Roadtrip-i-Amerika-tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ida, 08. febr 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    Leker stadig vekk med den amerikanske drøm. Og da er det snakk om den norske, roadtrip-drømmen, som alle nordmenn en og annen gang havner borti.

Igjen er det geologen i meg som har sterke strømninger mot landet, og Grand Canyon er den utlimate drømmen (selv om den røde Navajo sandsteinen i f.eks Colorado med vermillion cliffs og strukturene i Utah tar en solid andreplass).

Så hvordan optimaliserer man denne turen? CPH-SFO-CPH med kystruta SFO-LAX og så ta returen på indre strøk? Alternativet er CPH-SFO-LAX-FRA-CPH, men det koster bittelitt mer og man får jo da ikke muligheten til å kjøre kysten også.

Ting som er tiltenkt å se:
    *Ettellerannet langs kysten mellom SFO og LAX, usikker på hva som egentlig er MUST SEES her... Kom gjerne med tips

*Grand Canyon (obviously. Tar gjerne i mot tips om gode helikopterselskap da enhver flygeek med geologi-interesse IKKE kan la muligheten for å se grand canyon fra lufta gå fra seg. Vil helst se den delen av grand canyon som er mest vill og voldsom, da jeg har fått for øret at den "vanligste delen av grand canyon å besøke" ikke er like breathtaking som et område som ligger lengre unna? Kan denne villere og mer vakre delen være østre del av Grand Canyon?)

*Phoenix på tur mellom LA Grand Canyon? Forenkler tilgangen til den østre delen av Grand Canyon, og jeg har veldig sansen for stedet på tv/papiret - hvordan er det IRL? :p Er det over 40 grader der året rundt? (jeg bare tuller)

*Sedona - er det verdt det eller ikke? Hvis det ligger langs vegen så kanskje?

*Las Vegas - omså bare for noen timer. Eller er det verdt ei overnatting? Vi gambler ikke. Høhø.

*Yosemite - noe spesielt som man MÅ få med seg? Det er så mye at jeg mister oversikten.

*Palm Springs - jeg er "blodfan" av Queens of the Stone Age og på russekortet mitt var min adresse "Rancho De La Luna". Bikkja mi er oppkalt etter stedet, og jeg MÅ bare få besøkt dette sagnomsuste stedet i en klassisk amerikansk kabriolet med Desert Roll på anlegget. Herregud. Jeg blir høyreligiøs av tanken!

Dette blir en ukestur ca (+/-) og som jeg allerede har reklamert for tidligere er vi ikke redde for å kjøre langt på en dag (rekorden er 900km på én dag på gode veger).

2. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    Allright, har snoka litt mer på dette. Cirkum-sarium-kart her, nøyaktige vegvalg er ikke tatt høyde for.

Yay or nay spørsmålene er nå:
    *Monument Valley oder nicht... Det er den F'en på kartet. Lang omvei. Vurderer å komme tilbake til Utah bare for å se på geologi senere. Men fakk, når man er så nært så har man så lyst. 6 timers omveg tur/retur.

*Kjøre kystvegen tilbake til SFO? Det er vel den man bør ta, men tar jo en hel dag fra reisegreia, og når vi har vært i Sin City + mesket oss i ørken-formasjoner og li'l aleinns så føler jeg en gjennomsnittlig kyst-strekke med litt hav og slikt blir litt... "meh"? :p Jeg er 100% åpen for å bli motbevist, det være sagt. Tar ca 5-6 timer ekstra.

*Hvor er det best å se Grand Canyon fra? Har enda ikke helt funnet ut det der om østre/vestre del er mest breathtaking. Aner ikke hvor man ender opp på kartet - jeg har plotta inn Grand Canyon og trykka enter. National park centre kanskje?
    Jeg er villig til å skjære opp sparekontoen min så den blør for en helitur, f.eks, om det finnes gode turer som er verdt pengene. Ikke noe turist-juks med mediocre greier. My mind shall be BLOWN AWAY.

