I September i år har jeg vært i 9 dager Seoul Sør-Korea. Til neste år vil jeg også tilbake til Sør-Korea, men da besøke Busan. Samme tidspunkt September. Jeg har også lyst å reise til Tokyo. Dermed tenkte jeg kanskje å kombinere begge. Først reise til Seoul (fordi Finnair flyr ikke til Busan lenger). Deretter ta toget (3timer) til Busan. Jeg regner med 6 dager (5 overnattinger) i Busan. Deretter ta flyet til Tokyo tidlig på den sjette dagen. Jeg regner med 5 dager (4 overnattinger) i Tokyo. I år reiste jeg med Finnair til Seoul, med mellomlanding i Helsinki. Det passet meg bedre som bor oppe i Tromsø. Når jeg ser på flyprisene nå for enkeltbilletter så er det veldig mye dyrere enn å kjøpe tur/retur til en enkel destinasjon. Tromsø - Seoul: 14800kr Tokyo - Tromsø: 18500kr Totalt: 33300kr Prisen for fly mellom Busan/Tokyo vil komme i tillegg. Tromsø - Seoul: 10650kr (tur) / 11760kr (retur) Totalt: 22410kr Tromsø - Tokyo: 9800kr (tur) / 10800kr (retur) Totalt: 20600kr Hvorfor er det så mye dyrere å bestille enkeltbilletter? Er det ikke mulig å bestille en tur/retur, med retur fra en annen flyplass? Hadde det bare vært mulig å fått prisen for Tromsø/Seoul (10650kr) og Tokyo/Tromsø (10800kr), totalt 21450kr. Jeg måtte betale over 10000kr mer, kun for å bestille 2 enkeltbilletter i stedet. Det virket som en god plan til å begynne med. Reise først til Busan for 5 dager, deretter Tokyo for 5 dager. Men det ville blitt for dyrt, ikke verd det. Tenker jeg heller reiser bare til Busan i 2025, så blir det Tokyo i 2026. Bare jeg som er veldig utålmodig og vil få mest mulig ut på kortest tid.
Forslag: Vurder Busan-Japan med båt i stederfor fly. Vet ikke om det er noe særlig billigere, men det gir en annen opplevelse.
Det er mulig å ta båt, hurtig eller vanlig, fra Busan til Fukuoka. Hvis du skal ta mye tog så fantes det før et togpass for både KTX og Shinkansen, mulig det eksisterer enda. Får sett mer av Japan på den måten.
Hovedårsaken til at det er dyrere med enveis er nok at flyselskapene vil at du skal fly begge veier med dem, og sikre at de selger omtrent like mange billetter hver vei på hver rute. Nesten alle selskap differensierer prisene slik utenriks, med unntak av noen lavprisselskap som selger alle billetter som enveis (t/r = 2x enveis). Om du vil reise slik du hadde tenkt ville jeg søkt opp multi-city rute slik @trygveat beskriver, og kjøpt separat fly PUS-NRT. Alternativt kjøpe t/r Tokyo med Finnair og separat t/r NRT-PUS (fås fra 1000,- per vei), fly fra Tokyo tar for øvrig kortere tid enn tog fra Seoul. Det er forresten for tidlig å bestille flybilletter med lavprisselskapene der, noen av de legger ikke ut før 6mnd før. Jeg så derfor på prisene i mars.
Var ikke klar over den muligheten. Takk for tipset. Prøvde det ut nå hos Finnair. Merkelig Business var ikke mulig å velge. Heldigvis kunne jeg velge Premium Economy. Men på returen fra Tokyo til Tromsø, så kunne jeg kun velge Premium Economy Light. På turen til Seoul kunne jeg velge Light, Classic og Flex. Dersom jeg valgte retur på Lørdag 20 September 2025 i stedet på fredagen, så kunne jeg velge Premium Classic, men fortsatt ingen Flex. Valgte jeg retur på Torsdag 18 September 2025, så kunne jeg velge Flex på returen. Liten vits å velge Flex på Tur, hvis jeg ikke kan velge Flex på Retur. En annen grunn til at jeg velger Flex er å kunne velge foretrukket sete, men kan hende dette kan kjøpes utenom (tror det koster 900kr per sete). Ser at hvis man er en liten person, eller ikke har noe i mot litt 13 timer med tortur å sitte i Economy, så kan man få rimelige billetter fra Tokyo (4500kr). Ennå 1 år til September 2025, men noen av billettene fra Tokyo står det "Last N at this price. N < 8). Er det noe spesielt med Tokyo som gjør at man ikke kan velge Flex-billetter?
