Roadkingen tar en Eddie

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 10. nov 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    I sommer en gang var det vel at SAS la ut en runde med billige Plus billetter, bl.a. til Hong Kong, og jeg kikka litt på poengsaldoen min...
    Kikka litt mer, kalkulerte og stod i, og fant ut at med det jeg allerede hadde på timeplanen og en tur til HKG kunne jeg faktisk bli Diamant. Nå er det jo mange på forumet som har konstatert at jeg har det meget bedre som EBG, men det er rart med det, når man har noe å strekke seg etter...

    Prisen var jo hyggelig også, t/r i Plus til rundt 6 laken er riktignok mer enn jeg pleier å svi av på en weekend, men likevel innafor, syns nå jeg da.

    Et større problem var det faktum at jeg ikke hadde mere fridager til disposisjon. Forhandlinger med sjefen foregikk slik:

    "Du, jeg tenkte på å avspasere den og den fredagen, greit det eller?"
    "Klart det Roadking, du er jo et arbeidsjern, så det er ikke noe problem. Hva skal du?"

    "Eh, næ, reise litt"
    "Åja? Weekendtur? Skal du nordover kanskje?"

    "Eh, næ, Hong Kong..."
    "Jøss, det var ikke værst, langweekend? Blir du borte lenge?"

    "Næ, kommer hjem søndag, er på jobb igjen mandag..."
    "Dæven døtte... Du er gærn... Hvor lang tid tar flyreisen?"

    "ca 10.5 timer"
    "Og frua er med?"

    "næ, hun sa god tur"
    "jaja, det finnes vel værre ting"

    Ja, fru Roadking sa "god tur". En engel som aldri nekter sin mann galskap, men selv glatt avstår fra å vurdere helgeturer til Hong Kong, Aukland mm for å skaffe poeng og status. Men hun vet jo godt at lenger frem dingler CT tur i en eller annen F klasse, og det er ikke noe hun sier nei til :).

    Når jeg ser tilbake på det, så minnes jeg også turen til SFO i august, som riktignok var 1 dag lenger, det som var morsomt med den, var at den sammenfalt med @Eddie47 sin tur til Hong Kong, og vi hadde det rasende festlig med å rapportere fra hver vår ende av verden. Så nå drar jeg altså i @Eddie47 sine fotspor (derav tråd tittel), rett nok hadde han mer tid der, men jeg tråkker nok opp noen stier han har gått. Også er det litt gøy at han og er ute og farter nå, denne gangen i Afrika :).

    Skjær i sjøen er det alltids, og joda, det er en slange i paradis her og. Da jeg kalkulerte i sommer, så hadde jeg funnet ut at det gikk akkurat opp, jeg fikk sogar noen poeng over 90000. Det jeg imidlertid hadde gjor feil, var at jeg hadde Austrian fra CPH til Wien i høst, ja akkkurat ja, på Plus billett fra Oslo. Så fra CPH satt jeg bak gardina og fikk knapt poeng i hele tatt :(.
    Dermed sprakk budsjettet, og turen til HKG rekker ikke, forskjellen på Austrian foran og bak gardina gjorde at jeg tippa under 90000. Gråt mine modige tårer da @Are påpekte tabben min, og det var for sent å gjøre noe med det, fordi flyet var fullt.

    Vel, vel, tenkte jeg og slengte inn et bud på oppgradering, nå var jeg så gira på dette, at jeg måtte få det til. Kikka litt på booking siden til SAS, null, nix, nada Go Saver, null, nix, nada Plus Saver og null, nix, nada Business Saver. I tillegg var det vel bare 5 billetter igjen på en av de kategoriene (husker ikke hvilken). Tolket det dithen at flyet er relativt fullt, så her var det bare å smelle til. Leverte bud på €550, som jeg egentlig syns var vel i overkant, men nå skulle jeg ha disse poengene og samtidig kose meg med Coffe, Tea or Me.

    Men, neida, SAS ville det ikke slik, i natt tikka avslaget inn. Har bud på returen og, men den ser enda fullere ut, så da blir det ikke Diamant før juleturen hjem i desember. I mellomtiden får jeg håpe at ikke EB 3.0 blir introdusert med nye poenggrenser.

    Det er seff et alternativ å kjøpe de siste hundretalls poengene, men herremin... Neste tur er i Desember med Thai F (CT tur) og da spiller det ingen rolle hva status jeg har, får royal service uansett. Så jeg har jo egentlig ikke bruk for det, før den turen jeg har i julen.

    Jaja, tråden er etablert, og om Iphone og IF gudene står meg bi og ikke drukner meg i alskens merkelige feil, så skal jeg prøve å få smekka ut noen underfundige observasjoner av Roadking i @Eddie47 sine fotspor.

    Så nå blir det sol og varme på meg og @Eddie47 ! Hører du! :p :p (ok, bare en dag da, men det hjelper det og, frem til 2 desember og Thailand :) )
     
    miura, Robert H, NoLimit and 25 others like this.
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Konge! Nå skal jeg drømme meg bort til dine sko og kose meg sammen med deg på tur :)
     
    RoadKing liker dette
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Blir kult å få følge deg på tur @RoadKing :)
    God tur!
     
    RoadKing liker dette
  4. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Oi, oi, oi... spent!
     
