Rimowa er så 2010, hva nå? (Håndbagasjetråden)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Christian, 03. april 2015.

  1. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    889
    Likes mottatt:
    291
    Bonuspoeng:
    63
    Det er snart på tide å kjøpe ny trillekoffert. Rimowa er jo så 2010, og Tumi enda mer håpløst. Hva er det neste merket som kommer nå?

    Får forresten en trillekoffert som er 56 cm lang fysisk plass i riktig retning i hattehyllen. 55 cm er jo lovlig, og en får akkurat lukket hyllen.
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Rimowa (med to hjul) er jo det beste som er.
     
    Fnate and mathiasfe like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Rimowa 4x4 svinger rockefoten også i 2015! ;)
     
    John in The Tower and Joachim like this.
  4. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Rock and roll, 4 wheel is king , drasse to hjul etter deg og kjøre over tilfeldige bein på veien sucks:p
     
    Islending, GinTonic and Jørgen like this.
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Min filosofi er at det er bedre å kjøre over andres føtter enn å se ut som en dust når du løper etter kofferten din.
     
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Louis Vuitton er jo fremdeles like hot i homse-miljøet på Oslo Vest
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    FastLane and Edvard like this.
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he.. Nå har Rimowa eksistert siden 1886, så jeg vil vel heller si at det er sooo 1886 ;). Det blir som å forvente at det kommer ett nytt bilmerke, noe som ikke skjer veldig ofte.

    Siden 2010 har de kommet ut med en del nytt, som Limbo, Salsa Air og Air Light, Stealth versjoner, Gulltopas mv.

    Enig i at det kan godt komme noe nytt snart, dersom man skal ha noe som skiller seg litt ut, har jeg veldig sansen for Lufthansas Boeing 747-8 Collection

    https://www.worldshop.eu/product/Rimowa-Lufthansa-Boeing-747-8-Collection-Cabin-trolley/1740516?2
     
    SASDC8 and bern747 like this.
  10. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen gode svar fra @Fnate eller Bongos Tryllereiser?
    Sistnevnte pleier da å levere fra planlegging til start....
     
    Fnate liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Trillekoffert; praktisk og vanlig som det er, så er det et symbol på én type reise og én form for transitt.

    Tenkte slå et slag for den gode gamle ryggsekken i dette litt luksus-pamperme-firstclass-aircon-forumet. :)

    Du kan faktisk fly business/first, leie leiebil, bo på bra hotell og reise med ryggsekk. Forskjellen blir at du kan ved anledning hoppe på den lokale bussen, ferga, gå to timer i landsbyen, bevege deg på grus og muligens se litt mindre posh ut.

    Kan hende mer ‘krevende’ reiser ikke passer deg pga. livssituasjon, tid eller interesse. Kanskje du gjorde det i gamle dager. Kanskje du synes det virker slitsomt, farlig eller du forstår ikke helt greia med Overland travel og Backpacking.

    Jeg utfordrer deg til å planlegge en tur der du/familien/venner/kjæresten drar med ryggsekk. Funder på hvordan turen (og livet) vil bli annerledes dersom du beveger deg utenom det klassiske flight-taxi-hotel mønsteret?

    Å velge en ny bra koffert er enkelt. Det er som å velge mellom BMW, Audi, Mercedes-Benz og Porsche; du finner en modellstørrelse som passer, velger din price-range og tar den du liker best. Så pakker du denne inntil weight limit.

    Å velge en ryggsekk, modifisere denne og pakke den riktig er en kunstform som du aldri blir Jedi-master i – du er alltid i lære.

    Mange av mine beste reiseopplevelser har vore på steder der en trillekoffert ville trillet veldig dårlig. So; Sometimes Rimowa, sometimes pack on your back…

    Tenk hvor kule trip reports du kan komme tilbake til oss på Bonusfeber med.



    DSC_5308.JPG
    Bilde: Osprey sekk med Annapurna South, Nepal i bakgrunnen.
     
    Last edited: 01. nov 2017
    sness, kjeid, ArthurDent and 13 others like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Noen tanker til inspirasjon om du vil oppgradere logistikken din for heftigere turer:

    For tiden reiser jeg med en Arc'teryx Arrakis 50 Blackbird. Den er satt opp for å fungere i alle land, alle klimaforhold, og for de mest vanlige anledninger. Den veier +/- 12 kg inkl. teknisk stuff og jeg lurer den med i kabinen overalt.

