Det er meg og Konemor som endelig drar på våres første utenlands tur, etter at korona satte en stopper for reiser utenfor Norges grenser. Det var ganske tilfeldig at vi skulle havne i Sibenik, jeg så på en tv-serie som heter Below Deck mediterranean på TV2 Play og fikk øye på et hotell i bakgrunnen hvor de henter gjester. Jeg Google’t stedet og fant frem til D-Resort. (Jeg hadde ikke med drone, så dette bilde er lånt fra internettet) Ansiktet utad i resepsjon vi møtte ved innsjekk var en hyggelig jente/dame med navn Snjezana. Hun var veldig hyggelig, og når hun fikk vite at vi var fra Norge. Så strålte det et glis fra hun, og vi ble fortalt at hennes søster bor på solkysten i nærheten av @Eddie47 Vi fant så frem til vårt rom i 3.etg Rommet var helt strøkent, ingen hybelkaniner under sengen! Her er utsiktsbilde fra balkongen på kveldstid Fortsettelse følger
Etter en god natts søvn, var det bare å rusle fra rommet i 3.etg og opp til restauranten som befinner seg i fjerde etasje for frokost. Kan ikke klage på utsikten Frokost buffet med bra utvalg. Det er også muligheten til å bestille egg i forskjellige former i tillegg. Jeg gikk for egg benedict Aldeles nydelig var den.
Ser aldeles flott ut, med eller uten pinnestol! Jeg ville sittet i sengen og sett TV..... her på solkysten bøtter det ned, kos dere og hils fruen!
Ser fantastisk ut! Husk å ta noen turer til gamlebyen i Sibenik. Sjarmerende smågater og koselige restauranter. Minner litt om Split. Veldig fin utsikt fra St. Michael's Fortress. Her er noen bilder jeg tok i 2019. Hotellet ditt kan skimtes på det første.
Etter frokost ble skolissene knyttet og vi satte kurs mot St. Anthony’s Canal Hiking Trail Etter 5,7 km var vi fremme ved første utkikkspunkt, kanalen i retning fra Sibenik 1 km senere kunne vi se kanalen og byen andre veien Og plutselig fant vi Sibenik sitt svar på Hollywood skiltet. Denne ikke virksomme kranen spaserte vi forbi Før vi fikk øye på St. Nicholas’ Fort Som var målet for turen Etter 2 timer og 10 km gåing stod vi foran fortet fra 1500 tallet Balanserte oss over steinene og prøvde å finne inngangen. Dessverre den inngangen fantes ikke, for fortet kan bare besøkes med båt. Gjort litt dårlig research akkurat der gitt, men fikk nå i det minste tatt på muren.
Herlig med reisebrev! Fin destinasjon og hotell dette. Selv om jeg nettopp har kommet hjem fra en tur, blir reisenerven trigget av slikt
Gikk videre mot white beach på Solaris resort. Det er virkelig lavsesong her nå, så fint lite folk å se. Selv med sol var det ganske kjølig pga nordavind, så det ble med en fingertest av vanntemperatur som var ca 18-19C Nå var det bare å gå hjemover til hotellet. Rett ved hotellet er det parkert noen båter i den høyere prisklasse Tilbake på hotellet stoppet turtelleren på 22,3 km, så det ble en lang rundtur I en side bygning har hotellet spa avdeling med et lite basseng, badstuer og dampbad. Det var deilig å plaske litt rundt i 32C. Treningsrom er også på plass ved siden av spa. Utenfor er det et basseng, Det er ikke oppvarmet, så det er iskaldt vann. Men det gikk fint å nyte livet på solsengen. Med et glass fra restauranten ved siden av Bassenget fra en annen vinkel. Det er 3 restauranter totalt på hotellet, men den ved bassenget foran hotellet er stengt nå. Bilde tatt fra takterrassen På taket er det i høysesong også servering av bobler
Herlig! Tusen takk for reisebrev. Vi var i Sibenik med hele slekta for tre år siden. Fantastisk by, men de var stort sett ikke begeistret for barnefamilier. Så reiser vi tilbake, er det bare fruen og meg.
Det hilses tilbake @Eddie47 og @holmen Etter bassengkos ble det balkongkos med solnedgang. Middagen spiste vi samme sted som frokosten ble servert. Fikk meg et stykke kalv, den var stekt litt for lenge i forhold til hva jeg setter pris på. Men den smakte greit for det Ny dag, nye mulighet kommer senere.
Siden hotellet ligger på en halvøy bortenfor byen er det tre valg for å komme seg til sentrum. Enten gå, kjøre taxi 3,8 km eller båt taxi rett over. Etter frokost møtte vi på Snjezana i resepsjonen. Hun bestilte en båt taxi til oss. Skulle ta ca 20 min fikk vi beskjed om. Ruslet ned til pier 1 Om Kroatisk tidsregning er annerledes en Norsk vites ikke, men båten kom etter 30 min Han beklaget så meget forsinkelsen og fortalte at han ikke var stand by i båten når det er lavsesong. Det var ikke den mest fartsglade føreren vi fikk, det gikk rolig for seg. Turen over tok 10-12 minutter og kostet 100 kuna (130nok) Startet byvandringen med Katedrala sv. Jakov Rådhuset Sibenik Så begynte vi på stigningen opp til St. Michael’s Fortress Trange gater som @freddyen nevnte tidligere. St.Michael’s har en utendørs scene. Samtidig som man kan nyte utsikten over byen På veien mot Barone Fort gikk vi forbi denne mannen Det var en påminnelse om kveldens bordreservasjon Fra Barone var det også muligheten for litt overblikk over byen. St. Michael fra Barone Nede i byen igjen ble det tid til is og kaffe, før vi tok samme taxi båt tilbake til hotellet. Avtalte at han kunne komme å hente igjen kl 18. I mellomtiden var det avslapping i solen ved bassenget
Kl 17:50 stod vi klare på Pier 1, nå hadde den Kroatiske føreren lært seg klokken. Han dukket opp 17:58. Vi hadde litt flaks med hentetidspunktet for på vei over fikk vi med oss solnedgangen i enden av kanalen Nå var det på tide med dagens middag Inne på Restaurant Pelegrini fikk vi det kuleste bordet. Vi var de første gjestene, og resten av lokalet ser slik ut. Det er plass til 24 personer. Og det ble fyllt opp ganske fort. Dessverre kom det noen høylytte Amerikanere på seksmannsbordet. Så støynivået ble veldig høyt. Vi valgte tasting meny med drikkepakke. Her kommer bilder av maten fortløpende, så kommer det et kort notat med hva som ble servert tilslutt. Her kontrollerer Chef Rudolf Stefan maten som skal ut. Det var nydelig mat som ble parret med bare Kroatiske viner. Absolutt anbefalt et besøk hvis man er i nærheten Tilbake til hotellet ble det praiet en taxi på gata som kostet 60 kuna Noen drinker i hotellbaren etterpå har gjort sitt til at kroppen er i hvilemodus i dag. Transfer bilen tilbake til SPU dukket opp 5 min før tiden og han sparte ikke på drivstoff for vi brukte bare 45 min. Transfer t/r kostet 126€ Så da anser jeg reisebrevet som ferdig. Takk for meg!