Tenker å reise til Miami, ha 1 natt der også reise til Havana i Cuba med morgenflyet til Delta direkte. Noen som har gjort dette nylig? Vet det gikk i november 2017 uten problemer men reglene endrer seg raskt. Tips taes i mot med stor takk
Ja, forrige måned. Så lenge du flyr direkte må du følge amerikansk lovgivning, og reise innen en av de tillatte kategoriene. Jeg reiste under "Support for the Cuban people". Antar du er kjent med hva de forskjellige reisekategoriene innebærer, hvis ikke så kan nok et kjapt googlesøk forklare det bedre enn hva jeg kan. Fikk aldri noen spørsmål, og ingen kontrollerte hva vi faktisk gjorde. Vi returnerte også til Miami før retur til Norge. Vi valgte å følge reglene, så vi bodde privat (Airbnb) og tok turer med private, besøkte private tobakk- og kaffeplantasjer, spiste på paladares osv. Iflg. loven skal kvitteringer spares på i 5 år, men man får jo veldig lite kvitteringer fra privatpersoner og paladares. Ønsker du å unngå dette, må du fly via et annet land på veien - f.eks. med AeroMexico via Mexico City eller Copa via Panama, eller via Cancun hvor flere selskaper flyr. Vi syntes turen ble bra når vi reiste direkte, og unngikk statlig eide hoteller og restauranter (nesten alle er statlig eid). Jeg anbefaler å følge reglene (det vil si at du kan legge frem dokumentasjon på at du har fulgt kategorien - det er ikke nødvendigvis det samme). Veldig kjipt om man plutselig får problemer med innreise til USA i fremtiden på grunn av noe slik "tull". Du trenger forøvrig ikke å kjøpe visum til Cuba i Norge, vi fant mye forskjellig informasjon på dette når vi søkte etter informasjon. Du må kjøpe travel card, som bla. selges på flyplassen i USA til 100 USD per pers. Dette fungerer i praksis som visum.