    RoadKing liker dette
  5. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Flotte greier, denne gledar eg meg til :) Kan du vere så snill å minne folk på at Stuttfeiten kjem etter 3.desember? Kjennest trygt at eg skal gå der "bold ones have walked before".

    Eg kryssar fingrane og håpar på gode nettverk, god tur!
     
    miura and RoadKing like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    26 timer i Hong Kong er strålende!!
    Finn deg en bra Dim Sum restaurant med Michelin stjerner og nyt det!! Kjøp stjernemenyen ..

    Jeg bodde på Cordis Langham og der er det tre stjerner i 6. etasje og da er det ikke langt til sengen, du skal jo tidlig opp neste morgen for å få en deilig frokost i en nesten tom United Lounge og se ut på de store fuglene ...
     
    RoadKing liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke stor fan av Dim Sum, har booka på Conrad. Ettersom jeg har Diamond i Hilton og er trønder på kort reise så tenker jeg at jeg greier meg med den gratis loungen på eftan.

    Så du anbefaler United, da blir det United loungen :).
     
    miura and MadsVaHa like this.
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,831
    Bonuspoeng:
    183
    Bald ones, skrivefeil, eller?
     
    Stuttfeiten and geddi like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke med Eddie, men bald stemmer på meg :)
     
    Stuttfeiten liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Flyturen i Plus er en flott opplevelse hos SAS .. i alle fall hvis du får så greie svenske jenter som jeg hadde
     
    RoadKing liker dette
  11. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Skal bli gøy å se hva du finner på og hvor du går. Har vært to ganger i HK i år, så lommekjent etterhvert :p

    Hvis du vil oppleve et sted med masse uteboder og marked i gatene som selger alt fra hund til klær til elektronikk uten alt for mange turister, kan jeg anbefale Sham Shui Po. Her er ingen store glitrende kjøpesentre, bare masse boder og rare lukter. Er kjent for elektronikk og klær.
     
    RoadKing liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    @geddi , Sham Shui Po høres interessant ut :)

    @Eddie47 , satser på samme kabinpersonale som du hadde :)
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk sms fra SAS, må si jeg er skuffet. Når de sender ut denne er det åpenbart plass, budet mitt var godt inne på skalaen som de hadde.

    Tror jeg sender en mld til gullmailen jeg.

    "Treat yourself on your flight to Hong Kong! Upgrade to SAS Plus or SAS business class with Eurobonus points or creditcard.
    Please contact SAS Servicecenter after passport control at Arlanda
    First come first serve.

    *This offer is not valid if you have ordered a special meal and/or if you travel with infant."
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Da er mail sendt.

    I anledning min tur til Hong Kong med SK963 i morgen fredag 11 november 2016 hadde jeg gitt bud på oppgradering fra Plus til Business. Jeg bød €550 som i følge sas' web skulle gi en god sjanse for oppgradering.

    Budet ble avvist kl 01:51 10/11.

    Med bakgrunn i at budsiden mente budet mitt var så godt at det var sannsynlig med oppgradering regnet jeg med at et avslag bare ville skje dersom business var full, evt at andre bød over meg. Jeg må derfor si meg skuffet når jeg nå mottar den sms fra SAS som gjengitt under.

    Det medfører riktighet at jeg fortsatt kan få oppgradering i Arlanda, og da til langt lavere pris. Men det er 2 viktige MEN her.

    For det første så er det som man sier i sms'n, "først til mølla", der stiller en som starter fra Norge med handikap.

    For det andre var det et poeng for meg å kjøpe meg opp da de ekstra poengene med god margin ville gitt meg EBD. Slik jeg har oppfattet får man ikke ekstra basis poeng ved oppgradering i skranke/gate.

    Flere andre jeg deler min Eurobonus (og dermed SAS') entusiasme med har også opplevd tilsvarende.

    Kan SAS redegjøre for poenget med budsystemet når man selv med bud som går over pris ved oppgradering ved skranke/gate blir avvist for deretter å få tilbud om oppgradering ved skranke/gate?

    Sms:
    "Treat yourself on your flight to Hong Kong! Upgrade to SAS Plus or SAS business class with Eurobonus points or creditcard.
    Please contact SAS Servicecenter after passport control at Arlanda
    First come first serve.

    *This offer is not valid if you have ordered a special meal and/or if you travel with infant."

    RoadKing
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Ser frem til svaret på denne! God tur!
     
    RoadKing liker dette
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir spennende! Gleder meg til svaret kommer.

    God tur og måtte alle oppgraderingsguder stå deg bi.
     
    RoadKing liker dette
  17. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Tok samme turen med samme tilbudet i sommer - og fikk omtrent samme løftede øyebryn da jeg nevnte det på jobben. :) Blir også interessant å høre om SAS gir et noenlunde fornuftig svar på din henvendelse.
     
    RoadKing liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Dagen starter ikke helt knall... Våkner til 11 kalde. Jeg er i den luksussituasjon at jeg bor 5 min gange fra Lillestrøm stasjon, reisemessig Norges navle. Planen var å stikke bort til toget i bare skjorte og lettsko, men den gang ei...
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2622.JPG To gamle venner, kanskje siste reis sammen, hvem vet...
     
    view, geddi, MadsVaHa and 2 others like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_2621.JPG Selvfølgelig, tar det nesten for gitt. Bra jeg har god tid :).
     
    KRS liker dette

Del denne siden