Reisebrev fra sommertur tufta på IF-erfaringer

Tråd i 'Reisebrev' startet av 1884derby, 20. sept 2023.

  1. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Reisebrev fra sommertur tufta på IF-tips

    Takk for mange gode og inspirerende reisebrev i sommer!!

    Etter å ha lest disse, føler jeg for å bidra til fellesskapet jeg og – så her er første del fra mitt første reisebrev på forumet.

    Mye av denne reisens innhold er et direkte resultat av tips, råd og erfaringsdeling i dette forum. Tusen takk til alle som kjenner igjen at de har delt info jeg har dratt nytte av på denne turen!

    Jeg har brukt CT-billett noen ganger før, men denne turen er min første «ordentlige» CT-tur etter dette forumets standarder :)


    De deler av denne turen som er «hyppig og rikelig belyst» fra andre reisebrev bruker jeg lite tid på. Til gjengjeld vil jeg være litt grundigere i de litt «smalere» delene av vår reise. «Hvordan få gratis overnatting i Istanbul» og «Lie-flat bed med Copa på deres Max-9» er temaer jeg har lest lite om, så her skal jeg prøve å være grundig, mens «3 dager i Buenos Aires» kun blir stikkordsmessig da vi har lest mange skildringer herfra i det siste.

    Open-Jaw reiserute, alle strekker i Biz:

    IMG_1548.jpeg

    Første del OSL-ARN var begivenhetsløs. Fikk testa SAS-loungen på Arlanda for første gang, og den skilte seg lite ut fra den vi har i Oslo.

    ARN-IST med TK biz i A321neo. Denne var stas da TK har BIZ-følelsen også intra-Europa. Gode brede seter, topp service og utsøkt mat gjorde reisen upåklagelig.
    IMG_0581.jpeg

    IMG_0594.jpeg
    En avbrutt landing rett før vi tok bakken opplevdes litt dramatisk siden det var første gang jeg har erfart dette, men etter en 15-minutters sightseeing sirklende over storbyen, så landa vi trygt på 2. forsøk.
    IMG_0589.jpeg

    18 timer til neste flight, noe som i noen tilfeller gir gratis overnatting.

    En liten ‘Guide’ til gratis overnatting i Istanbul på Turkish’ regning:

    Turkish spanderer overnatting på hotell om det på strekket A-B-C (hvor Istanbul er B), ikke er mulig med kortere mellomlanding enn 9 timer, og begge flightene er operert av TK. Dette tidskravet gjelder fyvining i Biz. I ECO er kravet minst 12 timer. Turkish står også for frakt t/r hotellet, samt middag. Dette med middag var en positiv overraskelse, da det ikke var nevnt på hjemmesiden deres.

    Presisering av tidsbetingelsen som må være innfridd: «Ikke mulig med kortere mellomlanding» betyr at det ikke er satt opp andre avganger i dette tidsrommet som gir kortere mellomlandinger. Om det er en avgang som gir for eks. 8 timers mellomlanding, men at denne er fullbooket slik at du får 9+ timer mellomlanding, så er ikke kravet innfridd.


    For oss som er nerder på detaljplanlegging, så gjorde det litt «vondt» at denne delen av turen forble uavklart frem til vi ankom IST. Ville det virke? Ville det vise seg å være flere villkår som måtte innfris? Var det noen form for egenandel?

    Her er oppskriften vi fulgte:

    Oppsøk «Turkish Hotel Desk», som ser slik ut: IMG_0598.jpeg

    Når du har kommer ut av Arrivals, gå til høyre og gå ca 100 meter. Da passerer du mange småboder som skal selge deg alt fra taxi, hotel, opplevelser med mer. Jeg har lest at noen også utgir seg for å representere Turkish, for så å ta seg betalt for de tjenestene du nå skal få gratis.

    Henvend deg i skranken, ingen kø da vi var der, - lever boardingkort for neste flight. Vær tålmodig. Det eneste vi ble spurt om var om vi ønsket 1 eller 2 rom. Så får du beskjed om å sette deg å vente. 5 minutter senere ble vi ropt opp. De ropte opp oss fra Biz først virket det som. Vi var en ca 20 stk. totalt som ble ropt opp og geleidet ned i en parkeringskjeller. Her ble vi plassert i ulike minibusser etter hvilken hotelstandard vi skulle til. Jeg har tidligere lest at passasjerer i BIZ blir tildelt 5-stjerners hotell, mens reisende i ECO får 4 stjerners. Det virket for meg å være slik siden vi fikk en buss for oss selv, og noen andre norske vi kom i prat med som reise ECO, ble plassert i annen minibuss.

