Bare jeg som får opp denne reklamen på sidene her? Er vel neppe noe IF har noe samarbeid med. En rar side som utgir seg for å være NRK.
Har også fått opp noe lignende, så har bare rapportert det. Dessverre er det ikke et eget valg for å rapportere svindel/scam, så fikk bare valgt "upassende"..
Forslag til insidfeflyer: Opprett en patreon-side slik at de av oss som bruker ad-block ikke får dårlig samvittighet. Jeg skrudde på adblock forrige gang det dukket opp en slik svindelreklame, og skrur det ikke av. Kjipper derimot inn noen kroner for å støtte forumet.
Adwords ser dessverre ut til å godta hva som helst av annonsører, så det er dessverre ikke så mye annet vi kan gjøre enn å fortsette og rapportere de inn. Patreon var en god idé, jeg skal ta det opp med ledelsen
Eller noe løsning à la "scroll", om det er mulig med noe sånt utenfor USA? Det er jo enda mer verdifull, man har en fast beløp i medlenskap som brukes flere steder, og websiden blir belønnet avhengig av tiden som blir brukt i den.
Jeg synes fortsatt en Scroll løsning er enda bedre, da den tillater litt av begge deler. Dvs. om du betaler får du oppleve siden reklamefritt, ellers så tar du "sjanser" med merkelige annonser. Patreon er i seg selv ok, men den fungerer bedre for en situasjon der en person (eller en liten gruppe mennesker) lager innhold, og dette deles først med en betalende masse av støttere. Jeg tror altså ikke at det ville være en god modell for et forum der alle bidrar til å lage innhold på en eller en annen måte. Da er det like greit å be om donasjon via paypal eller noe sånt, og ja, de tar også AmEx
For øvrig er det greit å tipse selve NRK om disse "reklamer", for når det de driver med er egentlig "phishing" så blir dette ulovlig og NRK kan få dette tatt ned fort.
Jeg er også villig til å spytte inn noen kroner, hvis det er slik at man kan betale seg fri for annonser når innlogget. Nå skal det sies at jeg ikke har fått disse svindelannonsene her, jeg får de bare på epost. Antar det er bitcoin/trading-ting?
Jeg kan bekrefte at NRK tar disse "reklamene" alvorlig og rapporterer dem umiddelbart. Akkurat Hivju-reklamen er en gjenganger som jeg er ganske overrasket over fortsatt sirkulerer. https://www.faktisk.no/notiser/aDw/falsk-nrk-artikkel-om-kristofer-hivju
Jeg rapporterer den hver eneste gang jeg ser den, og det er OFTE. Gjerne små nyanser i bildet eller teksten (og derfor kanskje en ny "kampanje" for hver gang?) men like mye useriøst hver gang. Google burde virkelig legge til "svindelforsøk" som rapporteringsmulighet.
Fjollete reklame, selv om den indirekte har et snev av sannhet i seg. Jeg husker fremdeles kona til Hivju fra NRK (Newton?). Hivju bidrar sannsynligvis godt til omsetningen i diverse klesbutikker, for den dama er dyr i drift
Heldigvis ikke Trillians klesbudsjett er minimalt, og det lille hun bruker håndterer hun med egne midler.
+2 (så @HaraldOslo også ville henge seg på) så da er vi +3 @lMartin - Ser hva du skriver også, men kom gjerne med tilbakemeldinger hvordan det kan løses (hvis det er mulig). Plages selv av div reklame her inne som jeg helt klart aldri har søkt på (i dag; hvordan rense øret). Det kjøres vel XenForo på IF så hvis det trengs kommunikasjon mot Citrix si gjerne ifra så kan jeg hjelpe til i hvert fall med den biten
Vi har pr nå ingen umiddelbar løsning dessverre. Ingen kontroll på de annonsene som dukker opp. Det har blitt jobbet med noen løsninger tidligere, men nå i coronatiden har det ikke skjedd så mye, og annonsemarkedet i vår bransje er heller ikke all verden nå Men hold ut med dette en stund til, så håper jeg at en smartere løsning skal dukke opp