PVG--> SHA transfer

Tråd i 'Reisemål' startet av Are, 17. mars 2018.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har erfaring med PVG-SHA transfer?

Vi ser på drøyt 6 timer på dagtid, så det burde vel la seg gjøre å ta banen ned til sentrum gå en liten tur 1-2 timer (?) og så ta banen videre.

Noen erfaringer?

Flyr C internasjonalt på begge.

2. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Da bør du i så fall ta Maglev-toget, ikke vanlig bane. Tipper at du kan ta en tur innom Waitan siden det er mulig å ta bane til Hongqiao-flyplassen derfra.

thafslun liker dette
  3. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,580
    Bonuspoeng:
    183
    Bare Maglev i seg selv er jo verdt det, makan til togtur

4. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Bane 2 går fra PVG til SHA.
    Jeg tenkte å gå av der du nevner og ta samme bane videre..
    Er det mye å tjene på å ta toget istedenfor banen ned dit ?

5. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,517
    Bonuspoeng:
    183
    Dette sier Rome2Rio
    Skjermbilde 2018-03-17 kl. 22.04.29.png

6. mrhermano

mrhermano Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    I Beijing var det en lang prosess å få transittvisum 2 timer i kø. Vet ikke om det er det samme på PVG. Det er lurt å finne ut hvor køen for visum er. Damene som skulle eskortere oss ut fra LH F flyet kunne ingenting engelsk. Det tapte jeg vel 40-50 min i kø på ettersom de geleidet meg til feil kø.

McBuljo liker dette
  7. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,517
    Bonuspoeng:
    183
    Køen for transit-visum på PVG var (etter hva jeg kan huske) helt til venstre i forhold til resten av køene. Godt skiltet og jeg hadde få problemer med å finne fram.

Nå er det nesten to år siden jeg var der, men da var det kun 4-5 andre foran meg i køen, så hele prosessen var svært smertefri.

8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    8 minutter vs ca. 45 minutter til Longyang Road-stasjon? Tja, sparer kanskje noen minutter? Det er riktig at det er linje 2 går fra Pudong til Hongqiao, men et vognbytte på Guanglan Road-stasjon kreves.

I følge mine venner som bor i Shanghai, bør man vurdere å unngå t-bane i Shanghai hvis man har mye bagasje. De vil anbefale taxi som alternativ. På dagtid koster turen fra Waitan til Hongqiao(ca. 30 min hvis ikke trafikkork) ca. 60 RMB og ca. 40 RMB fra Longyang Road-stasjon til Waitan(20-30 min). Da slipper du å gå fra Nanjing East Road-stasjon til Waitan. Du får nesten vurdere litt hva dere går for. :)

Forresten, hvis du tar taxi fra Longyang Road to Waitan, vil du sannsynligvis kjøre i denne berømte "ringveien": http://www.akademifantasia.org/wp-c...anpu-bridge-interchange-in-shanghai-china.jpg

Last edited: 18. mars 2018
  9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Samme erfaring her. Siste gang jeg var innom PVG, ankom jeg tidlig på morgen og var gjennom hele prosessen i løpet av ti minutter.

10. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Først er det viktig å vite om avreise er ved Terminal 1 eller 2. Terminal 2 er hovedterminalen, som også er knyttet sammen med togstasjon, metro, busstasjon og er omtalt som verdens største trafikknutepunkt.
    De ligger forholdsvis langt fra hverandre, så ikke gå feil.
    Alle priser nedenfor er i lokal valuta. 100 RMB = ca. 125 NOK.

Alternativ Metro linje 2:
    Det er metro fra Pudong til Hongqiao airport. Dette er dør-til-dør og tar 1 time og 40 minutter. Det er kun i starten av turen at banen er over bakken med noe utsikt. Mer en en time er under bakken og således ikke like attraktiv. Det er til tider veldig fullt, spesielt siste halvdel av turen. Det er metro-bytte ved Guanglan Rd Station. Men dette er ikke mange meterne å gå. Bare å følge strømmen. Pris: 9 RMB og du må kjøpe billett før avreise, enten på automat eller i luke. De tar ikke internasjonale kort, så kontanter er nødvendig. Første metro avgang 06:00 og siste er 22:00.