*Tips til smashing hotell i Las Vegas? Når vi først er der er vi villige til å blåse vekk peng for lyx (beregnet 2 netter der). Suite-kind-of-deal.

3. Hickok

Hickok Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Ikke gap over for mye. Du kommer til å ville bruke mer enn en time på hver plass, og du har her plottet lange kjørestrekk nesten hver dag. Jeg hadde spart F turen til en annen gang. (God unnskyldning for ny tur).

Jeg har vært på både sør og vestsiden av GC og ville ikke valgt bort noen.

4. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,526
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med Hickok. Det er store avstander her. Jeg hadde ikke giddet å kjøre Las Vegas til San Fran den veien du planlegger. Det er en motorvei igjennom ørkenen til Bakersfield og ikke mer spennende etter. Å fly mellom de to stedene er grisebillig

Mellom Palm Springs og Phoenix er det også lite/ingenting å se.

CA 1, kystruta, er jo i høyeste grad severdig, men det blir alvorlig heavy å ta alt på en gang med mindre du har god tid

Sedona er forøverig kult

5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng, vi kan jo bare fly i mellom byene. At man ikke har tenkt på det *klaske panne* Jeg synes også at veien mellom LV og SFO virka gørrkjedelig. Rein transportetappe for min del, men tok dessverre mye tid fra reiseplanen. Vi har tenkt 1 uke + evt 1-2 dager.
    Sedona er plotta inn, og vi antar å ha en overnatting der. Liker landskapet ut fra bildene.

Da kan man jo egentlig kutte slik at det bilr:

Day 1: Los Angeles
    Day 2: Los Angeles lunch + Palm Springs overnatting (avhenger om jeg får ordna avtale til å besøke rancho de la luna, hvis ikke skipper vi bare den overnattinga og suser en tur innom joshua tree national park før vi kjører nærmere dag 3-stoppet)
    Day 3: Phoenix lunch + Sedona overnatting.
    Day 4: Grand Canyon lunch + sightseeing, enten overnatte i området eller kjøre til Las Vegas på kvelden.
    Day 5: Rundtur rundt area 51, lunch på li'l ale-inn, og retur til las vegas
    Day 6: Death valley + Las vegas
    Eh. ja. Da har vi en dag til overs :p Kanskje greit å ha for planning purposes.

6. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Ida liker dette
  7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    :eek::D

Indeed. Dette er hvorfor jeg liker å spørre om råd. Folk har alltid gode tips man ikke tenker på. Takk!

8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113

Dette er den råeste episoden med Anthony Bourdain som eksisterer. Californian desert edition.
    "Recipe for the perfect road trip"

Her hetes insiprasjon! :D

9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
  10. Henning

Henning co-founder Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
  11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    Utvilsomt, Utah er jo en vandrende ball of awesomeness. Jeg har en liste over ting som må besøkes i en egen "Utah and surroundings"-roadtrip.
    Ligger dessverre litt for langt unna vårt kjerneområde.

Monument Valley - Utah

The wave (Paria Canyon) - Utah

Antelope canyon - Utah

Castle Valley - Utah

Bryce Canyon - Utah

Arches Canyon - Utah

Vakkert, vakkert, vakkert!

12. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,283
    Bonuspoeng:
    113
    Det der er helt på toppen av min bucket list. Det ligger blant annet et hotell inni der, som heter Amangiri. Men ikke si det til noen. Sssshhhhhh....

SASDC8, tommy777, Ida and 1 other person like this.
  13. HEO

HEO Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    28
    know that one - ssssshhhhhhh ;-)

Har taget HWY 1 fra SFO til LAX og det er en flot tur som jeg gerne tager igen - og gerne med lidt mere tid end den ene overnatning jeg havde i Monterey.... Der er meget at se.