    IMG_0601.jpeg IMG_0602.jpeg

    Selve bussturen var spennende nok, med mye å se – ikke minst var vi spent på hvor vi skulle, for det ble ikke gitt noen informasjon om dette før avreise. Nå skal det sies at vi spurte ikke heller. Vi er ikke vant til hoteller noe særlig utover 3-stjerner, så begeistringen var stor da vi svingte inn på Sheraton Hotel. Dette var et flott hotell etter våre standarder!


    IMG_0672.jpeg IMG_0614.jpeg IMG_0613.jpeg

    Herfra tok vi så en taxi til Taksimplassen og var gode turister denne ettermiddagen med besøk i den blå moske og Hagia Sofia.

    IMG_0657.jpeg IMG_0643.jpeg

    Tilbake på Sheraton ventet middag. Turkish hadde utarbeidet en enkel, egen meny for sine besøkende med standard retter som til sammen skulle dekke de fleste behov: burger, pizza, curry, fisk, vegetar eller pasta.

    IMG_0671.jpeg
    At middagen var inkludert i denne ordningen var en positiv overraskende. Drikke utover vann måtte en betale selv. Vi bestilte vekking, og neste morgen klokken 06:00 ble vi som avtalt hentet av en av Turkish’ sine minibusser og kjørt tilbake til flyplassen.

    IMG_0674.jpeg
    Avreise til Panama var først klokken 10:00, noe som gav oss god tid til å teste Turkish sin «berømte» lounge på IST.

    Mer om det og neste flyvning i neste innlegg…
     

    Attached Files:

    NorFlight, cooolcatz, Henrik and 46 others like this.
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,380
    Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Supert med grundige beskrivelser av ting vi ikke har lest noe særlig om! Tusen takk for deling :D
     
    1884derby liker dette
  3. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    1,653
    Bonuspoeng:
    93
    Herlich! Får lyst til å prøve Turkishfordelen. Dette virker jo fenomenalt og passer ypperlig for oss som er glade i stopover på bonusreiser.
     
    Teknolai and 1884derby like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,308
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Topp informasjon :)
     
    1884derby liker dette
  5. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Del 2 av reisebrevet

    • TK Lounge i IST
    • IST-BOG-PTY
    • Panama city
    • Copa Lounge på PTY

    Loungen til TK på IST er stor og fin. Flere matstasjoner og god kaffe! Tiden på døgnet gjorde at det var frokost som gjaldt, noe som loungen leverte til meget godt. Lett å slå i hjel 2-3 timer her.

    IMG_0678.jpeg IMG_0679.jpeg IMG_0681.jpeg

    Så boardet vi 777-maskinen til TK. Jeg har tidligere vært litt skeptisk til at TK på disse flyene kjører 7 seter i bredden på BIZ, men må innrømme at det føltes ikke trangt for oss om okkuperte en 2-seter. Svært god benplas! Derimot synes jeg kabinen var noe gammel og «kjedelig». Ikke overraskende er det mat/drikke som redder inntrykket. Fra velkomstjus til gode retter servert av kokker.

    IMG_0682.jpeg IMG_0685.jpeg IMG_0690.jpeg IMG_0692.jpeg IMG_0705.jpeg


    Turen vår til Panama hadde kort opphold i Bogota uten at vi fikk forlate flyet. 12 timer i lufta + 1 drøy time på siste strekket BOG-PTY.


    IMG_0722.jpeg


    I Panama var det duket for nytt langt stopp – på 21 timer skulle by og kanal utforskes. Vi tok inn på et hotell i gamlebyen og fikk gått av oss flyturen med litt sightseeing her. Trøtte etter lang reise ble det tidlig kveld.

