Qatar Business/First og Emirates First - Bangkok og HongKong

Tråd i 'Reisebrev' startet av petterel, 23. mai 2017.

  1. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Velkommen til min første trip report!

    Som stor tilhenger av å lese trip reports tenkte jeg at jeg skulle gi det et forsøk selv.

    Jeg er stor fan av QR sin Business og First class og er en trofast kunde. Når det først kommer tilbud så er jeg ikke vond å be (kanskje litt FOR trofast kunde?). Dermed slo jeg til på kampanjen som varte frem til 15. Mai som måtte gjennomføres innen 21. juni.
    Bestilte reisen min midt i eksamensperioden og skal også dra på denne turen mellom min nest siste og siste eksamen. På grunn av dette kan jeg ikke være borte i mer enn 4 dager, så jeg bestilte utreise OSLDOHBKK 1. Juni og BKKDOHOSL 20. August (2 fluer i 1 smekk er vel innafor?) Det skal bli artig å lage dette reisebrevet fordelt på 2 turer, det kommer nemlig en artig overraskelse på turen i August!

    Planen var først og fremst å nyte varmen med eksamenlesing i Bangkok et par dager, for så å dra hjem. Dette viste seg å bli vanskeligere enn som så når EK operer med A380en sin mellom BKK og HKG - og hva er vel bedre enn å skulle prøve gull og glitter foran i dobbeltdekkeren MED DUSJ?!

    Reisen er som følger:

    Skjermbilde 2017-05-23 kl. 12.36.11.png

    Så jeg tenkte jeg skulle være tidlig ute med dette innlegget for å høre deres tidligere erfaringer både fra Qatar og Emirates. Lurer også på om noen har hatt noen erfaringer på requests om amenity kit, pysj og eventuelt Kaviar-service på denne EK ruta? Har nemlig sendt ei litta mail for å høre om dette kunne være noe de kunne levere til en avgeek :D

    Kom gjerne med ønsker om hva dere vil vite på disse turene!
     
    Last edited: 31. mai 2017
    afirm, geddi, NilsernNilsen and 18 others like this.
  2. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    ahhhhh ha ha ha du går for det tilbudet som ble posta BKK-HKG med EK first? kult :) ser fram til dette.

    Skjønte ikke helt datoene - du skriver at du blir borte et par dager, men du skriver utreise 1. juni og så tilbake 20. august? To og en halv måned eksamenslesning i sola i Bangkok er jo helt innafor også for så vidt :)
     
    petterel liker dette
  3. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, selvfølgelig! ;)
    Ja, kanskje litt kronglete sagt det der... Flyr tilbake igjen den 4. Juni som jeg booket på Qmiles. Flyr til BKK igjen den 17. August som også er booket på Qmiles! Hadde blitt ganske kokko med så lang eksamensperiode o_O
     
    Ursa and Eddie47 like this.
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Stod turen måtte gjennomføres innen 21 juni. Ikke på begynnes? Jeg leste kun artikkelen på forsiden.
     
  5. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde ikke mulighet til å være i BKK i over 5 dager, som var et av kriteriene for å kunne booke den gode prisen, dermed ble det slik :rolleyes:
     
    Eddie47 and Fredrik81 like this.
  6. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Da er den store dagen her! Tidlig på'n med flytoget 06:00 for et B menneske, men gjør ingen verdens ting for en flyentusiast.

    Innsjekk og sikkerhetskontrollen gikk knirkefritt, og jeg tar meg selv i å nyte luksusen av fast track mer og mer for hver gang! Må også presisere at den røde løperen ved innsjekk varmer en luksusfreak's hjerte!

    IMG_5472.JPG

    OSL-loungen er som vanlig ikke noe å skryte av, selvom det i dag var få mennesker og Ryan Giggs prydet den ene seksjonen. "Premium" loungen åpner ikke før 09:00, så da blir boblene spart til avgang.
     
    RoadKing, geddi, Petter B-C and 9 others like this.
  7. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Qatar 180 - Registreringsnummer A7-BCT
    Oslo (OSL) - Doha (DOH)
    Torsdag 1. juni
    Avgang: 08:40
    Ankomst: 16:05
    Varighet: 5 timer og 25 minutter
    Flytype: Boeing 787-8 Dreamliner
    Sete: 4A (Business Class)


    Boarding hos Qatar er som vanlig en fryd for både øyet og sjela, og jeg prøver alltid å være først ombord for å få sett kjerra ren og pen før resten av flokken kommer. Denne gangen ble det ikke slik. En gammal kar som selvfølgelig brukte år og tid på å finne passet sitt førte til at første passasjer ombord var kvegpassasjer. Fy! :rolleyes:

    IMG_5475.JPG

    Men, jeg må si: jeg blir ALDRI lei av Dreamlineren. Like vakker hver gang, om ikke penere for hvert gjensyn! Veldig deilig å komme ombord da purser Venus ser "PLAT" på boardingkortet og ønsker meg "Welcome back, Mr. Lien!"
    Let the journey begin!

    Flyvertinna Kirana fra Thailand var som alle andre thai'er: smilende og serviceinnstilt. Etter at jeg hadde funnet meg til rette kom hun og tilbød meg noe å drikke og om jeg ville ha hot or cold towel. Altså - hvor sykt er det ikke at du kan velge mellom varmt og kaldt håndkle på business class? De fleste førsteklasser tilbyr ikke dette engang!

    IMG_5480.JPG

    Jeg fikk dermed amenity kitten fra BRICS som er meget imponerende:

    IMG_5490.JPG
    IMG_5491.JPG

    Etter å ha tatt av on-time tok det ikke lange tiden etter at setebeltet var slår av før Kirana kom med mer Billecarte-Salmon. Det viste seg at Qatar hadde feil mat-menyer ombord på dagens flyvning, så flyvertinnene måtte nevne hva de hadde å tilby, også kunne vi velge deretter. Dette funket veldig greit og det ble litt av en matservering på denne turen! Drikkemenyen har ikke forandret seg mye det siste året:

    IMG_5482.JPG

    IMG_5483.JPG
    IMG_5484.JPG
    IMG_5485.JPG
    IMG_5486.JPG

    Selv om utvalget er meget godt etter min smak, så holdt jeg meg til bobler gjennom hele flyturen, samt deres fantastiske mangojuice siden dette var en morgenflyvning ;)

    Qatar tilbyr dine-on-demand i deres business class, noe som flere mener ikke fungerer. Men det kan jeg fortelle dere at det har det gjort for meg hver eneste gang!

    IMG_5495.JPG
    Frukt: er så godt å se at man ikke har noe plast rundt frukten! Fersk og god!

    IMG_5496.JPG
    Müsli: utrolig saftig, søt og frisk!

    IMG_5497.JPG
    Arabisk Meze: Ny versjon. Moste bønner med masse krydder. Sterkere enn før. Veldig god blanding!

    IMG_5498.JPG
    Eggerøre og stekt raspet potet med bearnaisesaus: merkelig blanding. Førsteinntrykk er at det ikke hører hjemme iom at eggerøre for meg = frokost og bearnaisesaus = middag. Men veldig god blanding og falt godt i smak!

    Deretter fikk jeg (UTROLIG NOK) lest litt skole, før jeg sovna som en stein i 2 1/2 time. Våknet 2 timer før landing, og fikk dermed bestilt litt mat før jeg så på Moana :cool:

    IMG_5500.JPG
    Buttersquashsalat med søtpotet og fetaost: nok en god rett. Lett og smakfull!

    IMG_5504.JPG
    Pasta ravioli med søtpotet: Saftig og smakfull rett. En av de bedre pastarettene jeg har fått i luften.

    Cirka 30 minutter før landing kom Kirana og Venus og takket for en hyggelig flytur, og lurte på om det var noen bemerkninger jeg hadde på denne flighten. Jeg svarte at her var alt top notch og jeg hadde kost meg glugg i hjel. Qatta leverer nok en gang!
     
    Last edited: 04. juni 2017
    pgaa, Are, afirm and 15 others like this.
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er plassen i setet, er det armlene mot midtgang? Eller mangler man noe å lene seg på?
     
    petterel liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fuck, hvorfor kan ikke alle flyselskap ha seter i stoff?
    Det er det mest behagelige. It’s obvious. SQ, wake up.
     
    watchaddicted, petterel and knutfin like this.
  10. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Usj, ja. Verste som finnes er klamt, varmt skinn etter en lang fly-/bil-/togtur.
     
    petterel, holmen and DanH like this.
  11. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Plassen er meget god! Det stemmer, og man kan styre armlenene på begge sidene, men under take-off og landing så må armlene mot midtgangen være nede. Helt genialt å kunne styre det når man eventuelt spiser også, for å kunne komme seg på toalettet mens alt av maten er på bordet.
    kontroller.jpg
     
    RoadKing and Upsaker like this.
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    7,543
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje de venter på å få en lekker patina på skinnet.
    [​IMG]
     
    Chrisbgg, Edvard and petterel like this.
  13. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Al Safwa First Class Lounge @ Hamad International Airport

    XKZX9123.jpg

    Det stemmer! Jeg oppgraderte til First class! :D Det innebærer blant annet adgang til Al Safwa, mitt herlige rede her i Doha.

    Nå er ikke jeg den mest bevandrede her i denne “syke” avgeek verden, og har verken opplevd AF, LX, LH eller CX F loungene. Allikevel må jeg si at jeg er utrolig imponert over Al Safwa loungen. JA, den er helt enorm og kan føles litt upersonlig – men det er jo helt galskap å ha så mye plass i bredden og høyden, fontene midt i foaeen, vann som renner ned over veggen osv. Jeg digger det!

    fontena.jpg
    Den berømte "fontena". Med takhøyde på minst 10 meter så er det en tube fra taket som det renner vann ned fra. Videre inn er restauranten.

