Finnes det en god oversikt over regler for uttak av EB hos *A? Jeg tenker da på antall leg, open jaw, må alle flyvninger være i samme "retning" (øst/vest)? Er det f.eks. lov å fly OSL - FRA - DXB - SFO / LAX - DXB - FRA - OSL?
Vår opprinnelige flygning i julen var OSL - ZRH - MAD - BOG, CTG - BOG - BCN - ZRH - OSL. Ingen problemer med open jaw der. Rett nok er det CT, men jeg kan ikke se at det skulle innebære noen forskjell om det er vanlig EB booking.
Jeg henger meg på her... Det er jo mange eksperter som @Are med fler... Har selv et spørsmål; Hvordan maksimere opplevelser av ulik fly/selskaper med utgangspunkt OSL-PVG/PVG-OSL?? Jeg så senest i går noen som omtalte reiseruten; OSL-FRA-TYO-BKK-SIN-CGK-BKK-ICN-FRA-OSL men skulle gjerne sett noen gode forslag med PVG som endestasjon og gode forklaringer på hvordan de 9 leggene er mulig?!
Finnes mange muligheter med PVG da. Man kan jo feks. kjøre OSL-(BRU/AMS/FRA/LHR, videre med thai A350)-BKK-TPE-PVG-(et sted i Japan med ANA)-ICN-LHR (med asiana A350) eller FRA(med A380)-OSL Eller OSL-IST-SIN-TPE-PVG-ICN-BKK-FRA/AMS/BRU/LHR-OSL Eller OSL-ZRH-HKG-TPE-PVG-(Japan)-ICN-LHR/FRA-OSL Ni legs er i utgangspunktet ikke mulig med mindre man er heldig. Ellers er det å kjøpe en tilslutningsbillett.
Men man forstår det riktig at man kan bestille en *A bonus-billett med 4 legs fra OSL til PVG selv om det både blir stop i annen sone, stopp lengre øst og lengre reiserute enn hva som strengt tatt er nødvendig??
Stopp i annen sone går fint, såfremt denne sonen er billigere enn destinasjonssonen Stopp lengre øst går fint - det er sonene som avgjør Lengre rute enn nødvendig er ikke avgjørende - det er sonene som avgjør
Reglene er mindre og mindre forståelige. Har vært slik som nevnes over, men det har også blitt antydet at soneregler er kuttet ut og "fornuftig rute" hovedregelen stedenfor...
Problemet er at reglene stammer fra en tid hvor det faktisk var fysiske begrensninger i bookingsystemene. De burde vært revidert, problemet er at det så ofte (ref andre flyselskaper) blir en "forbedring/forenkling" og plutselig blir nesten ingenting lov. Sammenlignet med hva andre Star-selskap i nærheten tar for bonusreiser og hvor lett det er å tjene EB-poeng så er SAS sine regler og uttakstabeller veldig generøse... Dessverre er det nok bare et tidsspørsmål før devalueringene kommer til oss...
Riktig.. Skrevne regler er en ting, men praksis er noe annet.. Jeg tenker nok at @haakonks har et poeng her. Vi skal være fornøyd at vi har så stor frihet til å booke bonus som vi har. Og sånn sett skal vi nok være glad for at det kun er SAS billetter som kan bookes online..