Alternativ Buss:
    Det går “flybuss” fra flyplass til flyplass. Denne koster 30 RMB. Cash er King også her. Bussen kjører bare på motorveien, og ikke gjennom “sentrum". Noen vil nok oppleve at dette er litt kjedelig forbruk av en og en halv time. Men denne er nok uansett mer komfortabelt enn metro. Avreise hver 15-25 minutter, altså ikke faste avreisetider. Tidsrom 07:00-23:00. Følg skilting for å finne fram. Bussen er merket “Line 1” eller “机场一线"
    http://www.shanghaiairport.com/en/jcjt/index_225670029.html

Alternativ Drosje:
    Klassiske vestlige appen som Uber virker ikke i Kina, så om du ikke er ekspert på kinesisk, så må man bruke den manuelle metoden; altså gå i drosjekøen som ofte går greit fort unna, normalt maks 10 minutter ved Pudong. (Fra Hongqiao kan køen ta lengre tid!). VIKTIG: Unngå for enhver pris de som spør deg om du trenger drosje. Det er mange liksom-drosjer, som gjerne tar 500-800 RMB for å lure deg. Normalt er drosje: dagpris ca. 220-240 RMB, mens om kvelden/natt kan det bli 50 RMB mer.

Maglev:
    Mange vil oppleve dette som litt kult. Her er det hastigheter på enten 300 eller 430 km/t, litt avhengig av tidspunkt du kjører denne. Men du kommer da bare halvveis til Hongqiao, da denne stopper ved Longyang Road Station. Turen hit tar ca. 15 minutter. Herfra kan man fortsette med metro linje 2 til Hongqiao airport. Enkeltbillett koster 50 RMB og du trenger da også 6 RMB til metrobilletten videre til Hongqiao. Total reisetid er da ca. 1,5 time. VIP billett er oppskrytt. Tidsrom 07:00 til 21:40. Avgang hver 15 eller 20 minutter.
    http://www.shanghaiairport.com/en/jcjt/index_225679225.html

OPPLEV SHANGHAI:
    Dersom du kan bruke 4 timer fra flyplass til flyplass og KUN har håndbagasje:
    1) Ta maglev til Longyang Road Station (forbruk 30 min).
    2) Ta drosje til 东昌路渡口 som er fergestasjonen. (forbruk 20 min.)
    3) Kjøp fergebillett (2 RMB) til; 金陵东路渡口 for å komme over elven. Båtene går hvert 15 minutt sånn cirka. (forbruk: 20 min-45 min). NB: Det er to ferger, så du må ta riktig, den som går "nordover til høyre" sett fra terminalen.
    4) Ta promenaden langs Waitan 外滩 nordover til du kommer til Nanjing road. (30-60 min).
    5) Gå deretter vestover langs Nanjing Road, som er “turist-hovedgaten” i Shanghai. Litt ahvengig av hvor lang tid du har brukt / har igjen, kan du velge hvor langt du vil gå før du tar metro. (20 eller 60 min i turisttempo uten butikkbesøk).
    6A) Metro linje 2 fra Nanjing East Road (ca. 500m fra Waitan) til Hongqiao (35 min)
    6B) Metro linje 2 fra Folkets park 人民广场 (ca. 1,7 km fra Waitan) til Hongqiao (32 min).
    7) Fra metro og til innsjekkområdet går det fort 5-15 minutter avhengig av tidspunkt på dagen grunnet køer av folk.

ShanghaiTripTip_chrt.jpg
    Revisjon til forslaget kan være å endre 2) til å ta drosje til Waitan; YanAn road ZhongShan East road. Da bruker man 10-15 minutter mer i bil men sparer litt tid over Huangpu elven.

Fortell meg hva du ønsker, så skal jeg lage "drosjekort" til deg!

Sist men ikke minst: Ta kontakt og jeg gir deg guidet tur om det passer ;)

Last edited: 18. mars 2018
    indahla, Chrisbgg, geddi and 11 others like this.
  11. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en strålende guide!
    Dessverre røyk billettene, så det ble ikke Shanghai. Vi havner i Tianjin istedenfor, og der får vi 21 timer så det et litt mindre stress. :)

chrt liker dette
  12. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Om du skulle være lei deg for at du ikke får kjøre Maglev i Shanghai og har visum, så kan du jo vurdere en snartur til Beijing. De 120 kilometerene gjøres unna på en drøy halvtime, med topphastighet på 300 km/t og både hovedjernbanestasjonen i Tianjin og Beijing South, som togene går mellom, minner mer om flyplasser enn jernbanestasjoner i både utforming og funksjon.

Alle som skal være med i et tog "sjekker inn" og venter i en liten lounge før alle "boarder" toget slik at det er klar til å kjøre eksakt på oppsatt rutetid. Fascinerende opplegg, det samme er byen Tianjin.

Are liker dette
  13. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Kul tanke. Vi har ikke visum, satser på 24 timers transitvisum.
    Har ingen planer, tenker vi kommer til å gå litt rundt og ta noen geocacher. Til slutt kanskje en svømmetur på hotellet. Har booket Shangri-La med lounge som avslutning på ferien. :)

olekvi liker dette

Del denne siden