14. Finn Erik Edvardsen

Finn Erik Edvardsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Det absolutt beste stedet å se Grand Canyon fra er Phantom Ranch og Bright Angel Campsite - det er ikke bare "Breathtaking" (Phun Intended) men en opplevelse som blir med deg for alltid. Breathtaking fordi dette er nede i bunnen av Grand Canyon - en solid tur - og du er bare halvveis når du når frem til Bright Angel Campsite ved Colorado River. Har selv vært nede i GC 3 ganger siste gang endel lengre vest - alle 3 turene var svært forskjellige og utrolig spennende. Men det er endel begrensninger, pga temperaturer bør man ikke gå ned om sommeren - det er betydelig varmere nede enn oppe - det er en solid tur med stor høydeforskjell og det er motsatt av en fjelltur hvor man starter oppover og har ndturen til slutt, selv synes jeg det greit å "klatre" på veien hjem.

Har også knatrert rundt med en Twin Otter i sin tid, utrolig morro - men etter Bright Angel Trail - var det litt den følelsen av OSL-SVG med en sliten DY 737-300! Personlig ville jeg ha satt av noe mere tid i GC, om dere får rom på El Tovar er det en opplevelse for resten av livet, ville uansett spise lunch der, hvis dere ikke får rom (det er svært vanskelig med laaaaange ventelister) ville jeg ha bodd ved flyplassen - Grand Canyon Village, det er riktignok 15 minutter unna men utenom El Tovar er de andre overnattings stedene inne i selv parken nokså kjedelige og ikke verdt pengene. Jeg vill også sørge for en solnedgang og soloppgang over Grand Canyon.

tommy777 liker dette
  15. Anton

Anton Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Vi er også tre stk som skal rundt det samme området i april/mai. Når det gjelder Grand Canyon og helikopterturer så er jo det grisedyrt. 300 USD for 25 min er uaktuelt for min del. Men har sett litt på mulighetene å reise ned i Grand Canyon fra Huvasupai hilltop. Etter det jeg har forstått så er det helicopter shuttle derfra og ned til Supai Village som koster 85 USD pr pers, pr vei, noe de visst nok holder på med hele dagen og ingen reservasjon trengs. Havasu falls ligger 2 miles å gå fra Supai Village. Noe som er mye mer interessant for vår del iallefall. Da kan man jo bruke dagen på å traske rundt der nede og fly opp igjen på ettermiddagen.

map havasupai.png

Huvasupai hilltop ligger ca 2,5 times kjøring fra Kingman som visst nok er det nærmeste stedet med overnattingsmuligheter.

havasu falls.jpg
    havasu_falls_arizona1_us.jpg

Vi tenkte iallefall å overnatte i Kingman, stå opp grytidlig og kjøre opp til Havasupai hilltop, fly ned, traske rundt og se på Havasu falls og fly opp igjen på èn dag. Kanskje det blir litt travelt, men virker uansett mye hyggeligere enn å betale i bøtter og lass med dollar for en halvtimes helikopter tur.

Men har som sagt ikke gjort det før og aner ikke hva vi går til.

16. Finn Erik Edvardsen

Finn Erik Edvardsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Har selv tatt turen ned i fra Havasu Hilltopp til Havasu Falls, anbefales på det sterkeste. Det en mindre anstrengende tur enn ned andre deler av Grand Canyon, men flott opplevelse å svømme nede ved Havasu falls. Bodde også i Kingman, og det var kortene enn 2,5 timer til utgangspunktet.

Anton liker dette
  17. Anton

Anton Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Vet du om det lar seg gjøre å ta det som en dagstur altså fra et hotell i Kingman til et annet hotell i f.eks. Flagstaff?

18. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,526
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ca. 2 timer mellom Kingman og Flagstaff på super highway. No sweat

19. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har booka oss bil nå. Kan det faktisk bli slik at min amerikanske dröm blir til virkelighet?! Tör nesten ikke tro det för jeg er der! :eek::oops:

Eg får tåra i auan!!!

20. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Sist jeg booka en slik bil fikk jeg en Volvo. Håper du har bedre hell enn meg :p

Forøvrig kan det nevnes at 7 pers i en Suburban med full oppakning er i minste laget for en 2 ukers tur. Vi burde strengt tatt hatt følgebil evnt henger.

Del denne siden