    IMG_0729.jpeg

    Tidligere reisebrev her på IF har anbefalt reiseoperatøren «Panama Your Way» til å vise oss rundt. Det viste seg å være et godt råd. Neste morgen klokken 07:00 stod bil og sjåfør klar. 7,5-timers tur kostet 238 dollar. Inkludert i dette var hotel pick-up og levering på flyplass, samt vann underveis. For oss var det vel verdt pengene, da vi hadde en super dag i varmen! Gaiden vår var hyggelig, svært god i engelsk og meget kunnskapsrik. Han kunne svare på alt vi lurte på, og vi fikk sett båttrafikk i kanalen og byen fra flere hold. Dette var et høydepunkt!


    IMG_0754.jpeg IMG_0773.jpeg IMG_0806.jpeg IMG_0825.jpeg


    På PTY oppsøkte vi den nye loungen til Copa på terminal 2. Den var veldig fin! Som ventet var det lite matservering her, men faktisk bedre enn jeg var forberedt på etter å ha lest reviews. Fikk brukt tiden her til å smake på mye godt lokalt og regionalt cerveza.

    Litt overraskende gikk flyet vårt fra den andre terminalen, så vi måtte beregne litt spasertid dit, men det var uproblematisk.

    IMG_0849.jpeg IMG_0850.jpeg IMG_0848.jpeg IMG_0852.jpeg

    Så var det duket for nok en lang flyvning. PTY-MVD var siste leg på utreisa vår, og viste seg å ha en flytid på ca 6 timer og 40 minutter. Det er langt over Amazonas! Dette var mitt første bekjentskap med Copa. Flyvningen ble operert med en relativt ny 737 MAX 9.

    Mer om denne reisen, endel om Uruguay og litt om Argentina, i neste og siste del av reisebrevet :)
     
    jgroneng, indahla, NorFlight and 27 others like this.
  6. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    849
    Bonuspoeng:
    93
    Takk som deler.

    Til info så kan gratis hotell med StopoverIstabul også bestilles på forhånd via THY sine nettsider. Vi fikk da 3 ulike hoteller å velge mellom og slapp innom Hotel skranken på flyplassen.
     
    indahla, Spielhaug, Flymunda and 3 others like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,308
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    > 7 seter i bredden på BIZ
    Seriøst??? Er det mulig...
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,434
    Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing liker dette
  9. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    3. og siste del av reisebrev:

    • PTY-MVD

    • Montevideo

    • Colonia del Sacramento

    • Buenaos Aires

    • EZE-FRA-AMS-OSL



    PTY-MVD


    Jeg skal innrømme at dennen flytypen, 737 MAX 9 gjorde meg litt betenkt, men fornuften tilser vel at dette nå skal være gjennomtestet og noe av det tryggeste en kan forflytte seg i. At BIZ-seksjonen er utstyrt med flat-beds bestående av 3 rader med 2+2 konfigurasjon, var en av grunnene til at vi valgte ruta om Montevideo. Copa tilbyr ikke dette på strekningen PTY-EZE.

    Vi ble veldig fornøyd med denne reisen med Copa. Svært god og vennlig service fra de kabinansatte, nydelig mat, god drikke og behagelige seter. Det skal sies at jeg tror dette setet ved en nattflyvning hadde opplevdes noe kort/stutt og trangt for karer på 1,90 , men for en ettermiddagsflight var det strålende.
    IMG_0854.jpeg IMG_0855.jpeg IMG_0856.jpeg IMG_0858.jpeg IMG_0862.jpeg IMG_0865.jpeg

    På reiser av en viss varighet deles det ut amenity kit – noe som jeg fremdeles synes er litt stas.


    IMG_0869.jpeg



    Fornøyde landa vi i Uruguay. På MVD tok en forhåndsbestild taxi oss til byen. Vi hadde ikke satt av mye tid i Montevideo. En hel dag og 2 netter.

    Vi fikk 25 grader og sol denne dagen, noe som er uvanlig varmt for årstiden, så byen viste seg frem fra sin beste side. Vi synes Montevideo var en fin by, kanskje uten de helt store severdighetene. Gamlebyen var hyggelig å traske i og den lange sjøpromenaden var fin.


