Regler for drone og batterier på WF

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 16. juni 2019.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Skal fly TRF-BGO-MOL med WF imorgen. Noen som kjenner til reglene for å ta med drone? Er det best å sjekke inn drona og ha batteriene i lipo-poser som håndbagasje?
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Google-søk på batteri og Widerøe ga dette treffet:

    https://www.wideroe.no/flyturen/bagasje
     
    indahla liker dette
  3. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    *Alltid* ha lipo-batterier, forsvarlig innpakket, i håndbagasje. IATA-reglene sier du kan med så mange du vil inntil 100kwh kapasitet, men enkelte flyselskaper kan være strenge med antallet. Som du kan lese i lenken til jgroneng er det også mulig å ta med høyere kapasitet, men kun et par stykker av gangen.
    Jeg har kollegaer som har fått lipobatterier plukket ut av innsjekket bagasje, etter at de har levert den til behandling. Det er hverken gøy eller særlig intelligent.
    - og la dem være bare 30% ladet, ikke mer..
     
    Last edited: 16. juni 2019
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Skal bare ha med 2 stk. til en Mavic Pro. Husker ikke kapasitet men det er ikke de største. Da blir det batterier i håndbagasje og drone innesjekket.
     
    Last edited: 17. juni 2019
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har reist mange ganger med min Phantom 4 i håndbagasje, både med Widerøe og internasjonalt. Jeg har tre batterier som jeg har tatt ut og puttet i små lukkede plastposer og alle disse er igjen lagt i en liten veske av glassfiber med glidelås. I security pakker jeg ut alt og lar batteribagen være åpen.

    De aller fleste i security sjekker kapasiteten på batteriene og så lar dem passere (de er 5870mAh). Bare på Vigra (Ålesund) var det en eneste gang at en nyansatt som ville beslaglegge. Da måtte jeg vise ham kapasiteten og si at de var langt under kravene. Etter diskusjon med teamleder så gav han seg på det.
     
  6. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Har hatt med Mavic Pro med tre batterier til AKL, MRU og BRU (endedestinasjoner).
    Aldri vært noe problem. Ved et par tilfeller ville de åpne og se innholdet i dronekofferten.
     
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har reist til 50 land med drone og eneste plassene jeg hadde problemer var:

    - Nicaragua (der tok de den og levere tilbake når du setter deg på flyet på vei ut av landet),
    - Rwanda (der må en i landet registrere den på seg for at du skal ha lov å fly, ellers blir det bøter),
    - Fiji (må rapportere og fylle ut papirer),
    - Ålesund Vigra (komisk, men alltid når jeg begynner turen er det her på vigra de sjekker den mest og ber meg ta den ut, mens i Brasil, Tadjikistan, Kina, Japan, Australia osv sier de ingenting),

    Batterier alltid i handbaggasje helst 70% fulladet, ikke 100. Tape over portene eller en beskyttelse.

    Ikke ta med drone til Egypt, da havner du i fengsel. Og man skal passe seg i Cuba.

    Greit å vite om noen lurer :)
     
    Henrik, Edvard, DanH and 4 others like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dronefotografi og video er et magisk tilskudd for å oppleve destinasjoner på en ny måte. Mye bra på YouTube fra rundt om i verden. Bare sleng inn 'drone' sammen med stedet.

    Dagens tanke var at noen modifiserte droner begynner å få imponerende range.



    Og de er flyvedyktige over 8000 meter. Det er bra press på motorer og batteri.

     
  9. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Eneste tråden som omhandler drone jeg fant, så prøver her;

    Noen med stalltips til førstegangs drone for gutt på 12 år med budsjett på 1000,-?

    Har ikke peiling, og kun prøvd disse minste til et par hundre som er umulige å kontrollere:oops::rolleyes:
    Må ikke være kamera på dersom det er kompatibelt med feks iPhone, men forutsetter gjerne ekstra dyktig styrmann:confused:

    Takker for tips på forhånd
     
  10. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Spe på litt og kjøp en Mavic Mini.. Sikker flere som skal selge på finn.no nå som Mavic Mini 2 er sluppet.
     
    Edvard liker dette
  11. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    mulig du har noen spesial avtaler, men mitt kjappe googlesøk ga meg pris på den du nevner på 3600-4000.
    dersom 400% påslag er å spe på litt så har vi litt forskjellig økonomi oppfatning:oops:
    takker forøvrig for innspill, og kan nevne at finn.no ga meg heller ingen treff
     
    NoLimit liker dette

Del denne siden