Rettigheter ved kanselering av fly på bonusreise

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av LN-KFK, 24. mai 2016.

  1. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde i går en bonusreise bestilling med KLM fra CPH til KRS via AMS. SAS kontoen er nylig tømt for en CT reise og direkte flight med WF kostet litt så tenkte 11.500,- poeng og 36 EUR på en bra connection tid i AMS var

    ett greit alternativ for og komme seg hjem.


    Fikk SMS\mail noen timer før avreise om at CPH-AMS fightens var kansellert. Og jeg skulle få nærmere info om ombooking innen 3 timer.


    Hørte ikke noe, men KLM appen viste at jeg var satt opp på en SK fight CPH-AMS med 10 min Connection til neste KL flight AMS-KRS.

    Prøvde meg på en innsjekk i SAS skranken, men fikk beskjed om at billetten ikke var omskrevet\aktivert.


    Gikk videre til Aviator billettkontor kontor som betjener KLM og sjekket opp der. Fikk beskjed om at hun ikke kunne bruke den rutingen jeg var satt opp på pga for kort transfer tid.

    Hun så på div andre alternativer, blant annet SAS via Oslo. Helt til hun oppdaget at det var en award ticket og fikk da beskjed om at kun KLM\Skyteam award billetter på samme klasse kunne benyttes.

    Neste ledige var om 2 dager, hvilket ikke var noen alternativ da jeg skulle på jobb. Hun sa jeg kunne forsøke KLM telefonen. De kunne heller ikke gjøre noen mere. Eneste de kunne tilby var og gi meg poeng og avgifter tilbake.

    Endte dermed opp med og betale 2700,- for en WF direkte flight samme kveld.


    Er man helt uten rettigheter på bonusreiser? Har hatt problemfrie bonusreiser i 10 år så har liten erfaring her. Men om det er tilfelle, risikerer man og bli sittende fast lenge på egen regning eller og må benytte seg av dyre enveis billetter.


    Ville tro at man i det minste var hadde krav på 250 EUR for denne om det var teknisk svikt? (Årsak ukjent, da flyet aldri forlot AMS for CPH)
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Aktivt Medlem

    Innlegg:
    382
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Er vel ikke helt uten rettigheter, men har også opplevd at en reise booket via SK måtte bookes om via SK. Stod i FRA og skulle til SFO, LH skranken kunne ikke booke om bonusbilletter som var booket via SK... Så da ble det 45 min på telefon til SK.

    Synes du skulle fått minimums komp, eller at de hadde dekket billetten med WF.
     
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Senior Medlem

    Innlegg:
    847
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Hæ? En bonusreise skal da kunne booket om til alle klasser ved kansellering. Aldri hørt om noe lignende. I hvert fall ikke med SAS/*A. Høres helt sykt ut!
     
    Petter B-C liker dette
  4. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Her har du nok muligens hatt maks uflaks med medarbeider! :( Håper du får refundert utgiftene dine :)
     
  5. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Ikke bra, KLM pleier å være kjappe og greie til å rydde opp når noe slikt skjer. Kjør klage via KLM sin hjemmeside, fikk akkurat igjennom 75% refusjon på en reise for en venn som ble downgraded på en langtur. De er ryddige og undersøker skikkelig når man sender inn en klage.
    Du skal i alle fall ha igjen poeng og penger, men jeg ville krevd refusjon av ny billett når ikke KLM hadde ryddet opp for deg
     
  6. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar.


    Skriver en liten klage og ser hva de har og komme opp med. Har vært platinum og gull der de siste 10 årene, så noe bør de ordne.


    På ordinære reiser har de som regel vært flinke når noe har skjedd. Opplevde sist at 600EUR refusjon pga forsinkelse ble ordnet få timer etter jeg skrev til dem.
     
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Samme EU-regelverk skal gjelde for betalte billetter som bonusbilletter.
     
  8. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    591
    Bonuspoeng:
    93
    Du har krav på komp, samt reruting, og når de sier at det er to dager senere, har du krav på dekning av rimelige utlegg i tillegg for ombooking+ matutgifter. Send dem krav, og følg opp snarest mot transportklagenemda fly.
     
