Retro #2 - Club World til JFK for 4400,-

Tråd i 'Reisebrev' startet av OttoL, 02. mai 2020.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Bakgrunnen for turen startet 6. august 2015. Jeg hadde akkurat gått lei av et kurs, og gikk tilbake til kontoret for å lese noen e-post. Effektiv som jeg var, åpnet jeg selvfølgelig bonusfeber.no (den gang denne siden hadde et skikkelig navn..). Det første som slo mot meg var dette innlegget:
    https://insideflyer.no/forums/threads/tilbud-på-ba-business-til-usa.3704/

    Her var det ikke vits å sette seg ned og tenke seg om. Jeg hev meg rundt og fikk bestilt en tur før det ble tatt ned, og det var til JFK. Av en eller annen grunn ble det januar, men la gå. Ruten ble uansett slik
    upload_2020-5-2_14-40-35.png
    Jeg tenkte ikke så mye mer på det, siden jeg haddde lest om flere såkalte feilprisinger som med gode eller dårlige unnskyldninger ble trukket noen dager senere. Dermed slapp jeg ikke jubelen løs med en gang. Fem dager senere dukket imidlertid denne e-posten opp:
    upload_2020-5-2_14-41-27.png

    Så da var det bare å glede seg til en tur til NYC i januar. Den 7. januar roet jeg reisenervene litt med en tur i det som må sies å være standard bergensvær
    upload_2020-5-2_14-42-31.png

    Dagen etter var tiden kommet for tur, og før jeg visste ordet av det befant jeg meg på rad 1 på BGO-LHR
    upload_2020-5-2_14-44-26.png

    Selvfølgelig et nydelig vær denne dagen også
    upload_2020-5-2_14-45-15.png

    upload_2020-5-2_14-45-39.png

    Jeg har en mekanisk innstilling som tilsier at det ikke er mulig å drikke alkohol før klokken 14.00 på hverdager. Så også denne dagen. Selv om folk satt på flesland og durte nedpå de herrrrrligste halvliterne til 120,-, tenkte jeg som så at den slags sentralstimuli fikk vente til LHR. Kanskje jeg ble litt farget av boken jeg leste også. Who knows? Uansett, I digress. Pose nøtter og glass med cola var uansett på pletten ikke lenge etter avgang
    upload_2020-5-2_14-47-46.png

    Mye har skjedd i verden siden 2016. British Airways har blant annet forbedret bort det meste av kvalitet på intra-europa. Januar 2016 hadde derimot British Airways det desidert beste business-produktet i Europa. Dette smakte rett og slett utrolig godt
    upload_2020-5-2_14-49-46.png

    Kort tid etter kom kapteinen på tråden og sa at vi hadde startet innflygningen til LHR
    upload_2020-5-2_14-50-37.png

    Typisk bergensvær i London også
    upload_2020-5-2_14-51-6.png

    Nå. LHR. Mange mener mye om denne flyplassen. Jeg liker meg her, og hadde ikke særlige tidskostnader med å gå gjennom sikkerhetskontrollen heller. Ved ny sjekk av billett fikk vi vite at BA115 skulle gå fra T5B, hvor også den beste business-loungen til BA ligger. Så det var bare å komme seg dit. Tok ikke noen bilder i loungen, men en kopp te ble inntatt. Så da vet dere det..

    Jeg er ikke personen som må sitte lengst i loungen, så jeg gikk og så på fly mens fruen pudret nesen. Etter hvert fikk jeg øye på dagens maskin, G-CIVC
    upload_2020-5-2_14-54-7.png

    G-CIVC ble levert ny til BA i 1994. Har senere fått såkalt OW-fargeskjema. Siden 31. mars har dessverre maskinen stått stille på BOH. Det er heller tvilsomt om maskinen kommer i luften igjen i normal rutetrafikk. Uansett. Kort tid senere var det boarding, inn flyet, opp trappen, og så finne seg til rette med et herlig glass eplejuice
    upload_2020-5-2_14-57-0.png
    upload_2020-5-2_14-56-16.png

    Kort tid etter var det pushback, og plutselig var vi i luften i retning JFK
    upload_2020-5-2_14-57-41.png

    upload_2020-5-2_14-58-7.png

    Fortsettelse følger plutselig :)
     
    Kristian, drsyk, Kalsnes and 16 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,756
    Bonuspoeng:
    293
    BA fra Bergen er savnet!
     
    Wiolenze liker dette
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Fin start og godt med litt mimring fra BA også :)... skulle gjerne vært ombord der nå...
     
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Dette innlegget viser kun menyen. For de som ikke bryr seg om slikt, kan dette skippes
    IMG_1647.jpg IMG_1648.jpg IMG_1649.jpg IMG_1650.jpg IMG_1651.jpg IMG_1652.jpg IMG_1653.jpg IMG_1654.jpg
     
    drsyk, Earl, jgroneng and 1 other person like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Crewet var virkelig på jobb, både bokstavelig og billedlig ment. Av en eller annen grunn tok jeg ikke bilde av noe annet enn pre-landing snacks, men det var godt til en kopp te det her.
    IMG_1710.jpg

