Regler for drone og batterier på WF

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 16. juni 2019.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Skal fly TRF-BGO-MOL med WF imorgen. Noen som kjenner til reglene for å ta med drone? Er det best å sjekke inn drona og ha batteriene i lipo-poser som håndbagasje?

2. jgroneng

jgroneng Veteran

Likes mottatt:
    5,598
    Bonuspoeng:
    113
    Google-søk på batteri og Widerøe ga dette treffet:

https://www.wideroe.no/flyturen/bagasje

indahla liker dette
  3. jonss

jonss Medlem

Likes mottatt:
    99
    Bonuspoeng:
    18
    *Alltid* ha lipo-batterier, forsvarlig innpakket, i håndbagasje. IATA-reglene sier du kan med så mange du vil inntil 100kwh kapasitet, men enkelte flyselskaper kan være strenge med antallet. Som du kan lese i lenken til jgroneng er det også mulig å ta med høyere kapasitet, men kun et par stykker av gangen.
    Jeg har kollegaer som har fått lipobatterier plukket ut av innsjekket bagasje, etter at de har levert den til behandling. Det er hverken gøy eller særlig intelligent.
    - og la dem være bare 30% ladet, ikke mer..

Last edited: 16. juni 2019
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Skal bare ha med 2 stk. til en Mavic Pro. Husker ikke kapasitet men det er ikke de største. Da blir det batterier i håndbagasje og drone innesjekket.

Last edited: 17. juni 2019
  5. October

October Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har reist mange ganger med min Phantom 4 i håndbagasje, både med Widerøe og internasjonalt. Jeg har tre batterier som jeg har tatt ut og puttet i små lukkede plastposer og alle disse er igjen lagt i en liten veske av glassfiber med glidelås. I security pakker jeg ut alt og lar batteribagen være åpen.

De aller fleste i security sjekker kapasiteten på batteriene og så lar dem passere (de er 5870mAh). Bare på Vigra (Ålesund) var det en eneste gang at en nyansatt som ville beslaglegge. Da måtte jeg vise ham kapasiteten og si at de var langt under kravene. Etter diskusjon med teamleder så gav han seg på det.

6. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt med Mavic Pro med tre batterier til AKL, MRU og BRU (endedestinasjoner).
    Aldri vært noe problem. Ved et par tilfeller ville de åpne og se innholdet i dronekofferten.

7. flying_all

flying_all Veteran

Likes mottatt:
    3,434
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har reist til 50 land med drone og eneste plassene jeg hadde problemer var:

- Nicaragua (der tok de den og levere tilbake når du setter deg på flyet på vei ut av landet),
    - Rwanda (der må en i landet registrere den på seg for at du skal ha lov å fly, ellers blir det bøter),
    - Fiji (må rapportere og fylle ut papirer),
    - Ålesund Vigra (komisk, men alltid når jeg begynner turen er det her på vigra de sjekker den mest og ber meg ta den ut, mens i Brasil, Tadjikistan, Kina, Japan, Australia osv sier de ingenting),

Batterier alltid i handbaggasje helst 70% fulladet, ikke 100. Tape over portene eller en beskyttelse.

Ikke ta med drone til Egypt, da havner du i fengsel. Og man skal passe seg i Cuba.

Greit å vite om noen lurer :)

DanH, October, FlamtheAvGeek and 2 others like this.

Del denne siden