  9. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Kort fortalt så fikk jeg dette svaret da det var kansellert grunnet dårlig vær:


    “We understand how inconvenient cancellations can be, so we do all we can to avoid them. Sometimes, extraordinary conditions such as severe weather cause unavoidable flight delays and cancellations. In these situations, we do all we can to keep our passengers informed and help them arrive at their destinations as soon as possible by arranging alternative flights or making alternative travel plans. I regret to inform you that there is no compensation due.

    In your case, you chose to travel with SAS and therefore we cannot remunrate the expenses you have incurred. I will kindly advise you to contact the Flying Blue department for any refund request.”


    Får sende over til Flying Blue og se om de kan gjøre noe mere...
     
  10. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Når flighten er kansellert pga vær, har man ikke rett til noe erstatning.
    Men var ikke cluet at du burde fått ombooking til første og beste rute, selv om det var bonusbillett? Hvorfor svarer de ikke på det?
     
  11. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    591
    Bonuspoeng:
    93
    OP har ikke sagt noe om vær, og heller ikke kundeservice har sagt det (selvom de korrekt refererer til regler om det skulle vært dårlig vær).

    Men du har rett på ditt andre punkt. 50/50 er jo like godt som myntkast:D
     
  12. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Har du på epostvarsel hver gang jeg poster, slik at du kan hoppe på en mulighet til å tråle gjennom det jeg skriver, og skrive noe drit? Skikkelig fritidsissues? :)

    Try again..

     
  13. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    591
    Bonuspoeng:
    93
    Trengs ingen varsler for å finne merkverdigheter i dine innlegg, men uansett OP syntes å være meget klar i sin kunnskap om årsaken.
     
  14. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg kjente opprinnelig ikke årsaken for kanseleringen, men denne er i følge KLM sitt svar grunnet været.


    Men ville jo tro at man til tros for bonusbillett skulle få første og beste ruten hjem igjen. De ga først beskjed om at den direkte ruten jeg endte opp med og fly og betale selv var full. De så videre på andre alternativer med SAS helt frem til de så at det vare bonusbillett og kunne deretter bare forholde seg til ledige økonomi awards med KLM\Flying blue.


    Om jeg hadde valgt og vente disse to dagene hadde jeg vel fortsatt hatt krav på hotell og mat til tross for dårlig vær? Det hadde ikke blitt noe billigere en og sende meg hjem samme kveld.
     
  15. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    591
    Bonuspoeng:
    93
    Har de sagt det var vær, og er det korrekt? Husk at KLM har bevisbyrden. At Ida sier det oppfyller ikke det, uansett hvor mange "venner" hun har som poster intetsigende bilder på snapchat.

    Hotell og mat i to dager, sure. 100%.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,711
    Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    @milehigh, det er greit at du er uenig med @Ida og at dere har dårlig personkjemi, men det jeg opplever i denne tråden er at du er ute etter å provosere. Fullstendig unødvendig.

    Du har mye informativt å bidra med, og er kunnskapsrik om emnene vi har. Kan jeg foreslå at du istedenfor å bruke bortkastet energi på usaklige forsøk på provokasjon heller ignorerer det du er uenig i?
     
    Henrik, Kjakan, Petter B-C and 4 others like this.
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    La nå ektefellene holde på, Roadking :D
     
    RoadKing and Kjakan like this.
  18. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    591
    Bonuspoeng:
    93
    I Bosnia var det lov å banke kjerringa, men ikke skyte (laus-)bikkjer. Jeg nøyde meg med det siste. Er jo egentlig veldig snill:D
    Ellers er det popcorn ved inngangen.

    Til OP, så har som nevnt flyselskapet bevisbyrden for dårlig vær. Transportklagenemnda vil ikke godta en udokumentert påstand fra flyselskapet. Grunnet slurv og dårlige beviser er det derfor en del som vinner frem i nemnda som faktisk ikke skulle gjort det.
     
    RoadKing liker dette
  19. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Etter noen ukers stillet ringte KLM, beklaget og sa de ville refundere hele beløpet.

    Så har da fått refundert aller utgifter, samt tidligere poeng & avgifter så reisen ble i realiteten gratis.


    2-3 dager senere kom ett nytt skriftlig avslag fra kundeservice. Virker ikke som de har helt kontroll på hvem som gjør hva,

    Men tydelig at det kommer Ann på hvilken agent som tar saken. Eventuelt om den etter min klage ble videre sendt til «høyesterett»
     
    Insomnia4u and milehigh like this.

Del denne siden