    Mye kan sies om CW-setet. I 2020 har nok tiden løpt fra dette setet, men i 2016 var det ikke så mange andre selskaper som hadde noe vesentlig bedre produkt. Spesielt i 2. etasje i dronningen sitter du veldig greit.
    IMG_1712.jpg
    Ting går jo veldig fot når du har det kjekt, og plutselig var vi på bakken i JFK. Det er utrolig at et land som ligger så i front på teknologisk utvikling har så ræva flyplasser, men T7 på JFK er den verste terminalen jeg har besøkt. Tok 2 timer fra vi parkerte til vi var gjennom immigrasjonen. IMG_1717.jpg

    NYC var kjekt. To bilder oppsummerer turen. IMG_1809.jpg IMG_1817.jpg
    Returen kommer plutselig :)
     
    Kristian, drsyk, SAJblue and 10 others like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Mat må vi ha, takk :)
     
    drsyk liker dette
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for noe så fremmende som en fly reise, og et reisebrev :)

    Hvis T7 på JFK er så dårlig, hva synes du om PVG og CDG...Tror de 2 slår den glatt...
     
    OttoL liker dette
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Etter noen hyggelige dager i NYC med god mat og det ene etter det andre, var tiden kommet for hjemtur. BA har et opplegg som heter sleeper service, som gjør at man kan gæffle i loungen og så strekke seg rett ut på flyet etter avgang. Etter å ha stanget i trafikken, stanget i køen i sikkerhetskontrollen og manøvrert oss opp til loungen, fikk vi i oss noe mat. Dette avlukket er kun tilgjengelig for personer som fly CW, det vil si at status (sølv) eller business hos FI og LOT (som i 2016 også brukte loungen) ikke får deg inn her. Det er også en egen F-seksjon, hvor jeg også antar at samme opplegget finnes men at gull og GGL også har tilgang. Begge loungene er siden pusset opp. BA har vel også annonsert at de skal bytte terminal, noe som er forståelig. Uansett, I digress nok en gang. Over til et snikbilde
    IMG_1839.jpg

    I fremtiden vil ungene mine si "HEY! HVA ER BUFFET FOR NOE?" I januar 2016 var det derimot ganske normalt IMG_1841.jpg

    Loungen er stor og har masse sitteplasser. Vært her et par ganger, og aldri hatt problemer med å finne sitteplass. Har flydd BA182 hver gang, og det har vel vært en 6-7 avganger før min avgang de gangene. Likevel nok av plass
    IMG_1842.jpg
    IMG_1843.jpg IMG_1844.jpg
    "Pub"
    IMG_1846.jpg

    Kaffi, te og litt snacks
    IMG_1848.jpg
     

    Attached Files:

    Last edited: 04. mai 2020
    Kristian, SAJblue, Earl and 6 others like this.
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Flyet var rundt en time forsinket, og det ble også byttet fra 77W til en eldre 772 uten F. Klokken 00.30 var terminalen rimelig stille.
    IMG_1852.jpg

    Kabinen. I beste fall 50% belegg i CW.
    IMG_1854.jpg
    I beskrivelsen av turen over til JFK kom jeg i skade for å si at dette var et glass eplejuice. Det er det da altså ikke, selv om jeg selvfølgelig kunne sneket den inn der for å se om folk faktisk gidder å lese vissvasset jeg lirer av meg.
    IMG_1857.jpg
    2-4-2 CW. BA var først ute med lie-flat i 2006 da dette designet ble introdusert. Tiden har derimot løpt fra CW, og de nye club suites rulles ikke ut et sekund for tidlig.
    IMG_1864.jpg

    Fikk levert ut menykort for frokosten. For de med tvangstanker beklager jeg at jeg ikke klarte åh olde meg til boksen. Muligens også en forklaring på hvorfor purser "rotet" vekk kortet. IMG_1865.jpg

    Avgang, sving, nice utsikt.
    IMG_1899.jpg

    Til tross for et forsvunnet frokostvalgkort, fikk jeg frokost. Kaffi, appelsinjuice og glass melk. Sov som en stein på turen over.
    IMG_1908.jpg

    Avsluttet med enda en kopp kaffi og et glass til med juice.
    IMG_1909.jpg

    Om jeg ikke husker feil så var ikke flyturen noe lengre enn i overkant av 6 timer. Rart å tenke på at man frivillig presser seg inn i en SAS/DY-maskin til LPA med ca samme flytid. Fikk også med meg et bilde av maskinen som tok oss over til JFK. I mellomtiden hadde den vært et par ganger til MEX
    IMG_1939.jpg

    Etter en runde på LHR var det avgang mot BGO IMG_1959.jpg

    Afternoon tea IMG_1973.jpg
    Gamle utenlandsterminalen på BGO. Se for deg dette området med en 3-4 sydenfly samtidig om sommeren. Huttetu. En sen januardag i 2016 var det derimot lite folk.
    IMG_1977.jpg
    Og slik så det ut i Bergen noen dager senere. Om jeg ikke tar feil, er det en viss bergenser som nå bor i denne veien. Denne dagen var det en scooter som mente at snøvær var perfekt.....
    IMG_1986.jpg

    Dett var dett. Når abstinensene blir for store kommer det plutselig flere retrorapporter :)
     
    Kristian, Kalsnes, Earl and 7 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Digg! Kjør på med flere ;)
     
    OttoL liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,756
    Bonuspoeng:
    293
    Bor vel akkurat over hjelmen på mopedisten ... huset var ennå ikke bygget ...
    TAKK for turen!
     
    OttoL liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    CDG walk in the park i forhold.
     

Del denne siden