    Har en mindre daypack liggende oppi hovedsekken så jeg kan dele opp ved behov.

    Rekorden på antall flighter på rad uten å sjekke den inn er 66 stk. – Da var det en gate dragon ved Ushuaia (USH) som sto imot min sjarm.

    Hjemme i Oslo (noen ganger cache’et utenlands) har jeg fire ferdigpakkede colli;
    enten for å ta med meg hele ved behov, eller for å bytte ut spesielt innhold til den jeg reiser med.

    1. For natur/fjell/vinter (tenk Himalaya, Patagonia, dunjakke, solide sko og ulltøy). Dette er en North Face Duffel.
    2. For tropisk klima/rough travel (tenk Afrika, Sør-Amerika, utvidet medical kit, GPS Tracker). Dette er en Osprey Exposure.
    3. For elegant antrekk (tenk viktig møte/middag, representasjon, dress, fine sko, paraply.) Dette er en Samsonite carry-on.
    4. For lagring av teknisk utstyr og verdisaker (tenk ekstra iPhone, div SIM-kort, ekstra pass, SLR, valuta/kort, ThinkPad/MacBook). Dette er en liten, smal Pelican.

    Et slikt system innebærer at du må ha redundancy/dobbelt opp av en del ting og er således kostbart, men meget effektivt dersom du ofte beveger deg på kort varsel og til spesielle steder.

    Det var dagens Jason Bourne tips.

    DSC_0333.JPG
    Bilde: Lalibela, nord i Etiopia.
     
    Last edited: 01. nov 2017
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Samsonite, ja. Det er en veldebattert koffert ;)

    Alt til sin tid og sted, helt klart. Du kan reise til veldig eksotiske steder uten å ta på kamo og 16 mannstelt. ;)

    Var akkurat i på en kombinasjonstur som jeg kaller det mes litt jobb, eksotisk og Beach, vi reiste med ett par Salsa deluxe og ett par daypacks.

    Kambodsja var ett av stoppene, vi ble hentet på flyplassen og satte opp base på ett hotell der vi pakket ut og tok dagturer ut. Mye enklere enn å dra på en 65 liters backpack, samt at man har med masse forskjellig klær på en slik tur som blir krøllet i en backpack.

    Da vi reiste til Påskeøya og rundt i Afrika i fjor, hadde vi selvsagt ikke med oss trillekofferter, har to North Face 55 og 65 liters backpack. De bruker vi utelukkende på slike turer.

    North Face har noen flotte duffels, har 4 gule av den største typen som jeg bruker til å transportere diverse jobbutstyr med via Fedex, men duffel er jo helt håpløst ergonomisk sett og er en helt avlegs måte å pakke på med mindre duffeln er veldig liten.

    Pelican har jeg alt av utstyret til jobben i, men det kunne aldri falle meg inn å bruke en Pelican til noe som helst annet. De er tunge som fy, stygge som juling. Jeg bor ikke steder der man trenger å bruke kofferten som safe, har en Business trolley fra Rimowa som jeg fikk i gave fra Lufthansa, men etter masse år på veien med 5+ millioner miles på rævva har jeg funnet ut at en backpack er den beste løsningen for laptop, kamera, pass (trodde det kun var lov med ett?) mv.

    Så setup her i huset er:

    Vi har 21" 4 Salsa Deluxe, to MegaDO, en poly med to hjul (min første Rimowa) og en Topas. Ender vanligvis opp med plastikkversjonen som er lettere. Disse er god for opp til 4-5 dager. Så har vi en 22" som er nok til en uke.

    Deretter kommer storkofferten som er en alu Rimowa på 90 liter. Den tar vi med oss på ferier der vi skal være borte en stund og være ganske stasjonær

    På skiturer, hytta, Patagonia, Afrika mv bruker vi North Face 55/65 liters backpacks.

    Vi har også hver vår mindre backpacks som vi bruker som laptopen, ipads mv.

    Men på 95% av turene er det trillekoffert som gjelder
     
    pudderjeger, SASDC8, Brunello and 2 others like this.
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,834
    Likes mottatt:
    1,917
    Bonuspoeng:
    113
    Bra innspill med ryggsekker, det har definitivt sine fordeler i blant.

