Restskatt

Tråd i 'Bonushjelp' startet av TMan, 15. juni 2019.

  1. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg vil gjerne utnytte Payr så lenge det er mulig, men har ingen regninger akkurat nå(!) og nytt 96t vindu starter i morgen.

    Jeg har derimot en solid dose restskatt som jeg ikke har fått innbetalingsblanketten på enda.

    Funker det om jeg betaler til konto/KID for tilleggsforskudd eller blir det bare rot og surr? Evt finne KID fra i fjor?

    Noen som vet?
     
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    ArthurDent liker dette
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Kid-generatoren det er linket til fra siden @Storbaba postet fungerer. Du kan kontrollere at pengene faktisk er registrert innbetalt noen dager senere her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/se-dine-krav-og-innbetalinger/ (ihvertfall når den åpner igjen 20. Juni)
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    har allerede begynt å betale inn til min restskatt :) Beste måten å få masse poeng på. Det var enda bedre da vi hadde shell mastercard *sukk*
     
  5. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Vent til kravet går til Statens Innkrevingssentral, og ta hele regningen med SAS MC ;)
     
    Shyneno liker dette
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    :p Vi får mase på dem så de starter å ta amex eller Paypal :cool:
     
  7. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lav er skatteprosenten din, Harald?

    Om jeg i teorien skulle sette skatten min til 0 (har 500k i året). Vil det jeg får inn i år bare bli et heidundrandes utsatt problem til neste år? Mangler litt mer enn jeg får inn netto etter (riktig) skatt til å kvalifisere til SAGA på formue (før alt ryker og jeg blir gjeldsslave) med no strings attached. Vurderte da å senke skattesats betraktelig (har rundt 1.7m nå), dra inn 300k+ (vil vel da telle som 2m formue) og så kommer restskattekrav på 100k+ til sommeren 2020?
     
  8. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    OMG! Blir stadig imponert over kompetansen på dette forumet. Har ikke klart å sette dere fast enda :) Takker for gode tips!
     
    Shyneno liker dette
  9. Simennzz

    Simennzz Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Hva betaler du med nå? SAS MC frem til aug?
     
  10. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Skattekrav går aldri til Statens Innkrevingssentral, dei vert handtert av skatteoppkrevjaren/kemneren i kommunen.

    Det er ikkje utenkjeleg at også Skatteetaten og skatteoppkrevjaren vil lansere moglegheit for innbetaling via kort, men det vert nok tidlegast til neste års restskatt.
     
    FlyforTog and Shyneno like this.
  11. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Bare til info så var fristen for å unngå renter 31. mai (da sparer du også 100 kr) :)
     
  12. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan får du til det?

    Jeg har justert gjeldsrentene til sånn, millioner og jeg får ikke skattesatsen under 20% uansett hva jeg gjør. Kanskje jeg justerer feil poster da?
     
  13. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Med ordinær lønnsinntekt er det tilnærmet umulig å gjøre dette på en lovlig måte. Etter skattelovgivningen har du en plikt å gi telle opplysninger om dine inntekts- og utgiftsforhold. Gjør du ikke det kan du straffes. Husk at skattekontoret også mest sannsynlig vil foreta en manuell kontroll hvis du setter skattesatsen for lavt.
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke så veldig lav, og årets baksmell var ganske lav sammenlignet med tidligere år. Jeg jobber som konsulent og i fjor hadde jeg en usikker inntekt så skattekortet mitt var justert ned til å være den garanterte inntekten. Men så sitter jeg også på noen veldig bra fond. Jeg realiserte en del av avkastningen (som utløser skatt) og dette forklarer hvorfor jeg hvert år har en fin restskatt å betale. Pengene setter jeg så klart inn igjen med en gang slik at jeg har penger til restskatt satt av i fondet.

    For å svare på spørsmålet: i år har jeg tabell 7103 med trekkprosent 34%

    Dessverre er det ikke lagt opp til at du selv er ansvarlig for å betale skatt i løpet av året, ellers hadde det vært gunstig å putte pengene et sted du får bedre avkastning (med tilhørende risiko). Med Payr så kunne man jo sett for seg at man betalte inn skatt hver måned også, men det går altså ikke ;-)

    Grunnen til at det er sånn er fordi veldig mange ikke klarer å tenke langsiktig og konsekvenser, så det hadde blitt mange skattegjeldsslaver. Har ofte hørt kolleger si det er så fint med den tvungne sparingen av feriepenger fordi de hadde aldri klart å gjøre det selv. Jeg har også hørt folk som ikke har forstått hele greia med halv skatt i desember, typ "jeg skal jobbe masse overtid i desember, for da er det bare halv skatt!", uten å tenke over at det biter dem i rompa neste år..
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, SAS MC så lenge det går. Etter det så må jeg revurdere om jeg skal fortsette med payr. Det er vel ingen kort som direkte eller indirekte (via trumf) gir eurobonus, men samtidig har jeg jo regninger som skal betales, så kanskje jeg skal samle noen Choice-poeng. Hvis choice-poeng derimot er så ubrukelige at de går ut på dato før jeg rekker å samle nok poeng til en overnatting så gidder jeg ikke det ekstra bryderiet
     
  16. matsjonas

    matsjonas Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Shyneno and Wiolenze like this.
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Shyneno, Tjo, indahla and 3 others like this.
  18. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Evt. 22 07 70 00 (kjem til same plass) dersom du ynskjer å spara nokon kroner.
     
    Shyneno liker dette
  19. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Visste ikke at de opplysningene til skattekortet måtte være riktig.

    Dog aner jeg jo ikke hva jeg kommer til å tjene på et år (det kommer jo an på hvor mye jeg jobber).

    Jeg fikk satt satsen til 21% i år, og 20% i fjor. Så det er ikke helt umulig. Men i fjor betalte jeg alt for mye skatt i begynnelsen.
     
    KVTL liker dette
  20. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Det står ganske så eksplisitt på selve skjemaet, i veiledningen og under signaturprosessen at opplysningene skal være riktige så langt du kjenner til. Du skal slite mye for å sannsynliggjøre at du ikke var gjort kjent med dette. Å unnlate å rapportere om forhold du beviselig visste om er straffbart.

    Når det er sagt:
    Variabel inntekt vil være skjønn og der kan du legge deg i nedre del av skalaen av det du tror du vil få, men ikke helt på jordet. Hvis du feks har tjent mellom 260 til 400 så kan du skrive 220 kanskje, men å legge seg på 50 blir for mye.

    Videre er det fullt lov å legge inn at du tror du vil få økt rentekostnad på lånene dine og også dersom du har tenkt å låne mer til oppussing feks så kan du øke gjeldsrentene. Feks å legge inn 1% mer rente og 1 mill mer lån til oppussing nedbetalt over 20 år er Ok.

    På fradragssiden kan du nok også leke litt med reisekostnader dersom du er i nærheten av å komme over minimumsgrensen. Pendlerfradrag bør du kunne sannsynliggjøre så det ville jeg ikke ha lagt inn noe for med mindre du kan forsvare at du kanskje må pendle. Barn kan du teoretisk legge inn hvis du vil hevde at du og kona planlegger barn til neste år, men er litt usikker på om Skatteetaten lar den passere på skattekortet.

    Man bør også vite at Skatteetaten har «roboter» som flagger skjema som er unaturlige i forhold til tidligere år og de data Skatteetaten sitter med. Disse sendes til manuell kontroll og da får du gjerne brev i posten med beskjed om å svare for hvorfor du har rapportert slik du har gjort.
     

Del denne siden