Qatar card verification truer med å kansellere booking some er bekreftet og ticketed

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av nick5000, 13. jan 2018.

  1. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Bestilte reise i går og fikk confirmation email og e-ticket med en gang. Etter ca 6 timer kom det en email der det står at jeg må laste opp passport scan og scan av card statement ellers så vil reservasjonen bli kansellert etter 48 timer.
    Har sikker sammenheng med at jeg har amerikansk kort og kinesisk telefonnummer, og bestiller mens jeg er i Malaysia..
    Lastet opp som de spurte om tidligere i dag.
    Fikk nå en ny email om at jeg ikke har verifisert kortet og at reservasjonen vil bli kansellert etter 24 timer.
    Det står på verify linken de sender:
    "Your booking is not guaranteed until you have received a booking confirmation and e-ticket"

    Men dette fikk jeg jo umidderlbart etter at jeg bestilte.
    Det står uansett på den nye mailen jeg akkurat fikk:
    "We have not received the information which is required in order to finalise your booking and ticketing. Please provide the information within the next 24 hours to avoid your booking being cancelled."

    Så prøver å ringe nå. kjipt av Qatar å måtte styre med slikt da!

    Hvordan er det med reiser som går fra Norge/EU/EØS, har man noe beskyttelse i lovverket mot at flyselskap kan kansellere reiser uten videre?
     
  2. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Litt off topic: Skjønner jo at selskapet er tvilsomme hvis du er norsk statsborger, har amerikansk bankkort og i tillegg har et kinesisk telefonnummer som alt sammen ble oppgitt ved bestilling fra Malaysia. Dette er vel ikke heeeelt normal :)

    Har dessverre ikke noen råd til hvordan saken kan løses eller hva du har krav på:(
     
  3. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Dette må jo være ganske vanlig blant dem som reiser mest da, expats og business folk som bor i andre land etc.
    Men jeg reagerer ikke på at de prøver å begrense fraud, men at de 1. Ber om dette etter de har bekreftet bookingen og sendt e-ticket. Og 2. At deres it systemer tilsynelatende ikke virker godt nok slik at jeg får en ny request om dette etter jag har lastet opp alt de ber om.
    Jeg ringte nå og hun ba meg ringe igjen om 2 timer for å sjekke om fraud department har mottatt det da. Qatar omdømme synker litt hos meg nå :(
     
    NoLimit liker dette
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg understreket to ting du bør være obs på her med rød skrift:

    1. Du har fått bekreftet billetten. hvis Qatar ikke svarer, ring kortselskapet du booket flybilletten med og spør dem hva du skal gjøre med dette er du i tvil :)

    2. IKKE TRYKK PÅ "VERIFY-LINKEN FØR KORTSELSKAPET BEKREFTER AT DET ER TRYGT Å GJØRE DETTE, Du trenger ikke å bekrefte en billett de allerede har bekreftet, ingen flyselskaper har en slik praksis.

    3. Skift passord på email i tilfelle noen har fått tilgang fortsetter ett slikt problemet få en to-trinns bekreftelse på emailen.

    *** Det kan være svindlere har som har funnet ut at du har booket med Qatar, også prøver de å utgi seg for å være Qatar for å få tak i kortnummer og kanskje personnummer. Blant hackere kaller vi dette for "Spoofing". Det er ingen grunn til at Qatar eller annet flyselskap gjør noe tilsvarende som dette selv om du så skulle flydd til USA.

     
    Last edited: 13. jan 2018
  5. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ganske vanleg at du må verifisere kortet ditt hjå Qatar Airways, fins mange trådar om det på Flyertalk (eksempel).

    Ei løysing er å nytte Paypal når du bestiller billettar hjå Qatar, då vil du i dei fleste (i alle?) tilfeller sleppe unna dette.
     
    nick5000 liker dette
  6. Reisegal

    Reisegal Medlem

    Innlegg:
    115
    Likes mottatt:
    140
    Bonuspoeng:
    43
    Hei!
    Det samme skjedde oss da vi bestilte til Maldivene i 2015. De ba om ekstra info rundt kortet samt kopi av pass til alle reisende. Det var legitimt da og ikke spoofing. Da var det ingen linker etc men jeg måtte sende inn på Mail. Jeg sendte alt inn men fortsatte få advarsler tiltross. Skapte vanvittig stress og jeg ble sittende flere timer om dagen for å løse det. Til slutt krevde jeg at de sendte meg en bekreftelse på Mail om at alt var i orden og saken lukket, noe de til slutt gjorde.