Båt fra Busan til Japan, hvis man velger hurtigbåten tar 3t40m https://www.directferries.com/busan_hakata_fukuoka_ferry.htm Kanskje verd det for å oppleve havreise mellom Korea og Japan.
Reise tur/retur til Tokyo. Etter ankomst Tokyo ta båten til Busan (Eller fly). Etter 5 dager reise tilbake til Tokyo og være der i 5 dager og reise tilbake til Norge fra samme flyplass. Det er jo også en mulighet. Jeg sjekket båtpris, og en vei kostet ca. 120 dollar. En tur/retur med Fly Tokyo-Busan ville kostet meg rundt 4000kr (kjapt søk på Google Flights).
Som nevnt har ikke lavprisselskapene sluppet billetter så langt frem i tid enda, når de slippes kan du få t/r til 2000kr. For øvrig om det er båt til Fukuoka så sparer du ikke noe på det, da Shinkansen til Tokyo derfra koster 1700kr, ev. fly 1000kr. Men sikkert verdt det for opplevelsen, og du kan ev. spare litt med en natt eller to på rimeligere hotell i Fukuoka vs. Tokyo.
Kanskje du klarer å spare opp 30.000 (FlyPremium nivå 4) eller 50.000 EuroBonuspoeng og kan booke SAS Business på Tokyo-Tromsø?
Hei. Et tips her vil være Jin Air. ( lavpris selskapet til Korean ) De flyr deg gjerne PUS-NRT for litt over 100 USD Har flydd mye med de & funker veldig fint. Alternativt har også Peach Air mange lavpris turer til og rundt i Japan & omegn men da må du kanskje dra fra Seoul. Peach har iallefall PUS-KIX & om man først skal til Japan så er jo Osaka / Kyoto / Nara flotte steder & enkelt å komme videre til Tokyo
Er ennå lenge til September 2025 Tur/retur med Finnair har ordnet seg. Der fant jeg ut Multi-city valg var mulig. Må bare finne ut av og planlegge om det blir Fly eller Tog/Båt resten av turen. Seoul - Busan: Fly blir nok raskest. Tog kanskje enklest, men tar lenger tid. På tog får jeg kanskje også en litt mer behagelig tur samt mulighet å se litt av landet mellom Seoul og Busan. Tog: En vei Economy: 880kr First Class: 1212kr 300kr ekstra for bedre seter. Kanskje verd det. Jeg sjekket fly mellom Seoul og Busan. Toget var faktisk raskere (3 timer), kontra nesten 4 timer med fly. Det er fordi det var ingen direktefly mellom Seoul Incheon og Busan. Da må jeg først fra Incheon til Gimpo flyplass. Da tar flyet 1 time til Busan, og koster 300kr med Air Busan. Har noen tatt Bullet Train fra Seoul til Busan? Er det en fin tur med god utsikt, behagelig å sitte på? Busan - Tokyo: Fly blir nok raskest. Kanskje også enklest. Bestille flybillett i god tid. Pris nå i Mars en vei fra 819-2200kr Dyreste flyselskap er Korean Air. Billigste flyselskap er Air Busan. Andre flyselskap: Jin Air 1300kr Jeju Air 1400kr Alternativ Båt fra Busan Busan - Fukuoka: 3t40m Var vanskelig å se noen spesifikk pris. Tror det vil bli rundt 1500kr. 350kr ekstra for Business Class. Kan være verdt det. https://www.jrbeetle.com/en/special/544/ Deretter tog videre til Tokyo Bullet Train Fukuoka - Tokyo: 2700kr og tar 5 timer. Tror Alternativet med båt blir uaktuelt for meg. Totalt reisetid blir opp mot 9 timer. Totalt kostnad opp mot 5000kr. Selv om det hadde blitt en fin tur med båt/tog er det alt for dyrt, og tar alt for mye tid av min ferietid.