    IMG_0878.jpeg IMG_0886.jpeg IMG_0895.jpeg

    Høydepunktet for oss i denne byen var helt klart å bli bedt inn til lokale på grillaften. Dette gjennom et gammelt bekjentskap – en venn jeg ikke hadde møtt på 23 år. Uruguyanere er svært opptatt av kjøtt – grilla kjøtt, og de sverger på at de er bedre på dette enn sine mer kjente naboer i sør – Argentinere. Verten fortalte meg at det var vanlig å ha et eget grillrom i huset. Dette var en innretning jeg godt kunne tenkt å ta med meg hjem. En herlig kveld med mye godt og variert kjøtt, lokalt vin og hyggelig selskap.


    IMG_0929.jpeg

    Neste morgen tok vi buss til Colonia del Sacramento. Dette er en UNESCO-by, men det var fergeforbindelsen til Buenos Aires som trakk oss hit. Byens historiske bydel viste seg å være en koselig og facinerende gamleby, grunnlagt av portugisere i 1680. Vi hadde noen timer her, men tenker at en time hadde holdt fint. Båtturen over til Buenos Aires tok en drøy time.




    Buenos Aires.

    En by godt beskrevet i flere andre reisebrev. Vi likte byen veldig godt. Den var storslagen, stedvis idyllisk, variert og full av sjarm. Verdt å nevne var at vi hadde god nytte av et selskap som arrangerer gratis gaida gåturer i byen: buenosairesfreewalks.com . Gratis vil si at du velger om du vil betale litt, ingenting eller mye avhengig av hvor fornøyd du er med byvandringa. Gaiden snakket godt engelsk, og gav etter min smak akkurat passe med informasjon. Ofte har gaider et behov for å fortelle alt den vet – og det blir too much.

    Høydepunktene var bydelen Boca, Recoleta Cemetery (Evitas grav) og San Telmo (bydel med kjent loppemarked, åpne plasser, tango, mat med mer). Selvsagt måtte vi innom et biffmåltid også. Knallgodt, men så vidt slått av grillen til våre venner i Montevideo.

    IMG_0979.jpeg IMG_1026.jpeg IMG_1043.jpeg IMG_1096.jpeg IMG_1124.jpeg IMG_1160.jpeg

    Hjemreise

    EZE-FRA-AMS-OSL

    *A-loungen på EZE var veldig fin. Koste oss her før «Queen of the Skies» tok oss hjem til Europa. Lufthansas C-produkt høster ikke mye skryt har jeg lest, men jeg synes det er bra. Å gå opp trappa til 2. etasje er stas, og den lille kabinen der oppe trives jeg godt i. Jeg ville valgt å sitte oppe 10 av 10 ganger ift. å sitte nede med 2+2+2 konfigurasjon. I 2. etasje er det 2+2 som er fint når man er 2 som reiser sammen. Senga er litt stutt for oss på 1,90, men klager ikke etter et langt liv i ECO.

    *A-loungen i Amsterdam var også fin. 4 timer her gikk fort. Lite folk, gode seter og god mat/drikke. Mens jeg satt her på loungen, helt på tampen av en veldig fin og variert reise, så spinner tankene til neste CT-tur….hvor skal nå den gå :)



    IMG_1239.jpeg IMG_1240.jpeg


    Avslutningsvis litt om Uber i de 3 landene vi testa dette på reisen vår. Uber synes jeg gjør hverdagen lettere for oss turister. Uber funker som det skal i Montevideo og Buenos Aires. Verdt å merke seg at særlig i Buenos Aires kan kvaliteten på kjøretøyet være ganske skrall om du velger Uber X. I Istanbul var ikke Uber til å stole på. Prisen du godtar i app’en er ikke den sjåføren vil ha. Vi opplevde at sjåføren ringte oss opp før henting for å avtale den prisen han ville ha. Underveis på kjøreturen kom han også med mange forslag og begrunnelser for å øke den da avtale prisen.




    Å booke en intrikat CT-tur er skikkelig stas!
    Gleder meg til neste tur :)
     

    Attached Files:

    jgroneng, Bolle, Kristian and 28 others like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,864
    Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Takk for flott reisebrev!
    Tror jeg må bygge på, så vi får plass til et grillrom i huset! :D
     
    1884derby liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,308
    Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig reisebrev. Mange takk :)
     
    1884derby liker dette
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrev - kjenner at det kribler VELDIG i reiselysten nå ja!
     
    1884derby liker dette
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,953
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for supert reisebrev!
     
    1884derby liker dette

Del denne siden