    @tommy777 , hva slags backpack kjører du til laptop etc?
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, tøtta si det. Tumi er på samme kvalitetsbølgelengde som TravelPro, bare prisen som er forskjellig. Hadde begge på 90- til litt over midten av 2007 og forskjellen er null. Så det er kun en merketing med Tumi. Gode kofferter begge to. Men den dagen du har fått en Rimowa i hus, er det ikke tale om at man går tilbake til nylon ;)

    Når det gjelder korte weekendturer, reiser jeg veldig sjelden uten en koffert siden vi somoftes er to. Dersom jeg har en sen flight, setter viigjen koffert, ryggsekk og hele røkla igjen på hotellet siden jeg ikke trenger å sjekke ut fra hotellet før tidligst kl 1600. Så kan man skifte, ta seg en dusj etcnfør flyturen. Men det har vel mer med reisevaner enn noe annet å gjøre. Har en lyntur til Europa til uken (over Mandag, tilbake onsdag) og da tar jeg kun med meg en 35 liters ransel som heter Router. Skal ikke ha på meg dress, da er der greit. Backpack = jævlig krøllete skjorter

    Har valgt TNF ikke på grunn av merket, har mye forskjellige merker her i huset som Helly Hansen, Patagonia, REI mv, men TNF passer meg godt, kvaliteten er meget bra og utvalget er best av alle.

    Jeg har brukt ryggsekk som min Business attache i over 15 år nå. Da jeg fikk Business trolleyen fra LH i 2009 brukte jeg den kanskje 15 ganger, den har ikke vært utenfor skapet siden da.
     
    SASDC8 and Cecilie like this.
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Rimowa er jo stas, om man kan ta seg råd til toppmodellen.

    Kunne ikke vært mer enig, men for min del blir det foto -og datautstyr som fyller opp sekken slik at innsjekket bagasje er en nødvendighet nesten på alle turer. Da får man jo plass til et kamerastativ også. Min våte drøm er å finne en håndbagasje som har plass til såvel etpar kamerahus, fire objetiver, Mac OG det aller nødvendigste av klesskift og toalettsaker... Så langt har jeg ikke funnet det.

    Men jeg har tatt ibruk en Samsonite plastikkdings på akkurat-målene, der hvor det bare er å stikke innom en eller annen by for et utstillingsbesøk, og hvor kameraet bare slenges over skulderen. Den kostet en tusenlapp og fungerer veldig bra til formålet. Rommet til og med ekstra innkjøpt tredagers-skift etter mitt uventene, men ikke uvelkomne opphold i Vilnius forrige uke. Så den duger, ihvertfall frem til glidelåsen ryker.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk Brevitē.
     
    Brunello liker dette
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,103
    Likes mottatt:
    7,549
    Bonuspoeng:
    183
    Rimowa Topas (og Topas Stealth) er jo så sjef som du får det. Drit i vekt. Drit i praktisk lomme til avis og småstæsj. Aluminium er kult! Kjøp for all del fire hjul, alle har godt av å løpe litt.

    Ellers er Goyard ganske sjef hvis du bare skal kaste penger på en koffert. Grisedyrt, men ikke like oppbrukt som Louis Vuitton.

    Sniker inn et lite spørsmål her jeg. Har du erfaring med Arc'teryx Altra 50? Ser ut til å være lett, tilgang fra sidene og et par kjekke løsninger. Noen tanker om den kontra Arrakis? Innser at det ikke er spesielt aktuelt å loffe rundt i Asia i sommer med Rimowaen på slep gjennom Burma lg Vietnam.
     
  20. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har funnet en god løsning, nå etter hvert:

    Korte turer:
    - Håndbagasje: Bergans 40L backpack. Suveren for pc, kamera, ladere, alt av stort og smått, inkl. pass, lommebok, mobil ++ Får også plass til et ekstra skift med klær, hvis det er litt kjipt om innsjekket bag ikke dukker opp med en gang. Smarte lommer og tilgang til hovedrommet fra både topp og bunn.
    - Innsjekket: Rimowa salsa cabin trolley. To hjul. Den veier lite uansett og er kjekk å trille.
    Rimowa. Bare fordi det er kult. Og så har jeg masse skryteklistremerker på den.

    Lengre turer:
    - Håndbagasje: samme som over.
    - Innsjekket: Rimowa Salsa XL med firehjulstrekk. Kun ett klistremerke på den per nå - men flere skal det bli. Eventuelt en duffle bag (30/90 L er det jeg har å velge mellom per nå) i tillegg men kun hvis jeg vet at jeg skal bære bagasjen minimalt i løpet av turen. Forøvrig er duffle bagen praktisk å pakke skiklærne i hvis det er en sånn tur jeg er på.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden