Først er det viktig å vite om avreise er ved Terminal 1 eller 2. Terminal 2 er hovedterminalen, som også er knyttet sammen med togstasjon, metro, busstasjon og er omtalt som verdens største trafikknutepunkt.
De ligger forholdsvis langt fra hverandre, så ikke gå feil.
Alle priser nedenfor er i lokal valuta. 100 RMB = ca. 125 NOK.
Alternativ Metro linje 2:
Det er metro fra Pudong til Hongqiao airport. Dette er dør-til-dør og tar 1 time og 40 minutter. Det er kun i starten av turen at banen er over bakken med noe utsikt. Mer en en time er under bakken og således ikke like attraktiv. Det er til tider veldig fullt, spesielt siste halvdel av turen. Det er metro-bytte ved Guanglan Rd Station. Men dette er ikke mange meterne å gå. Bare å følge strømmen. Pris: 9 RMB og du må kjøpe billett før avreise, enten på automat eller i luke. De tar ikke internasjonale kort, så kontanter er nødvendig. Første metro avgang 06:00 og siste er 22:00.
Alternativ Buss:
Det går “flybuss” fra flyplass til flyplass. Denne koster 30 RMB. Cash er King også her. Bussen kjører bare på motorveien, og ikke gjennom “sentrum". Noen vil nok oppleve at dette er litt kjedelig forbruk av en og en halv time. Men denne er nok uansett mer komfortabelt enn metro. Avreise hver 15-25 minutter, altså ikke faste avreisetider. Tidsrom 07:00-23:00. Følg skilting for å finne fram. Bussen er merket “Line 1” eller “机场一线"
http://www.shanghaiairport.com/en/jcjt/index_225670029.html
Alternativ Drosje:
Klassiske vestlige appen som Uber virker ikke i Kina, så om du ikke er ekspert på kinesisk, så må man bruke den manuelle metoden; altså gå i drosjekøen som ofte går greit fort unna, normalt maks 10 minutter ved Pudong. (Fra Hongqiao kan køen ta lengre tid!). VIKTIG: Unngå for enhver pris de som spør deg om du trenger drosje. Det er mange liksom-drosjer, som gjerne tar 500-800 RMB for å lure deg. Normalt er drosje: dagpris ca. 220-240 RMB, mens om kvelden/natt kan det bli 50 RMB mer.
Maglev:
Mange vil oppleve dette som litt kult. Her er det hastigheter på enten 300 eller 430 km/t, litt avhengig av tidspunkt du kjører denne. Men du kommer da bare halvveis til Hongqiao, da denne stopper ved Longyang Road Station. Turen hit tar ca. 15 minutter. Herfra kan man fortsette med metro linje 2 til Hongqiao airport. Enkeltbillett koster 50 RMB og du trenger da også 6 RMB til metrobilletten videre til Hongqiao. Total reisetid er da ca. 1,5 time. VIP billett er oppskrytt. Tidsrom 07:00 til 21:40. Avgang hver 15 eller 20 minutter.
http://www.shanghaiairport.com/en/jcjt/index_225679225.html
OPPLEV SHANGHAI:
Dersom du kan bruke 4 timer fra flyplass til flyplass og KUN har håndbagasje:
1) Ta maglev til Longyang Road Station (forbruk 30 min).
2) Ta drosje til 东昌路渡口 som er fergestasjonen. (forbruk 20 min.)
3) Kjøp fergebillett (2 RMB) til; 金陵东路渡口 for å komme over elven. Båtene går hvert 15 minutt sånn cirka. (forbruk: 20 min-45 min). NB: Det er to ferger, så du må ta riktig, den som går "nordover til høyre" sett fra terminalen.
4) Ta promenaden langs Waitan 外滩 nordover til du kommer til Nanjing road. (30-60 min).
5) Gå deretter vestover langs Nanjing Road, som er “turist-hovedgaten” i Shanghai. Litt ahvengig av hvor lang tid du har brukt / har igjen, kan du velge hvor langt du vil gå før du tar metro. (20 eller 60 min i turisttempo uten butikkbesøk).
6A) Metro linje 2 fra Nanjing East Road (ca. 500m fra Waitan) til Hongqiao (35 min)
6B) Metro linje 2 fra Folkets park 人民广场 (ca. 1,7 km fra Waitan) til Hongqiao (32 min).
7) Fra metro og til innsjekkområdet går det fort 5-15 minutter avhengig av tidspunkt på dagen grunnet køer av folk.
Revisjon til forslaget kan være å endre 2) til å ta drosje til Waitan; YanAn road ZhongShan East road. Da bruker man 10-15 minutter mer i bil men sparer litt tid over Huangpu elven.
Fortell meg hva du ønsker, så skal jeg lage "drosjekort" til deg!
Sist men ikke minst: Ta kontakt og jeg gir deg guidet tur om det passer
Last edited: 18. mars 2018