Jeg har lurt i lengre tid på hvordan det fungerer med reiseforsikring dersom en i siste liten må avbryte booket bonustur (mindre enn 24 timer før avreise). Vet at en kan avbestille SAS bonusbilletter opp til 24 timer før, men hva skjer dersom uhellet er ute nærmere avreise ? Får en da bonuspoeng i retur fra forsikringsselskapet? Konverterer de poeng til kr ? Hva med CT billetter, der verdien er høyere enn bonuspoengene en har betalt for dem pga rabatt ? Noen som har vært borti dette og har erfaring med det ?
Fra reiseforsikringen i SAS Amex-kort: "Ved avbestilling av reiser hvor det er benyttet SAS Euro Bonuspoeng gjelder følgende: I tilfeller hvor SAS ikke refunderer antall ubenyttede bonuspoeng, vil disse bli tilbakeført til kortinnehavers SAS Euro Bonuskonto." Dette krever riktignok at årsaken til avbestillingen er et godkjent tilfelle (sykdom etc.).
Men da overfører de poengene som ble brukt. Men antar at en mister CT da, for den er allerede brukt. Så dersom en bruker CT så kan risikere å kun få halvparten refundert hvis en ser på verdien av poengene..
Amex/SAS vil gi tilbake Companion Ticket med samme utløpsdato som tidligere dersom reisen avbestilles med gyldig medisinsk årsak. Litt problematisk om man avbestiller en reise som er tett opp mot utløpsdatoen, men ellers en grei ordning.
De fleste reiseforsikringsvilkår jeg har lest gir ingen refusjon av bonusbilletter eller lignende instrument. Unntaket er som nevnt SAS Amex (som sa er kortet som gjelder for SAS bonusbilletter)).
Hva med forsikringsvilkår generelt da på bonusbilletter. Dersom en mister hjemreisen pga sykdom i businessclass på CT for eksempel, har man da krav på ny billett hjem i samme booking klasse som var booket? Er det noen som vet? Dersom en mister utreise pga sydom når en reiser på CT så nevnes det at en kan få refundert bonusbilletten med SAS Amex. Ser for meg det er vanskelig å booke om på de datoene en ønsker dersom en skal ha avreise ett par dager senere for eksempel, pga mangel på bonusseter i business så nærme avreise. Men hva med catchup av reiserute? Har en krav på å få ny billetter i samme booking klasse som en booket for å catche up reiserute? Alternativet ser jeg for meg er at forsikringsselskapet må betale for alle forhåndsbetalte kostnader på turen istedet.
God morgen! Da har jeg akkurat havnet i en situasjon her. En CT booking gjort av meg, kan ikke gjennomføres pga spysyke i reisefølgets familie. (Hans datter og kone er syk) Spysyken oppstår 0100 og avreise er 06.30 Får ikke ringt inn og avbestilt Bestilling er betalt med SAS Amex Elite CT er utløpt på dato. Skulle dette være mulig å få dekket på Anex Elite forsikringen? C
Ja, har lest de. De dekker sykdom i nærmeste familie. Men så er det noen fraser rundt om som dette som gjør meg usikker. «Vær oppmerksom på at EuroBonus-poeng ikke betales tilbake ved avbestilling.» Avbestilling er det jo forsåvidt ikke, det er ikke mulig å avbestille. Det er et skadetilfelle.. så derfor spør jeg her inne. Og det nevnes over at amex elite er det eneste som tilbakebetaler poeng ved sykdom. Men så er spørsmålet om det er utdatert info.. C
Normalt dekkes jo ikke refusjon av bonuspoeng eller lignende, som du selv er inne på. Jeg har riktignok fått dekket cashpoints fra DY en gang, men det er jo litt enklere siden 1 cashpoint = 1 krone, og sånn sett mulig å fastsette verdien av. Avbestilling uten at det er en et skadetilfelle dekker jo forsikringen uansett ikke, så når de skriver at eurobonuspoeng ikke tilbakebetales ved avbestilling, mener jeg dette er underforstått at avbestilling skyldes et skadetilfelle som dekkes av forsikringen - i dette tilfellet sykdom. Men det skader jo ikke å sende inn et krav til Amex forsikring. Uansett skikkelig kjipt når det oppstår sykdom akkurat i 24 timers vinduet mellom avbestillingsmulighet og avreise - been there, done that. Håper det ordner seg! Edit: Ikke helt våken her, men ser jo nå at det ikke er du og din familie som skal på reise. Den forsikrede (+ hans samboer/ektefelle/barn) er den som har betalt reisen med amex eller eb-poeng, dvs deg. Og siden det ikke er du som er syk, kan jeg ikke se at forsikringen kan benyttes i dette tilfellet.