Retur av penger rett på kort, mister man poeng også?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av poeng_poeng, 20. okt 2017.

1. poeng_poeng

poeng_poeng Medlem

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    28
    Hei,

Helt ny i gamet og kjører på med Shell Mastercard.
    Jeg lurer på, når man returnerer noen varer eller får refundering og blir bedt om å sette det rett inn på kredittkort. Mister man da Trumfpoeng (gjelder Shell Mastercard) når tilbakebetalingen blir gjort rett på kortet?

2. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Heisann :) Ja, det stemmer.

3. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,834
    Bonuspoeng:
    350
    Ja, du mister så klart poengene.
    Ellers ville det vært mange poengmillionærer ute....

Om du har opptjent poengene med et kort og får tilbakebetalinga på et annet stiller jo saken seg annerledes, men det er jo egentlig svindel da, og det er en straffbar handling...

4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,951
    Bonuspoeng:
    293
    Er det virkelig svindel å få tilbakebetalt pengene på et annet kort? Det er vel opptil butikken å velge hvordan de betaler deg penger tilbake? Hvis butikken velger å betale tilbake på et annet kort (eller kontant) vil butikken fortsatt måtte betale gebyret til kortutsteder for kundens bruk av kortet da han/hun betalte varen i førsteomgang. Dermed er det butikken som taper på det.

Kan ikke se noen grunn til at kortselskapet skal trekke poengene tilbake hvis refusjon fra butikken skjer til annet kort (event. kontant).

5. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,834
    Bonuspoeng:
    350
    Du har jo med viten tilegnet deg poengene.
    Og ved å be om pengene tilbake på et annet kort (noe ikke alle godtar) beholder du de poengene med viten. De poengene har du da ikke fortjent.

6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,951
    Bonuspoeng:
    293
    Det stod ikke noe sted at TS selv skulle be om å få pengene refundert på et annet kort. I det tilfellet er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. Hvis derimot butikken selv refunderer på annet kort / kontant ser jeg ingen betenkeligheter med å beholde poengene.

7. poeng_poeng

poeng_poeng Medlem

Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, da butikken solgte meg et produkt og det var feil på varen og dem ikke hadde andre på lager, sa dem at jeg kunne få pengene tilbake så lenge jeg hadde et kredittkort. VISA eller Mastercard spilte ingen rolle. Akkurat da hadde jeg et annet kort i hånden og brukte det. Det fikk meg til å tenke.

8. Flyskrekk

Flyskrekk Er for lengst kurert

Likes mottatt:
    232
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er ikke svindel med mindre du gjør det med overlegg.

Kjøper du noe på elkjøp, som du ikke har planer om å beholde men returnerer kun for å melke poeng, kan det kanskje anses som svindel. Spesielt om du aktivt forsøker å få refundert beløpet kontant eller via et annet kort.

Om du derimot returnerer noe av andre årsaker, defekt produkt eller noe ikke fungerte som du hadde forventet, mener jeg det er butikkens ansvar å sørge for å ta returen vi samme kanal som det ble belastet.

Når det kommer til disse butikkene som tilbyr åpent kjøp mener jeg ansvaret ligger hos dem. Det finnes mange kort der ute som ikke har noen form for bonusopptjening, men butikken betaler fortsatt samme gebyr for transaksjonen. Det må være en åpenbar risiko for butikken at de kan tape gebyret dersom kunden returnerer varen.

Butikken kan ikke forvente at den jevne forbruker har oversikt over hvilket kort han betalte for vare med i sin tid. Og så lenge dem tilbyr åpenet kjøp må de enten ha en god løsning for tilbakebetaling via samme kanal, eller akseptere risikoen for at de taper gebyret.

Under vårens kampanje gjorde elkjøp akuratt dette. De holdt igjen poeng til perioden med åpent kjøp var over.

9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,951
    Bonuspoeng:
    293
    Farlig...

10. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Det er faktisk ikke lov å utbetale cash eller til bankkort et kjøp gjort på kredittkort. Da skal pengene føres tilbake til opprinnelig brukt kort. Men det er salgsstedet sitt ansvar, ikke ditt! :)

11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,951
    Bonuspoeng:
    293
    Da har Elkjøp brutt loven mange ganger. Mitt inntrykk er at det nesten er regelen å refundere til konto istedenfor kortet som er benyttet.

12. Flyskrekk

Flyskrekk Er for lengst kurert

Likes mottatt:
    232
    Bonuspoeng:
    43
    Nja. Slik jeg husker innløsingsavtalene regulerte dem dette dersom du tok ut penger med kortet direkte. Da skulle transaksjonen registreres som kontantuttak. Men en refusjon i etterkant kan ikke sidestilles med dette.

Vi er uansett enige om det viktigste; det er brukerstedet som har ansvaret! :)

13. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk denne beskjeden da jeg drev butikk i en landsdekkende kjede, og det skal visstnok ha vært regulert av lov - ikke avtale. Men det kan selvfølgelig være helt feil :)

Del denne siden