    IXAT4700.jpg
    Egen tax-free kun med ekslusive merkevarer.
    KTIE9812.jpg
    Fantastisk Business Center.

    WYYF5735.jpg
    Rommene her inne er romslige og inneholder hver sin iMac.

    TQNC0689.jpg
    Gangen inn fra First Class Check In. På høyre side er spa-avdelingen og Quiet Area.

    VVIY3989.jpg
    Hovedinngangen for folk med transit.

    WRUZ8287.jpg
    Rett etter First Class innsjekken finner man ekstremt mange familievennlige fasiliter. Her er det rett og slett ikke nok tid å boltre seg på, uansett.

    Jeg gikk rett til Quiet Area og spurte om å få et rom der jeg kunne legge fra meg bagasjen og ta en dusj. Som tidligere kjent har Qatar noen meget rare regler i Al Safwa loungen, og jeg ble først nektet adgang da jeg ikke hadde connection på over 4 timer. Fremtidige eiendomsmegler Lien greide derimot å komme frem til avtalen om bruksrett på rom nr. 11 frem til boarding.

    WUJK9058.jpg

    JWJK1643.jpg

    bad rom 11.jpg
    Etter en forfriskende dusj, litt skole og «lande-etter-flyturen», bar det til den enorme a-la-carte restauranten for å teste ut menyen.

    VVAD1034.jpg

    WPXT4677.jpg

    RGJZ7570.jpg
    XCNW9218.jpg

    TFLZ7650.jpg

    IMG_5512.JPG
    Maten var noe av det beste jeg har fått i Al Safwa. Biffen var mør og utrolig smakfull!

    Dessverre glemte jeg å ta bilde av matmenyen, men det var utrolig bra utvalg og masse å velge mellom. Jeg bestemte meg å ikke ta den helt ut i loungen, da jeg forguder flymat!

    Servicen er upåklagelig overalt i loungen, og hver eneste person er meget serviceinnstilt og hjelper deg uansett hva det skulle være. I restauranten endte jeg opp med en god fordeling av 4 servitører som sjonglerte på serveringen av mat og drikke – liker liker! På grunn av ramadan var det ingen alkoholservering. Kanskje like så greit når man har tilgang på "gratis" alkohol i nesten 20 timer? :D

    4 timer gikk alt for fort når man har det gøy, og det var på tide å gå til gate B1 for boarding av mitt favorittfly A380. :cool:
     
    pgaa, Larata, Rune and 18 others like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Var du helt alene i loungen? ;)
    Veldig godt skrevet, gleder meg til å lese videre. Fine bilder tar du også.
     
  15. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig rapport sålangt, med smittende engasjement og positivitet. Skrivestilen din kommer til å gjøre deg til en topp eiendomsmegler :)
     
    petterel liker dette
  16. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    640
    Likes mottatt:
    2,931
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en flott løpende rapport Besøkte selv samme lounge i Doha for to dager siden. Supre fasaliteter som du selv også beskriver. Har stor forståelse for at en som reisende rundt om i verden skal ha respekt for tro og religion. Ble litt skuffet over at Qatar som er en stor internasjonal fly hub for videre fly i hele verden ikke serverer alkohol under de fire ukene ramadan varer. Det var også det eneste lille minus jeg opplevde på loungen. En lider jo ingen nød når det serveres god drikke på flyet, så jeg overlever nok et nytt lounge besøk til uken på vei hjem fra Japan uten musserende. Ha en flott videre reise og takk for at du deler dine opplevelser.
     
    petterel liker dette
  17. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Bortsett fra alle de ansatte? :D De rundt 4 timene jeg var i loungen så møtte jeg på under 20 passasjerer - helt galskap!
    Tusen takk for det! :)
    Tusen takk for hyggelige ord, det betyr veldig mye! :D
    Takk skal du ha! :) De 3 "Gulf"-selskapene har hver sine regler på dette området under Ramadan. EK er de eneste som serverer alkohol på bakken og kan vise etiketten på flasken oppe i luften. Så hva det kommer av at alle opererer forskjellig på dette undrer jeg meg over. Du får ha en riktig så god tur hjem fra Japan! Blir det A350 eller 777?
     
