinea.

Travellingalf, DanH, Adrian E and 4 others like this.
  9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Du trenger ikke psykolog, bare en flytur eller to ...

FFlyer liker dette
  10. nissen

nissen Medlem

Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Det er hovedsakelig venner og dama som synes dette er galskap. Mangler litt gode argumenter. De snakker om co2 og penger.

Ser egentlig bare fordeler:
    • Jeg får testet den nye Osprey Farpoint sekken. Perfekt tur til dette.
    • 40 timer i business. Grei mat. God drikke. Sett filmer og slappet av litt fra alt annet mas.
    • Jeg får diamantkort. Gratis drikke i go og kanskje en opgradering hvis man er heldig.
    • En ny verdensdel + to nye land.
    • Jeg får testet five-star flyselskap.
    • Aldri kjørt 777-300er før. Nytt fly på lista.
    • ....
    Reisen starter i loungen på Gardermoen for meg. Ikke når man kommer fram til målet (.. som strengt tatt ikke er målet) :)

Må nok følge Eddie47 sitt råd :)

Upsaker, DanH, Earl and 12 others like this.
  11. FFlyer

FFlyer Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med du. Viktig å få litt fred å slappe av litt. Mang en god ide og verdifulle perspektiver har sett dagens lys i en trykkabin med gode seter og beinplass et sted over 32.000 ft. Husk også at vennene dine og dama?) sikkert ikke har prøvd hverken F eller Biz....

12. nissen

nissen Medlem

Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Fruen er ikke så ille nå. Hadde hun med på biz og f i sommer for å vise hun det gode livet. Vi kom fra Hong Kong med F dagen før vi startet arbeid etter sommerferien. Null problem.

Reise denne turen i økonomi hadde vært galskap! Evt. så er man en av de heldige som sover overalt uten problemer :)

RoadKing liker dette
  13. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel egentlig ingen grunn til å prøve å rasjonalisere det, for de aller fleste vil det bli vanskelig. Det vil nesten alltid bli billigst å se bort fra lojalitetsprogrammene. Men psykolog? Nei, folk gjør så mye rart som fortoner seg som galskap for andre (som selv gjør mye rart, skiløping i marka klokka fem nevnes), så jeg har for min del konkludert med at den periodevise reise-galskapen egentlig ikke angår andre enn meg selv, og at jeg kunne gjort verre ting enn å komme meg ut litt, og se verden.

Dessuten er det gøy å sette sammen turer, finne den gunstigste billetten med trippel-bonus og statuspoeng, lete opp hoteller, finne gode spisesteder i nærheten... Ikke alltid at turen blir som forventet, men da er det desto bedre å komme hjem, igjen.

Og kanskje ligger kjernen i "galskapen" der, for noen av oss? Få perspektivene på hva vi har, der hjemme, og hvor heldige vi er?

nissen, lMartin, FFlyer and 1 other person like this.
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir alvorlig lei av dette CO2 hysteriet, et motefenomen.

Hvis det genuint hadde vært et problem, så er det atskillig værre ting å ta tak i for å berge fremtiden vår enn noen skarve flyreiser.

Den CO2'n som en flyreise eller en biltur produserer er en vits i forhold til det skipene på all verdens hav produserer. Men det snakkes det ikke høyt om.

De militære har maskiner som ikke er i nærheten av å ta hensyn til hverken det ene eller det andre av grenseverdier på alt mulig rart av miljøhensyn.

Husdyrhold, forråtnelse av søppel verden rundt. Lista bare fortsetter...

Flyreiser blir (muligens med rette) oppfattet som et luksusgode, og noen sterkt religiøse naturvernere har bestemt seg for at dette skal man ha slutt på.Det er jo et "overklasse" fenomen iallefall. Politikere slenger seg på, det er jo greit å ta en god sak til å skaffe noen ekstra avgiftskroner. Så er balletten i gang, hvor edruelig argumentasjon blir kvalt i det "godes" ærende.

Nei, så om noen skulle ha behov for psykolog, så er det vel helst de grønne som burde sperres inne og kaste nøkkelen, og politikere som skulle vært avskilta.

Men, man får jo det man ber om, så når Norges hovedstad velger å la seg kneble så til de grader at til og med mopeder havner på svarteliste, så har de jo gjort et valg der nede.

Så, @nissen , ta din flytur downunder og ha din gode samvittighet, for din galskap er i godt selskap her inne, og matches utmerket av andre menneskers galskap på andre områder.

miura, Petter B-C, Sindre and 2 others like this.
  15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kaste meg inn i denne diskusjonen, men det kan nok hende at noen "her nede" i hovedstaden faktisk synes at det er fint at til og med "mopedene har havnet på svarteliste"..;)

kaijoar, RoadKing and Icarus like this.
  16. Icarus

Icarus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er veldig enig i nesten alt, men det er forskjell på miljø og bymiljø. Byen hadde på veldig mange måter blitt mye, mye, finere og greiere å bruke for de fleste av oss (som ikke har bil) om trafikken, spesielt i sentrum, men også i storsentrum, ble kraftig redusert. :)

Men jeg er helt enig i det du sier om at det ofte blir lagt veldig mye vekt på helt feil sted i klimadiskusjonene.

- hilsen en som står ideologisk plantet veldig støtt nokså langt til venstre, men sjelden vet hvor jeg skal gjøre av meg rent partipolitisk.

kaijoar, RoadKing and holmen like this.
  17. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Det er noe pussig med hele diskusjonen ja. Synes selv det er litt rart når man hjemme på Sunnmøre klager sin nød over forurensning fra helikoptertrafikk og biler inne i fjordene, men flere cruiseskip, det vil de ha!

Mistenker at alle medlemmene her kunne doblet antall flyturer om en hadde kvittet seg med en gammel rustholk av en båt som spyr ut diverse guffe...

RoadKing liker dette

Del denne siden