Reisedrikking og tollfritt påfyll

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av CrotchRocket, 03. april 2017.

1. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Debatt i Stavanger Aftenblad. Kjenner du deg igjen? Er loungevinen virkelig så god?

Kjør debatt:

"Den velkledde herren (sikkert direktør i midtsjiktet) tømmer raskt rødvinsglasset. Han virker en smule oppgitt og er tørst. Det er enkelt å få mer. En tur til tappekranen, trykk rødvinsglasset mot hendelen, vips, så ble det enda et glass. Helt gratis. Og flere med.

Vi er på forretningsreise og sitter i en stilig SAS-lounge. Ute i god tid som vi alltid er, blir det også rom for noe hvitvinsmat med drikke som passer. Og en øl på tampen.

Vel om bord i flyet er det servering. En liten flaske rødvin og en kaffe avec får vi med oss. På bakken, og vel innenfor gaten, ramler vi rett inn i tax free-shopen. Den drives av Travel Retail Norway, der 50 prosent ...."

Hele artikkelen her

2. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    -Nja
    -Nei!

C

rkvalvaa liker dette
  3. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Drikker jeg mer når jeg er på tur? Ja, sannsynligvis.
    Er loungevinen virkelig så god? Nei, som regel ikke.
    Er jeg såpass norsk av meg at jeg drikker den likevel? Ja, absolutt.

Petter B-C, chiller, Are and 5 others like this.
  4. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    For å svare selv, så er alkoholholdig drikke på reisen en viktig del av opplevelsen. Av og til.

Når man er i lystig lag på vei til et sted, eller man flyr foran gardinen, så er musikk og bubbel stort sett det jeg trenger av IFE.

Til daglig/ukentlig pendling klarer jeg å styre meg for vin i loungene.

Taxfree handler jeg stort sett til venner/familie, ikke så mye til eget konsum.

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Drikker jeg mer når jeg er på tur? Ja.
    Er loungevinen god? Drikker ikke vin, men loungeøllen er ikke god, er det et alternativ tar jeg heller en espresso og konjakk.

Taxfree?
    • Erfarne reisende vet at "taxen" nok er tatt bort, men den er erstattet med en salig avanse.
    • Øl er billigere og bedre utvalg i Sverige, så for oss som bor nære et System utsalg er det mye slit å bære på en pose med øl fra taxfree.
    • Vin er marginalt billigere enn polet, styret med å bære tatt i betraktning er det ikke noe voldsomt alternativ.
    • Sprit er billigere, men det drikker jeg ikke så mye av, så behovet er marginalt.
    • Godteri er billigere på Rema.
    Konklusjon: Jeg kommer ikke til å savne taxfree om det ble nedlagt.

Når jeg om en måneds tid legger ut på min neste F tur så er det å nyte forskjellig ekslusiv drikke selvfølgelig en del av pakka.
    For å si det sånn, liker du ikke mat og foretrekker vann, så er det helt meningsløst med F.

6. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Drikker jeg mer når jeg er på tur? Veldig sjelden på flyplasser da jeg som oftest har en bil i andre enden
    Er loungevinen virkelig så god? Nei, kun én -1- gang på de siste 156 flyturene mine har jeg funnet en vin jeg faktisk likte nok til å ta et glass til av. For øvrig en Laurent-Perrier champagne.
    Er jeg såpass norsk av meg at jeg drikker den likevel? Nei

Det er sjelden jeg kjøper vin på taxfree da utvalget er kjipt sammenlignet med bestillingsutvalget på polet. For øvrig passer klientellet jeg ser i taxfreebutikken veldig sjelden ut som beskrivelsen gitt i artikkelen med dress og greier - og hva f er greien med å alltid hakke på oss i dress?o_O

Petter B-C, Are and EgilSk like this.
  7. EgilSk

EgilSk Kreativ lurendreier

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Litt off topic, men Obs og Extra, og Kiwi som regel, er stort sett billigere en Rema.. De "lever" enda på gammelt rykte..
    Ellers er jeg veldig enig med deg.
    Vin er også greit å kjøpe der en reiser til, å pakke i innsjekket bagasje, for oss som driver med slikt..
    På flyet klarer jeg med litt GT og cognac..
    Å en sjampis hvis de maser..