Jeg har tatt KTX flere ganger mellom Seoul/Gwangmyeon og Busan/Mokpo/Gyeongju. Veldig behagelig måte å reise på. Utsikten er ok og du får sett en del, men for å være ærlig så har jeg ikke egentlig vært opptatt av det så ikke stol 100% på meg her. Det går 4-5 KTX per time fra ca kl.5 til sent på kveld kl.24 eller noe sånn mellom Seoul og Busan i hver retning. Og de er stort sett fulle. De er også 99.9% på tid. Veldig imponerende egentlig. I first class er det 1-2 konfigurasjon, stort sete og kjempegod benplass. Gratis vann og snacks. I vanlig klasse er det 2-2 konfigurasjon og også veldig god benplass. Med mindre man er veldig stor så holder det lenge med plassen i vanlig klasse. Første klasse: Vet ikke hvor du har funnet de prisene, men det er mer enn dobbel pris. Billigste er å bestille direkte fra KTX sine nettsider, men kan være litt krøkkete. De har Engelsk men kan allikevel være litt komplisert. Jeg har funnet ut at det letteste er å bruke Trip.com appen for å kjøpe KTX billetter hvis man ikke snakker Koreansk. Prisene er kun 5-10% dyrere og man kan velge sete også.
Det var jo mye billigere enn det jeg fant av priser https://www.koreantrain.com/all-about-ktx-tickets Hvorfor kan man ikke velge Norsk valuta hos Trip.com. De har Dansk og Svensk, men ikke Norsk. Likte at man kan bestille den hos Trip.com. Da kan jeg få Trumf-bonus. Men ikke mye, bare 1.5% bonus.
Nå har jeg bestilt flybillettene for reisen min. Det er ennå lenge til September 2025, men jeg var interessert i å velge et bestemt vindusete ved første rad på Premium. Billettene er Flex, så kan avbestille senere hvis det skulle være nødvendig. Tur: Tromsø - Seoul Retur: Tokyo - Tromsø Mitt første søk hos Finnair med Multi-City så fikk jeg ikke mulighet å velge Flex (merkelig nok). Jeg måtte prøve søke på nytt, første normalt Tur/Retur Tromsø-Seoul, og fikk velge Flex. Deretter forsøkte jeg Multi-City på nytt med Tromsø-Seoul og Tokyo-Tromsø. Heldigvis fikk jeg ved dette forsøket lovt å velge Flex. Siden jeg også hadde lyst å velge flyseter ville det uansett blitt nesten like dyrt som Flex. Jeg gjorde regnestykke på min forrige reise med Finnair. Et flysete koster 900kr, og flybilletter med setevalg ville "bare" vært 1600kr billigere enn Flex. Jeg tenker valg av fly mellom Busan og Tokyo kan jeg gjøre senere. Det er vel ikke noe hast å bestille de billettene nå så tidlig. Båt fra Busan blir det nok ikke, siden reisetiden da til Tokyo blir veldig lang (opp mot 10 timer Båt+Tog). Jeg har ennå ikke helt bestemt meg fordelingen av dagene mellom Busan og Tokyo. Jeg har 11 overnattinger totalt. Reiser Tirsdag 09 September. Lander i Seoul Onsdag 10 September på formiddagen. Reiser med Tog til Busan og er i Busan senere på ettermiddagen. Reiser tilbake til Tromsø fra Tokyo på Søndag 21 September. Fordelingen jeg tenkte var 5 dager i Busan, og 6 dager i Tokyo.
Interessant tråd. Hvordan er det å ta en slik tur midt i fellesferien? Vi er tidligere hatt ferie i Bangkok og Hua Hin og i Mexico midt i fellesferien, så vi takler varmen. Men litt usikker på om det finnes områder her hvor man kombinere Sol/bad og by?