  18. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    640
    Likes mottatt:
    2,931
    Bonuspoeng:
    93
    Det er tydelig at det er litt ulik praksis mellom flyselskapene. Til og med de internasjonale hotellene har forskjellig håndtering av alkohol under ramadan. Jeg tipper at det blir en liten oppmykning på sikt, ihvertfall på flyplassen i Doha. Her blir det 777 tilbake fra Japan. Sålenge servicen er god i lufta lider vi vel begge ingen nød. God reise :)
     
    petterel liker dette
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Ser virkelig tomt ut i den loungen, deilig å ha det litt for seg selv da. En fin tur så langt virker det som, nyt turen videre :)
     
    petterel liker dette
  20. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Qatar 830 – Registreringsnummer A7-APH
    Doha (DOH) – Bangkok (BKK)
    Torsdag 1. juni
    Avgang: 20:30
    Ankomst: 07:20 +1
    Varighet: 6 timer og 50 minutter
    Flytype: Airbus A380-861
    Sete: 1A (First Class)

    GOPR1060.JPG
    GOPR1062.JPG
    Jeg er tilbake i favorittsetet mitt! I det jeg kom om bord ble jeg vist vei av «min» flyvertinne Subin fra Sør-Korea til sete 1A.

    IMG_5519.JPG
    Følelsen av å komme inn i denne fantastiske kabinen kan ikke beskrives med ord – det må oppleves! Det luksuriøse interiøret og rolige belysningen får en til å føle seg kongelig.
    Jeg ble raskt tilbudt noe å drikke – og kunne for all del ikke takke nei til et glass Krug. Ble dermed servert et nedkjølt håndkle, oliven og ost.

    IMG_5522.JPG
    Tar ikke lange tiden før jeg finner meg til rette og Subin og Louise kommer for å tilby meg Arabisk kaffe (x2) og dadler. Det blir også delt ut mat- og drikkemenyer, amenity kit og pysj.

    IMG_5524.JPG
    IMG_5532.JPG
    Servicen var så bra at jeg fikk påfyll av bobler før take-off, noe som falt veldig i smak hos undertegnede.
    Før avgang kom flyvertinne Louise innom med verdens mest smittende humør for å introdusere seg selv, og fortelle at det var bare å ta kontakt hvis det skulle være noe som helst! Et mer sprudlende vesen og person skal du lete lenge etter.
    Etter avgang kom purser for flyvningen for å introdusere seg selv, og vi ble snakkende i over 30 minutter – utrolig imøtekommende og hyggelige Amrita fra India! Det ble samtidig servert en ny runde krug med varme nøtter og krutonger med smak av hvitløk (min favoritt!).

    IMG_5533.JPG
    Etter kort tid kunne matserveringen starte – jeg hadde bestemt meg for å prøve mesteparten av menyen som jeg selvfølgelig glemte å ta bilde av. :(

    GOPR1066.JPG
    Jeg blir bare mer og mer glad i kaviar, det er helt magisk for mine ganer sammen med Krug. Denne gangen prøvde jeg meg med Vodka – noe som fortsatt ikke er en høydare. Konklusjonen er at jeg klarer meg helt fint med Krug.

    GOPR1068.JPG
    Laks med mangosalat og pasta: God smak på pastaen og mangosalaten. Lakseretten falt ikke veldig i smak sammenliknet med tidligere serveringer av laks hos Qatar. Så dette er dessverre en av de dårligste.

    IMG_5537.JPG
    Tart med mozzarella og tomater: WOW! Fantastisk god! Balanserte smaker mellom mozzarella, soltørkede tomater, pesto, oliven (som jeg egentlig ikke er begeistret over), agurk og pai.

    GOPR1071.JPG
    Lam: Utrolig mørt og godt kjøtt! Kjøttet var til og med blodig.

    IMG_5578.JPG
    Pudding: Magisk godt, med laaang ettersmak av sjokolade og jordbær!

    IMG_5581.JPG
    Pistasjmakron: Ingen høydare for min del, dessverre. Likte ikke smaken.

    IMG_5582.JPG
    Iskrem: Steinhard. Måtte vente til den ble spisanes, noe som passet meg i grunn veldig bra da jeg egentlig var nok så mett fra før av! God på smak når den først ble inntatt.


    Etter en laang middag, samt litt jobbing så var det på tide å hvile øyet litt – klokka var tross alt 04:30 Thailand tid. Jeg ba dermed Subin om å re opp sengen ved siden av meg (siden det kun var 4 pax på turen hvorav 1 ei litta guttunge på rundt 3 år.....), noe hun med glede gjorde mens jeg sjekket ut baren og snakket med mer eller mindre alle flyvertinnene i overetasjen.

    IMG_5584.JPG
    IMG_5588.JPG
    Sov som en stein i 1 time før det var på tide å komme seg på badet og gjøre seg klar for Bangkok.

    toalett a380.jpg
    Badet på A380 er i en klasse for seg selv. Det går liksom ikke opp for meg at man faktisk er på et fly?! Jeg smiler i alle fall fra øre til øre! :D
     
    Last edited: 02. juni 2017
    pgaa, Are, RoadKing and 16 others like this.

Del denne siden