Reise i coronaens tid

Tråd i 'Reisemål' startet av RoadKing, 13. mai 2021.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Min bekjente skal atter ut. Nå skal han flytte til USA for å være med sin kjære. Det er som kjent ikke bare, bare å reise noe sted for tiden, og slettes ikke USA fra Schengen.

Her kommer noen erfaringer:

For å reise til kjæresten min i USA, dro jeg i dag til Kroatia/Zagreb hvor jeg skal være i 14 dager før jeg skal fly Turkish Airlines til San Francisco. I et feilet forsøk på å spare noen kroner, tok jeg en offentlig test tirsdag 12.00 bestilt på helesenorge.no.

14.00 dagen etter ringer jeg Fürst. De sier at prøven min ble satt på testmaskin 8.00 og at det tar 6 timer å analysere. De sier også at tester av og til blir re-analysert. Re-analysering er angivelig tilfeldig og uavhengig av COVID-19-mistanke. Det ble dessverre gjort re-analyse av prøven min.

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en Lufthansa-avgang 16:05 via Frankfurt. Pga usikkerhet rundt testing unnlot jeg å bestille i forveien. Billettene var imidlertid kun tilgjengelige på sas.no til 3000kr frem til 14.10, da de forsvant. SAS kundeservice bekreftet også at billetter senest kan kjøpes online på sas.no 2 timer før avgang. I SAS-skranken forteller damen meg at jeg kan få kjøpe billettene for 10 000 kr. Hun forklarer at denne voldsommme prisforskjellen skyldes at man bestiller gjennom et tredjeparts flyselskap.

Backup plan er KLM via Amsterdam 17.20 og jeg skynder meg å bestille billett. Når jeg forsøker å sjekke inn blir jeg imidlertid fortalt at Amsterdam krever PCR test tatt maks 72 timer tidligere, selv for transitt. Dette til forskjell fra Frankfurt, som godtar antigen test for transitt (max 48timer før ankomst). Må derfor punge ut sure 2500kr for PCR-hurtigtest i stedet for 1200kr for antigen Hurtigtest. PCR Hurtigtest tok ca 40minutter. Antigen tar ca 15min.

drsyk, Eddie47, Edvard and 1 other person like this.
  2. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Er du helt sikker på at du ikke kan reise via Amsterdam med attest fra helsenorge?
    Reiste selv via Schipol sist jeg reiste ut av landet, for sikkerhetsskyld og siden jobben dekker det uansett så valgte jeg PCR hos volvat maks 72 timer før, og så tok jeg en hurtigtest på selve flyplassen. Men OM helsenorge sin attest er bra nok så trenger du jo ikke noe annet enn hurtigtest på flyplassen til 1200 kroner.

Om du tar PCR test hos volvat for så og ta hurtigtest hos volvat på flyplassen så får du forresten halv pris på hurtigtesten, ikke mer enn noen hundre kroner å spare her, men greit å vite om så slipper man å betale det dobbelte av hva man skal.

Har fortsatt til gode å høre om noen som har prøvd seg med helsenorge sin attest? Om den er godkjent så trenger man jo kun en hurtigtest til 1200 på flyplassen og har da altså spart 1300 kroner.

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er toget gått min bekjents del, han befinner seg i Kroatia, men jeg skal formidle innspillet ditt @Flyrlavt

4. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,293
    Bonuspoeng:
    183
    Hjelper det å reise til Kroatia/Zagreb for å få innreise til USA? Dei er jo også del av EU/Schengen?

5. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Kroatia er ikke del av Schengen, bare del av EU. Innreise til USA er begrenset fra Schengen-land ikke EU-land. Så uten å ha satt meg mer inn i dette burde dette være en lovlig rute til USA.

Skarven, RoadKing and snus_mumrikken like this.
  6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde flydd til Cancun i Mexico og vært to uker på strandferie, chilla litt på stranda :cool: Når de 15 dagene hadde vært unnagjort så hadde jeg satt meg på flyet til naboen i nord :)

Skarven liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer.

kaiarne liker dette
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Utfordringen ligger i at Det er større risiko for å bli smittet i Mexico, når du skal inn i USA er det ikke rom for å være smittet.

snus_mumrikken liker dette
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Siste kapittel (foreløpig iallefall) i historien om internasjonal kjærlighet i Coronaens tid.

TK79 ZAG - IST - SFO, min bekjent reiser til det forjettede land.

Covid, Turkish stod for utspørringen in Istanbul. Kryssforhøret der avdekket at man hadde glemt å få stempel i passet for utreise fra Kroatia... På innreise ble det husket i siste liten, men i euforien over endelig å få reist over så ble stempel for utreise glemt.

Det gikk heldigvis greit, med en gjennomgående billett fra ZAG til SFO og stempel på innreise stod det til troendes.
    Selv om Kroatia ikke er med i Schengen så er det jo for alle "normale" land ikke lenger vanlig å stemple pass.

Etter en smule akkedering ble innreisestempelet samt gjennomgående billett fra Zagreb godtatt og den reisende kunne trygt sette seg ombord TK79.

Reisen var solgt av Turkish selv, og min bekjente regnet med at det var innenfor når TK godkjente 1 time transitt på IST.

Dog, da man omsider kom seg ut av flyet fra ZAG var det 45 min til avgang for SFO og av alle ting stod det Last Call på skjermene. Avstand gate til gate har i ettertid blitt beregnet til 1 km, legg til en sikkerhetskontroll og man ser at dette ikke er for gamlinger. Min bekjente er heldigvis ung og i utmerket form.

TK79 var helt stappa på rad 10 og fremover. Bakover var det mer glissent og mange reisende kunne boltre seg over en trerader.

Min bekjent som har reist mye, har lite erfaring med de eleverte klasser. Faktisk så er vel den eneste gangen da SAS dumpet prisen på private jet til Houston. Da ville jobben bla opp, det var jo billigere enn økonomi... Således vil hans betraktninger om service forholde seg til økonomi, der har han bred erfaring.

Rapporten på Turkish Økonomi er at det er den uten tvil beste økonomi han noen gang har fløyet med. Likte setet og ikke minst var maten outstanding. Måltid nummer 1 var kjempegode kryddrede kjøttboller med ris, stekte grønnsaker og hummus, med en nydelig kaffemousse til å avrunde det hele. Måltid nummer to var indisk kryddret kylling med ris. Utover dette var det under hele reisen fritt fram med sandwich og kake. Førstnevnte var dog litt stusslige.

Min bekjente er ikke spesielt opptatt av alkohol, så det vites ikke om det var normal servering.

Immigrasjonen i USA var akkurat som før. Ingen spørsmål om Covid, om du har tatt vaksine, hvor du har vært, ingen prøver eller temperaturkontroll. Kontrollen virker å være pålagt flyselskapene å utføre ved innsjekk, ikke av amerikanske grensemyndigheter selv ved ankomst.

haifinn, jgroneng, milehigh and 8 others like this.

Del denne siden