Jeg var i Seoul i September i år. Det var veldig varmt allerede så sent på året med temperatur over 30 grader. Jeg har blitt frarådet flere ganger å reise til Sør-Korea på sommeren, fordi da er det ekstremt varmt der. Regner med samme nok gjelder også Japan, og nokså hele Sør-Asia regionen. Men takler dere en varme på mellom 30 og over 40 grader, så er det nok sikkert helt greit å reise dit i fellesferien. Jeg klarte å bli forkjølet når jeg var i Seoul, fordi alle inndørs og transport har ekstremt nedkjøling. Inn/Ut av slike lokaler flere ganger daglig var nok det som forårsaket min forkjølelse der. Når det gjelder Sol/bad så er nok Busan bedre enn Seoul. Der er det veldig fine strender. Derfor jeg har valgt til neste år å reise til Busan med forlengelse videre til Tokyo.
Uten at jeg noe expert på Busan vil jeg si at det var fine strender og varmt og fint når jeg var der i slutten av september for en del år siden. Er mange mennesker internt i Sør-Korea som reiser dit i helgene pga sol, varme og mat. Men som alle andre plasser i Sør-Korea Asia er det trygt og godt. Var en uke i Ulsan også, men der var det ikke så mye beach(ferie) som Busan. Tok fly ned til Busan og tog tilbake til Seoul. Prøver å legge med bilde av stranden, slik at man får et inntrykk Litt artig at grytidlig om morgenen driver koreanerne å svømmer fra ene enden av bukta og tilbake(prøvd å ta bilde) PS! Jeg er ingen expert, og det er sikkert mange andre som har vært i Busan som kan fylle på med info.
Jeg ville ikke reist til Japan eller Korea for badeferie, men du har både Jeju og Okinawa. Ellers er juli trolig den verste måneden mtp vær for begge land (varmt, fuktig, monsun-regn), med august som kun marginalt kjøligere. Men skal ikke krisemaksimere heller, det går jo greit om man er forberedt på det.
Driver å leter etter hoteller i Busan nå hos Hotels.com. Min reise er ikke før til September neste år, men Hotels.com har nå 9,3% Trumf-bonus nå fram til 4 Desember. Noen som kan anbefale hoteller i Busan? Hvor er det anbefalt å bo i Busan? Noe nærmere spesielle markeder (slik som Myeongdong i Seoul), i Busan? Hva med å bo i nærheten av Haeundae Beach i Busan? Eller er det bedre med et annet område der. Da jeg var i Seoul i September bodde jeg i Mapo, men i etterkant tenkte jeg at det hadde vært bedre med hotell i Myeongdong-distriktet. Har så vidt begynt å se gjennom søkeresultatet på Hotels.com og kommet frem til disse https://no.hotels.com/ho562312/best-western-haeundae-hotel-busan-s-r-korea https://no.hotels.com/ho3303284192/l7-haeundae-busan-s-r-korea https://no.hotels.com/ho444653/best-louis-hamilton-hotel-haeundae-busan-s-r-korea Denne siste har teppegulv på rommet, men det ser ut til å være et veldig fint rom. Holder meg som regel unna hotell som har teppegulv. Foretrekker også Dusj fremfor badekar. Hvis det er badekar må det være et ordentlig romslig badekar. Det er så mange hoteller å velge mellom. Fant 60 hoteller med Gjestevurdering "Veldig bra 8+" til maks 2000kr per overnatting. Jeg er litt urolig for å velge hoteller som er ekstra billig, men jeg har heller ikke lyst å bruke alt for mye penger på hotell. Jeg vil ha god kvalitet på hotellet. Gode senger, god seng/sengtøy. Det Best Western ser ganske bra ut. Ikke noe teppegulv. God standard. Men jeg er kun kjent med Best Western i Oslo. Der var BW et helt greit hotell, men ikke noe spesielt. Totalt for 5 overnattinger L7 Haeundae by Lotte: 7800kr - Rom Standard King Best Louis Hamilton Haeundae: 6300kr - Rom Deluxe King Best Western Haeundae: 3500kr - Rom Standard Litt å spare på å velge noe litt billigere. Men jeg betaler gjerne litt ekstra hvis det er bedre kvalitet. L7 Haeundae sier de er litt mer luksuriøst, og har til og med et svømmebaseng ute. Men rommene deres ser så veldig billig, og enkelt. Men der går også min makspris, hva jeg ønsker å bruke. Selv om jeg har råd til mer, har jeg ikke lyst å ta meg råd til høyere hotellpris.