RoadKing liker dette
  8. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    8,255
    Bonuspoeng:
    183
    Drikker jeg mer når jeg er på tur? På jobbrelaterte turer til/fra Oslo konsumeres det ingenting. Flesker jeg til med en tur nordover og jeg i tillegg tiltusker meg en SAS Plus billett, jo da kan det bli lounge besøk med fludium. Kommer an på hva vi skal ut på, men reiser da stort sett dagen før, så da er jo drikkeproblemet løst.
    På fritidsreiser, da hører litt alkohol og mat med.
    Er loungevinen god? Røde er ikke noe høydare her på berget eller i ordinære billiglounger. Foretrekker da heller noen hvite viner eller bobblevann med tilhørende smånips til.
    Taxfree: Der synes jeg prisene er så pass stive at jeg gidder ikke handle hele kvota. Blir som regel to-tre fl. vin samt noe kraftig øl. Thats it.

tommy777 liker dette
  9. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg drikker når jeg reiser, fordi mesteparten av reisene mine skjer på fritiden. På jobbreiser foretrekker jeg å være skjerpet, samt hjelper det heller ikke noe særlig på søvnen. Jeg har flere ganger på SAS Plus plukket ut en Ramlösa, sjokoalde og litt nøtter, det funker bra.

Jeg vil mye heller ha Vinmonopolet inn på flyplassene enn å sende pengene mine i lommen på den tyske Heinemann-familien, da kan jeg i allefall stole på anbefalingene jeg får i butikken.

Jeg er heller ikke så utrolig begeistret for taxfree-ordningen, det er og forblir en indirekte subsidiering av våre største folkehelseproblemer. Uansett kjøper jeg en grei whisky, krysser grensa.

GulliAa liker dette
  10. bor_i_en_koffert

bor_i_en_koffert Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.

Jeg savner den hemmelige veien utenom taxfree. Når blir den re-etablert?

11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    ALDRI! Claus og Gunnar skal ha pengene dine, samtidig skal Gardermoen ha kiloene for all ekstra gåingen.

12. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    Drikker jeg mer når jeg er på tur?: Ikke ifm selve transporten, og ALDRI før kl. 12 lokal tid... (For unntak se under).
    Er loungevinen så god?: Nope, njet, not!.(For unntak se under).

Unntak: I F på CT blir det nok ekstra fluidium, også grunnet turens lengde og betydelig bedre kvalitet på både glass og innhold før/under/etter flighten. Vi snakker her om parallell-/vertikal-/horisontal-/blindsmaking... (Her refereres det ikke til flatbedkonfigurering eller problemer med eget lyd og bilde underveis)..

13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Så F er unntatt 12 regelen @Pingus :)

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Klokken er alltid over 12 et sted ....

Å sitte i United loungen HKG før SAS til ARN å se på alle de store fuglene uten et glass musserende høres rart ut ....

afirm, Petter B-C, ArthurDent and 5 others like this.
  15. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Senest nå lørdag gikk vi gjennom den gamle "korridoren" forbi taxfree´n på OSL. Endte vel opp omtrent der du går opp til loungene. Så omtrent som i gamle dager vil jeg si.

bor_i_en_koffert and Eddie47 like this.
  16. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg ett litt annet reisemønster enn de fleste her, men er jo mye i Europa

Drikker jeg mer når jeg er på tur? Når jeg reiser innenriks i USA, drikker jeg aldri når jeg er på jobbtur. Er jeg på vei hjem, tar jeg meg gjerne ett par IPA ombord hos Alaska eller litt brennevin. Vin holder jeg meg langt unna alt som jeg ikke ville kjøpt selv. Til og fra Europa blir det en bedre middag i Qantas loungen på LAX og et glass champers eller to. Ombord blir det en GT eller to og god natt. På returen tar jeg av og til en sjelden tur på galeien, men det blir sjeldnere og sjeldnere.