    Har reist mye med dem og dette er eneste gang jeg har opplevd dette. Det var ikke noe med min Booking som gav grunn til ekstrasjekk.
     
    nick5000 liker dette
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    I såfall utsetter Qatar kundene for en unødvendig risiko ved å gjøre dette. Det det blir som å assistere en hacker som driver på med spoofing. Da ville jeg heller brukt paypal som @afirm peker på. Jeg hadde blitt veldig misstenksom om ett flyselskap hadde gjort dette etter at at jeg hadde fått bekreftelse på at billetten er betalt. Hvis de er usikre på om du har Visum til det landet du reiser til, la oss si Kina, så kan de heller sjekke det ved gate, så kan de nekte deg å gå ombord i gaten. Det er mye bedre for oss og vårt personvern om de endrer praksisen slik. Jeg vil heller risikere å bli avvist ved gate enn å risikere at en fyr med tilsvarende kunnskaper som meg, stjeler kredittkortopplysningene dine og i verste fall personnummeret ditt ved på spoofe meg i forbindelse med ett kjøp. Vil de ha pass-kopi på mail, så f**c it, personnummeret mitt står åpent der, så det kan de bare glemme!!! Til nød kan jeg gå den ett kredittkort med med veldig lav kredittgrense, men det skal mye til at jeg jeg gir vekk noe sånt på forespørsel. Jeg trenger ikke å fly Qatar for enhver pris :)

    Uansett, jeg har flydd mye, og aldri opplevd dette, men jeg hadde heller latt Qatar heve billetten min enn å sende mine personopplysninger på linken de sender meg i elik epost i tilfelle spoofing-angrep.
     
    Last edited: 14. jan 2018
  8. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk svar på e-mail nå. De skriver:
    "Thank you for providing the documents. However please provide the online snap shot of the statement downloaded from online banking which shows the charge from Qatar Airways and the last four digits of the card and opy of any valid US government ID (drivers license/residence ID) of the cardholder."

    I den først emailen spurte de om enten online statement eller snapshot showing the charge from Qatar:
    - card statement of the card used for this booking (please ensure to mask the middle six digits of the card number while sending the bank statement to us) .

    -in absence of card statement you may also provide the online snap shot of the statement downloaded from online banking which shows the charge from Qatar Airways and the last four digits of the card.

    Så nå må de altså ha begge.. Og de vil helst at jeg er amerikansk, så får se om de godtar at jeg er norsk. Eller om jeg kan bytte til et annet (norsk) kort, evt om jeg kan dra til Qatars ticket office og vise kortet der.

    Ble mye styr med denne bookingen, og gir meg jo en veldig dårlig følelse på Qatar. Var bra tilbud da, OSL - PEN for 12700NOK i business.
     
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det har også skjedd meg en gang at de har bedt meg sende inn bilde av kredittkort. Det skyldes at kredittkortet mitt utløp før reisen skulle gjennomføres.
     
  10. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Det minner meg om for noen år siden med Turkish da de ikke godtok kortet mitt da det gikk ut før jeg skulle fly. "Please use another card."
     
  11. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg venter altså fremdeles på svar fra dem, og vi nærmer oss snart deadline da de så at reisen ville kanselleres.

    Hvordan er det med EU/EØS rettigheter man har med reise fra Norge med Qatar ? Noen som vet ?
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    EU/EØS regler gjelder alle som flyr til og fra Schengen. Det betyr at disse reglene også gjelder Qatar i dette tilfellet.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Schengen ?
    Hva har det med saken å gjøre?
    Schengen er en passfri sone i Europa.

    Eks. UK er ikke med i schengen, men de er da virkelig inkludert i EU/EØS regler når det angår flytrafikk...
     
    Petter B-C liker dette
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    De er bundet under 261/2004 og endel andre lover som gjelder alle flyginger som skal ta av eller lande i ett Schengen land som de må forholde seg til. Så har pengene for billetten blitt trekt fra kredittkortet, så er billetten bekreftet. Hvis de bekrefter billetten uten at pengene har blitt trukket fra kortet, så syntes jeg at de bør endre på dette. Både for deres flyselskapets del og kundenes del. Kunden kan missbruke dette ved at en økonomibillett som ikke er refunderbar, da kan bruke smutthullet til å kansellere den u-refunderbare billetten/billettene helt gratis eller veldig billig ved å sperre kortet og få utsendt ett nytt kort. For flyselskapets del, så utsetter de kundene for unødig risiko, ved at uvitende kunder vil å ta bilde av pass eller kredittkort og sende hele greia åpen til dem på email, og da kan en hacker spoofe flyselskapet å få tak i alle disse opplysningene.

