Ref.: Diskusjon om Boeing 717

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 09. juni 2025.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    880,525
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har flydd en del innenlands i USA i begynnelsen av dette tusenåret med B717, det var et lite MD-80 fly ..det ble produsert 156 stk fra 1999..

https://simpleflying.com/delta-air-lines-still-fly-boeing-717/

jgroneng and holmen like this.
  2. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,372
    Bonuspoeng:
    183
    Hekkmotor og bakhjulstrekk er best på sportsmodeller!

RoadKing and Eddie47 like this.
  3. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,510
    Bonuspoeng:
    293
    Både MD-80, MD-90 og B717 er varianter av DC-9, de er altså på samme Type Certificate.

Eddie47 liker dette
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,710
    Bonuspoeng:
    293
    Selskapet jeg tenkte på var Volotea. De har kanskje sluttet med 717 nå.
    Det foreligger bilder her https://www.planespotters.net/search?q=volotea, men jeg vet ikke om det er historikk eller faktisk aktiv bruk.
    Ser nå følgende kommentar på planespotter:

Surprisingly for many aviation enthusiasts, VOLOTEA ended the use of the Boeing 717 on January 10, 2021.

Så da tok jeg feil :)

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,710
    Bonuspoeng:
    293
    Står at disse flyene som mange andre har endt opp i Victorville. Synd det ikke er mulig med sightseeing på denne kirkegården, det hadde vært gøy.

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    880,525
    Bonuspoeng:
    293
    «SAS selskapene» Spanair og Blue1 hadde også B717

Last edited: 09. juni 2025
    RoadKing liker dette
  7. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,372
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er et kapabelt fly som jeg tror gutta som kom fra forsvaret likte godt.
    Har en historie fra rundt 30 år siden, hvor man hadde en mellomlanding på Røros på enkelte ruter TRD-FBU. Dette var ruter som gikk midt på dagen, og de var ikke spesielt populære siden det doblet flytiden til Oslo.
    Jeg var på en slik, og etter avgang kom kapteinen ut og kikket bakover i kabinen på oss to-tre ungdommer som satt der. Så forsvant han og kom på callingen «det er flydager på Røros lufthavn, så vi vil gjøre en lowpass, snu og lande». Typisk Texas drawl når han gjentok på Engelsk, så åpenbart hvor han hadde lært å fly, og det var nok på maskiner med hekkmotor (F5).
    Jaja, tenkte jeg, det blir vel som en typisk go-around som er ganske vanlig på Værnes. Neida…
    Jeg satt på babord side vindu og kikket ned i myra mens han la ut alt av flaps og reduserte hastigheten ned mot stall. Da rister slike maskiner rimelig kraftig. Så passerte vi rullebanen på et par meter hvor det stod noen hundre (hele bygda…). Ok, da gir han nok på, stiger og tar en normal sving tenkte jeg. Joda, han ga full spiker, dro inn flaps men steg ikke. Så la han fullt over slik at jeg så 90 grader ned i myra, mens alt ristet og det var skikkelige G-krefter mot stolen. Til denne dag er jeg glad at skogen på Røros ble fjernet, siden jeg er overbevist om at vingespissen lagde spor i myra. Vi kom oss til slutt rundt, rettet opp og landet ganske «hot» med kraftig oppbremsing.
    Slike fly er altså rene sportsmaskiner når de er tomme, og de tåler veldig mye mer G og andre belastninger enn man tror. Morsomt å ha prøvd en sånn runde, men jeg tipper at det ikke ville gått i dag da alt blir målt, logget og kontrollert.

Kristian, Lillegutt, kaijoar and 12 others like this.
  8. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    63
    B-717 het MD-95 før Being kjøpte MD.
    Røros historien er underholdende, men SAS har ikke hatt ruter via Røros, så dette må ha vært Braathens Safe.
    MD-95 var heller ikke i lufta for 30 år siden, da var det DC-9 og MD-80 i SAS. SAS fikk noen MD-90 etter hvert, men de gikk til Blue 1 som også fikk B-717 som erstattet MD-90.

The_Dude and RoadKing like this.
  9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    880,525
    Bonuspoeng:
    293
    Braathens hadde Fokker Fellowship med hekkmotor IMG_9302.jpeg

Omaniac and RoadKing like this.
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,372
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, det var ganske sikkert Braathens som fløy, og jeg er usikker på flytype. Men selve historien er selvopplevd og rimelig korrekt, bortsett fra noen mindre nordnorske overdrivelser (ble neppe spor i myra…). Husker godt hvordan kapteinen kom og vurdert oss 2-3 passasjerer for hvor hardt han kunne dra den manøveren.
    Annen fun fact er at på denne tiden hadde man fysiske billetter fra reisebyrå, gjerne håndskrevet. Så lenge dette var fullpris godtok SAS og Braathens hverandres billetter. Bare å hoppe på første fly. De kjørte free seating så om å gjøre å komme ombord først også på den tiden, men da for å komme lengst unna røykesonen. Det var altså ikke så nøye hvilket selskap man havnet ombord på.

Kristian, RoadKing, Eddie47 and 2 others like this.
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    880,525
    Bonuspoeng:
    293
    I perioder på den tiden gikk det fly «hver halvtime» mellom Bergen og Oslo, Trondheim og Oslo og Stavanger og Oslo…, med fullpris var det bare å komme seg til flyplassen

Last edited: 10. juni 2025
    kiev and RoadKing like this.

Del denne siden