Reisebrev fra Costa del Sol (Malaga, Torremolinos, Benalmadena)

Tråd i 'Reisebrev' startet av travelislife, 14. febr 2022.

  1. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Her kommer et lite reisebrev fra meg. Mitt første sådanne.

    Jeg har foreldre som liker å tilbringe vintertiden i sør-spania eller Asia av ganske innlysende grunner. Varme, lys og lite snø. Jeg tenkte å besøke de litt så jeg gjorde som så og tok Flyr nedover. Jeg var der en tur i Oktober i 2 uker og var tilbake på samme plass nå i januar. Reiste ned den 22. januar (min bursdag) og kom ned til sol og 18 grader. Ca 50% fyllingsgrad i kabinen på FS1202. Forøvrig veldig god service på fly begge gangene. De tar seg god tid til å prate med gjestene og deler ut vann. I oktober på flaske når du entret kabinen mens nå i januar kom de med 1,5 liters flaske og fylte opp til passasjerer. Vanlig routing nedover og intet spesielt å bemerke og en flytid på 3t 50m fra Oslo.

    Turisme og folkeliv: I Spania var det vesentlig mindre liv og røre nå i januar enn sammenliknet med oktober. Oktober da hadde man noe som minnet om sommer fremdeles med mye badeliv og temperaturer på rundt 21-26 grader hver dag og sol. Nå i januar var det mer 13-19 på dagtid med sol noen dager og overskyet andre. Det var en god del folk i Cariuela som er "mat distriktet" i Torremolinos og ligger mellom Torremolinos og Benalmadena kan man vel si, nede ved sjøen. Har hundrevis av restauranter, tapasbarer, vinbarer og mer sofistikerte greier enn det man typisk finner akkurat i strandkanten som ofte består av øl og vin, samt grillet fisk og annen "gatekjøkkenmat" som er noe mindre kulinarisk, men også kan være kos, spesielt i fint vær og dersom man er i den modusen.

    Covid: Det var scanning av temperatur i panna samt visning av covid pass på et fåtall utvalgte restauranter. På litt mer etablerte steder som biffhus etc så var de mer nøye. På enklere steder brygge de seg ikke. På flyplassen var det krav om å vise covid pass ved ankomst pr 22. januar 2022. Maske må brukes på fortau, trange gater, kjøpesenter og offentlige steder helt til man sitter ved bordet.

    Var innom kjøpesenteret Centro Comersial Miramar som ligger i Fuengirola. Et (relativt, til der å være) stort senter med en del kjente butikker. Akustikken gjorde det veldig voldsomt og støyende så det ble et relativt kort besøk. De har noen gode butikker, men ikke noe veldig interessant dersom man er litt vant til shopping på større senter. Kjøpte et par Oakley solbriller og glemte å vise tax free refund kvitteringen før jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på Malaga Airport (AGP) (tips: ikke glem det, gjør det før du går gjennom kontrollen. Tidligere skulle du vise kvitteringen ETTER security) så da ble det 18 EUR tapt, men den tar jeg.

    Pris taxi fra AGP til Torremolinos: 25 EUR
    Pris taxi fra AGP til Benalmadena: 35 EUR
    Pris taxi fra AGP til Fuengirola: 45 EUR

    Tips til mat:

    Asador Quebracho Gastrogaucho, Argentisk biffhus, Benalmadena. Svært mør og god biff. Var der 2 ganger og spiste. Leverer bra kvalitet på drikke også. Hovedrett biff ca 25 EUR ink sides. Flaske husets vin 10 EUR (god kvalitet).

    Generelt: Dra til Cariuela og spis god mat på cozye små restauranter. Mange av de har utsøkt mat. Det finnes et tapas og vinhus på Cariuela som er fantastisk. Heter La Taverna que Pasa. Hjemlaget og tradisjonsrik spansk tapas der innbyggere går når de skal hygge seg med ekstra god mat!


    Tips til overnatting Torremolinos:
    Bajondillo Apartamentos (bodd i 2 uker) (Finnes midt på stranden i Torremolinos helt sentralt). (50 EUR/natt). Merket som 4 stjerners eiendom på Google maps, men må heller ansees som 3 stj kanskje. Kanskje 4. Litt usikker. God service, noe ventetid i resepsjon. Bra wifi (inkludert) .Renhold hver dag om så ønskes uten tillegg. God standard på bygg. Trivelige fellesområder. Slitte / lite moderne møbler på rom. For min del helt ok. Nydelige og nyoppussede bad. Frokost og treningsrom, og selvsagt en pool i hagen. Topp beliggenhet. Anbefales.

    Melia Hotel (vært innom ,ikke bodd). Finnes like ved siden av. 5 star. (100 EUR / natt). Små rom som standardrom men kan oppgraderes. Fin tak terasse. God service og typisk det du kan forvente av en 4/5 stjerners eiendom.


    Tips til overnatting i Benalmadena (kun på grunnlag av at jeg har testet, kan anbefales):
    Apartamentos Parquo de La Paloma (50-70 EUR/natt)
    Pene leiligheter med mye utstyr. Nokså god plass. Jeg fikk terasse mot nord. I tillegg var det vinter nå (bodde her i januar). En betjent resepsjon 24h. Ikke frokost og andre ting som hoteller har. Vaskemaskin og oppvaskmaskin på rommet. For lengre stays helt ok. Tror man kan få mer verdi for pengene andre steder da dette er leil og ikke hotell. Midt på treet fornøyd. Beliggenheten i Benalmadena er litt kjedeligere enn i Torremolinos. Mere liv og røre i Torremolinos og flere restuaranter og barer (alt annet er litt out of map for min del, hehehe).
     
    Last edited: 14. febr 2022
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,762
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler!
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for god info! Dette kommer absolutt til nytte når den delen av verden skal besøkes igjen.
     

Del denne siden