Hei! Prøver å sette meg inn i reglene for CT billett. Har lest gjennom reglene som er opplistet på American express: https://www.americanexpress.no/file...0090_AMSE_CompanionTicket_vilkaar_0815_LR.pdf . Ser det er skrevet på formuet om soner, open jaw, maks 8 flighter, maks 24 timer før neste flight m.m. Noen som har lyst å utdype litt på regelverket for en som er ny i gamet?
Ingen vet alle reglene. Det er nye regler hver gang du ringer inn og spør.. Men grunnprinsippene er: Utreise fra Skandinavia Retur fra samme som destinasjon Kun et stopp i transittsone Maks 8 segment, 4 i hver retning Ingen stopp over 24 timer Kun et stopp i Europa (?) Ikke alle regler håndheves like strengt, men 24 timern er nok ganske fast.
Prøvde å legge inn 36-48 timers stopp i BKK på vei hjem fra HKT for å prøve 320m2 suiten på Hilton BKK. De måtte sjekke i TLL, men fikk nei. Klarer ikke helt å se grunnen, men det er nok fordi de ikke klarer å legge til en ekstra arr/dep avgift på BKK. Ganske kjipt egentlig
Så i prinsippet om jeg har forstått riktig så er det feks ikke mulig å kjøre følgende rute: Til: Feks OSL - FRA - BKK - Phuket / Koh samui / krabi - 7 dager Stoppover: Feks Phuket / Koh samui / krabi - BKK (3 dager) Endelig retur: Feks BKK-FRA - OSL? Tenkte mer på prinsippet å ta en stoppover i BKK før man dro hjem. Hva menes med transittsoner og krysninger på veien/ retur?
Verden er delt inn i et antall soner, sonene har forskjellig pris. Det er ikke alle soner du kan reise til direkte og da må du via en transittsone. Eks du kan ikke fly direkte til Australia fra Europa, du må mellomlande et sted, du må også benytte samme sone begge veier. Trenger ikke være samme by. Så til Australia kan du fly via Hong Kong en vei og Tokyo på returen ettersom begge er i samme sone. Bangkok er en annen sone så du kan ikke fly Bangkok en vei og Tokyo på retur. En CT billett er tur/retur. Stopp under 24 timer regnes som flybytte og ikke stopp. Dette kan "omgås" på vanlige bonusbilletter ved å kjøpe billett til et sted og hjem fra en annen by og så knytte disse sammen med en tredje billett. Dette er dog vanskelig med CT.
Er det mulig hvis man skal til for eksempel CGK å fly LH vi FRA og HND? Eller er det ikke lov med transit i HND? Leste noe på Buinessclass at man ikke kan kombinere klasser på Platinum CT billett, men dette er vel feil?
CT vilkår vil komme til å bli endret snart til å ligne mer på svenske CT vilkårene. Mao. mix av klasser og open jaw vil tillates.
Kombinere klasser er misforstått. Det betyr at man kan ikke fly en pasasjer på business og en på first. Begge må fly i samme klasse. Du betaler også for høyeste klasse hele veien. Du kan fint fly f.eks. OSL-FRA-HND-CGK Her flyr du ut av Europa via far-east til south east (ikke siter meg på navn på områdene...). HND (Far east) er da transittsone mellom sone 1 og 3 på din reise. Open-jaw trenger vi!
Men 1 stopp i Europa inkluderer vel ikke Norge? Si f.eks en reiser FRA-OSL-SVG på de to siste segmentene, det går vel greit?
Vil det være mulig å droppe transittsone den ene veien? F.eks. Europa -> Sentral-Asia -> Sørøst-Asia Sørøst-Asia x2 -> Europa