Råd - Kredittkortsøknadene mine avslås

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av EH78, 05. mars 2020.

  1. EH78

    EH78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg forsøkte å bytte ifra BankNorwegian Cashpoints til SAS EB.

    Umiddelbart søkte jeg om Amex Premium (innvilget:)), og deretter SEB MC Premium (Avslago_O).
    Avsluttet BankNorwegian kortet og forsøkte Shell MC (Avslag:()

    Jeg sendte mail med redegjørelse og dokumentasjon - men konklusjonen er slakt.

    Selv har jeg omtrent 620' i året, 3.2mill (70% belånt hus, ingen annen gjeld!), og 300' på sparekonto.
    Men ser de ikke på sparekontoen når de evaluerer 5 ganger inntekt i belånte kroner?:confused:
    2018 var et lavt år, mellom to jobber, men når jeg søkte om revurdering for MC'ene tok jeg med siste slipp for 2019 (700' i lønn) - men det virker ikke til å ha vært til hjelp :rolleyes:

    Skal pusse opp litt ila ett års tid, så tenker det ville være kjempe med SEB MC Prem. men føler jeg står igjen med to alternativer.

    Alt 1
    Putte alle sparepengene inn i lånet og håpe det er tilstrekkelig?:confused:

    Alt 2
    Søke på nytt med de "samme" papirene?

    Fristende å spørre hvor nærme man er.....:p
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg ikke noen av oss kan svare på. Du må nesten ringe til kredittselskapet å høre hva grunnlaget er og om du kan få behandlet søknaden din manuelt.

    Har du betalingsanmerkning så kan du se langt etter ett kredittkort bare til info uansett hvor bra lønn du har:)
     
  3. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Ut fra boliglånet og inntekta di har du en gjeldsgrad på 5.16. Hva du har på sparekonto er dessverre ikke relevant (mulig variasjon her hvor strengt forskjellige banker tolker regelverket og hva de legger vekt på). Putter du alle sparepengene inn på lånet (du bør ha igjen noe sparepenger som buffer!!) vil gjeldsgraden gå ned til 4.68 - ikke sikkert det er nok. Vær og oppmerksom på at søknader går på flere momenter enn gjeldsgrad: betjeningsevne samt «scoring». Ikke sikkert det går gjennom uansett selv om sjansen øker en del. Lykke til ihvertfall :)
     
    drsyk liker dette
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ventet du en periode fra du sa opp Norwegian kortet til du søkte på MC Premium? Det kan ta litt tid før gjeldsregisteret er oppdatert...
     
  5. kjeid

    kjeid Once you go C...

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Måtte gjennom manuell behandling for å få kredittkort i perioden mellom studier og offentlige skattelister med skikkelig inntekt ble tilgjengelig.

    Det gikk bra over alt, utenom Shell MC. Der søkte jeg på nett, og fikk avslag. Systemene deres nektet deretter manuell behandling før 6 måneder etter avslag var gitt.

    Søk manuelt om lav kredittgrense, og øk etter noen måneder er mitt tips.
     
  6. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Om du har et ENK er dette også noe som gir negativt utslag. Merket denne selv.
     
    ME262 liker dette
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,426
    Likes mottatt:
    29,348
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok forholdet 1:5,16 er den ødeleggende faktor her. Som @Finnks sier så har det ingen betydning hva du har på sparekonto da de ikke er låst på noen måte.
     
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Meget enig med @Finnks og @Wiolenze , her må du øke inntekten din, og bruke spare pengen til å redusere gjelds belastningen din, ration mellom inntekt og gjeld er helt feil. Send meg PM. om du trenger å refinansier til bedre vilkår på gjelden din.
     
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Gjenpartsbrevet burde gi deg noe pekepinn om hvordan du ligger an. Husk at de bruker 2018-ligningen, så var det et dårlig år så er det det de ser. Senere i år kommer 2019-ligningen, prøv igjen da. Og alltid et godt tips å søke om en lav kredittgrense for å heller øke den senere.
     
  10. EH78

    EH78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takker for alle svar. Litt frustrasjon som gikk over meg igår kjente jeg, men prøver med godt mot igjen idag :) Sendte akkurat mail til Shell MC med ett par spm.

    Gjenpartsbrevet gav ikke meg noe pekepinn for å være ærlig. Men har vel konkludert med at det må være 1:5 grensen som er avgjørende.
    Responsen på søknadene fremgikk som ett sånn generelt svar, og jeg forstår potensielt kan ligge i grenseland med de nye reglene... Men Amex gikk jo glatt igjennom :confused: Er det andre vilkår der?o_O

    Inntekten får jeg nok ikke gjort noe med (enda...:rolleyes:) da jeg venter på en mindre økning.
    Men å redusere gjeldsbelastningen min til like under 1:5 går, også skal jeg få slettet BankNorwegian ifra gjeldsregisteret (ligger inne med 0 i kredittramme bare) - de har vel kanskje litt saksbehandler tid ifra siste innbetaling.
     
    drsyk liker dette
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Amex er ikke et kredittkort, men et betalingskort. Derfor får du det. Her er eneste krav fast inntekt. Og ikke betalingsanmerkninger da
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Har du ENK? Næringsinteresser? Betalingsanmerkninger? Stemmer ligningstallene? Hvilken score etter hvilken skala fikk du, hvis du fikk en score? Har du tidligere hatt betalingsanmerkninger / dårlig betalingshistorikk hvor du var sen betaler? Har du flyttet mye / bodd kort tid på nåværende adresse? Lar du dosetet være oppe?

    Mange faktorer som kan spille inn :-D
     
    drsyk liker dette
  13. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Tror det kan bli vanskelig med Shell MC. Som @kjeid nevner over her.
    Jeg søkte også på dette kortet og fikk avslag. Ringte for å få behandlet søknad manuelt, men det var visst helt umulig
     
  14. ME262

    ME262 Medlem

    Innlegg:
    194
    Likes mottatt:
    813
    Bonuspoeng:
    93
    Bare å jobbe med det du har, Amex og Trumf/ViaTrumf, og prøve igjen senere med SAS MC. Ser ikke poenget med Shell MC lenger etter devalueringen av Trumf-til-EB og ingen uttelling på Payr/Vipps.
     
  15. rookieflyer123

    rookieflyer123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Er ikke like bra som Premium men kanskje du kan søke om vanlig SAS Mastercard (Med lav kredittgrense i starten)så du har et kredittkort å bruke når de ikke tar Amex?
     
  16. EH78

    EH78 Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Men takk for innputsene:).
    Jeg trodde alle slike Visa kort også telte negativt på vurdringen?
    Men kanskje jeg bare skal bestille Trumf Visa da, om ikke det har noe negativt, greit med ett backup kort. (Bør få til ett bedre før oppussing evt)
     
  17. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Sparekonto vektlegges ikke. Noen kredittkortselskap har feks. en grense på max kr. 250.000 i usikret forbruksgjeld. Dette betyr at om man har mange kredittkort så vil man automatisk få avslag selv om man er stinn av gryn.
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Det går nok bedre etter 2019-ligningen er publisert, da ser du sterkere ut.

    Lykke til!
     
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan bekreftes...Gjeldsregistrert er noe herk, blir færre luksus feller klienter på sikt...Måtte kansellere kort, reduserer kreditt limit på alt, men valgte likevel å beholde DNB ved sist rente varsel da ikke fikk noe bedre tilbudet hos andre banker(de gnålet om usikret kreditt...)
     

Del denne siden