Er loungevinen virkelig så god? Aldri, bortsett fra i enkelte F lounger og noen få C.

Er jeg såpass norsk av meg at jeg drikker den likevel? Ikke faen. Da blander jeg meg heller en GT.

Taxfree? Heinemann (eller up the hineyman som jeg kaller dem) er det største rippofselskapet som finnes og jeg handler aldri fra dem. Absolutt alt er dyrere enn her i USA, det meste er vanvittig mye dyrere. Deodoranten min fra Clarins koster 14 daler her mens hos Up the hineyman koster den 20 daler.

Nordmenn er idioter, derfor finnes taxfree, ferdig med det.

Shyneno, EgilSk, DanH and 1 other person like this.
  17. knutfin

knutfin Medlem

Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg reiser alltid i privatsammenheng, men det er oftere uten loungetilgang og premiumkabiner enn med (er EBS). Men når det først er det, forsyner jeg meg nok ganske godt. Hvertfall av øl og sprit jeg sjelden har tilgang på. Jeg er student, så "gratis" børst er jo noe av det ypperst her i livet, hvertfall mitt.

Taxfree går jeg rett igjennom, gidder ikke drasse på flasker og poser.

Last edited: 03. april 2017
    miura and Thomas123 like this.
  18. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,322
    Bonuspoeng:
    113
    Tja....det er vel variasjoner her også med alt. Som Aftenbladet i stvg skriver så er det sikkert noen som drikker mer på reise/utstasjonering, men de fleste endrer litt på det etter en stund.

Blandt mine kollegaer så reiser de fleste mye, og drikker lite 'kidsa' på jobb har litt høyere drikkefaktor de første månedene kanskje.

Egen selvangivelse; I 2016 så kan jeg komme på en gang - tok et glass sjampis når kona var med på F bonustur :). Resten av fjorårets ca 35-40 overnattinger i lufta var på vann og brød (Også en og annen cola da.....)

19. nissen

nissen Medlem

Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Har jeg med en kollega så blir det nok litt mer enn nødvendig alkohol i lounge/under reisen. Vi har det dog trivelig :)

Taxfree er ikke veldig viktig for meg. Hvis det er mye folk/kø så orker jeg ikke kjøpe. Hvis det ikke er kø så tar jeg kanskje med meg et par flasker vin (som ikke er noe spesielt billigere enn vinmonopolet). Jeg har fått endel kommentarer fra de i kassene om jeg kan kjøpe mer på kvoten. Det hender folk ser rart på deg hvis du går forbi taxfree også :)

20. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Innenriks drikker jeg aldri, og har som alltid bil stående.

Hender jeg reiser til Stockholm dagen før et møte, og blir fort noen Gin & Tonic i gullstua (it's always gin o'clock somewhere) :p , samt den obligatoriske brød med røkelaks. På Tax Free blir det alltid noe sprit tatt med. Ikke fordi jeg drikker så veldig mye, men det er mest penger å spare her. Og når jeg koser meg litt iblant hjemme, så er det ofte GT eller noen andre type drinker.

Synes det er veldig mye negativ omtale for tiden som blir slengt mot såkalte "businessfolk". Som at staten subsidierer "de velbemidlede" med billig sprit (og tegner et bilde av folk i dress som suser rundt halvveis beruset døgnet rundt, (samt full fest på jobbreiser). Og jammen så blir en sett ned på av Jesus også hvis en benytter seg av priority boarding.

De fleste av oss er helt vanlige folk som reiser litt i jobb. Og på kortere strekninger så er det ikke så veldig mange i SAS Plus (som eksempel) som tar seg noe alkohol. De aller fleste holder seg til vann, kaffe, brus eller smoothies.

Og hva er galt med å kose seg litt ekstra på kvelden hvis en er ute i jobbsammenheng? En skal ikke undervurdere nytten av litt godt selskap på kvelden.

Mbj, Edin, Stuttfeiten and 3 others like this.

Del denne siden