    Så denne praksisen bør bli ulovlig, til nød kan de kreve bekreftelse i forhold til Visum til landet kunden skal reise til, men ellers ser jeg mest ulemper med å ha en slik praksis.
     
    Last edited: 15. jan 2018
  15. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    For at EU261-reglane skal gjelde so er du avhengig av å ha ein gyldig billett. Eg reknar med at flyselskapet vil hevde at du ikkje har ein gyldig billett all den tid du ikkje har fått bekrefta kortet knytt billettane.

    Håpar uansett at det ordnar seg for TS, Qatar bør vel vise litt fleksibilitet utover 24 timar når du har byrja å legitimera deg.
     
  16. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Interessant. Men de kan vel ikke når som helst kansellere billetten og si alt man ikke har gyldig billett, da blir jo vitsen med disse reglene borte.
     
  17. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det kan dei sjølvsagt ikkje. Mi erfaringar rundt dette er stort sett knytt til feilprisingar.
    Poenget mitt er vel at dersom dei vel å kansellere desse billettane etter 48 timar, noko eg reknar med at dei kan iht vilkåra, so vil neppe billetten falle inn under EU261 då du ikkje lenger har ein gyldig billett. Utover dette kan dei sjølvsagt ikkje kansellera billetten.

    Fekk du forøvrig nokon tilbakemelding, og er billetten framleis intakt?
     
  18. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg fikk altså email med beskjed om at kortet måtte verifiseres ca 6 timer etter jeg hadde booket og fått eticket og bekreftelse. Jeg gjorde da dette og fikk en confirmation email. Neste dag fikk jeg en ny mail der det sto at jeg ikke hadde verifisert kortet enda og at jeg måtte gjøre det innen 24 timer. Jeg gjorde dette da enda en gang, og ringe også Qatar. Hun sa jeg kunne ringe tilbake etter 2 timer for å sjekke med fraud avdelingen. Etter noen timer (natt her) så fikk jeg en mail der de spurte etter screenshot av betalingen til Qatar i nettbanken, pluss at jeg måtte sende amerikansk ID (siden jeg har amerikansk kredittkort). Jeg svarte med screenshot og at jeg ikke har amerikansk ID (hadde allerede sendt norsk passscan). Siden har jeg ikke hørt noe og det har gått over 48 timer siden denne mailen. Reisen vises fremdeles som confirmed.

    Synes det er veldig dårlig at de ikke klarer å synke systemene så de ikke sender ut mailer om at besillingen vil bli kansellert etter 24 timer når man allerede har sendt inn dokumentasjon.
    Videre så lurer jeg jo på om de kan ha rett til å kansellere bestillingen når jeg ikke er amerikansk. Det kan da ikke være så uvanlig at man har kort i et annet land enn nasjonalitet..!

    Jeg reiser veldig mye og har aldri opplevd dette med andre flyselskap. Noen ganger som feks med Thai Smiles og noen kinesiske så går ikke kortet mitt igjennom, "payment failed". Og noen ganger krever de å se kortet ved innsjekk. Så skjønner ikke helt Qatars opplegg.
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    1. Ta screenshot av tidspunktet du sendte mailen, sånn at de kan se klokkeslettet du sendte mailen.

    2. Ta ett screenshot etter 48 timer sånn at du kan bevise at billetten er fremdeles er bekreftet etter deres deadline :)

    Gjør du dette, de kansellerer billetten din, så sender saken inn til https://flyhjelp.no/ med disse bevisene. Da ligger Qatar tynt ann, da er det i det minste noen penger for deg å hente i form av kompensasjon per passasjer. Har du i tillegg booket hotell separat bør du ta kontakt med reiseforsikringsselskapet i tilfelle Qatar finner på noe dritt ,for da skal du ha erstattet hotellbookingene også. Håper jeg det ordner seg for deg :)
     
    Last edited: 15. jan 2018
  20. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Ikke hørt noe fra Qatar siden lørdag da de spurte etter mer dokumentasjon (som jeg sendte umiddelbart).
    Blir mer og mer rart dette opplegget til Qatar synes jeg.
     

Del denne siden