Qantas q tag - finnes det lignende hos andre selskaper?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Flight Cancelled, 23. april 2015.

  1. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Matchet meg til Qantas gull takket være VPN og en New Zealandsk postvideresendingsservice her tidligere i vår når Qantas tilbød match til de der nede. I dag mottok jeg et sliket velkomstbrev med kort og bagasjetags, og de bagasjetagsa virker ganske så geniale.

    Sitert fra brevet: "Equipped with intelligent Q chip technology, just one touch of your Qantas card at a Q card reader and you are checked in for your flight. [...] Travelling with bags using your new Q Bag Tag eliminates the need for paper bag tags. Once you have checked in, make your way to the bag drop facility. Scan your Qantas card, place your bags on the belt and follow a few simple prompts. The world-first technology contained within each tag synchronizes your flight details with your baggage, so you are on your way sooner."

    (Les mer her: http://www.qantas.com.au/travel/airlines/q-bag-tag/global/en)

    Det høres jo utrolig enkelt ut. Har jo hørt om slik som LHs hometag, men her slipper man jo å printe ut eller feste noe engangsgreier. Kunne dette vært aktuelt for f.eks. SK, WF eller DY? Er det noen her som vet om noen andre selskaper/land som tilbyr noe slik?

    Dette er innovasjon jeg liker, håper dette blir å se flere steder.
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Schtilig! Dette må da være fremtiden?
     
  3. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er mange nye varianter, men bare QF som bruker RFID. BA har en type som bruker e-ink, LH og IB, m.fl. har tagger du kan skrive ut hjemme. Utfordringen er å få en standard som alle flyplassene og selskapene kan og vil benytte, og der stopper det. Det er enorme kostnader og selskapene har liten mulighet til slike investeringer og flyplassene gjør lite (noen flyselskaper har investert i f.eks. RFID teknologi, men det hjelper lite når bare en flyplass kan bruke dette) før selskapene gjør noe.

    For QF som har stort innenlands-marked og stor kontroll på både flyplass-infrastruktur og drift, så har det vært mulig å innføre dette.
     

Del denne siden